Permalänk
Medlem

Intel i5 750 Clocka ner

Hejsan, kan ju börja med att säg att jag är en fullständig nybörjare vad det gäller BIOS/Överklockning o.s.v. Men när jag fick min nya fläkt för ett par dagar sen så tyckte jag de kunde vara kul att testa lite, lät då datorn klocka upp sig i ett program jag fick med moderkortet "Turbo VEVO" eller något liknande. Efter detta så crashade datorn för den blev för varm. Jag blev riktigt rädd och testade ta bort programet, hjälpte inte, bootade om datorn och installerade om Windows 7...Funkade inte. Nu sitter jag här med en precis nyinstallerad version av Windows 7, en sprillans ny Cooler Master V8 på min Intel i5 750 CPU som i sin tur sitter på mitt ASUS P7P55D.

Temperaturen när jag inte gör något alls bara låter datorn stå på är mellan 39-40 grader. Börjar jag använda mig av program så hamnar den uppe i 60 snåret.
Frågan är då varför har den blivit så hög de senaste när den innan jag skulle försöka mig på att clocka låg på stadiga 28-29 grader vid normal använding. Om ni skulle kunna guida mig genom inställningarna för att kanske nå dessa eller liknande resultat igen vore underbart. Tack för er tid

//S.

Permalänk

Det är kasnke så att din CPU (och eventuellt ramminne) fortfarande är uppklockade, eller lyckades du klocka ned igen? Överklock sparas i BIOS. Man kan göra överklock profiler och spara i windows och aktivera dem från windows också.

Om du installerar CPUZ kan du se frekvens på CPU och minnen.

Om du installerar Core Temp, Real Temp eller CPUID Hardware Monitor kan du se Core temp vilket gör det lättare att bedöma hur varma saker är/blir.

Om man går in i BIOS vid uppsart (tryck ned DEL) så kan man där välja något i stil med :
"Load the fail-safe BIOS default settings.."
Går ur BIOS och spara, DÅ skall din dator återgå till original klock.

Om din dator redan är på original klock vet jag inte varför den nu blir varmare.

Om du vill lära dig att klocka via BIOS får du läsa guiden. Troligtvis mer än en gång=)

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk
Medlem

Använd inte program. Detta är orsaken för att det ställer volten ganska högt.

Permalänk
Medlem

Sitter här ni med laptopen i knät och kollar på CPU-Z på datorn. Core Voltage åker upp och ner mellan 0,87 - 1,2 ungefär. Så antar de borde ligga ungefär mitt emellan där.
Core speed: 3056.6 direkt när jag startade datorn och när den laddat lite och bara står och går är den 1,2
Multiplier: (ingen aning vad det är) Ligger på 23 vid start av dator sen 9 i annat fall.
Bus speed: 133 MHz
QPI Link: 2,4 GHz(2400 MHz)

Minnena är jag mindre säker vad jag ska kolla på men jag har är
Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB

Som sagt vet inte vad jag letar efter men ska se om jag får upp någon bild.

Där kan ni se lite hur det ser ut.

Nu så har ni det grymt tacksam för ditt svar ska nu in i BIOS och se om jag hittar någon load default settings eller liknande. Tack

EDIT**
Kollar nu runt i BIOS hittade en knapp där det står "Load Setup Defaults" tryckte på den. datorn startade om gick in igen. Allt var precis som innan jag tryckte. Det kunde gått!

//S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Använd inte program. Detta är orsaken för att det ställer volten ganska högt.

Jo tack, om det nu blir att försöka sig på klocka igen så blir det nog att läsa på rikligt innan och sen in i BIOS. Men först så försöka återgå till grunden

Permalänk
Medlem

"Setup default" återställer som du märk allt till org inställningar, om detta inte fungerar så kan man göra en clear cmos på moderkorter som nollställer bioset helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widde:

"Setup default" återställer som du märk allt till org inställningar, om detta inte fungerar så kan man göra en clear cmos på moderkorter som nollställer bioset helt.

Hur gör man en sånhär cmos grej då? Aldrig hört talas om innan.

Permalänk

Bra du la in bild.

På Core speed har du 3056Mhz eller 3Ghz. Original får din CPU är 2,66GHz.
DRAM frequenzy 532MHz tror jag har 500 original. De har nog följt med CPU klocken proportionellt, men det kan du kolla upp själv.

När du gick in i BIOS och valde "default settings" gissar jag på att du inte lyckades spara ned ändringen när du gick ur BIOS. Du skall gå ur BIOS samtidigt som du sparar ändringarna. Exit & save, det skall stå Y för ja...

