Hjälp med partitionering

Permalänk
Medlem

Hjälp med partitionering

Hej, jag har precis köpt en ny dator och i den har jag en https://www.inet.se/artikel/4303589/1tb-samsung-spinpoint-f3-hd103sj.
Tänkte även ta hårddisken från min gamla dator och sätta i. Det är en Western Digital Caviar SE16, 500GB 16MB 7200RPM. Nu funderar jag på hur jag ska partitionera för en bra systemdisk och hur jag ska lagra spel, program och film/musik/bilder?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Följ gärna min guide du hittar i signaturen min.

Permalänk
Medlem

tänkte med partionera, på en märkes dator.. kommer det fortfarande funka då?
Gör man det i BIOS eller i något program?

mvh

Visa signatur

Intel I7 950 @3.8GHz | Nvidia GTX570 | Asus Sabertooth X58 | 6gb Corsair PC3 @1600MHz | Samsung F3 1TB | CM 690 II Advanced | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

för att förtydliga så är det en dator som jag byggt ihop själv, och jag vet hur man partitionerar, jag vet bara inte vilken av hårddiskarna jag borde lägga systempartitionen på och om jag ska lägga spel/program och musik/film/bilder på samma hårddisk som OSet eller på den andra disken?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Crafting:

tänkte med partionera, på en märkes dator.. kommer det fortfarande funka då?
Gör man det i BIOS eller i något program?

mvh

Du kan göra det i windows egna program om du använder dig av windows 7. Annars är det partition wizard som gäller.

Skrivet av Oskare90:

för att förtydliga så är det en dator som jag byggt ihop själv, och jag vet hur man partitionerar, jag vet bara inte vilken av hårddiskarna jag borde lägga systempartitionen på och om jag ska lägga spel/program och musik/film/bilder på samma hårddisk som OSet eller på den andra disken?

"Helst" ska du lägga windows på en egen partition på ca 30 GB (bara för windows) eller mer om du vill ha program och spel.

Sen är det absolut bäst om du har en egen disk för lagring av privata filer och mappar.
Man ska la alltid ha den nyaste disken som systemdisk och partitionera den.

Permalänk
Medlem

Ok, men bör man inte ha olika diskar för OS och spel? eller åtminstone olika partitioner om man bara har 1 disk?

Permalänk
Medlem

jopp. presterar ju bättre ju fler hårdiskar du sprider ut det på.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Ok, så om jag partitionerar min 1TB till en 50gb systemdisk och resten filmer/musik/bilder, och lagrar spel på min gamla 500gb hårddisk, borde det flyta på ganska bra?

Permalänk
Medlem

Seriöst.. varför ger ni råd om 30gb stora systemdiskar?

du tappar knappt nån prestanda att köra på allt på en disk. eftersom du bara gör en partition på disken så kommer du inte öka eller sänka prestandan något. du kan öka prestanda något om du har 2 fysiska diskar eftersom du då har fler läshuvuden och du kann ladda från systemdisken och din speldisk. detta var bra länge sen man höll på och gjorde så.

visa mig en test någon att på en och samma disk med partition 30gb på systemdisken och resten i en annan partition med spelen på ökar prestandan med mer en 1 fps i något spel. eller i nån benchmark på disken öka i skriv ch läs eller random acess tid..

Det kommer inte funka kompis.

köp en separat HD som du kör som systemdisk. och en som du har som lagring. eller kör allt på samma disk i en enda partition.

färdel med att ha 2 partitioner är att om du har 50/50 ex.. så kan din sekundära partition vara som lagring. så även om du installerar om datorn i din första partition så finns allt kvar i den andra partitionen..

*edit

tillägga så ska du ha plats för att pagefile ska kunna jobba raminnet + nånting i gigabyte ledigt utrymme kvar, kommer inte ihåg siffran exakt i skallen nu.

med 30 GB och du installerar ditt os och drivrutiner och vips så har du vad 5GB kvar?

*edit igen--

detta är inga personliga påhopp. utan vad jag personligen tycker om att partionera ut så pass små systemdiskar i detta fall.

