Geforce GTX 580 mot slutet av året

Permalänk
Medlem

Jag visste att jag skulle få ångra att jag tryckte på "Läs kommentarer". Aldrig mer på en nyhet gällande AMD eller Nvidia.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

du menar som när man jämför 5970 och GTX 480

GTX 480 är världens snabbaste single-gpu, det vet jag. Men när de lanserades var det bara några hundra från 5970, det var pris mot prestanda som jämfördes då.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

hmmm 57XX -> 68XX , 58XX -> 69XX där kan man snacka obefintlig skillnad i chip design i såfall.

Du har ingen aning om vad du pratar om va? Vad har AMDs omnummrering av mellan/prestanda segment med chipdesignen att göra? Faktum är att 6xxx serien är en hybrid mellan 5xxx och nästkommande arkitektur, med andra ord finns där en allt annat än obefintlig skillnad i chipdesignen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Min gissning är att HD6970 ungefär är 20% snabbare än GTX480 så om det stämmer då blir det hård konkurrens. Me like! Däremot om AMD släpper en ny dubbelmacka (HD6990) så är det nog kriget redan vunnet.

Deras dubbelmacka kommer troligen heta 6970x2 som 3870x2 & 4870x2 gjorde. 6990 kommer bli en optimerad version av 6970 och kommer bara lanseras om den behövs som 4890.

Det blev inget 5890 för det behövdes inte

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SirMacke:

Watt?
Bra att de kontrar dock.

Ja men det händer inte detta året ialla fall garanterat! Nvidia måste ju hitta på något och detta är något om inte en papperslansering.Kan rent av vara en omdöpt 480

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Kom ihåg att 480 skulle släppas i slutet av förra året också, men kom i april. Lär bli samma sak igen. Mycket snack och liten verkstad helt enkelt.

Det är bara ryktes spridningen som har sagt så, inte nVIDIA. Angående "mycket snack lite verkstad" hur går det med AMD's fysik-motor ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Det är bara ryktes spridningen som har sagt så, inte nVIDIA. Angående "mycket snack lite verkstad" hur går det med AMD's fysik-motor ?

Ja där ligger AMD ljusår efter!Jag vill verkligen ha en fysikmotor och eftersom jag inte vill sponsra Nvidia och deras priser så får jag snällt vänta till 2040

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det är bara ryktes spridningen som har sagt så, inte nVIDIA. Angående "mycket snack lite verkstad" hur går det med AMD's fysik-motor ?

Fysik klarar CPUn bra nog själv, hade klarat PhysX utan problem om inte nvidia med flit gjorde stödet för CPUs uselt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Fysik klarar CPUn bra nog själv, hade klarat PhysX utan problem om inte nvidia med flit gjorde stödet för CPUs uselt.

Det är förståligt att dom har gjort så men PhysX 3.0 ska ha stöda för SSE2

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

vänta en stund så är tråden snart bombad av ati fanboys som snacka om hur försenade de kommer gbli och att det bara är ett trick för att hålla folk från amd's nya kort!

Hur är man fanboy för att man kritiserar NVIDIA för att de inte håller sina utlovade release-tider? Har absolut Ingenting att göra med att vara fanboy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tyreiz:

Om den baseras på en energisnålare version som det verkar bli, fast med mer prestanda likt gtx460 så kan vi säga byebye till AMD's flopp som lanseras nu
Med andra ord: VILL HA !

Här har du floppnamnet fermi:)
nanok.com
Kolla andra artikeln fermi breeder:)))

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Jag visste att jag skulle få ångra att jag tryckte på "Läs kommentarer". Aldrig mer på en nyhet gällande AMD eller Nvidia.

Kan inte annat än att hålla med, förstår inte att folk orkar.

Permalänk
Medlem

Papperslansering dagen före cayman lanseras, utlovas till jul.
Februari annonseras namnet, GTX680, och produktionen påstås vara i full gång.
Vid midsommar finns kortet att köpa, som visar sig vara GF104 i 850 MHz med bredare minnesbuss.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Bacon:

Jag visste att jag skulle få ångra att jag tryckte på "Läs kommentarer". Aldrig mer på en nyhet gällande AMD eller Nvidia.

