är SD ett hot emot demokratin?

Permalänk
Skrivet av killawife:

Jag är ingen anhängare av Sverigedemokraterna och gillar inte deras politik, men jag anser att det är ett hot mot dekomkratin att de INTE ges samma utrymme som de andra partierna. I ett sant Demokratiskt samhälle så är det vad massan vill som ska diktera villkoren, inte vad några makthungriga politiker får för sig att bestämma.

Vänta ett tag nu, menar du att ett parti på 3% ska ha samma tid i media som de största partierna, eller vad menar du?

SD har fått överdrivet stort utrymme vilket jag anser är helt fel...

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

ALLA partier borde rimligtvis få lika mycket utrymme att tala för sin sak. Deras tidigare valresultat borde inte spela in.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

ALLA partier borde rimligtvis få lika mycket utrymme att tala för sin sak. Deras tidigare valresultat borde inte spela in.

Så antingen ska DN ge exakt lika mycket utrymme till alla partier, från Moderaterna till Kalle Ankapartiet, eller så ska de inte ge någon uppmärksamhet alls?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Det handlar inte om DN eller aftonbladet. Det handlar om Partiledardebatter och andra politiska forum. Tidningar kan ju välja själva vad de vill skriva om. Men det bästa vore ju givetvis om man slapp all satans politik och så kunde man snurra på ett hjul vid valet bara och det partiet vann. Resultat skulle bli detsamma.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Fjantpajasar som folkpartiet eller kristdemokraterna får betydligt mer utrymme i debatten än SD vilket är helt befängt. Att de sk. etablerade partierna ska "bemöta" SD eller tiga ihjäl dem visar bara vilket förakt politikerna har mot folket som trots allt röstat in den i riksdagen. Bra att det kommer in något nytt parti som belyser saker som de "gamla" inte kan eller vågar ta tag i.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Vore ju kul om någon här faktiskt skulle kunna komma med ett vettigt resonemang till varför vi skulle vara så enormt främlingsvänliga, Sverige tar emot hutlöst många mer invandrare än något annat EU land, vi har även en hög arbetslöshet, det invandrar över 100´000 personer per år till Sverige, varav bara 5% är flyktingar (dom vi verkligen behöver ta hand om) resten kommer hit för att få ta del av Sveriges underbara bidrag, det skapas inte ens 100´000 nya jobb varje år så det betyder att arbetslösheten ökar och ökar, ni kan vara hur mottagliga för invandring hur mycket ni vill, det faktum att detta bekostar staten väldigt kommer ni inte kunna skriva av på något annat, inte ens dom pengarna invandring ger kan väga upp vad invandring kostar.

Inte för att vara egoistik men när jag i princip hade brutit/fragmenterat sönder min rygg på 4 ställen och knappt kunde röra mig, givetvis blev jag sjukskriven men fick ändå ut 3000kr mindre i månaden än vad min relativt nyanlända bekant får ut i månaden på enbart bidrag, dessutom tjänar en utlandsfödd pensionär som inte jobbat i Sverige 1 timma högre pension än vad min morfar som jobbat i 48 år får i pension, jag är verkligen inte främlingsfientlig men det krävs ju inget snille för att fatta att detta inte är rätt, ni är ju själva inte direkt humana om ni tycker att invandrare har 100% mer rätt till mer bidrag än vad våra egna pensionärer har rätt till, det är helt sjukt hur ni kan försvara detta.

Dessutom, skippa skitsnacket med att varje person som röstar på SD är främlingfientlig, nazist, rasist, ointelligent, obildad osv osv, jag röstade INTE på SD men har ändå tillräckligt förnuft till att fatta att dessa personer vill ha en bättre fungerande invandringspolitik och bara för att dom vill det betyder inte att dom är något av dom ovanstående.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Demokratin fungerar bara vart fjärde år i en månad ungefär

SD vill ha hårdare straff och mer poliser, om något är problematiskt mot demokratin så är det isåfall det. Mest problem för minoriteter i samhället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Demokratin fungerar bara vart fjärde år i en månad ungefär

SD vill ha hårdare straff och mer poliser, om något är problematiskt mot demokratin så är det isåfall det. Mest problem för minoriteter i samhället

Woot? Fler snutar ger problem med demokratin? Vad har du rökt på?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Vore ju kul om någon här faktiskt skulle kunna komma med ett vettigt resonemang till varför vi skulle vara så enormt främlingsvänliga

Du kan väl börja med att förklara varför vi skulle vara livrädda för allt som är obekant, istället?

Skrivet av JesperA:

Sverige tar emot hutlöst många mer invandrare än något annat EU land, vi har även en hög arbetslöshet, det invandrar över 100´000 personer per år till Sverige, varav bara 5% är flyktingar (dom vi verkligen behöver ta hand om) resten kommer hit för att få ta del av Sveriges underbara bidrag, det skapas inte ens 100´000 nya jobb varje år så det betyder att arbetslösheten ökar och ökar, ni kan vara hur mottagliga för invandring hur mycket ni vill, det faktum att detta bekostar staten väldigt kommer ni inte kunna skriva av på något annat, inte ens dom pengarna invandring ger kan väga upp vad invandring kostar.

Vänta nu ett litet ögonblick.

Du drar till med den gamla hederliga "Invandrare kommer bara hit och stjäl våra jobb och lever på bidrag". Hur sjutton kan de både ta våra jobb OCH leva på bidrag?

Antingen kommer de hit för att arbeta, eller så kommer de hit för att leva på bidrag, du får nog ta och bestämma dig!

För övrigt är det en lögn att arbetslösheten bara stiger och stiger; om det vore sant så skulle vi ha långt över 100% arbetslöshet vid det här laget. Faktum är att vi, enligt SCB (Arbetskraftsundersökningar (AKU)) har 4,9% lägre arbetslöshet nu än för motsvarande period förra året.

Hur får du det att hänga ihop med vad du säger?

Skrivet av JesperA:

Inte för att vara egoistik men när jag i princip hade brutit/fragmenterat sönder min rygg på 4 ställen och knappt kunde röra mig, givetvis blev jag sjukskriven men fick ändå ut 3000kr mindre i månaden än vad min relativt nyanlända bekant får ut i månaden på enbart bidrag, dessutom tjänar en utlandsfödd pensionär som inte jobbat i Sverige 1 timma högre pension än vad min morfar som jobbat i 48 år får i pension, jag är verkligen inte främlingsfientlig men det krävs ju inget snille för att fatta att detta inte är rätt, ni är ju själva inte direkt humana om ni tycker att invandrare har 100% mer rätt till mer bidrag än vad våra egna pensionärer har rätt till, det är helt sjukt hur ni kan försvara detta.

