Sökes: Gaming skärm 24" (max 2000 kronor)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Läser du tråden lite noggrannare så skulle du se att jag kört 120hz:are ett antal gånger

Ingen av er som ser skillnaden på 120hz och 60 hz skulle klara ett riktigt blindtest. Är det så stor skillnad som ni säger skulle jag kunna ställa ut 20 skärmar, 10 st 60 hz och 10 st 120hz, tror du på fullaste allvar att du skulle kunna säga vilka som var 120 hz 100% säkert?

Och hur vet du det?

Ja, jag tror på fullaste allvar att jag skulle klara ett blindtest. Jag sitter på en 60hzare bredvid min 120hzare och det märks redan i windowsmiljö att 120hzaren är just en 120hzare.

Du märker ingen skillnad så då drar du slutsatsen att alla som ser skillnad ljuger?

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Tror du har blandat ihop vad hz och fps är lite
Men givetvis har man mindre nytta av hög hz om fps inte hänger med.

Du får gärna förklara skillnaden.
Trodde själv att frames per second är hur många bildrutor som visas per sekund.
Hz är hur ofta bilden uppdateras.

Om man har 60fps och visar på en 120hz och en 60hz skärm bör man då inte teoretiskt se skillnad, eller har jag fel?

Dock kan ju högre uppdateringsfrekvens kanske göra bildrutebytena lite mjukare???

Permalänk
Medlem
Skrivet av flurrijacob:

Du får gärna förklara skillnaden.
Trodde själv att frames per second är hur många bildrutor som visas per sekund.
Hz är hur ofta bilden uppdateras.

Om man har 60fps och visar på en 120hz och en 60hz skärm bör man då inte teoretiskt se skillnad, eller har jag fel?

Dock kan ju högre uppdateringsfrekvens kanske göra bildrutebytena lite mjukare???

On da spot

Det man märker är att bilden "flyter" bättre. Själv hade jag inte betalat de extra pengarna för 120hz, finns bättre saker att lägga det på, såvida du inte ska ha 3d förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

On da spot

Det man märker är att bilden "flyter" bättre. Själv hade jag inte betalat de extra pengarna för 120hz, finns bättre saker att lägga det på, såvida du inte ska ha 3d förstås.

Nej, fel. Du upplever 60 fps som 60 fps varesig skärmen körs i 60hz eller 120hz.

EDIT: Innan någon kommenterar att detta är fel då man använder sig av en CRT, så korrigerar jag med att säga att jag ENDAST pratar om TFT/LCD skärmar.

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Medlem
Skrivet av khaine:

Nej, fel. Du upplever 60 fps som 60 fps varesig skärmen körs i 60hz eller 120hz.

EDIT: Innan någon kommenterar att detta är fel då man använder sig av en CRT, så korrigerar jag med att säga att jag ENDAST pratar om TFT/LCD skärmar.

Du är uppenbarlingen mer kunnig så jag rättar mig och ursäktar.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av flurrijacob:

Du får gärna förklara skillnaden.
Trodde själv att frames per second är hur många bildrutor som visas per sekund.
Hz är hur ofta bilden uppdateras.

Om man har 60fps och visar på en 120hz och en 60hz skärm bör man då inte teoretiskt se skillnad, eller har jag fel?

Dock kan ju högre uppdateringsfrekvens kanske göra bildrutebytena lite mjukare???

Menade det du sade om huruvida grafikkortet orkade "driva" 60hz+ i spel.

Vidare så refererar FPS till det som produceras, har inget med hur mycket som visas att göra

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Och hur vet du det?

Ja, jag tror på fullaste allvar att jag skulle klara ett blindtest. Jag sitter på en 60hzare bredvid min 120hzare och det märks redan i windowsmiljö att 120hzaren är just en 120hzare.

Du märker ingen skillnad så då drar du slutsatsen att alla som ser skillnad ljuger?

Skulle inte vara första gången på Swec folk ljuger om sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Skulle inte vara första gången på Swec folk ljuger om sånt

Jag pratar om folk i verkligheten som jag känner som ser skillnad