Att resette CHMOS memory ger samma effekt, man brukar flytta någon jumper, ta ur det lilla batteriet, flytta tillbaka jumpern. Men det får du läsa om i manualen för modekortet.

Jag har själv "latklockat" min senaste dator med modekortsprogram. Men min gamla klockade jag via BIOS efter att läst guider på SWEC.

För spel spelar grafikkortet troligtvis en större roll för dig.

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk
Medlem

Testa igen, trycka på Default knappen sen spara och exit direkt efter, men det står fortfarande 3GHz och 23 multiplier. Så inget har ändrats vad jag kan se =/Kan det vara att den är Klockad på något sätt från fabrik? För jag kan verkligen inte få ner den.

Sen om Cmos saken var likadan så borde inte det göra någon direkt skillnad då heller right? Inte för jag vet vad en jumper är för något. Men Batteriet har jag lyckats hitta under Grafikkortet.

Påtal om det har ett HD 5850

Permalänk

Ok, var skumt att BIOS inte vill hämta default värden.

Du kan från BIOS testa "Load optimized defaults".

Testa annars "CLEAR_ CMOS settings", läs i manualen.
På min nuvarande skall jag stänga av datorn, dra ut strömsladden, kortsluta två "piggar", ta bort kortslutningen, starta om, gå in i BIOS och välja "LOAD optimised defaults".

På min gamla dator skulle jag ta ut batteriet också.

Det är något du behöver lära dig ändå om du skall klocka via BIOS sedan

Har du ett 5850 tror jag inte du har nytta av att klocka din CPU till spel, men det kan vara kul

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk
Medlem

Jag måste tyvärr erkänna mig besegrad även på denna front. Det jag gjorde var
1.1: Stängde av datorn och kopplade ur elkabeln. Tryckte några gånger på power knappen för att försäkra mig att de inte var någon el kvar.
1.2: Bytte plats på den lilla blåa mojen som enligt manualen skulle "Clear RTC RAM"
1.3: Väntade 10-20 sek bytte sedan tebax
1.4: Stängde datorn och koppla in strömen, startade med DEL knappen itryckt som de står. Gick in i BIOS och load Default settings.
Här var både i BIOS och inne i Windows temperaturen och klockningen desamma.

Tänkte ahh fan då försöker vi engång till bara att jag tar ut batteriet också.

2.1: Stängde återigen av datorn och koppla ut strömmen och tryckte på power knappen osv
2.2: Plockade bort grafikkortet för det var ivägen för att ta ur batteriet.
2.3: Tog bort batteriet
2.4: Bytte plats på den blåa mojen och väntade 10-20 sek
2.5: Satte mojen på plats igen koppla in batteriet, satte in Grafikkortet
2.6: Startade datorn med DEL itryckt, återigen kommer in i BIOS och allt är precis som innan -,-*

Några mer förslag på varför min kära dator är så snäll mot mig de senaste ?

Permalänk

I man manual skulle man efteråt gå in i BIOS och välja: "LOAD optimised defaults" och spara.
Men det kanske du gjorde.

Annars vet jag inte lösning på det.

Du kan ladda ned något av programmen för att mäta temp på CPU och eventuellt GPU.
Kolla på Core temp, mina kärnor klarar 80 grader eller något över.

Sedan kan du se till att jobba med kylningen så att du håller dig under 80:
Fick du på den nya fläkten bra? Ta bort och testa sätt dit igen. Ta bort den gamla kylpastan vid behov, tvätta med bomullstofs och Aceton. Sätt dit ny. Mät temp igen.

Köp bättre kylpasta, gör någon grad. Mät temp igen.

Se till att få in mera luft i datorn om det går?

Öka varvtalet på CPU fläkten?

Släpp bara ut luften kontrollerat.

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk

det brukar ju räcka att dra batteriet i några minuter samt att stänga av PSU på knappen.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Sitter i BIOS nu men hittar ingen "LOAD optimised defaults" Det är bara det som är hittar bara "Load Setup Defaults" och det var den jag testade, men ja får väll ta loss fläkten igen i helgen och se om de gör någon skillnad. För finns det någon optimised kan det säkert vara det, men hittar dock som sagt inget.

Kylpasta har jag Artic Silver Céramique vilket skulle vara en av de bättre tydligen (?). Jag har verkligen ingen aning. GPU kollar jag genom något program och den ligger ganska bra. Har för mig den låg på ca 39 innan men var på 32 eller något sist jag kollade. Dock har jag inte använt grafikkortet sen jag bytte fläkt.

Jag har en fläkt på nästan varenda plats det går på min burk (Cooler Master CM II Advanced) Har inblås fram och på vänstersidan, utblås på toppen och baksidan. så tycker inte det borde vara något direkt problem med det heller.