Ja, givetvis måste alla som inte litar blint på dina lysryckta anekdoter vara inhumana!

Skrivet av JesperA:

Dessutom, skippa skitsnacket med att varje person som röstar på SD är främlingfientlig, nazist, rasist, ointelligent, obildad osv osv, jag röstade INTE på SD men har ändå tillräckligt förnuft till att fatta att dessa personer vill ha en bättre fungerande invandringspolitik och bara för att dom vill det betyder inte att dom är något av dom ovanstående.

Tror du att dessa personer vet vad som krävs för att invandringspolitiken ska fungera bättre?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Woot? Fler snutar ger problem med demokratin? Vad har du rökt på?

Vet du hur diktaturer kontrollerar samhället?

Om valsystemet är stelt, svårt och påverka mm. Samtidigt som man en stark polis, då är det problem.

Valsystemet i Sverige är väldigt stelt. Det är många politiker som gjort såkallad politisk karriär. De har inget att falla tillbaka på utan är helt beroende av sina politiska uppdrag. Politiker utan "exit" blir lätt "ja-sägare".
Valsystemet har en 4% spärr som är extremt odemokratisk. Vi lever i ett land där väldigt många är beroende av bidrag, också det gör det enklare för politiker och kontrollera. Arbetsmarknaden är också den väldigt stel. Dessutom finns det starka ägare i det politiska systemet, staten äger bolag, kommunal bolag mm

Tänk på att den typen av brott de flesta som sitter inne i finkan för, gör det för brott som saknar brottsoffer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Juggernawt:

Fjantpajasar som folkpartiet eller kristdemokraterna får betydligt mer utrymme i debatten än SD vilket är helt befängt. Att de sk. etablerade partierna ska "bemöta" SD eller tiga ihjäl dem visar bara vilket förakt politikerna har mot folket som trots allt röstat in den i riksdagen. Bra att det kommer in något nytt parti som belyser saker som de "gamla" inte kan eller vågar ta tag i.

Aha, röra-runt-i-grytan-felslutet igen. Som vanligt påstås något utan belägg.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Aha, röra-runt-i-grytan-felslutet igen. Som vanligt påstås något utan belägg.

Som vanligt har folk rätt att ha sin åsikt även om den inte passar herr MBY.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Som vanligt har folk rätt att ha sin åsikt även om den inte passar herr MBY.

Aha, så "folkpartiet eller kristdemokraterna får betydligt mer utrymme i debatten än SD" är en åsikt? Det är förvisso lätt att gömma sig bakom "åsikter" när man kommer med faktapåståenden.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Du kan hålla på i absurdum att tracka alla inlägg.
Skaffa ett liv istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Du kan hålla på i absurdum att tracka alla inlägg.
Skaffa ett liv istället.

Det är också förvisso lätt med ad hominem när man inte har något intelligent att säga.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Vore ju kul om någon här faktiskt skulle kunna komma med ett vettigt resonemang till varför vi skulle vara så enormt främlingsvänliga, Sverige tar emot hutlöst många mer invandrare än något annat EU land, vi har även en hög arbetslöshet, det invandrar över 100´000 personer per år till Sverige, varav bara 5% är flyktingar (dom vi verkligen behöver ta hand om) resten kommer hit för att få ta del av Sveriges underbara bidrag, det skapas inte ens 100´000 nya jobb varje år så det betyder att arbetslösheten ökar och ökar, ni kan vara hur mottagliga för invandring hur mycket ni vill, det faktum att detta bekostar staten väldigt kommer ni inte kunna skriva av på något annat, inte ens dom pengarna invandring ger kan väga upp vad invandring kostar.

Vad kostar invandringen och hur mycket pengar ger den?
Du verkar ju ha koll på det där så du får mer än gärna upplysa mig på den puknten då jag saknar kunskap i den.

Citat:

Inte för att vara egoistik men när jag i princip hade brutit/fragmenterat sönder min rygg på 4 ställen och knappt kunde röra mig, givetvis blev jag sjukskriven men fick ändå ut 3000kr mindre i månaden än vad min relativt nyanlända bekant får ut i månaden på enbart bidrag, dessutom tjänar en utlandsfödd pensionär som inte jobbat i Sverige 1 timma högre pension än vad min morfar som jobbat i 48 år får i pension, jag är verkligen inte främlingsfientlig men det krävs ju inget snille för att fatta att detta inte är rätt, ni är ju själva inte direkt humana om ni tycker att invandrare har 100% mer rätt till mer bidrag än vad våra egna pensionärer har rätt till, det är helt sjukt hur ni kan försvara detta.

Jaså det säger du... Dock så glömde du nämna väldigt viktiga detaljer: hade du fast jobb? Vad var din lön (för att kunna räkna ut hur mycket det blir när du blir sjuk), den där nyanlända bekanta; hade den måhända en familj och barn? Vad var det för bidrag denne fick?

Vad beträffar din farfar och pensionen;
Jag synar din bluff.
Pensionssystemet Arkiv Får invandrare mer i pension än svenskar?
Nu är det din tur at syna mig.

Citat:

Dessutom, skippa skitsnacket med att varje person som röstar på SD är främlingfientlig, nazist, rasist, ointelligent, obildad osv osv, jag röstade INTE på SD men har ändå tillräckligt förnuft till att fatta att dessa personer vill ha en bättre fungerande invandringspolitik och bara för att dom vill det betyder inte att dom är något av dom ovanstående.

Men tyvärr så har det visat sig att SD-politikerna i många fall faktiskt hört till de grupper du nämnde.
Men helt klart, man ska inte döma ut alla efter ett fåtal, där har du rätt.

Skrivet av MBY:

Det är också förvisso lätt med ad hominem när man inte har något intelligent att säga.

Game
Set
and

MATCH!

Permalänk
Medlem

SD är inget hot emot demokratin däremot är dom ett kvitto på hur dåligt dom andra hanterat invandrarfrågan-
Finns mycket att göra för att minska segregeringen, men det hör hemma i någon annan tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

SD är inget hot emot demokratin däremot är dom ett kvitto på hur dåligt dom andra hanterat invandrarfrågan-
Finns mycket att göra för att minska segregeringen, men det hör hemma i någon annan tråd.

med tanke på inriktningen i invandings politken så kommer isf SD öka till nästa val:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Du kan väl börja med att förklara varför vi skulle vara livrädda för allt som är obekant, istället?

Sa jag att man måste vara antingen eller? Nej, man kan vara som jag, neutral men ändå fatta att invandingspolitiken i Sverige inte ser vettig ut.

Skrivet av Lcars:

Vänta nu ett litet ögonblick.

Du drar till med den gamla hederliga "Invandrare kommer bara hit och stjäl våra jobb och lever på bidrag". Hur sjutton kan de både ta våra jobb OCH leva på bidrag?

Antingen kommer de hit för att arbeta, eller så kommer de hit för att leva på bidrag, du får nog ta och bestämma dig!

För övrigt är det en lögn att arbetslösheten bara stiger och stiger; om det vore sant så skulle vi ha långt över 100% arbetslöshet vid det här laget. Faktum är att vi, enligt SCB (Arbetskraftsundersökningar (AKU)) har 4,9% lägre arbetslöshet nu än för motsvarande period förra året.

Hur får du det att hänga ihop med vad du säger?

Hur fan kan du fritolka så mycket i det jag skriver? Eller gör du det bara för att du vill vara ett troll eller?
Jag sa inte att invandrare ANTINGEN kommer hit för att arbeta eller leva på bidrag, invandrare är inte 1 enda enskild person, det finns givetvis båda typer av invandrare......vad är det du inte förstår i det?

Nej vi skulle inte ha över 100% arbetslöshet vid det här lagret, har du totalt missat att det finns perioder med positivt antal nya jobb och perioder med negativt antal jobb?

[QUOTE="Lcars;10468381"]
Ja, givetvis måste alla som inte litar blint på dina lysryckta anekdoter vara inhumana!
[QUOTE]
Haha va? Så nu säger du ATT det är mer rätt att varje invandrare har rätt till ett bra mycket bättre leverne än pensionärer och sjuka, japp, det är ju humant av dig, älska invandrare men skiter fullständigt i pensionärer och sjuka.

Skrivet av Lcars:

Tror du att dessa personer vet vad som krävs för att invandringspolitiken ska fungera bättre?

Måste dessa personen ha en 100% lösning för att anse att invandringspolitiken i Sverige är dåligt fungerande.

Har du själv svar på alla politiska frågor du stödjer?

Nästa gång du svarar på ett inlägg så kanske du skall läsa vad det faktiskt står i det och tänka efter innan du svarar.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Vad kostar invandringen och hur mycket pengar ger den?
Du verkar ju ha koll på det där så du får mer än gärna upplysa mig på den puknten då jag saknar kunskap i den.

Finns nog troligen ingen jätteofficiell siffra men dom flesta pekar på att det kostar 40 miljarder kr per år. Och om folk hade slutat ropa rasist såfort SD kommer på tal så vill dom faktiskt använda mycket av denna summa, i sammarbete med EU och andra organ till att bygga upp invandrares hemländer så dom kan få ett bra liv där nere utan att känna sig manade att flytta, det är ett jäkligt vettig lösning, hjälpa till att bygga upp länder istället för att låta dom vara så härjade som dom är.

Skrivet av CSM101:

Jaså det säger du... Dock så glömde du nämna väldigt viktiga detaljer: hade du fast jobb? Vad var din lön (för att kunna räkna ut hur mycket det blir när du blir sjuk), den där nyanlända bekanta; hade den måhända en familj och barn? Vad var det för bidrag denne fick?

Nej jag glömde inte säga några viktiga detaljer, faktum var att en nyanländ tjänade både mer än mig och min morfar trots att denne inte gjort ett skit sen den anlände, oavsett min lön, mitt jobb osv så fick han ändå högre än vad jag såg, hur mycket skall du försvara det att den nyanlände har mer rätt till hjälp än vad vi andra har?

Men iaf jag hade/har fast jobb, tjänade tillräckligt för att nå maxersättningen för sjukersättning, ändå tjänade den nyanlände mer.

Skrivet av CSM101:

Vad beträffar din farfar och pensionen;
Jag synar din bluff.
Pensionssystemet Arkiv Får invandrare mer i pension än svenskar?
Nu är det din tur at syna mig.

En invandrare kan få garantipension men samtidigt kan han behålla flera bidrag som nyanländ, pensionen i sig är den samma men invandraren har även som sagt andra bidrag han kan få vilket gör den totala summan högre. Kolla på ÄFS för invandrare:

Bostadskostnad för ogift till max 6,200 kr.
Skälig levnadsnivå, för ogift utgör den 4,786 kr. per månad
Skattefria stipendier upp till 3,000 kr. per månad.

En kvinna som jobbat i Sverige i 40 år får runt 8500kr.

Liknande siffra finns även här: Insändare: Vem talar sanning i pensionsfrågan? Fria Nyheter

Och kom inte med någon undanflykt att sifforna är påhittade, källorna kommer från statliga organ som garanterat inte ljuger.

Sen eftersom Sverige har i princip fri anhörighetsinvandring kan dessa som redan har höga bidrag hämta familj och släktingar från sitt hemland och så kan dom bo ihop och leva gött.

Jag är för invandring men då får fasen Sverige se till att göra det rätt, integrera dom i samhället på rätt sätt vilket dom verkligen INTE gör nu.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Finns nog troligen ingen jätteofficiell siffra men dom flesta pekar på att det kostar 40 miljarder kr per år. Och om folk hade slutat ropa rasist såfort SD kommer på tal så vill dom faktiskt använda mycket av denna summa, i sammarbete med EU och andra organ till att bygga upp invandrares hemländer så dom kan få ett bra liv där nere utan att känna sig manade att flytta, det är ett jäkligt vettig lösning, hjälpa till att bygga upp länder istället för att låta dom vara så härjade som dom är.

Okej, källa på dem 40 miljarderna då? Och hur mycket genererade invandringen?
Siffrorna behöver heller inte vara jätteofficiella, jag nöjer mig med officiella siffror också.

Citat:

Nej jag glömde inte säga några viktiga detaljer, faktum var att en nyanländ tjänade både mer än mig och min morfar trots att denne inte gjort ett skit sen den anlände, oavsett min lön, mitt jobb osv så fick han ändå högre än vad jag såg, hur mycket skall du försvara det att den nyanlände har mer rätt till hjälp än vad vi andra har?

Men iaf jag hade/har fast jobb, tjänade tillräckligt för att nå maxersättningen för sjukersättning, ändå tjänade den nyanlände mer.

Så du uteslöt med flit, och fortsätter göra det?

En nyanländ tjänade mer än dig när du var sjuk och fick sjukersättning från försäkringskassan... Det betyder egentligen inte så mycket då det beror på hur mycket du hade i lön när du jobbade.
Dessutom så var du tillfälligt oförmögen att arbeta, när du kan arbeta igen så får du din ordinarie lön och hjur ser det ut då? Kkommer invandraren fortfarande tjäna mer än dig?

Andra viktiga frågor är: vad fick invandraren för bidrag? Finns inte bara ett bidrag att få nämligen...

Det handlar inte om att en nyanländ har mer rätt till hjälp än dig eller nån annan, men du kan inte jämföra dig när du är sjuk ochfår sjukersättning med bidrag av oklar typ. Skaffa bättre lön så kommer du även tjäna bättre än den nyanlända även när du ligger hemma sjuk.

Citat:

En invandrare kan få garantipension men samtidigt kan han behålla flera bidrag som nyanländ, pensionen i sig är den samma men invandraren har även som sagt andra bidrag han kan få vilket gör den totala summan högre. Kolla på ÄFS för invandrare:

Bostadskostnad för ogift till max 6,200 kr.
Skälig levnadsnivå, för ogift utgör den 4,786 kr. per månad
Skattefria stipendier upp till 3,000 kr. per månad.

En kvinna som jobbat i Sverige i 40 år får runt 8500kr.

Alla kan få bostadbidrag, inte bara invandrare och det är maxbeloppen du räknar på där, dvs alla får inte 6200:- (sen kan även BTP sökas för at få upp bostadsbidragen).
Sen är det intressant att stipendier räknas in här? Stipendier för vad?
Vidare, vilka andra bidrag är det som kan behållas, du nämner ju bara bostadsbidragen?

Bra att du kommer med exempel, men källor på dem tack.

Citat:

Liknande siffra finns även här: Insändare: Vem talar sanning i pensionsfrågan? Fria Nyheter

Och kom inte med någon undanflykt att sifforna är påhittade, källorna kommer från statliga organ som garanterat inte ljuger.

Varför slänger du inte in källorna (de statliga organen) istället för en blogg?

Och jag förstår mig inte på exemplet i bloggen (är dålig på ekonomi i ärlighetens namn). De säger att invandrarna får skattefria bidrag men sen räknar de som att de får 10-12k i parantes har de skrivit 16k brutto?

Ska iväg nu, men kommer sätta mig in i detta sen ikväll.

Citat:

Sen eftersom Sverige har i princip fri anhörighetsinvandring kan dessa som redan har höga bidrag hämta familj och släktingar från sitt hemland och så kan dom bo ihop och leva gött.

Och då förändras bidragen då man får olika mycket som ogift/singel än gift/partner (tex bostadsdelen). Då alla anhöriga inte lär vara pensionärer så lär det komma med ett par som är i arbetsför ålder och som kan betala skatt om de får jobb?

Citat:

Jag är för invandring men då får fasen Sverige se till att göra det rätt, integrera dom i samhället på rätt sätt vilket dom verkligen INTE gör nu.

Jo, det vill vi ju alla.

Vad är rätt sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Okej, källa på dem 40 miljarderna då? Och hur mycket genererade invandringen?
Siffrorna behöver heller inte vara jätteofficiella, jag nöjer mig med officiella siffror också.

Kolla upp själv, inte svårt, varför be andra visa saker när det skulle ta dig 4 sekunder att kolla upp det själv? Det bevisar inget att jag postar samma källa som du själv skulle hitta ellerhur?

Skrivet av CSM101:

Så du uteslöt med flit, och fortsätter göra det?

Öh? Jag har inte uteslutit något överhuvudtaget?

Skrivet av CSM101:

En nyanländ tjänade mer än dig när du var sjuk och fick sjukersättning från försäkringskassan... Det betyder egentligen inte så mycket då det beror på hur mycket du hade i lön när du jobbade.

Du tycker verkligen att det spelar någon roll, en person som HAR jobbat tjänar mindre än en som inte jobbat något överhuvudtaget, du ser inte felet i detta?

Skrivet av CSM101:

Dessutom så var du tillfälligt oförmögen att arbeta, när du kan arbeta igen så får du din ordinarie lön och hjur ser det ut då? Kkommer invandraren fortfarande tjäna mer än dig?

Jobbar jag fullt får jag ut 3000 kr mer i månaden efter skatt än vad denne invandraren får, skulle gladerligen gå hemma för 3000kr mindre i månaden än att jobba över 40 timmar i månaden med ett fysiskt krävande arbete som förstör min rygg ännu mer.

Skrivet av CSM101:

Andra viktiga frågor är: vad fick invandraren för bidrag? Finns inte bara ett bidrag att få nämligen...

Invandraren får dom bidragen han har rätt till, kolla själv upp vilka dom är.

Skrivet av CSM101:

Det handlar inte om att en nyanländ har mer rätt till hjälp än dig eller nån annan, men du kan inte jämföra dig när du är sjuk ochfår sjukersättning med bidrag av oklar typ.

Jo det är precis det du säger, att en sjuk har rätt till mindre ersättning än vad någon nyanländ har.

Skrivet av CSM101:

Skaffa bättre lön så kommer du även tjäna bättre än den nyanlända även när du ligger hemma sjuk.

Vad av ordet "maxersättning" i mitt inlägg förstod du inte?

Skrivet av CSM101:

Alla kan få bostadbidrag, inte bara invandrare och det är maxbeloppen du räknar på där, dvs alla får inte 6200:- (sen kan även BTP sökas för at få upp bostadsbidragen).
Sen är det intressant att stipendier räknas in här? Stipendier för vad?
Vidare, vilka andra bidrag är det som kan behållas, du nämner ju bara bostadsbidragen?

Ja bostadsbidrag kan alla få ja, dom ser dock olika ut, man kan även söka bostadstillägg, vilket faller automatiskt på en invandrare, för en svensk är dessa siffror i princip 0 sålänge du har jobbat normalt, har du haft ett skitjobb hela livet och inte har några tillgångar alls har du rätt till full ersättning, om man jobbat hela livet med ett bra jobb så har man inte rätt till denna ersättningen:

"Det vanliga bostadstillägget reduceras för den som har inkomster högre än 92876kr och/eller ”synliga” tillgångar*."

Så en invandrare kommer knappast hit med eget kapital på banken som han flyttar till en svensk bank när han invandrar, detta gör att dom är fullt berättigade till full ersättning, någon som en svensk sannorlikthet inte kommer ha. Dessutom har invandrare i princip alltid rätt till ÄFS som innebär gratis hemtjänst, gratisk tandvård, gratis vård osv osv medans en som har jobbat hela livet och därför har tillgångar eller hög normal pension inte har rätt till ÄFS och därför får betala ovanstående från egen kassa, vilket gör att det utnyttjbara kapitalet denne har ger en ännu större skillnad mot en pensionär som har rätt till ÄFS och alla andra bidrag.

Skrivet av CSM101:

Bra att du kommer med exempel, men källor på dem tack.

Varför slänger du inte in källorna (de statliga organen) istället för en blogg?

Som sagt, VARFÖR skall jag posta källorna här när du lika gärna kan gå in i bloggen och se källorna där?

"Räkneexempel:
Källa: Försäkringskassan, Skatteverket och kommuner (se referenser)"

"Referenser:
FK- ÄFS, FK- Garantipension, FK-Bostadstillägg för pensionärer,
Skatteverket SKV 330, Skattepliktiga pensioner. Allmän pension,
Avgifter för vård och omsorg av äldre"

Skrivet av CSM101:

Och jag förstår mig inte på exemplet i bloggen (är dålig på ekonomi i ärlighetens namn). De säger att invandrarna får skattefria bidrag men sen räknar de som att de får 10-12k i parantes har de skrivit 16k brutto?

ÄFS är som sagt skattefritt, för att kunna jämföras använder man brutto.

Skrivet av CSM101:

Och då förändras bidragen då man får olika mycket som ogift/singel än gift/partner (tex bostadsdelen). Då alla anhöriga inte lär vara pensionärer så lär det komma med ett par som är i arbetsför ålder och som kan betala skatt om de får jobb?

Ja bostadsbidragen sjunker ju fler som bor i samma bostad, dock inte linjärt så man tjänar ändå bra på att vara flera, dock finns det andra bidrag som består och är lika mycket oavsett hur många som bor i samma bostad, gäller både för invandrare och för dom födda i sverige. Ja förhoppningsvis och troligen är många i arbetsför ålder, dock är det många som får aktivitetsbidrag och även arbetsgivaren får bidrag om en invandrare med aktivitetsbidrag anställs, detta gör att både invandrarens lön och arbetsgivarens bidrag finansieras med statliga beskattade medel, så dessa jobbar ju inte in någon skatt.

Ja det finns många invandrare som jobbar och tjänar en riktig lön vilket är jättebra, perfekt exempel på en fungerande invandring, men som sagt, många får aktivitetsbidrag dessa räknas in i statistiken invandrare som inte är arbetslösa, så hur många som faktiskt drar in en skatt eller tar skatt går nog inte hitta någonstans.

Skrivet av CSM101:

Vad är rätt sätt?

Rätt sätt är garanterat inte att frysa ut SD och låta fortsatta ignoransen av invandringspolitik ske.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Rätt sätt är garanterat inte att frysa ut SD och låta fortsatta ignoransen av invandringspolitik ske.

Va va va? Har jag missat något, vad har SD med ignoransen av invandringspolitiken att göra? Bara för att SD de facto har en invandringspolitik betyder verkligen inte att man måste ta den på allvar. Lika lite som man tar t.ex. Vänsterpartiets utrikespolitik på allvar. Den är löjlig och saknar fullständig förankring i verkligheten.

SD är inte utfrysta, de får tigga och be på sina bara knän inför de stora partierna för att de ska släppa in dem i värmen , precis som alla andra ytterlighetspartier. De får inte sätta agendan. De är ett litet extremistparti med värderingar som inte delas av majoriteten av befolkningen.

Det är småpartierna som ska anpassa sig efter de större partiernas politik om de vill vara med i matchen. Verkligen inte tvärtom.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Va va va? Har jag missat något, vad har SD med ignoransen av invandringspolitiken att göra? Bara för att SD de facto har en invandringspolitik betyder verkligen inte att man måste ta den på allvar. Lika lite som man tar t.ex. Vänsterpartiets utrikespolitik på allvar. Den är löjlig och saknar fullständig förankring i verkligheten.

SD är inte utfrysta, de får tigga och be på sina bara knän inför de stora partierna för att de ska släppa in dem i värmen , precis som alla andra ytterlighetspartier. De får inte sätta agendan. De är ett litet extremistparti med värderingar som inte delas av majoriteten av befolkningen.

Det är småpartierna som ska anpassa sig efter de större partiernas politik om de vill vara med i matchen. Verkligen inte tvärtom.

Håller med vinner någon av sidorna blir det oftast sossar eller moderater i minister posterna. Ibland får små partier en minister och de får vara med och bestämma "lite", då Sossar och Moderater leker bödel. Vet inte riktigt hur SD ska ta sig in i leken förutom att växa sig större, förhoppningsvis har de inga problem att bli större när man ser vart Sverige håller på ta vägen.

Visa signatur

CPU: E2500k 4.9ghz GPU: AMD 290x

Permalänk
Medlem

Då ska vi se.

Skrivet av JesperA:

Kolla upp själv, inte svårt, varför be andra visa saker när det skulle ta dig 4 sekunder att kolla upp det själv? Det bevisar inget att jag postar samma källa som du själv skulle hitta ellerhur?

Därför att det är den som kommer med ett påstående som ska lägga fram fakta, inte tvärtom och i detta fall var det du.

Och om det inte är så jävla svårt så kan du väl ta och klistra in dessa siffror.

Citat:

Öh? Jag har inte uteslutit något överhuvudtaget?

Sorry, men att du får 3papp mindre i sjukersättning än en nyanländ på bidrag är inte en fullständig bild. Som sagt, har den nyanlända familj och barn? Vilka bidrag är det den får?

Viktiga detaljer som du inte svarar på.

Citat:

Du tycker verkligen att det spelar någon roll, en person som HAR jobbat tjänar mindre än en som inte jobbat något överhuvudtaget, du ser inte felet i detta?

Ja det gör det. Den som jobbar ska ha mer än en ensamstående som får diverse bidrag beroende på vilka bidrag denne får. Men är den som jobbar sjuk så är det inte nödvändigtvis att det är självklart att man fortfarande ska ha mer då det är ens grundlön som avgör hur mycket man får i sjukersättning.

Citat:

Jobbar jag fullt får jag ut 3000 kr mer i månaden efter skatt än vad denne invandraren får, skulle gladerligen gå hemma för 3000kr mindre i månaden än att jobba över 40 timmar i månaden med ett fysiskt krävande arbete som förstör min rygg ännu mer.

Då så, du får ut 3papp mer om du inte är sjukskriven, är inte det rättvist?
Sen är det ingen som tvingar dig att jobba, du kan också gå på "bidrag".
Menar du övertid på 40h i månaden eller "vanligt jobb på 40 h på en månad?

Citat:

Invandraren får dom bidragen han har rätt till, kolla själv upp vilka dom är.

