Dator ca 10 350 svenska riksdaler.

Permalänk
Medlem

Dator ca 10 350 svenska riksdaler.

Hej, ny här på sweclockers och ganska ny när det gäller att plocka ihop datorer.
Men jag lyckades plocka ihop en och hoppas att allt passar.
Kom gärna med synpunkter och råd på saker jag kan tänka på.
Om det går att få datorn att prestera 100 gånger bättre för någon femhundring så säg gärna till.

Permalänk
Medlem

om du ska spela välj ett 260 kostar bara 5-700 mer och du får mycket mer speldator

EDIT: ta in 3*2gb då dessa är för 1366, satsa på 2*2gb eller 4*2gb/2*4gb om du redigerar film bilder etc. alltså du har valt en i5 processor och de gynnas inte av att ha 3 minnen de ska hälls ha 2 eller 4 för bästa prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neot:

om du ska spela välj ett 260 kostar bara 5-700 mer och du får mycket mer speldator

EDIT: ta in 3*2gb då dessa är för 1366, satsa på 2*2gb eller 4*2gb/2*4gb om du redigerar film bilder etc. alltså du har valt en i5 processor och de gynnas inte av att ha 3 minnen de ska hälls ha 2 eller 4 för bästa prestanda.

Okej så 8gb får det bli, får jobba mer hemma nu så föräldrarna vill betala
Okej är väll bara att följa ditt råd ^^

Permalänk
Medlem

kolla EDIT också

Permalänk
Medlem
Skrivet av neot:

EDIT: ta in 3*2gb då dessa är för 1366, satsa på 2*2gb eller 4*2gb/2*4gb om du redigerar film bilder etc. alltså du har valt en i5 processor och de gynnas inte av att ha 3 minnen de ska hälls ha 2 eller 4 för bäst prestanda.

Du menar väl GTX 460? När du skrev 260 antog jag att du menade GTX 260, lite utdaterat

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiNikor:

Du menar väl GTX 460? När du skrev 260 antog jag att du menade GTX 260, lite utdaterat

aah precis, va lite otydlig av mig.
kola upp minnena också

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiNikor:

Hoppas jag också kollade upp 260 och såg sämre ut än det jag valde

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxed:

Hoppas jag också kollade upp 260 och såg sämre ut än det jag valde

va? var har du sätt att 5770 är sämre än 260?!

EDIT: ta dessa minnen istället: Komplett.se - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL7

Permalänk
Skrivet av neot:

Tvärt om.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Skrivet av neot:

Är inte 8gb bättre då?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag såg inget minne eller grafikkort på komplett-sidan...

Vattenkylning... är väl overkill om du inte klockar mycket... tänk på att processorn är tvåkärnig men har HT (tror jag)...

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem

You're the boss!
Fast är mitt chassi jag valde lika bra eller bättre? Är det sämre så tar jag ditt, annars vill jag har coolermasters då den är snyggare

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxed:

Är inte 8gb bättre då?

joo han inte se det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Jag såg inget minne eller grafikkort på komplett-sidan...

Vattenkylning... är väl overkill om du inte klockar mycket... tänk på att processorn är tvåkärnig men har HT (tror jag)...

Uppdaterat länken nu.
Jag hade tänkt att klocka processorn, men eftersom att mina föräldrar har gått ut med 11k så tänkte ta i lite.
Men om det är onödigt så byter jag gärna.

Permalänk

Varför inte en i5 760 istället? den är 4 kärning och klockar asbra. Nästan lika bra som en i7 på spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoofnBafn:

Varför inte en i5 760 istället? den är 4 kärning och klockar asbra. Nästan lika bra som en i7 på spel

För att jag inte har så bra koll ^^.

Permalänk
Medlem

Du har ju plats över i budgeten i mitt paket så det är bara att välja till eller byta ut lite om du vill.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

Du har ju plats över i budgeten i mitt paket så det är bara att välja till eller byta ut lite om du vill.

Jo, har bytt ut minne och burk nu så

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra med datorn? Om du bara ska spela så är 8GB alltför mycket... 4GB räcker gott och väl för spel och det är också en sak du lätt kan uppgradera i framtiden om du känner att det finns ett behov.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

Vad ska du göra med datorn? Om du bara ska spela så är 8GB alltför mycket... 4GB räcker gott och väl för spel och det är också en sak du lätt kan uppgradera i framtiden om du känner att det finns ett behov.

Anledningen till varför jag vill ha 8gb är för att jag har 4gb nu och använder 95% ibland. Låter då säkrare att skaffa 8gb på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxed:

Anledningen till varför jag vill ha 8gb är för att jag har 4gb nu och använder 95% ibland. Låter då säkrare att skaffa 8gb på en gång.

Sysslar du med extremt tung video- eller bildredigering?

Permalänk
Medlem

Ja jädrar, vad gör du som använder 95%?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ser inte varför 95% skulle vara otroligt.
jag ligger på 4,02 GB atm, slösurf med lite fler flikar än genomsnittet bara, och när jag håller på med 3d så kan jag börja närma mig 100% av mina 8GB.
Men då är jag ju ingen "normalanvändare" (hatar det ordet alla har ju olika behov) så det beror ju på hur TS använder datorn

Permalänk
Medlem

Jag använder ofta flash, photoshop, maya, och sedan har jag alltid spotify, flera flikar på m.m.

Permalänk
Medlem

Själv har man aldrig ens varit nära att utnyttja 100 % av mina 4 GB. Jobbar både i photoshop, dreamweaver och flash! Märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krippe91:

Själv har man aldrig ens varit nära att utnyttja 100 % av mina 4 GB. Jobbar både i photoshop, dreamweaver och flash! Märkligt.

Kanske är min dator som, för övrigt inte fungerar alls, spökar?

Permalänk
Medlem

Asså snälla lura inte pojken! de flesta av er som skrivit här kan ju mindre än noll. Försök er inte på ngt ni inte kan.

Så då börjar vi;
Vad ska du göra med den?
Budget?
Skärm, os, mus mm?
Kan du ev. vänta ett tag för att ev. nyare delar ska släppas?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

byggde ett eget paket som jag tycker är bättre men kostar lite mer sen hade de inte din låda på inet men du kan köpa bara den och resten från inet. glömde ta med fraktfritt för swec så blir 60kr billigare eller nåt

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

såg att du bara hade 60gb ssd och inte 120 byt så kommer du ner i samma pris

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.