*EDIT**
Lite oftopic men. Kollade precis inne på System inne i datorn. Kopplade ju ganska nyligen in 8 Gb ram istället för 4gb. Men det står "8,00 GB (3,50 går att använda)" Vad menar de med detta? Får jag inte använt mig av mina minnen ?

Permalänk

Ok, BIOS skiljer sig mellan modekort förstås, inget konstigt att du inte finner "mina" alternativ.

Vill råda dig att ladda ned tidigare nämda program för att mäta temperaturer. Så vi vet att det är Core temp du ser.

Mina CPU-kärnor har ni i IDLE: 39, 37, 38,38 enligt real temp.

Hur vet du att datorn var för varm när den gick ned sig?
I vilket samband gick den ned sig? Utan grafikkort..

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk
Medlem

Självklart kan jag inte veta helt 100% Men att den låg på 60 grader idle när jag startade upp den igen efter den la av så antog jag att det var temperaturen. Sen att när jag försökte gå in i windows så la den av vilket jag antar är för att den blev för varm när den laddade upp. Men som sagt, jag har ju faktiskt ingen aning.

Real Temp säger precis samma som jag redan visste, men får testa att klicka på Kylpastan i helgen igen så får vi se om de bara är jag som failade på det.

Permalänk

60 grader i core temp är ju inte mycket, men eftersom en i5750 har 4st kärnor har du 4st temperaturer, en för varje kärna.

Sök upp din cpu och se vad den skall tåla så förstår du.

Jag vet inte vad det innebär att köra utan grafikkort (bristande erfarenhet, andra kanske vet). Du kanske skall stoppa in det?

Det underlättar om du uppdaterar din signatur och talar om vilka komponenter du använder.

Du har inte talat om ifall datorn bara gått ned sig en gång eller flera gånger, vilka program kör du då det händer, processor eller grafikkrävande, med eller utan grafikkort.

Det kan hjälpa om du plockar ut RAM minnen om den är instabil. Testa att köra med bara ett?
Wind har väl en gräns för hur mycket det stödjer, modekortet också, i spel har du inte nytta av så mycket RAM i dagens spel vad jag vet. Men man kan ju nyttja det till annat. Eftersom du nyligen stoppat i mera RAM kan det gett instabilitet?
Testa att stoppa i ditt gamla RAM och starta upp. Kanske kan du sedan stoppa i det nya igen, vet inte om uppklockningen av minnena går ur då.
Du kan testa något program som belastar just minnena för att se om de är stabila.

Angående frabriksklockning av CPU, vet inte om det finns, kolla kvitto eller där du köpt maskinen.

Lycka till!

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spunkt:

Lite oftopic men. Kollade precis inne på System inne i datorn. Kopplade ju ganska nyligen in 8 Gb ram istället för 4gb. Men det står "8,00 GB (3,50 går att använda)" Vad menar de med detta? Får jag inte använt mig av mina minnen ?

Du har windows 7 32 bits
i 32 bits man kan inte har mer än 4 GB och minnen delar dem 4 GB med video kortet.

du kan installera Windows 7 54 och sen du ska få alla dina 8 gb!

cheers!

/Pablo

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce RTX 3070 | 32 GB DDR4 3600MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Samsung 970 EVO 1TB |
Gigabyte X570 AORUS ULTRA | Corsair RM750X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pablosu:

Du har windows 7 32 bits
i 32 bits man kan inte har mer än 4 GB och minnen delar dem 4 GB med video kortet.

du kan installera Windows 7 54 och sen du ska få alla dina 8 gb!

cheers!

/Pablo

Inte för att käfta emot, men stämmer verkligen det? Har hört mycket olika om detta. Exempelvis
x32 = x86 så genom de nya vad det nu kan vara så fungerar det.
Om inte så vet jag inte om jag vill ha x64. Kompabilitet är väll ett ganska stort problem där?

EDIT**
Sen hur är det med program/spel i x64 versionen? För förr eller inte allt för längesen så kunde man knappt ha x64 om man skulle spela eller om man ville använda sig utav vissa program. Som ex många spel, jag spelar grymt mycket emellan åt. Ex.
Starcraft 2
World of Warcraft
Call of duty 4
osv

Sen till topic igen. Installerade precis om fläkten och gjorde som det stor på hemsidan att bara dra en rand i mitten av CPU'n med kylpastan. Detta verkar ha funkat eller om det var att jag satt och polerade både cpun och fläkten i säkert 30 min vardera.
Men jag får nu iallafall en absoult MAX på 40 när jag kör IntelBurnTest.
Tempen ligger nu återigen runt 28-29 grader i Idle.