Sennheiser HD650 + Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Sennheiser HD650 + Asus Xonar Essence STX

Fick hem grejerna idag, ljudet var klart och så men basen var inte så imponerande. Har testat på high gain och extra high gain på förstärkningsinställningar, men basen är fortfarande vek.

Är det någon annan inställning jag har missat?

Visa signatur

i9 9900k - Asus 1070 Strix - 32 GB RAM - 1TB Samsung SSD m.2 + 500gb WD m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haien:

Fick hem grejerna idag, ljudet var klart och så men basen var inte så imponerande. Har testat på high gain och extra high gain på förstärkningsinställningar, men basen är fortfarande vek.

Är det någon annan inställning jag har missat?

Egentligen är det bäst att använda fristående lur-stärkare,men det kortet borde duga.
Kanske dina lurar som är lite kinkiga.

Permalänk
Medlem

HD650 har ju ingen överdriven bas som många verkar vilja ha, jag har inte den luren men jag har lyssnat på just den kombinationen, och tyckte det lät förträffligt, men som sagt det är inte dunka dunka bas riktigt i dom lurarna, snarare naturlig nivå, basen är lite kraftigare än i mina AKG701, men vekare än mina Grado RS-1, om det är nivån på basen vi pratar om, alla 3 går djupt ner i frekvensområdet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

HD650 har ju ingen överdriven bas som många verkar vilja ha, jag har inte den luren men jag har lyssnat på just den kombinationen, och tyckte det lät förträffligt, men som sagt det är inte dunka dunka bas riktigt i dom lurarna, snarare naturlig nivå, basen är lite kraftigare än i mina AKG701, men vekare än mina Grado RS-1, om det är nivån på basen vi pratar om, alla 3 går djupt ner i frekvensområdet.

Håller med där, HD650 har en mild bas.
Föreslår att du läser denna tråden, mycket nyttig information om kombinationen Xonar Essence + HD650.
Sennheiser HD 650's not enough bass!? - Head-Fi.org Community
Lycka till!

EDIT: ggustavsson, vad gav du för dina RS-1or och vad tycker du om dessa?

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

Håller med där, HD650 har en mild bas.
Föreslår att du läser denna tråden, mycket nyttig information om kombinationen Xonar Essence + HD650.
Sennheiser HD 650's not enough bass!? - Head-Fi.org Community
Lycka till!

EDIT: ggustavsson, vad gav du för dina RS-1or och vad tycker du om dessa?

Hitta ett par Semi vintage, som hade det läckra mörkare trä som dessa har, dock dom var helt oanvända, 5800 gick dom på, Och till vissa typer av musik är dom väldigt bra, till skillnad från dom flesta andra Grado har dessa en avgrundsdjup bas, nästan högtalarkänsla på den + har ett mellanregister likt 325i dock mycket snällare och mer detaljerade i diskanten.
325i är för övrigt en lur jag inte orkar med, på tok för vass och skrikig diskant

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Hitta ett par Semi vintage, som hade det läckra mörkare trä som dessa har, dock dom var helt oanvända, 5800 gick dom på, Och till vissa typer av musik är dom väldigt bra, till skillnad från dom flesta andra Grado har dessa en avgrundsdjup bas, nästan högtalarkänsla på den + har ett mellanregister likt 325i dock mycket snällare och mer detaljerade i diskanten.
325i är för övrigt en lur jag inte orkar med, på tok för vass och skrikig diskant

Låter mycket intressant, har köpt ett par Alessandro MS1i genom Head-Fi som mina första Grados. Har sen tidigare bara Audio Technicas, ett par ESW9or som jag använder nu men funderar på att trampa mig upp till ett par ESW10or eller ett par dyrare Grados. Kul att det finns folk med smak på swec också

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

Låter mycket intressant, har köpt ett par Alessandro MS1i genom Head-Fi som mina första Grados. Har sen tidigare bara Audio Technicas, ett par ESW9or som jag använder nu men funderar på att trampa mig upp till ett par ESW10or eller ett par dyrare Grados. Kul att det finns folk med smak på swec också

Du har också Alessandro MS Pro kanske som val, en riktigt bra lur också, väldigt lik RS-1 ett snäpp mer neutrala, men inte så neutrala som tex HD600/650 AKG701 m.f, fortfarande "Grado roliga" i ljudet

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ett par HD555, och basen är det enda jag inte är helt nöjd med. Jag misstänker att det är samma ljudkaraktär på våra respektive lurar, bara att dina har lite mer av allt! Jag gillar inte överdriven bas, men mina lurar saknar rätt mycket i de lägre registrena. Drivs av en Nuforce uDAC.