*tillägg
Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Akarr:

Seriöst.. varför ger ni råd om 30gb stora systemdiskar?

du tappar knappt nån prestanda att köra på allt på en disk. eftersom du bara gör en partition på disken så kommer du inte öka eller sänka prestandan något. du kan öka prestanda något om du har 2 fysiska diskar eftersom du då har fler läshuvuden och du kann ladda från systemdisken och din speldisk. detta var bra länge sen man höll på och gjorde så.

visa mig en test någon att på en och samma disk med partition 30gb på systemdisken och resten i en annan partition med spelen på ökar prestandan med mer en 1 fps i något spel. eller i nån benchmark på disken öka i skriv ch läs eller random acess tid..

Det kommer inte funka kompis.

köp en separat HD som du kör som systemdisk. och en som du har som lagring. eller kör allt på samma disk i en enda partition.

färdel med att ha 2 partitioner är att om du har 50/50 ex.. så kan din sekundära partition vara som lagring. så även om du installerar om datorn i din första partition så finns allt kvar i den andra partitionen..

*edit

tillägga så ska du ha plats för att pagefile ska kunna jobba raminnet + nånting i gigabyte ledigt utrymme kvar, kommer inte ihåg siffran exakt i skallen nu.

med 30 GB och du installerar ditt os och drivrutiner och vips så har du vad 5GB kvar?

*edit igen--

detta är inga personliga påhopp. utan vad jag personligen tycker om att partionera ut så pass små systemdiskar i detta fall.

Seriöst.. För att windows tar inte 30 GB och har man windows på egen partition och program & spel på annan partition räcker det med 30GB utan problem!.

Permalänk
Medlem

Mina W7 Ultimate drar 9-15 GB, XP Pro 5-9 å då har ja ett 60-tal nyttoprogg installerade på C:. Största delen av swapen på annan disk.

Övrigt skit som kräver utrymme/prestanda installerat på andra diskar.

Allt annat e puckat!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Mina W7 Ultimate drar 9-15 GB, XP Pro 5-9 å då har ja ett 60-tal nyttoprogg installerade på C:. Största delen av swapen på annan disk.

Övrigt skit som kräver utrymme/prestanda installerat på andra diskar.

Allt annat e puckat!

men visa mig ett test där du får större prestanda ... eller peka på något fakta angående detta.

du måste ha separata fysiska diskar för detta. eller?

en liten disk så har du mindre yta den behöver söka över och du kan få ner din random acess (teoretiskt). men läs och skriv förblir oförändrad.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Grundide'n är sedan urminnes tider att sprida accesserna över flera spindlar/diskar.

Som 5 brevbärare som springer i varsin port isf en brevbärare som spriinger i alla fem.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Mn håller windows rent blandannat och då håller den sig snabbare längre och blir inte nedbloatat av allt skit och sök/acceesstider sjunker lite då läsarmen slipper springa över hela disken.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det finns en mer teknisk förklaring om du orka lyssna. Handlar om att hårddiskar består av roterande plattor. Att början av plattan är snabbaste delen. Att färre plattor betyder att spåren ligger tätare och därför är ännu snabbare mm.

Tex 2 hårddiskar med lika mycket utrymme (GB) och rotations hastighet (rpm). Om ena består av färre roterade plattor är den bättre.

Jämfört med raptor blir det tillräckligt bra om man partitionerar hårddisken och gör som jookeer och tcntad skrev. Tillräckligt för att strunta i raptor och spara pengar till SSD om man inte är nöjd.

Permalänk
Medlem

Jag vet precis en hårdisks uppbyggnad och konstruktion

men påstå inte att om han partionerar en disk i 2 partitioner att den jobbar snabbare.

och defragmentera hårdisken då och då.. så slipper den springa och leta rätt på allt.

Det går inte snabbare helt enkelt att en disk delad i 2 partitioner ha os på ena och games på andra.. måste vara fyskiskt 2 olika diskar för att kunna nyttja det du säger.

dina brevbärare har bara en cykel att dela ut posten med.. med 2 diskar har dom 2 cyklar att dela på.. förstår du?

Men kör en hd tunes och testa på 2 olika sätt och posta resultaten.

Sen med färre plattor så har ju vissa HD tillverkare ökat mer på plattorna så dom får in mer läshuvuden för att snabba upp hastigheten på dom..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Fel, ett huvud/skivsida - inget annat.
Vi har svarat på alla din "funderingar", så vad ere som e så svårt att begripa?

mina funderingar?

jag sa bara kasta upp lite fakta bakom ert påstående att det går fortare att partionera upp en disk i 2 partitioner.

men det kan ni tydligen inte hehe..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Suck!

