Varför inget ljud i datahögtalarna??

Permalänk

Varför inget ljud i datahögtalarna??

Hejsan
Har precis köpt ett par datahögtalare som kopplats in i audioingången på vår
nya 50 tummare LG-TV för att få lite bättre ljud.
Men jag fåt inte ut nåt ljud ur datahögtalarna, bara de som är på tv:n

Nån som fattar??

tacksam för snabbt svar..

Permalänk

Gå in i inställningarna på TV:n man brukar behöva ställa om till att den ska skicka ljudsignalen till 3.5 mm utgången.

Visa signatur
Permalänk

Hej
har försöklt i flera timmar att felsöka i inställnigsmenyn och ljudmenyn men det finns inga såna inställningar att göra.
Skitskum fjärrkontroll..på andra TV sätter man ju bara in datahögtalarna i hörluruttaget, men på denna TV finns ju inget
sådant... det funkar bara inte..

Det är väl bara i "Inställningar och ljudinställningar" detta kan göras eller kollar jag på fel ställe??

Permalänk
Hedersmedlem

Exakt modell på tvn ?

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

LG 50 PDP/HDR/3HDMI/MPG4/100HZ

Permalänk

Är det en ingång eller en utgång för ljud som du har på TV:n?

Vad är det för typ av anslutningskontakt? Är det RCA eller TRS?

Har du kollat i manualen så att det inte är så att du måste göra en viss inställning i TV:n för att få ut ljudet genom den utgången? Det förutsätter att det är en utgång förstås och inte en ingång, men det är också något som du kan enkelt kontrollera genom att titta i manualen.

Är det en ny TV? Ja men då så! Varför ska du besvära oss eller dig själv med det här? Ring LG:s tekniska support.

Återigen, du hittar deras telefonnummer i manualen eller i ett seprat informationsblad.

Men har du Internet? Då kan du hitta telefonnumret på LG:s webbplats på LG Sverige.

Citat:

Via telefon:
Ring LG's support på
0770-LG LG LG
(0770-54 54 54)
Vardagar 09-18

Du kan även kontakta butiken som du köpt TV:n av för att få hjälp med installationen av högtalarna.

Har du provat att koppla högtalarna till en annan ljudkälla?

Får du ut något ljud då? Om inte så kan det vara något fel på hötalarna, eller så måste du kontakta tekniska supporten för tillverkaren av högtalarna. Du kan också studera eventuellt manualen eller kopplingsschemat som kom med högtalarna. Eftersom du uppenbarligen har Internetuppkoppling så kan du också besöka tillverkarens webbplats för hjälp.

Tekniska prylar kan inte bara fungera av sig själva. Det krävs alltid en viss förståelse för hur en apparat fungerar och interaktion med användaren för att den ska kunna utföra de uppgifter man kräver av den. Ibland är det till och med så att apparaten inte kan utföra vissa uppgifter som vi kräver av den om den inte var konstruerad för det. Alltså: är du säker på att du ens kan få ut ljudet ur TV:n via den anslutningskontakten? Det är ju en ny TV du har, och även nya högtalare. Förväntar du dig att de ska koppla ihop sig själva?

Vill du ha hjälp härifrån oss så får du vara mer noga med att beskriva problemet bättre. Hur många TV apparater tror du att LG producerar per år och hur många tror du finns i bruk idag, bara i Europa? Ge det en tanke! Det minsta du kan göra är att ange vad det är för modell för att vi ska kunna göra ditt jobb och leta upp manualen på LG:s webbplats och själva läsa i den.

Ta dig igenom de här stegen och återkom med resultaten. Våga också ta tag i manualen!

Ett, två, tre, sätt igång!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mannenmannen:

LG 50 PDP/HDR/3HDMI/MPG4/100HZ

Modellbeteckning pls

Visa signatur

Permalänk

Tänkte att detta va ett bra forum att få lite råd och tips..
inte bli utskälld för att man inte är en TEKNIKNÖRD AV RANG!!!!
Eftersom du verkar sitta framför din dator hela dagarna och läxa upp folk
kanske du inte märkt att det är lördag och supporten är stängd...

Tack alla fall att du tog dej tid...och din fina utläggning..