Permalänk
Medlem

testade och sänka sampelskalan till från 192 till 44.1 khz och då funkade EQn, kunde då ställa in bass preseten, då blev basen märkbart kraftigare

Visa signatur

i9 9900k - Asus 1070 Strix - 32 GB RAM - 1TB Samsung SSD m.2 + 500gb WD m.2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haien:

testade och sänka sampelskalan till från 192 till 44.1 khz och då funkade EQn, kunde då ställa in bass preseten, då blev basen märkbart kraftigare

Personligen tycker jag bara att EQ duger till att kompensera för riktigt undermåliga inspelningar, men bara du är nöjd!

Permalänk
Medlem

Som någon sa tidigare, det är grymt viktigt VAD som driver hörlurarna om man skall få någon vettig bas. Särskilt med lurar som HD650. Jag kan bara konstatera vad som hände med mina SHP8900 när jag anslut dom till en gammal HiFi-förstärkare från 80-talet, de klarar plötsligt att återge de mest brutala bastoner och hur högt som helst utan minsta knorr. Infected Mushroom så att trumhinnorna bågnar är inga som helst problem. Detta med alla tonkontroller bortkopplade dvs helt rakt.

Drivna direkt av Asus XonarDX var basen direkt vek även i dessa lurar, och XonarDX HAR en hörlursförstärkare inbyggd dock inte lika bra som STX.

En separat hörlursförstärkare är en lösning på problemet, dessvärre har jag förstått av alla tester att kvaliteten varierar brutalt mycket mellan dessa och långt ifrån alla ger verkligen en adekvat drivning av lurarna utan bara höjer nivån litegrann. Provlyssning med rätt lurar verkar vara ett MÅSTE.

Den mest konstandseffektiva lösningen är som sagt om man har en gammal HiFi-förstärkare från 80-talet eller äldre att driva lurarna med, eftersom konstruktörerna på den tiden fortfarande brydde sig om hur bra förstärkarna drev lurar och att de då ofta drevs direkt av slutsteget med bara ett dämpmotständ emellan. Idag har HiFi-förstärkare tråkigt nog ofta undermåliga OP-förstärkare som driver hörlursutgången, så den låter sällan speciellt bra på moderna förstärkare.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

hifi lurar använder inte fjortis dunka

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

hifi lurar använder inte fjortis dunka

Infected Mushroom tex är vekligen inte "fjortis dunka" utan riktig konstmusik för kräsna lyssnare, men det brukar vara mycket krävande bas LoL

Progressiv rock brukar också innehålla djupbaseffekter som är viktiga för totalupplevelsen, men man behöver inte ens vara popnörd för att uppskatta korrekt återgiven bas. Det finns en mängd instrument inom klassisk och/eller jazz-musik som kräver riktig djupbasåtergivning för att låta som de bör göra. Tänk kyrkorgel, konserflygel, kontrabas, bastuba, cello etc. etc. Inte mycket fjortis där inte ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Har du ett STX är det inga problem att driva ett par HD650. Angående basen: tänk bara på att bra lurar inte har någon överdriven bas om inte källmaterialet har det.

Och vill du trots detta ha kraftigare bas än källmaterialet så lägg på via EQn i STXkortets inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllBoll:

Har du ett STX är det inga problem att driva ett par HD650. Angående basen: tänk bara på att bra lurar inte har någon överdriven bas om inte källmaterialet har det.

Och vill du trots detta ha kraftigare bas än källmaterialet så lägg på via EQn i STXkortets inställningar.

Nu brukar iofs även fanatiska audiofiler klaga på att HD650 har lite klen bas, så de har nog verkligen det, men de har andra bra egenskaper istället. De perfekta lurarna finns inte.

Andra lurar som har "bra" bas kan lika gärna vara sämre på allt det HD650 är bra på. Är man verklig kräsen har man förmodligen ett flertal lurar som man växlar mellan beroende på vilken musik som skall avlyssnas.

Naturligtvis är det inte fel att använda eq om man upplever att det ger en förbättring, frekvensgången på ett par lurar varierar ju tom beroende på vem det är som lyssnar eftersom alla har olika huvud/öron/hörselgångar och trumhinnor så ger lite tweakande en förbättring är det bara att köra på.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||