Bästa speldatorn under 10.000 kr?

Permalänk
Medlem

6870?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem

Dock bara belastning på grafikkort, inte CPU och utan överklock.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Dock bara belastning på grafikkort, inte CPU och utan överklock.

/S

Läs citatet "Ännu en gång får Furmark stå till tjänst för att belasta grafikkorten till sitt yttersta. Med hjälp av en Voltcraft Energy Monitor 3000 mäter vi därefter av hela systemets strömförbrukning vid full belastning samt utan belastning."

De mäter alltså hela systemet.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Jag ska avvakta och se vad HD 6000 går för, om de är "prisvärda" kommer jag köra på 6850 CF, 6870 eller 69xx.
Mitt nuvarande håller ju dock något år till.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Läs citatet "Ännu en gång får Furmark stå till tjänst för att belasta grafikkorten till sitt yttersta. Med hjälp av en Voltcraft Energy Monitor 3000 mäter vi därefter av hela systemets strömförbrukning vid full belastning samt utan belastning."

De mäter alltså hela systemet.

Ja stämmer. Men läs citatet "Ännu en gång får Furmark stå till tjänst för att belasta grafikkorten till sitt yttersta. Med hjälp av en Voltcraft Energy Monitor 3000 mäter vi därefter av hela systemets strömförbrukning vid full belastning samt utan belastning."

Säger dom något om att belasta processorn? Kanske 1 eller två kärnor som behövs för att hålla igång Furmark men inte dom andra 6 kärnorna.

/S

Edit: la till ett ord för att göra meningsuppbyggnad komplett

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Är inte den SSDn du valt relativt dålig? Du kan ju få en F60 för en hundring mindre på komplett t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Ja stämmer. Men läs citatet "Ännu en gång får Furmark stå till tjänst för att belasta grafikkorten till sitt yttersta. Med hjälp av en Voltcraft Energy Monitor 3000 mäter vi därefter av hela systemets strömförbrukning vid full belastning samt utan belastning."

Säger dom något om att belasta processorn? Kanske 1 eller två kärnor som behövs för att hålla igång Furmark men inte dom andra 6 kärnorna.

/S

Edit: la till ett ord för att göra meningsuppbyggnad komplett

Antar väl så men tvivlar på att processorn tar så otroligt mkt på agget sedan så är det inga problem om man har ett kvalitéts agg på 750W.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Antar väl så men tvivlar på att processorn tar så otroligt mkt på agget sedan så är det inga problem om man har ett kvalitéts agg på 750W.

Har du en högt klockad quad så drar den säkert 100w mer i load än i idle om du har strömsparande funktioner aktiverade.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... kollar du här så ser du att det snabbt drar iväg.

/S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

hmm, ja det ser inte dåligt ut, och ett 6 kärnigt grafikkort xD

Jodå, men alltså funderar lite på om moderkortet är svagt? men annars ser det riktigt nice ut

"svag" det är de bästa du kan få med AM3 + SLI på inet.

Visa signatur

Define R3 | 2500k @ 3,3GHz | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Asus GTX 560Ti | 8GB CL9 1333hz XMS3 | Antec 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smygaren:

"svag" det är de bästa du kan få med AM3 + SLI på inet.

ahaa, så du menar det han tipsa om var inte bra?

men en annan sak: just nu kan jag inte beställa mitt paket eftersom att mitt moderkort (Gigabyte GA-P55A-UD4 - Inet.se) inte är i lager och det är obekräftat när det är inne igen.

Så några tips på andra bra intel moderkort? ca 1500 kr

Permalänk
Medlem

hjälp med moderkort - vilket istället?

Hej!

egentligen skulle jag beställa mitt datorpaket (inc detta moderkort Gigabyte GA-P55A-UD4 - Inet.se) men det var obekräftat när den skulle beställas igen.

Några tips på ungefär samma pris och samma kvalité moderkort för intel?

tack på förhand!

Permalänk

Dom har 13 st. hos sin leverantör.
Det är bara att beställa.

Glöm inte denna.:)

https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyRocker:

Dom har 13 st. hos sin leverantör.
Det är bara att beställa.

Glöm inte denna.:)

https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

ahaa ne men ska beställa via internet ;D (webbpris)

Permalänk
Skrivet av Benham20:

ahaa ne men ska beställa via internet ;D (webbpris)

Förstår inte riktigt vad du menar?

Det jag menar är att dom har varan hos sin leverantör, så du kan beställa som vanligt och så får du hem varan som vanligt.
Om du sen lägger till länken som jag postade, till din kundvagn, så slipper du betala frakten när du handlar för mer än femhundra kronor.
Det är för att du är medlem på Sweclockers.com:D

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyRocker:

Förstår inte riktigt vad du menar?

Det jag menar är att dom har varan hos sin leverantör, så du kan beställa som vanligt och så får du hem varan som vanligt.
Om du sen lägger till länken som jag postade, till din kundvagn, så slipper du betala frakten när du handlar för mer än femhundra kronor.
Det är för att du är medlem på Sweclockers.com:D

ahaa ok förstår, men då kan jag väl inte beställa via inet.se? utan istället på deras moderkortets hemsida?