Permalänk
Medlem

Haha väx upp, han tog ju sig tid att hjälpa dig?

Permalänk

LG PQ 3000

Permalänk
Avstängd

du kanske måste stänga av dom inbyggda högtalarna i TV menyn.Det måste iallafall jag göra på min LG

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Har testat det också utan framgång...det borde ju vara världens enklaste grej det här....

Permalänk
Skrivet av Mannenmannen:

Tänkte att detta va ett bra forum att få lite råd och tips..
inte bli utskälld för att man inte är en TEKNIKNÖRD AV RANG!!!!
Eftersom du verkar sitta framför din dator hela dagarna och läxa upp folk
kanske du inte märkt att det är lördag och supporten är stängd...

Tack alla fall att du tog dej tid...och din fina utläggning..

Råd och tips ja. Vad behöver du råd eller tips om eller för? Du behöver snarare hjälp med en eller flera produkter du redan har köpt. Dessutom verkar inte det här vara något standardfel, eftersom du uppenbarligen har spenderat flera timmar på att försöka lösa det utan framgång.

Goddag på dig också! Vänta till på måndag! Varför måste du prompt få det att fungera direkt här och nu? Jag förstår inte. Det är ju inte så att du inte har något ljud alls?!

Du kan inte med bara din starka vilja lösa ett problem! Så löser man inte problem, så skapar man bara nya problem och frustration. Ta det lite lugnt, ta ett djupt andetag och andas ut. Tänk efter! Vad kan det vara för fel? Läs manualen! Speciellt de sista sidorna där felsökningsguider brukar vara tryckta (eng. troubleshooting).

Tänk ut en plan och tillämpa den! Kvarstår problemet så tittar du på vad du kunde ha gjort annorlunda och skapar en ny plan och tillämpar den! Du får inte gripas av panik och säga "men vafan det är ju lördag idag hur fan ska jag kontakta supporten då" och bli helt hysterisk. Inte om du vill lösa problemet idag. Kan det vara så enkelt som att du har en dålig ljudkabel?

Jag förstår inte varför du tar det här personligt och är otrevlig när du söker hjälp. Kolla här, du behöver hjälp eller hur? Jag är här för att svara på dina frågor och hjälpa dig om jag kan, eller hur? Varför ska jag hjälpa dig om du är otrevlig? Kan du förstår logiken i det? Det är alltså inte jag som behöver dig, det är du som behöver mig! Jag får inte betalt för att hjälpa dig, det vet du va? Alla som hjälps åt på det här forumet gör det på frivillig basis.

Även om du inte kan lösa problemet idag så är ju inte det hela världen, eller hur?! Då vet du i alla fall att det är måndag ganska snart och då kan du ringa den tekniska supporten jag pratade om. Det är fint höstväder ute idag. Gå ta en promenad så kommer måndag snabbare än du tror. Det ska i alla fall jag göra.

Lycka till i alla fall!

Jag tittar in lite senare för att se om du har löst det. Om du då har angett exakt modellnummer på TV:n så kommer jag kunna ladda ner och läsa i den "tjocka och jobbiga" manualen. Jag låter dig veta då vad som står däri och vad du kan testa.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Du verkar vara en kul kille, manualen (som är läst) är på endast 13 sidor. Ta dig ett glas vin och koppla av, vi fick oss ett gott skratt av din långa utförliga svar, tack tack

Permalänk
Hedersmedlem

Sådär mysteriet löst "Har precis köpt ett par datahögtalare som kopplats in i audioingången..." Sry hade sett det direkt om jag inte bara skummat lite snabbt när jag läste tråden. Du behöver naturligtvis en audioutgång för att få ljud i dina högtalare. Din tv har ingen analog audio ut så det enda setet att få ut ljudet från den till några högtalare etc är via Den digitala Toslink utgången på baksidan.

Det kan ju dock gå att skicka ljudet direkt fårn källan till högtalarna, beroende lite på hur det hela ser ut Exakt vilka högtalare har du och vilket ljud är det du vill ha ut till högtalarna (kommer det från tvns egna mottagare eller en extern digitalbox, dvd, ect i så fall gärna lite modellbeteckning på dem med)? Det skall nog gå att få lösning på det hela så ingen panik

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hörlursurtaget kanske funkar med ?