Skrivet av MolenXs:

Kan inte annat än att hålla med, förstår inte att folk orkar.

det var ju inte så farligt för en gångs skull tycker jag

sen som lever får se men det låter ju onekligen som ett stunt för att föra bort strålkastarna från amd som håller låda om 68xx serien, som inte har lanserats än så om det är en papperslansering går icke att säga men om den går igenom så har amd någonting på bordet medans nv har det på pappret. mången IF här men imogon så har vi mer kött på benen

med tanke på att det är gf1xx kretsen så borde dom stannat på 400 tycker jag men smaken är som baken, ska bli intressant slut/början på året!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Papperslansering dagen före cayman lanseras, utlovas till jul.
Februari annonseras namnet, GTX680, och produktionen påstås vara i full gång.
Vid midsommar finns kortet att köpa, som visar sig vara GF104 i 850 MHz med bredare minnesbuss.

All hail the Hardware guy är du gud ?

Tragiskt nog så måste jag nog hålla med lite även om jag inte hoppas att det blir så, eller så släptes GF100 för att stilla den patetiskt långa väntan sist och GF110 är helt enkelt nått som jobbats på sen början.
Vi får helt enkelt vänta och se

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Fysik klarar CPUn bra nog själv, hade klarat PhysX utan problem om inte nvidia med flit gjorde stödet för CPUs uselt.

En CPU kommer inte i närheten av samma beräkningskapacitet som en GPU, och de är därför en GPU är det givna valet för att hantera tunga fysikberäkningar.

YouTube - Jacket Raindrop CPU vs GPU
YouTube - CPU vs. GPU

Med 60k partiklar i FluidMark så ligger jag på runt 50 FPS/SPS synkat med mitt GTX470, och med min CPU (Q6600) så får jag en avg på ynkliga 7 SPS, och det är INTE okej i spelsammanhang. Det är nog här den största missuppfattningen bildas. Nu finns det en funktion i FM som heter Async Mode, och med de aktiverat så flyter det på i över 100FPS, men de många missar är att fysiken fortfarande flyter på i ca: 10 SPS (Fysikens FPS). Grafiken och fysiken MÅSTE vara synkad för att ge en normal spelkänsla, annars flyter allt utom fysikeffekten. Och ska det synkas så blir de FPSen som synkas med den låga SPSen och inte tvärt om, vilket med andra ord blir en ospelbar upplevelse.

Stöd för SSE2 kommer inte göra någon större skillnad då dagens processorer är betydligt sämre på beräkningar än en modern GPU, det är därför bland annat Folding@Home är så otroligt mycket bättre med en GPU.

För att förenkla perspektivet om vad den största skillnaden är mellan CPU fysik och GPU fysik och hur möjligheterna ser ut inom den närmsta framtiden så är detta va CPU fysik kommer erbjuda

YouTube - Over 5000 KEVA planks building - Bullet Physics

Och dessa är vad GPU fysik kommer erbjuda
YouTube - FumeFX Flame
YouTube - one million RealFlow particles Renderd With Krakatoa

Två helt olika typer av fysik, som i framtiden lär komplettera och avbelasta varandra i form av en sammanslagning, vilket både AMD, Nvidia och Intel jobbar på.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

När tror ni blir bäst läge att köpa nytt grafikkort då? Tänkt nåt för max 2500, så 6870 borde jue passa lagom:P Frågan e bara om man ska vänta till december/januari innan man köper..

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bacon:

Jag visste att jag skulle få ångra att jag tryckte på "Läs kommentarer". Aldrig mer på en nyhet gällande AMD eller Nvidia.

Klockrent. Brukar iofs vara värre med Äppletrådar

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför en del gnäller så jävla förbannat. Nya kort -> mer konkurrens -> lägre priser -> bra. Det kan väl alla hålla med om, eller? Rent objektivt är GTX460 är en succé enligt typ... tja de flesta hårdvarurecensenter i världen samt försäljningssofforna så en starkare version utvecklat från samma chip, hell fucking yeah på den säger jag.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk

coolt hade ingen aning om att det skulle komma ett nytt nvidia kort i 2010

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chenz:

Du har ingen aning om vad du pratar om va? Vad har AMDs omnummrering av mellan/prestanda segment med chipdesignen att göra? Faktum är att 6xxx serien är en hybrid mellan 5xxx och nästkommande arkitektur, med andra ord finns där en allt annat än obefintlig skillnad i chipdesignen.

Är du säker på att du vet vad du pratar om ens??

Skrivet av KlosterTrollet:

Fysik klarar CPUn bra nog själv, hade klarat PhysX utan problem om inte nvidia med flit gjorde stödet för CPUs uselt.

Det beror på att dom inte gjort något större arbete på den delen av koden och den koden kommer från Aegia som inte heller satsade något på CPU delen av koden efetrsom dom hade sin egen hårdvara.