Vilka är det då? Du påstår att han får bidrag utan att säga vilka, ser du inte varför jag kan fråga dig om vilka bidrag det gäller då det är jävligt avgörande för debatten nu?
Sen är det fortfarande DU som ska komma med källor på saker DU framställer som fakta, jag ska inte bevisa att du har rätt, det är DU som ska göra det.

Citat:

Jo det är precis det du säger, att en sjuk har rätt till mindre ersättning än vad någon nyanländ har.

Nej, det jag säger att en sjuk persons ersättning beror på sin inkomst, inget annat.

Citat:

Vad av ordet "maxersättning" i mitt inlägg förstod du inte?

Att man får ut 80% av sin ordinarie inkomst, och skulle du som du påstår ha fått ut maximal möjlig sjukersättning hade du inte suttit här och klagat, för du menar väl ändå inte att en höginkomsttagare får ut lika mycket i sjukersättning som en som jobbar på donken eller mindre i sjukersättning än en som går på "bidrag" väl?

Citat:

Ja bostadsbidrag kan alla få ja, dom ser dock olika ut, man kan även söka bostadstillägg, vilket faller automatiskt på en invandrare, för en svensk är dessa siffror i princip 0 sålänge du har jobbat normalt, har du haft ett skitjobb hela livet och inte har några tillgångar alls har du rätt till full ersättning, om man jobbat hela livet med ett bra jobb så har man inte rätt till denna ersättningen:

De som har bra jobb har rätt till mindre bidrag av diverse typer just för att de hela livet haft ett bra jobb med bra inkomst och således högre pension.

Svårt att förstå det?

Citat:

"Det vanliga bostadstillägget reduceras för den som har inkomster högre än 92876kr och/eller ”synliga” tillgångar*."

Och var kom detta citat från?
Men ja, ju mer man tjänar desto mindre får man i olika bidragsformer, fortfarande inget svårt att förstå.

Citat:

Så en invandrare kommer knappast hit med eget kapital på banken som han flyttar till en svensk bank när han invandrar, detta gör att dom är fullt berättigade till full ersättning, någon som en svensk sannorlikthet inte kommer ha. Dessutom har invandrare i princip alltid rätt till ÄFS som innebär gratis hemtjänst, gratisk tandvård, gratis vård osv osv medans en som har jobbat hela livet och därför har tillgångar eller hög normal pension inte har rätt till ÄFS och därför får betala ovanstående från egen kassa, vilket gör att det utnyttjbara kapitalet denne har ger en ännu större skillnad mot en pensionär som har rätt till ÄFS och alla andra bidrag.

Men det är ju för att en som har medel/hög inkomst skulle gå back på att få ÄFS istälet för sin vanliga pension?
Din blogg visade att den lägsta formen av pensionär får ca 2k mindre per månad än en som går på ÄFS, men det betyder inte att alls pensionärer går back så länge de inte får ÄFS.

Citat:

ÄFS är som sagt skattefritt, för att kunna jämföras använder man brutto.

Okej, då vet jag trots att jag inte förstår varför man behöver redovisa brutto när man har båda siffror i netto...

Citat:

Ja bostadsbidragen sjunker ju fler som bor i samma bostad, dock inte linjärt så man tjänar ändå bra på att vara flera, dock finns det andra bidrag som består och är lika mycket oavsett hur många som bor i samma bostad, gäller både för invandrare och för dom födda i sverige. Ja förhoppningsvis och troligen är många i arbetsför ålder, dock är det många som får aktivitetsbidrag och även arbetsgivaren får bidrag om en invandrare med aktivitetsbidrag anställs, detta gör att både invandrarens lön och arbetsgivarens bidrag finansieras med statliga beskattade medel, så dessa jobbar ju inte in någon skatt.

Nu är jag dålig insatt i arbetsgivaravgifter för invandrare vs svenskar etc, så här får du gärna posta en källa (anledningen är att du skrev detta helt enkelt).

Citat:

Rätt sätt är garanterat inte att frysa ut SD och låta fortsatta ignoransen av invandringspolitik ske.

Är det allt? Låta SD få fritt talan?

Visst, SD är folkvalda och har rätt att framföra sin åsikt, men hur i hela friden skulle de kunna sitta på något revoultionerande när deras siffror är fiffel och båg?

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Är det allt? Låta SD få fritt talan?

Visst, SD är folkvalda och har rätt att framföra sin åsikt, men hur i hela friden skulle de kunna sitta på något revoultionerande när deras siffror är fiffel och båg?

Vad är fiffel? Deras siffror är ärliga, kanske inte passar in i din perfekta lilla värld?

Visa signatur

CPU: E2500k 4.9ghz GPU: AMD 290x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastafelix:

Vad är fiffel? Deras siffror är ärliga, kanske inte passar in i din perfekta lilla värld?

Tydligen inte bara min lilla värld?
Anders Borg totalsågar sd:s budget | Inrikes | Nyheter | Nyheter24

Permalänk
Medlem

CSM101: Kan inte svara på något just nu, gör det sen om det behövs:

Men 5 saker som du fortfarande inte förklarat varför du anser detta:

1) Först säger du att sjukersättningen är baserad på inkomsten den sjuka hade innan den blev sjuk, japp men sen säger du att det är helt rätt att den har det fastän en invandrare får högre trots att den inte gjort något alls? Hur fasen får du ihop det? Den som inte gör ett skit och har heller inte gjort ett skit är mer berättigad till en högre standard?

Har sagt "maxersättning" flera gånger nu men du verkar fortfarande inte veta att det innebär, JA det är 80% av ens normala lön (i bästa fall, den garanterande är 64%), upp till ett maxbelopp som är UNDER vad en invandrare kan få, kvittar hade en som tjänade 10mkr i månaden blivit sjuk samtidigt som mig hade vi båda fått samma ersättningsbelopp och som sagt är under vad en invandrare kan få. Sjuka har alltså i många fall det mycket sämre än vad en invandrare som har en helt normal vardag i övrig, fullt frisk, lever livet och har det gött, det är knappast rätt.

Försäkringskassan har nekat ersättning till cancerssjuka, personer med stroke och andra hemska sjukdommar, många som är sjukskrivna får kämpa som fan för att få ut en enda krona, samtidigt som rödgröna vill minska sjukersättningen ännu mer samtidigt som dom vill göra det enklare att invandra till sverige, det är helt jävla sjukt och ett enormt hån till alla dessa personer.

Så jo, en höginkomsttagare skulle få ut samma bidrag som en donkenarbetare.