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

Va?! Var det verkligen så enkelt som jag trodde?! Försökte du verkligen få ut ljudet genom en ingående kontakt på TV:n? Duh! Dubbel duh! Ja, som MichaSWE redan konstaterat, då är det mysteriet löst.

En "manual" till en "Plasma TV" som är på 13 sidor?... okej... det var något nytt för mig i alla fall! Hihi! Jag måste erkänna att du är rätt rolig du också. För "manualen" är på 124 sidor. Det som är 13 sidor är väl någon snabbstartsguide eller vad det är, du vet såna där små "manualer" eller "lathundar" för den late. Jösses! Du har just erkänt att du inte ens har sett manualen.

Skrivet av ElectroGeeza:

Är det en ingång eller en utgång för ljud som du har på TV:n?

Vad är det för typ av anslutningskontakt? Är det RCA eller TRS?

Har du kollat i manualen så att det inte är så att du måste göra en viss inställning i TV:n för att få ut ljudet genom den utgången? Det förutsätter att det är en utgång förstås och inte en ingång, men det är också något som du kan enkelt kontrollera genom att titta i manualen.

Du får skratta hur mycket du vill åt min långa "utläggning" men nu vet både du och jag att jag hade rätt. Det står till och med på baksidan av TV:n att det är en ingång och inte en utgång. Har man redan haft så brottom att man hunnit sätta upp TV:n på väggen så att man inte ser vad som står på baksidan av den så finns ju återigen den goda vännen som heter Manual.

Har man inte manualen eller inte vill läsa den så får man väl fan åtminstone leta upp specifkationerna på TV:n. Tittar man på LG:s webbplats till exempel så ser man där att det i specifikationerna inte framgår att den modellen har utgående TRS kontakt (3,5 mm stereo).

RGB-ingång (D-sub 15 stift) Ja PC-ljudingång Ja USB 2.0 Ja Komponent i (Y,Pb,Pr) + Audio Ja USB 2.0 Ja SCART Ja Digital ljudutgång Ja PC-ljudingång Ja RS-232C (kontroll/SVC) Ja

Källa: 50PQ3000 TV TV/Audio/Video

Notera speciellt raden "PC-ljudingång Ja" och "Digital ljudutgång Ja".

Hehe, det här är ju bara så pinsamt. Du ser nu varför jag ville ha exakt modellnummer?... nuförtiden så är allting "ingångar" på alla apparater. Så länge det är en synlig anslutningskontakt så är det automatiskt en "ingång".

Se sida 21 i manualen. (Du får titta i den "andra" manualen som har fler än bara 13 sidor då.) Där står det så här.

Citat:

ANSLUTA DATOR

Den här TV:n har Plug and Play-funktion,vilket innebär att datorn automatiskt justeras till TV:ns inställningar.

Vid anslutning med en D-sub 15-stiftskabel

1 Anslut RGB-utgångarna på PC-spelaren till RGB IN
(PC)-uttaget på TV:n.

2 Anslut audioutgångarna på PC-spelaren till AUDIO
IN (RGB/DVI) ingångarna på TV:n.

3 Starta datorn och TV:n.

4 Välj RGB -indatakälla med knappen INPUT på fjärrkontrollen.

Ansluta med en HDMI till DVI-kabel

1 Anslut DVI-utgången på datorn till uttaget
HDMI/DVI IN 1 på TV:n.

2 Anslut audioutgångarna på PC-spelaren till AUDIO
IN (RGB/DVI) ingångarna på TV:n.

3 Starta datorn och TV:n.

4 Välj HDMI1-indatakälla med knappen INPUT på fjärrkontrollen.

Här beskriver de alltså hur man får in både ljud och bild från en dator till TV:n med en D-sub (aka VGA) respektive HDMI kabel för bild. Bortser man från bildkabeln så är ljudkabeln kvar, och i och med att de tydligt markerar att man ska ansluta audioutgångarna på PC-spelaren (datorn) till AUDIO IN (RGB/DVI) ingångarna på TV:n så blir det uppenbart för alla som är det minsta lilla tekniskt bevandrade att kontakten på TV:n är en ingång, inte utgång.