Permalänk
Skrivet av Benham20:

ahaa ok förstår, men då kan jag väl inte beställa via inet.se? utan istället på deras moderkortets hemsida?

Nej.
Dom skickar det till dej om du beställer från Inet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyRocker:

Nej.
Dom skickar det till dej om du beställer från Inet.

ahh ok I see tack!

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om denna CPU-kylaren? Cooler Master V8

Har hört att denna ska vara riktigt bra. Vad tror ni?
Finns även på komplett.se fast mycket dyrare, ca 300 kronor mer.

Cooler Master V8 - processorkylare

Permalänk
Medlem

Noctua NH-U9B SE2 - Inet.se
Skulle nog köpt denna ist, men v8:an duger nog fint också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Noctua NH-U9B SE2 - Inet.se
Skulle nog köpt denna ist, men v8:an duger nog fint också!

varför?

Permalänk
Medlem

Installerade min igår och redan så får jag bättre temps än med min CoolIt ECO A.L.C. och pastan har inte ens bränts in än.........så jag rekommenderar den........fast med fläkthastighet på high så låter den en del...........men de gör inte mig nåt

Permalänk
Medlem

Säger bara NH-D14.... Vann väl hösten stora kylartest över H50. Dock med 1 grad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Säger bara NH-D14.... Vann väl hösten stora kylartest över H50. Dock med 1 grad.

Visst den är bättre men kostar åxå 300:- mer

Permalänk
Medlem

Kostar att ligga på topp Man får vad man betalar för, som alltid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Kostar att ligga på topp Man får vad man betalar för, som alltid.

Helt klart men jag tycker CM V8 kyler riktigt bra........sen är den precis mellan minnena å moderkortskylaren så en större kylare hade inte fått plats på mitt kort..........men jag måste säga att jag är positivt överraskad av kylförmågan för den kyler lika bra som min Scythe Yasya som ligger nära D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Helt klart men jag tycker CM V8 kyler riktigt bra........sen är den precis mellan minnena å moderkortskylaren så en större kylare hade inte fått plats på mitt kort..........men jag måste säga att jag är positivt överraskad av kylförmågan för den kyler lika bra som min Scythe Yasya som ligger nära D14

Vilken menar du nu? Du menar att du gillar Cooler Master V8 CPU kylare eller den andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Vilken menar du nu? Du menar att du gillar Cooler Master V8 CPU kylare eller den andra?

Jag gillar CM V8 för den kyler riktigt bra, den kyler lika bra som min andra kylare Scythe Yasya varför jag inte använder den är för att fästena till intel tycker jag inte om........det är samma fästen som originalkylaren har alltså små vita "plastpluggar" tycker att en kylare på ~800g borde ha bättre fäste, jag litar inte på det fästet så därför köpte jag en ny kylare med backplate, alltså CM V8.......

Som jag sa jag är positivt överraskad av CM V8 kylförmåga den kyler lika bra som Yasya så om du har AMD så är Yasya lika bra eller kanske lite bättre för då kan du köra push/pull de går inte utan en hel del modifiering på CM V8

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Jag gillar CM V8 för den kyler riktigt bra, den kyler lika bra som min andra kylare Scythe Yasya varför jag inte använder den är för att fästena till intel tycker jag inte om........det är samma fästen som originalkylaren har alltså små vita "plastpluggar" tycker att en kylare på ~800g borde ha bättre fäste, jag litar inte på det fästet så därför köpte jag en ny kylare med backplate, alltså CM V8.......

Som jag sa jag är positivt överraskad av CM V8 kylförmåga den kyler lika bra som Yasya så om du har AMD så är Yasya lika bra eller kanske lite bättre för då kan du köra push/pull de går inte utan en hel del modifiering på CM V8

ah ok förstår..

men jag kommer köra intel core i5 760. Men var det svårt o montera CM V8 på processorn? Hur fäster man den satt säga? ska man sätta en bricka där under?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

ah ok förstår..

men jag kommer köra intel core i5 760. Men var det svårt o montera CM V8 på processorn? Hur fäster man den satt säga? ska man sätta en bricka där under?

Busenkel installation........bara sätta fast intelfästena på kylaren dit med pasta å sen dit med kylaren och "backplaten"(brickan) på baksidan moderkortet å skruva fast med 4st muttrar väldigt enkelt..........om du har möjlighet så be nån hålla i kylaren medans du skruvar det kan underlätta men det går bra ensam åxå........

Kan tillägga att det var en bra beskrivning med så bara läsa den

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Busenkel installation........bara sätta fast intelfästena på kylaren dit med pasta å sen dit med kylaren och "backplaten"(brickan) på baksidan moderkortet å skruva fast med 4st muttrar väldigt enkelt..........om du har möjlighet så be nån hålla i kylaren medans du skruvar det kan underlätta men det går bra ensam åxå........

Kan tillägga att det var en bra beskrivning med så bara läsa den

ahh ok underbart
men jag att jag kör på den då.

men det står att jag kmr få med en CPU fläkt till mitt intel core i5 760, men de är oftast mkt sämre va?