Permalänk
Skrivet av slimjim10:

När tror ni blir bäst läge att köpa nytt grafikkort då? Tänkt nåt för max 2500, så 6870 borde jue passa lagom:P Frågan e bara om man ska vänta till december/januari innan man köper..

Januari givetvis !

1. ATI/AMD och Nvidias nya kort kommer att vara vältestade och de nya drivrutinerna buggfixade.

2. Julhandeln är över, "låg konjukturen" i januari kommer att pressa ner priserna.

3. Alla "senaste teknik" freaksen har köpt färdigt.

4. Många som har uppgraderat lägger ut sina gamla kort på nätet. Det driver ned priserna.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Ok en fråga. Ska köpa ny dator 2 december då jag fyller år. Får pengar som jag ska hjälpa till med sen köper morsan resten. Men ska jag vänta ÄNDA tills januari då? Bara det att det här gtx 580 kommer ju kosta runt 3 500...

Permalänk
Medlem

Vi är ju i slutet av året? Tänkte köpa GTX 460 nu när priserna är bättre, men då väntar jag lite till och köper 580 istället.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Orici:

Det är bara ryktes spridningen som har sagt så, inte nVIDIA. Angående "mycket snack lite verkstad" hur går det med AMD's fysik-motor ?

Skrivet av KlosterKatten:

Fysik klarar CPUn bra nog själv, hade klarat PhysX utan problem om inte nvidia med flit gjorde stödet för CPUs uselt.

Skrivet av Gender Bender:

En CPU kommer inte i närheten av samma beräkningskapacitet som en GPU, och de är därför en GPU är det givna valet för att hantera tunga fysikberäkningar.

Två helt olika typer av fysik, som i framtiden lär komplettera och avbelasta varandra i form av en sammanslagning, vilket både AMD, Nvidia och Intel jobbar på.

Skrivet av MarkSix:

Är du säker på att du vet vad du pratar om ens??
Det beror på att dom inte gjort något större arbete på den delen av koden och den koden kommer från Aegia som inte heller satsade något på CPU delen av koden efetrsom dom hade sin egen hårdvara.

VÄNTA NU! Pågår inte utväckling av CUDA x86 ??

http://www.sweclockers.com/nyhet/12734-nvidia-tillkannager-cuda-x86

Dvs man kommer att kunna få Physx körd på en CPU-Kärna.

Rent teoretiskt borde man kunna köra Physx på en eller flera kärnor utan större problem.

Ok, inte med samma prestandard som en "special" processor, men ändå...

Sen misstänker jag att det kommer att vara mycket bättre på än intel än AMD.

Det går under Nvidias inoficiella princip: "vi skall jävlas med ATI/AMD om vi kan"

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Vi är ju i slutet av året? Tänkte köpa GTX 460 nu när priserna är bättre, men då väntar jag lite till och köper 580 istället.

Man ska nog räkna med att ett 580 går på 4-5K, vad baserar jag det på ? inget alls

Permalänk
Medlem

Jag satsar 100 spänn på att Nvidias nästa generation inte kommer heta 580 utan istället 680.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem

Så många som fokuserar på vem som är bäst och inte hur bra det är. Det spelar väl ingen roll vilken sida som har bäst kort? Det känns lite som att "min pappa är starkare än din"...

Det är ingen slump att Nvidia väljer att publicera detta nu, frågan är om de kan komma ut med kortet inom en rimlig framtid. Ett taktiskt bra drag som skapar oro bland entusiaster inför julhandeln. Men detta är andra gången på kort tid och man kan inte ropa att "vargen är här" hur många gånger som helst och ha fel...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Den som lever får se.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

VÄNTA NU! Pågår inte utväckling av CUDA x86 ??

http://www.sweclockers.com/nyhet/12734-nvidia-tillkannager-cuda-x86

Dvs man kommer att kunna få Physx körd på en CPU-Kärna.

Rent teoretiskt borde man kunna köra Physx på en eller flera kärnor utan större problem.

Ok, inte med samma prestandard som en "special" processor, men ändå...

Sen misstänker jag att det kommer att vara mycket bättre på än intel än AMD.

Det går under Nvidias inoficiella princip: "vi skall jävlas med ATI/AMD om vi kan"

Bara för att man öppnar möjligheten att köra koden på en CPU betyder de inte att de kommer vara bättre. En GPU kommer fortfarande vara de rekommenderande för tunga beräkningar. Detta kommer vara idealiskt för servrar och stora datorklustrar som har massor av CPUer, och ingenting för oss som privatpersoner.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi