Ska byta minnen på en macbook

Permalänk
Medlem

Ska byta minnen på en macbook

Hallå där!

Brorsan tycker att 2gb minne på hans Macbook är lite för lite då han håller på med musikproduktion och likande. Så han bad mig att fixa lite bättre minnen åt honom, och byta ut de mot dom gamla. Men då jag inte har så bra koll på Macbooks så undrar jag vilka minnen jag ska köpa. Räcker 4gb eller ska man satsa på högre tycker ni? Är tacksam för svar.

Det är en vit Macbook, har inte riktig koll på vilken modell det är men jag lägger till det så snart jag vet, han har haft den i nåt år eller två och skulle gissa på att det är en 13 tums. Jag kan ha fel men som sagt, jag informerar er när jag får reda på mer.

Tack på förhand

Visa signatur

No, whats STD? Is it a new instance or something?

Permalänk
Medlem

Skulle det här minnet funka att stoppa i en Mac? Komplett.se - Crucial DDR3 SO-DIMM 1066MHz 4GB CL7,

Visa signatur

No, whats STD? Is it a new instance or something?

Permalänk
Medlem

Jag köpte Corsair 1066Mhz so-dimm ddr3 till min förut. De är parade. Stod t.om. Mac memmory på boxen. Dock var något av dem trasigt så jag skickade tillbaka båda och fick en ny förpackning med minnen. Det är ju livstids garanti på corsair.

Kolla på apples hemsida hur mycket minne datorn klarar av... tyvärr ligger gränserna rätt lågt.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

Om det är den nya MBn (unibody i plast alltså) så klarar den 8 GB (fast det står 4 angivet från Apple). Corsair eller Kingston har jag alltid använt mig av, men så länge det är rätt typ, hastighet och antal pin så funkar vilket som helst. Kolla mer på everymac.com så finns det rätt bra info om varenda maskin Apple någonsin byggt och vad de klarar. Ett tips - förutom mer minne - är att stoppa i en SSD-disk istället för den vanliga disken. Den kommer att kännas dubbelt så snabb - minst! - av ett sånt byte.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Du har två val DDR2 so-dimm eller DDR3 so-dimm.
Vilket du skall välja beror helt på hur gammal maskin din bror har.
Ta reda på det först.

Visst finns DDR (DDR1) so-dimm men då måste maskinen vara rätt bra gammal ändå.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Du har två val DDR2 so-dimm eller DDR3 so-dimm.
Vilket du skall välja beror helt på hur gammal maskin din bror har.
Ta reda på det först.

Visst finns DDR (DDR1) so-dimm men då måste maskinen vara rätt bra gammal ändå.

Macbook unibody - DDR3
Macbook vit/svart - DDR2

För att det ska vara DDR1 får det vara en Ibook med ppc-processor.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Kolla på apples hemsida och identifiera datorn, så du vet hur mycket minne det går i den.
Jag har en unibody som är dyga 2 år gammal och den har 6gb som max vill jag minnas.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Minnesbyte

Jag beställde 2 nya minnen till min macbook (vit 2010) från komplett.se av märket crucial, jag såg efteråt att det ska vara 1,18" till den men dom jag beställde var 1,75" så det jag undrar är ifall det spelar någon roll. Alltså, kan jag stöta på problem under installationen? Tacksam för svar

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!