Men det som är intressant för din del nu är det som står på sida 19.

Citat:

ANSLUTNING AV DIGITAL LJUDSIGNAL
Skicka TV:ns ljud till extern ljudutrustning via den digitala ljudutgången (optisk).
Om du vill kunna njuta av digital sändning via 5.1-kanalers högtalare ansluter du det OPTISKA UTTAGET FÖR DIGITALLJUD på TV-apparatens baksida till en DVD med hemmabiofunktion (eller förstärkare).

1 Anslut ena änden av en optisk kabel till TV:ns digitala ljudutgång (optisk).

2 Anslut den andra änden av den optiska kabeln till den digital ljudingången (optisk) på ljudutrustningen.

3 Välj ”TV Speaker option - Off” (TV-högtalare - Av) på menyn AUDIO (LJUD). (sid. 89). Se bruksanvisningen för den externa ljudutrustningen för ytterligare instruktioner.

Man kan tänkas ansluta TV:ns hörlursutgång till högtalarna. Men nu är inte det aktuellt då den här TV:n saknar en sån utgång.

Du måste alltså använda den digitalt optiska utgången för att få ut ljudet från TV:n till högtalarna. Och då är det frågan om det är möjligt att göra en sån installation. Det som krävs är att högtalarna är datorhögtalare av lite högre klass som har digital optisk ingång på baksidan, t.ex. Logitech Z-5500. Sedan köper man bara en optisk kabel som man kopplar mellan TV:n och högtalarna.

Det är också möjligt att köpa en förstärkare med digital optisk ingång eller ett komplett hemmabiopaket som i regel har just en digital optisk ingång för att hämta in signaler från källan innan de skickas till högtalarna. Men det brukar vara en dyrare historia. Det beror på om och i så fall hur mycket pengar man är villig att spendera. Det går att hitta riktigt bra hemmabiopaket till omkring 4000 kr. Jag skulle rekommendera då att man tittar närmare på LG, för LG har fått mycket beröm de senaste två åren för sina vinglasformade högtalare med tillhörande förstärkare som har inbyggd BluRay dessutom.

Det är sant att man kan, eventuellt, koppla t.ex. DVD eller BluRay, eller digitalboxen till högtalarna istället för att koppla TV:n till högtalarna. Då kommer ljudet från t.ex. DVD direkt in i högtalarna, istället för att först gå till TV och sedan till högtalarna. Men det beror helt på om de här andra källorna (DVD eller vad det är) har en passande ljudutgång och jag vet att de flesta brukar ha åtminstone en RCA utgång.

Jag får nog citera mig själv här. Här gäller det jag skrev innan om att "[...] apparaten inte kan utföra vissa uppgifter som vi kräver av den om den inte var konstruerad för det."

Men vad bra då, ännu ett "problem" löst.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Inaktiv

HeHe Roligaste tråden på länge...

Permalänk
Skrivet av Foetus:

hörlursurtaget kanske funkar med ?

Till skillnad från ägaren av den här produkten så har jag faktiskt läst manualen. Jag menar inte att jag har läst hela manualen, men jag har läst det som är relevant. Den här TV:n saknar hörlursutgång. Jag kom också att tänka på det där med hörlursutgången, det skrev jag här ovan, men tyvärr så saknas den anslutningsmöjligheten på denna modell.

Jag köpte själv en ny TV i år, en Samsung 46C6005RW och den har inte heller analog ljudutgång. Men däremot har den en hörlursutgång. Men jag använder den digitala utgången som jag har kopplat till förstärkaren. Men det är väldigt bra att ha den där hörlursutgången när man inte har möjlighet att använda den digitala utgången och ingen annan analog utgång finns på TV:n. Det här är väl ett bra exempel på var det skulle passa bra med en hörlursutgång.

Det är synd att de på LG har valt att inte inkludera den i den här modellen (PQ3000). Det är nästan lite dumsnålt av dem med tanke på att det inte innebär någon större merkostnad för dem att inkludera den. Det är väl mest att de vill kunna segmentera sitt sortiment på så sätt att om man vill ha hörlursutgång så får man typ gå upp en hel serie i sortimentet och betala några tusen spänn mer bara för det.