Exempel: systempartition på disk 1, swapen på disk 2, spelen på disk 3, detta går betydligt fortare än att ha hela skiten på samma disk i samma partition.

Hur bevisa att man blir blöt om man ramlar i sjön, typ...

Hört talats om fysikens lagar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Suck!

Exempel: systempartition på disk 1, swapen på disk 2, spelen på disk 3, detta går betydligt fortare än att ha hela skiten på samma disk i samma partition.

Hur bevisa att man blir blöt om man ramlar i sjön, typ...

Hört talats om fysikens lagar?

du envisas med utalanden utan att ha fakta. ta fram något som stödjer ditt påstående.

det du snackar om är för länge länge sen. nu med multithreading och annat så behövs inte detta längre.

ni snackar om att han ska göra sin partition på 1 disk. ha systemet i ena och spelen i andra. och använda sin 1 tb disk till lagring. hur ska du speeda upp det?

vad är nästa kommentar bajsar björnen i skogen?

visa mig ett enda benchmark som stödjer det du säger att det går snabbare.

att flytta pagefile till en annan disk så kan du i vissa fall öka kapaciteten något så inte datorn bromsar in. men det kommer inte gå fortare för att du har den på en annan disk.

windows 7 vi pratar om nu.. det du snackar om var typ windows 98

*edit
här är en länk om det du säger. även här så håller jag ej med honom till 100% det är delvis och teoretiskt och prestandaökningen är minimal i mina ögon.

Radified Hard Drive Partitioning Strategies

länk
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Suck #2.

Föreslår du läser igenom tråden, allt du frågar om finns redan besvarat.

1. Sprider du ut accesserna över flera spindlar går det fortare
2. Multithreading har inget med diskaccesser att göra
3. Operativsystemet har ringa inverkan på diskars prestanda
4. Inga disktillverkare "ökar mer på plattorna så dom får in mer läshuvuden"

Jag har ingensomhelst lust att köpa ny disk + installera OS, spel etc. i samma partition + sitta en dag med att bencha skiten för att bevisa något så självklart, lika lite som du har lust att bevisa din ståndpunkt.

Tro va du vill, jag tänker inte ödsla mer tid på att förklara saker 3 ggr, 2 räcker.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Man borde väl fatta att om man separerar program, spel och allt annat från windows hålls det fräschare och således hålls det snabbare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Man borde väl fatta att om man separerar program, spel och allt annat från windows hålls det fräschare och således hålls det snabbare?

det är därför man defragmenterar hårdisken med jämna mellanrum

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Suck #2.

Föreslår du läser igenom tråden, allt du frågar om finns redan besvarat.

1. Sprider du ut accesserna över flera spindlar går det fortare
2. Multithreading har inget med diskaccesser att göra
3. Operativsystemet har ringa inverkan på diskars prestanda
4. Inga disktillverkare "ökar mer på plattorna så dom får in mer läshuvuden"

Jag har ingensomhelst lust att köpa ny disk + installera OS, spel etc. i samma partition + sitta en dag med att bencha skiten för att bevisa något så självklart, lika lite som du har lust att bevisa din ståndpunkt.

Tro va du vill, jag tänker inte ödsla mer tid på att förklara saker 3 ggr, 2 räcker.

du menar att du behöver bencha? finns det inget du kan länka till på internet då?

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Akarr:

det är därför man defragmenterar hårdisken med jämna mellanrum

Alla gör inte det..

Håll isär windows från allt annat så hålls det fräschare och stabilare längre..Så enkelt är det.

Citering borttagen.
Permalänk
Medlem

Att en sådan enkel logisk sak skall vara så svårt ?

Ja en installation på en partition på ca 30GB räcker gott och väl till Win7, och att defragmentera med jämna mellanrum på disken ökar prestandan.

Precis som tcntad ok jookeer säger.

Sen har du ju en fördel till med att ha det utspridet på 2-3 partitioner att ha operativ systemet på en egen partition har ju sina fördelar att du enkelt kan återställa systemet med tex norton ghost eller dylikt program.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Inaktiv

*tråd rensad*

Ett inlägg som inte förde diskussionen framåt har tagits bort. En citering av detta inlägg har också redigerats bort.