2) Någon som jobbat i 40 år men får en kronisk sjukdom och inte ens klarar av att gå, denna förtjänar en sämre levnadsstandard än en nyanländ invandrare bara för att bidragsbeloppen ser ut som dom gör?

3) Du har snackat om jämställdhet i varenda SD tråd nu, men för dig gäller det ENBART om en invandrare har det sämre än en svensk? Om en svensk har det sämre än vad en invandrare har, då gäller helt plötsligt inte din perfekta jämställdhetsvärld.

4) Ja man får mindre ersättning om man slitit häcken av sig hela sitt liv, detta betyder INTE att man konstant har pengar över som man kan ta ifrån när man blir pensionär eller blir sjuk, men man får ändå mindre ersättning, alltså ett sämre liv, trots att man slitit och betalat miljontals kronor i skatt, än vad en nyanländ får.

5) Du sa nyss att om jag ville ha högre ersättning skulle jag "skaffa bättre jobb", jaha för det första, att du inte säger samma sak till invandrarna då, borde gälla dom med då? För det andra hur kan du försvara att invandrare kan ha högre inkomst utan att göra ett skit, eller ens ha gjort ett skit här än någon som har ett dåligt jobb, är din lösning då att alla som har dåligt jobb skall säga upp sig och ansöka om bidrag istället? Då skulle nog dom flesta vilja gå på bidrag istället om dom får högre lön än om dom jobbar 8-9 timmar per dag. Dessutom, skulle du sagt "vill du ha bättre inkomst, skaffa dig ett bättre jobb" till en invandrare hade det blivit ett jävla ramaskri trots din jämställdhetspropaganda, missar du verkligen att det gullas så enormt mycket med invandrare i alla politiska debatter, dom har inga enorma krav på sig, det är politikerna som kämpar för dom, invandrarna kan sitta där och tacka och ta emot (eller tacka gör dom inte heller, många folkgrupper kräver ju ännu mer av sverige än vad dom redan får).

Det är otroligt lätt för personer med ett bra jobb, inte haft behov av försäkringskassan osv att säga att vi kan ta emot 100´000 invandrare per år när ni inte ens själva upplevt hur det är att vara i den sitsen, hade Sverige haft en stabil ekonomi samtidigt som dom värnar om alla som redan är här så hade jag gladerligen sett att Sverige tar emot alla, dessvärre pissas det på dom som redan är i botten samtidigt som dom kämpar för invandrare, det äcklar nog många att Sverige har blivit sån enorm politisk korrekt nation.

Att många partier kämpar för invandrare och stampar på dom som är sjuka och pensionärer är inget du kan ha missat eller?

Det är dessa punkter folk och SD röstare är emot, absolut inget fel i det och något som MÅSTE kontrolleras, du försöker vara human mot invandrare men du skiter ju blint i sjuka och pensionärer, dom grupperna som behöver mest hjälp.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Hur fan kan du fritolka så mycket i det jag skriver? Eller gör du det bara för att du vill vara ett troll eller?

Som vanligt; när någon saknar egentliga argument är personangrepp den huvudsakliga tillflykten.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

CSM101: Kan inte svara på något just nu, gör det sen om det behövs:

Men 5 saker som du fortfarande inte förklarat varför du anser detta:

1) Först säger du att sjukersättningen är baserad på inkomsten den sjuka hade innan den blev sjuk, japp men sen säger du att det är helt rätt att den har det fastän en invandrare får högre trots att den inte gjort något alls? Hur fasen får du ihop det? Den som inte gör ett skit och har heller inte gjort ett skit är mer berättigad till en högre standard?

Va?
Sjukersättning är grundad på inkomsten och ökar med inkomsten.
Bidrag är beräknade på vad staten anser att man måste ha för att kunna leva.
Den som jobbar lever inte på sin sjukersättning (om vi räknar med att det är tillfällig sjukdom), vilket den som har bidrag får göra om denne inte får jobb. Skulle den som är sjuk tvingas till ett forsatt liv med sjukersättning finns där också bidrag att söka.

Du kan inte jämföra en som lever på bidrag med en som tillfälligt lever på sjukersättning. Och som sagt, har man något bra inkomst så kommer man ha det bättre än en som går på bidrag, men det är tydligen för svårt för dig att greppa?
Lycka till att få lån till att köpa bil, hus eller vad fan som helst när du går på bidrag.
Går du på soc får du inte ha vad som helst, du kan inte glida runt i en volvo xc90 och gå på soc, det kan du om du har sjukersättning.

Herrejävlar människa, det är mer än enkoronor som spelar roll i standarden man har och där har en inkomsttagare alltid högre standard än en bidragstagare.

Citat:

Har sagt "maxersättning" flera gånger nu men du verkar fortfarande inte veta att det innebär, JA det är 80% av ens normala lön (i bästa fall, den garanterande är 64%), upp till ett maxbelopp som är UNDER vad en invandrare kan få, kvittar hade en som tjänade 10mkr i månaden blivit sjuk samtidigt som mig hade vi båda fått samma ersättningsbelopp och som sagt är under vad en invandrare kan få. Sjuka har alltså i många fall det mycket sämre än vad en invandrare som har en helt normal vardag i övrig, fullt frisk, lever livet och har det gött, det är knappast rätt.

(Årsinkomst x 0,97 x 0,8)/365 = sjukersättning. Denna har då ett tak på 318 000:-. Dock så når inte alla yrkeskategorier, ex donkenarbetare, upp till denna tak varpå folk de facto kan ha olika sjukersättningar.

Att du sen tror att maxersättning syftar på de där 80% som du tjatat om hela tiden är således fel.
Kul för dig att du har nått maxtaket på sjukersättningen, men om du vill påskina att en bidragstagare får mer än 318 000:- i bidrag per år är absurd.
http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/...

Citat:

Försäkringskassan har nekat ersättning till cancerssjuka, personer med stroke och andra hemska sjukdommar, många som är sjukskrivna får kämpa som fan för att få ut en enda krona, samtidigt som rödgröna vill minska sjukersättningen ännu mer samtidigt som dom vill göra det enklare att invandra till sverige, det är helt jävla sjukt och ett enormt hån till alla dessa personer.

Snacka om att blanda äpplen med päron.
Även om du hade satt stopp för all invandring hade det inte nödvändigtvis påverkat dina stackars stroke-, cancer-, andra hemska sjukdomarpatienter.

Varför är det förresten ett hån med enklare invandring? Om man får in en arbetsför invandrare som får jobb så är det ren och skär vinst för staten då denna genererar skatt utan att staten har lagt ut en krona på denna individ.

