Vad är skillnaden i ljud och bild mellan DVI och HDMI kabel till skärm?

Permalänk

Vad är skillnaden i ljud och bild mellan DVI och HDMI kabel till skärm?

Hej och hallå

Det är så att jag ska köpa ny skärm, skärmen och mitt grafikkort stöder båda VGA,DVI och HDMI.
Jag har hört att om man kör HDMI kabel istället för VGA så blir bilden bättre men nu undrar jag vilket som ger bäst bild/ljud mellan DVI och HDMI

Visa signatur

Fractal design Define R3, CPU AMD Phenom 4x II 965 3.4 GHz, GPU XFX Radeon hd 6950 2 GB, Mobo GA-7490XTA-UD4. RAM 4 GB DDR 3. OS win 7 Professional 64 bit. PSU OZR modxstream-pro 700 W.

Permalänk
Medlem

Tja!

Dvi överför bilder endast, inget ljud.
HDMI överför bilde och ljud i bättre kvalité än dvi då HDMI är HD kabel, det vill säga att den kan gämföras med en komponentkabel till ex xboxet eller andra konsoler. dock så beror att på vad du ska köpa för skärm och vad den skall användas till

Permalänk
Hedersmedlem

DVI ger inte ljud alls, om man inte har en speciell adapter. HDMI och DVI är exakt samma digitala bildsignal, så det spelar ingen roll för bildkvaliteten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av resqual:

Tja!

Dvi överför bilder endast, inget ljud.
HDMI överför bilde och ljud i bättre kvalité än dvi då HDMI är HD kabel, det vill säga att den kan gämföras med en komponentkabel till ex xboxet eller andra konsoler. dock så beror att på vad du ska köpa för skärm och vad den skall användas till

"HD kabel"? Läs på lite om vad "HD" innebär, så kommer du inse varför du har helt fel.

Permalänk

Skärmen ska användas till PC och i datorn sitter ett powercolor HD 5770 grafik kort
har ju högtalare separat även om det sitter stereo ljud i skärmen men då får det bli HDMI kabel till skärmen i så fall undrade vilket som gav bäst bild.

Tack för snabbt svar.

Visa signatur

Fractal design Define R3, CPU AMD Phenom 4x II 965 3.4 GHz, GPU XFX Radeon hd 6950 2 GB, Mobo GA-7490XTA-UD4. RAM 4 GB DDR 3. OS win 7 Professional 64 bit. PSU OZR modxstream-pro 700 W.

Permalänk
Medlem

Bildkvaliteten är exakt samma för bägge kabeltyperna, så länge du kör digital DVI. HDMI kan även skicka ljud och lite extra finesser som att visa piratskyddade filmer mm.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Bildkvaliteten är exakt samma för bägge kabeltyperna, så länge du kör digital DVI. HDMI kan även skicka ljud och lite extra finesser som att visa piratskyddade filmer mm.

Vadå kan inte DVI visa nedladdade filmer? eller vad menar du? låter konstigt med tanke på att det är en kabel.

Ps Sweclockers har regler mot att diskutera pirat ämnen så nämn inte ordet i någon form vill inte få tråden låst

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kompasen112:

Vadå kan inte DVI visa nedladdade filmer? eller vad menar du? låter konstigt med tanke på att det är en kabel.

Ps Sweclockers har regler mot att diskutera pirat ämnen så nämn inte ordet i någon form vill inte få tråden låst

Han syftar på HDCP. DVI har dock stöd för HDCP.

Permalänk
Skrivet av widL:

Han syftar på HDCP. DVI har dock stöd för HDCP.

Jaså då fick man veta nåt nytt om detta också =), ännu ett skäl till att skaffa HDMI kabel då

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kompasen112:

Jaså då fick man veta nåt nytt om detta också =), ännu ett skäl till att skaffa HDMI kabel då

även HDMI har stöd för HDCP....!
kunskapsnivå på Swec forum sjunker för varje dag verkar det som..

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

Det värsta är inte låg kunskapsnivå, alla kan ju inte veta allt.
Det värsta är alla som svarar med helt felaktig information.
Det verkar gå någon trend i att sprida så mycket felaktigheter som möjligt...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Sorry att jag startade hela HDCP-förvirringen. Hade för mig det bara var HDMI som hade det. Redzo, dra nåt gammalt över dig.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk

Startade tråden pga okunskap om HDMI/DVI att citera någon som skrivit att dom lärt sig något och sen ge en komentar om okunskap är fel, Redzo du borde bara ha påpekat att även HDMI stödjer HDCP att säga att kunskaps nivån sjunker var fel då jag ju lärde mig nåt från forumet alltså ökade ju kunskaps nivån

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Redzo:

Det där var väl inte riktigt befogat? Jag tror att de flesta som skriver här vill väl, och det är väl bättre att vi som råkar veta lite mer om ämnet tillrättavisar dem istället?