Va?! Var det verkligen så enkelt som jag trodde?! Försökte du verkligen få ut ljudet genom en ingående kontakt på TV:n? Duh! Dubbel duh! Ja, som MichaSWE redan konstaterat, då är det mysteriet löst.
En "manual" till en "Plasma TV" som är på 13 sidor?... okej... det var något nytt för mig i alla fall! Hihi! Jag måste erkänna att du är rätt rolig du också. För "manualen" är på 124 sidor. Det som är 13 sidor är väl någon snabbstartsguide eller vad det är, du vet såna där små "manualer" eller "lathundar" för den late. Jösses! Du har just erkänt att du inte ens har sett manualen.
Skrivet av ElectroGeeza:
Är det en ingång eller en utgång för ljud som du har på TV:n?
Vad är det för typ av anslutningskontakt? Är det RCA eller TRS?
Har du kollat i manualen så att det inte är så att du måste göra en viss inställning i TV:n för att få ut ljudet genom den utgången? Det förutsätter att det är en utgång förstås och inte en ingång, men det är också något som du kan enkelt kontrollera genom att titta i manualen.
Du får skratta hur mycket du vill åt min långa "utläggning" men nu vet både du och jag att jag hade rätt. Det står till och med på baksidan av TV:n att det är en ingång och inte en utgång. Har man redan haft så brottom att man hunnit sätta upp TV:n på väggen så att man inte ser vad som står på baksidan av den så finns ju återigen den goda vännen som heter Manual.
Har man inte manualen eller inte vill läsa den så får man väl fan åtminstone leta upp specifkationerna på TV:n. Tittar man på LG:s webbplats till exempel så ser man där att det i specifikationerna inte framgår att den modellen har utgående TRS kontakt (3,5 mm stereo).
RGB-ingång (D-sub 15 stift)
Ja
PC-ljudingång
Ja
USB 2.0
Ja
Komponent i (Y,Pb,Pr) + Audio
Ja
USB 2.0
Ja
SCART
Ja
Digital ljudutgång
Ja
PC-ljudingång
Ja
RS-232C (kontroll/SVC)
Ja
Källa: 50PQ3000 TV TV/Audio/Video
Notera speciellt raden "PC-ljudingång Ja" och "Digital ljudutgång Ja".
Hehe, det här är ju bara så pinsamt. Du ser nu varför jag ville ha exakt modellnummer?... nuförtiden så är allting "ingångar" på alla apparater. Så länge det är en synlig anslutningskontakt så är det automatiskt en "ingång".
Se sida 21 i manualen. (Du får titta i den "andra" manualen som har fler än bara 13 sidor då.) Där står det så här.
Citat:
ANSLUTA DATOR
Den här TV:n har Plug and Play-funktion,vilket innebär att datorn automatiskt justeras till TV:ns inställningar.
Vid anslutning med en D-sub 15-stiftskabel
1 Anslut RGB-utgångarna på PC-spelaren till RGB IN
(PC)-uttaget på TV:n.
2 Anslut audioutgångarna på PC-spelaren till AUDIO
IN (RGB/DVI) ingångarna på TV:n.
3 Starta datorn och TV:n.
4 Välj RGB -indatakälla med knappen INPUT på fjärrkontrollen.
Ansluta med en HDMI till DVI-kabel
1 Anslut DVI-utgången på datorn till uttaget
HDMI/DVI IN 1 på TV:n.
2 Anslut audioutgångarna på PC-spelaren till AUDIO
IN (RGB/DVI) ingångarna på TV:n.
3 Starta datorn och TV:n.
4 Välj HDMI1-indatakälla med knappen INPUT på fjärrkontrollen.
Här beskriver de alltså hur man får in både ljud och bild från en dator till TV:n med en D-sub (aka VGA) respektive HDMI kabel för bild. Bortser man från bildkabeln så är ljudkabeln kvar, och i och med att de tydligt markerar att man ska ansluta audioutgångarna på PC-spelaren (datorn) till AUDIO IN (RGB/DVI) ingångarna på TV:n så blir det uppenbart för alla som är det minsta lilla tekniskt bevandrade att kontakten på TV:n är en ingång, inte utgång.
Men det som är intressant för din del nu är det som står på sida 19.
Citat:
ANSLUTNING AV DIGITAL LJUDSIGNAL
Skicka TV:ns ljud till extern ljudutrustning via den digitala ljudutgången (optisk).
Om du vill kunna njuta av digital sändning via 5.1-kanalers högtalare ansluter du det OPTISKA UTTAGET FÖR DIGITALLJUD på TV-apparatens baksida till en DVD med hemmabiofunktion (eller förstärkare).
1 Anslut ena änden av en optisk kabel till TV:ns digitala ljudutgång (optisk).
2 Anslut den andra änden av den optiska kabeln till den digital ljudingången (optisk) på ljudutrustningen.
3 Välj ”TV Speaker option - Off” (TV-högtalare - Av) på menyn AUDIO (LJUD). (sid. 89). Se bruksanvisningen för den externa ljudutrustningen för ytterligare instruktioner.
Man kan tänkas ansluta TV:ns hörlursutgång till högtalarna. Men nu är inte det aktuellt då den här TV:n saknar en sån utgång.
Du måste alltså använda den digitalt optiska utgången för att få ut ljudet från TV:n till högtalarna. Och då är det frågan om det är möjligt att göra en sån installation. Det som krävs är att högtalarna är datorhögtalare av lite högre klass som har digital optisk ingång på baksidan, t.ex. Logitech Z-5500. Sedan köper man bara en optisk kabel som man kopplar mellan TV:n och högtalarna.
Det är också möjligt att köpa en förstärkare med digital optisk ingång eller ett komplett hemmabiopaket som i regel har just en digital optisk ingång för att hämta in signaler från källan innan de skickas till högtalarna. Men det brukar vara en dyrare historia. Det beror på om och i så fall hur mycket pengar man är villig att spendera. Det går att hitta riktigt bra hemmabiopaket till omkring 4000 kr. Jag skulle rekommendera då att man tittar närmare på LG, för LG har fått mycket beröm de senaste två åren för sina vinglasformade högtalare med tillhörande förstärkare som har inbyggd BluRay dessutom.
Det är sant att man kan, eventuellt, koppla t.ex. DVD eller BluRay, eller digitalboxen till högtalarna istället för att koppla TV:n till högtalarna. Då kommer ljudet från t.ex. DVD direkt in i högtalarna, istället för att först gå till TV och sedan till högtalarna. Men det beror helt på om de här andra källorna (DVD eller vad det är) har en passande ljudutgång och jag vet att de flesta brukar ha åtminstone en RCA utgång.
Jag får nog citera mig själv här. Här gäller det jag skrev innan om att "[...] apparaten inte kan utföra vissa uppgifter som vi kräver av den om den inte var konstruerad för det."
Men vad bra då, ännu ett "problem" löst.