Citat:

Så jo, en höginkomsttagare skulle få ut samma bidrag som en donkenarbetare.

Fel.
Se ovan.

Citat:

2) Någon som jobbat i 40 år men får en kronisk sjukdom och inte ens klarar av att gå, denna förtjänar en sämre levnadsstandard än en nyanländ invandrare bara för att bidragsbeloppen ser ut som dom gör?

Har jag skrivit det?

Citat:

3) Du har snackat om jämställdhet i varenda SD tråd nu, men för dig gäller det ENBART om en invandrare har det sämre än en svensk? Om en svensk har det sämre än vad en invandrare har, då gäller helt plötsligt inte din perfekta jämställdhetsvärld.

Nej, rätt ska vara rätt.

Men när nötter jämför sjukpenning medbidrag utan att gå in på detaljerna så blir jag smått irriterad.

Och för övrigt gäller samma svar till bidragstagare: vill man ha bättre standard så kan man skaffa sig ett jobb.

Sen att jag skriver i många trådar som har med invandring/SD att göra är för att idioter kommer med anekdoter utan grunder och försöker framställa dem som fakta.
Och för att en del även är rent av rasistiska med.

Citat:

4) Ja man får mindre ersättning om man slitit häcken av sig hela sitt liv, detta betyder INTE att man konstant har pengar över som man kan ta ifrån när man blir pensionär eller blir sjuk, men man får ändå mindre ersättning, alltså ett sämre liv, trots att man slitit och betalat miljontals kronor i skatt, än vad en nyanländ får.

Nej, har man haft ett bra jobb så kommer man ha det rätt så gott sörru.
Är ju många som sparar i privata pensionsfonder också, glömt dem?

Citat:

5) Du sa nyss att om jag ville ha högre ersättning skulle jag "skaffa bättre jobb", jaha för det första, att du inte säger samma sak till invandrarna då, borde gälla dom med då?

Ja det gör det.

Citat:

För det andra hur kan du försvara att invandrare kan ha högre inkomst utan att göra ett skit, eller ens ha gjort ett skit här än någon som har ett dåligt jobb, är din lösning då att alla som har dåligt jobb skall säga upp sig och ansöka om bidrag istället?

Jag har inte försvarat något sådant. Det är du som inte kan presentera fakta och istället tolkar fritt.
Bidrag. Vad är det? Vilket bidrag syftar du på?
Har bidragstagaren en familj?
Många viktiga frågor som du helt och hållet skiter i att svara på eftersom det inte passar dig.
Men ja, tjänar du så pissigt att du tjänar mindre än en som går på bidrag kan du alltid byta jobb, den möjligheten finns för dig, men även för invandraren som klagar på att bidragen inte räcker till.

Citat:

Då skulle nog dom flesta vilja gå på bidrag istället om dom får högre lön än om dom jobbar 8-9 timmar per dag. Dessutom, skulle du sagt "vill du ha bättre inkomst, skaffa dig ett bättre jobb" till en invandrare hade det blivit ett jävla ramaskri trots din jämställdhetspropaganda, missar du verkligen att det gullas så enormt mycket med invandrare i alla politiska debatter, dom har inga enorma krav på sig, det är politikerna som kämpar för dom, invandrarna kan sitta där och tacka och ta emot (eller tacka gör dom inte heller, många folkgrupper kräver ju ännu mer av sverige än vad dom redan får).

Jag vet inte hur du har det, men jag tänker jobba och jag kommer ha det jävligt mycket bättre än alla bidragstagare i Landet S.

Förutom Kungen och Co då.

Men har man lägsta möjliga inkomst så är det helt klart att man kan tjäna mer på att leva på bidrag, men då måste man avsäga sig vissa saker som jag förknippar med standard, som att tex leva i hus och ha många bilar.

Något som du råkat glömma tänka på.

Citat:

Det är otroligt lätt för personer med ett bra jobb, inte haft behov av försäkringskassan osv att säga att vi kan ta emot 100´000 invandrare per år när ni inte ens själva upplevt hur det är att vara i den sitsen, hade Sverige haft en stabil ekonomi samtidigt som dom värnar om alla som redan är här så hade jag gladerligen sett att Sverige tar emot alla, dessvärre pissas det på dom som redan är i botten samtidigt som dom kämpar för invandrare, det äcklar nog många att Sverige har blivit sån enorm politisk korrekt nation.

Ni inte ens själva upplevt att vara i den sitsen?
Du vet inget om mig, vad jag har för erfarenheter eller vad jag upplevt så sluta lägga in mig i en kategori annars kommer jag väldigt jävla fort lägga dig i en kategori med.

Sveriges ekonomi är väl relativt stabilt? På vilket sett är det instabilt menar du?
Hur pissar man på dem som är i botten? Du kommer inte få gå hungrig eller skana tak över huvudet oavsett vad du jobbar med eller gör?

Jag vill inte att sverige tar emot alla flyktingar eller invandrare heller, var har du fått för dig något sådant?

Citat:

Att många partier kämpar för invandrare och stampar på dom som är sjuka och pensionärer är inget du kan ha missat eller?

Det är skilda saker som du försöker koppla samman här.

Då kan jag säga skit som "Att skolan och vården får mindre resurser för att Kungen får bidrag, att invandrare kommer hit, att folk skattefifflar mer" etc. Visst, de sakerna finns allihopa, menkausaliteten saknas.
Något som du helt missat.

Citat:

Det är dessa punkter folk och SD röstare är emot, absolut inget fel i det och något som MÅSTE kontrolleras, du försöker vara human mot invandrare men du skiter ju blint i sjuka och pensionärer, dom grupperna som behöver mest hjälp.

Du vet som sagt inte ett skit vad jag tycker om sjuka och pensionärer, så försök inte ens spel det kortet.

Det jag säger är att du inte kan jämföra lägsta sjukpenningen eller pensionen med högsta bidragen som man kan få. Det är vitt skilda saker där avsaknaden av tex invandring inte kommer leda till "bättre standard"
eller mer pengar för de sjuka, pensionärerna eller nåt.

Nu har jag svarat på dina frågor, så svara du på mina.

Vilka bidrag är det du menar att invandraren får som gör att denne tjänar mer än dig och din sjukpenning?
Vad i hela friden menar du med maxbelopp? Att du får 80% (som alla får) eller att du har nått taket på sjukpenning (dvs drygt 300k i sjukersättning per år)?

hur mycket kostar invandringen?
hur mycket pengar genererar invandringen?

Vad är det som säger att pengarna som sparas på invandringen kommer gå till de som har det sämst ställt i landet och inte tex till tja; värnplikt, polis och skola?