Permalänk

Problem med Synology DS210j

Jag har för första gången skaffat en NAS och har stora problem. Jag har tänkt använda den för backup, streama min musik till Squeezebox samt streama video till min Popcorn Hour A-100. Jag har fört över all musik till NAS:en och har inga problem med att ladda upp filer till den. Däremot sliter jag mitt hår över att Squeezeboxen och A-100 tappar kontakten med NAS:en var 30:e sekund. Jag skojar inte... lyckas jag ansluta så håller den anslutningen i ca 30 sekunder och sen tappar den kontakten. Efter ytterligare 30 sekunder så återansluter den. Det hela är ju rätt ologiskt då jag inte har några problem att ladda upp filer som tar mer än 30 sekunder att ladda upp. Någon som varit med om något liknande eller har någon aning om vad det kan vara för fel? Jag skulle vara ytterst tacksam för hjälp. Har läst på Synologys forum men inte hittat någon som haft samma problem.

Min setup är följande:
NAS:en är kopplad till en D-Link DIR-655. Från routern har jag allt kopplat trådbundet.
Kan ansluta till NAS:en både från min trådbundna stationär dator och från min bärbara datorn som är den enda som jag kör trådlöst.

/Mats

Permalänk

Tänkte förklara vad felet var om det skulle vara så att någon annan stackare skulle stöta på samma problem.

Problemet var att jag under inställningarna för UPnP i NAS:en hade angett språk till svenska. Det är tydligen väldigt viktigt att NAS:ens inställning för UPnP vad gäller språk stämmer överens med den enhet den ska kommunicera med. I mitt fall så använder sig min Popcorn Hour A-100 det engelska språket och då måste även NAS:en ställas in så.

Permalänk

Hej
Bra tips då jag kör med en synology och popcorn hour A-100.
Har du testat med någon annan mediaserver än synolgys egna?
Har försökt att få igång llink för den ska vara gjord just för popcorn hour spelare, men den strular som fan.

PS: Har kompilerat drivare för min A100 så nu kör den trådlöst, kan streama allt 720p material och 1080p med lägre bitrate.