Det här är förra årets modell i och för sig, så jag vet inte om de har gjort någon ändring här på årets modeller. Min Samsung är däremot årets modell så det är inte en jämn jämförelse kanske. Nu gissar jag men jag tror nästan att även förra årets B6 serie från Samsung hade hörlursutgång. Det är väldigt bra att ha det, för allt man kan tänkas använda till för det är ju inte så att det fungerar endast med hörlurar.

Edit: Jag kollade just Samsung LE40B655 och den har hörlursutgång. Så troligtvis hade alla Samsung LCD och LED TV i B6 serien hörlursutgång.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Hello vännen...
Ännu en gång tack för dina försök att hjälpa....
Va inne på ONOFF idag och försökte få ordning på detta..
fick tyvärr svar att på den LG tv-n vi hade fungerade det inte att ha
en extern ljudkälla... 2 man försökte med olika varianter att få ljud,bla med en scartvariant att man kunde switcha från audio in till ut... men ingen lyckades..
så det kändes skönt att det bara inte är jag som är en teknikidiot...

Permalänk

Ja, med en SCART adapter kan man testa. Då ska det vara SCART på ena sidan och Komposit, S-Video och Audio (L&R) på andra sidan. Sedan finns det en liten strömställare (switch) som man använder för att koppla om från att ta emot signaler in i TV:n till att skicka ut signaler från TV:n. Jag har själv en sån också från ClickTronic. Jag skulle kunna donera den eftersom jag inte behöver den egentligen. Men det låter som att ni redan har testat den här varianten, och det har inte fungerat?

Men har ni även provat att använda den digitala utgången (optisk S/PDIF)? Med den måste det fungera. Fungerar det inte med den heller så kan det vara något fel på TV:n. Den digitala utgången bör fungera. Det är så jag har kopplat min TV och det fungerar fint.

Jag kan också säga som så att försök inte koppla med en HDMI kabel för att få ut ljudet från TV:n via den. HDMI standarden med alla dessa kablarna och kontakter är ännu mer förvirrande och konstiga än gamla SCART med analoga ljudanslutningar. Det är nämligen så att TV:n måste stödja HDMI version 1.4 för att ha stöd för ARC (Audio Return Channel). Det är en funktion som krävs för att man ska kunna använda en HDMI kabel för att skicka ut ljudsignalen från TV till en annan utrustning. Det är långt ifrån alla TV apparater som har det, inte ens alla det här årets modeller har det. Din TV har HDMI version 1.3 liksom min Samsung som är från det här året. Just därför måste man använda den vanliga digitala utgången (optisk S/PDIF) för att kunna skicka ut ljudet från TV till t.ex. en AV receiver (förstärkare).

Sedan finns det även olika "versioner" av HDMI kablarna vilket jag tycker är helt tokigt. Så inte nog med att man måste ha en TV och AV receiver som stödjer HDMI version 1.4 utan även kabeln måste stödja HDMI version 1.4. Jag tror dock att ARC är bakåtkompatibelt med gamla HDMI 1.3 kablar, dock inte med 3D, för 3D-stöd krävs kabel av version 1.4. Fråga mig inte varför de gör på det här sättet. Jag kan bara säga att det är bland det dummaste jag sett. Det är bra många konstigheter som är förknippade med HDMI standarden, trots att det var tänkt att det skulle vara enkelt och ersätta SCART helt. Jag har svårt att se enkelheten i det, och SCART har inte blivit helt ersatt av HDMI (tack och lov).

Man bör kunna skicka ut ljudet från TV:n med en SCART adapter. Men jag skulle ändå rekommendera att man i första hand använder den digitalt optiska utgången, om möjligt.

Ingen har sagt att du är en idiot. Jag har inte sagt det och jag vet inte att någon annan har sagt det. Jag har bara kritiserat dig för att du inte har gjort tillräckligt själv för att försöka lösa det, eller åtminstone skrivit vad det är för modell på TV:n för att vi ska kunna titta närmare på det. Jag tror inte att det finns någon här som har samma TV som någon annan på forumet, alla har vi olika modeller så det är svårt för oss att veta vad man ska göra eller ens vilken anslutning man ska koppla till utan att åtminstone se TV:n eller få fler detaljer.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111