Test av olika säkerhets-paket

Permalänk
Medlem

Jag använder MBAM och CCleaner nästan dagligen. Har inte märkt något annorlunda på min dator, så du är bara paranoid

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk

Hehe okej då behöver ja inte superantispyware med iaf Kör inte dagligen längre dock, men är irriterande att helt plötsligt få mail om att återställa pass på mailen... Kan man byta email så alla som har min mail (typ msn som ja aldrig e inne på men iaf) kan maila då? Tänkte bara man slipper få såna mail så e jag nöjd, datorn dock känns säker annars

Visa signatur

MSI K8N Neo Platinum || AMD Athlon64 3500+ || Asus Geforce 3 64mb || 2x 512mb random DDR ram minnen ||

Permalänk
Medlem

På nått sätt måste det gå, ja. Vet inte exakt hur dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har glömt en sak som finns med på Kaspersky men inte ESET NOD32 Antivirus 3. Nod32 har också hand om okända hot, har provat skyddet och de funkar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike.a:

Du har glömt en sak som finns med på Kaspersky men inte ESET NOD32 Antivirus 3. Nod32 har också hand om okända hot, har provat skyddet och de funkar.

Yepp, det är sant. Jag skrev lite om prestanda och deras skydd, men nu ska jag enbart testa dem när det gäller prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Yepp, det är sant. Jag skrev lite om prestanda och deras skydd, men nu ska jag enbart testa dem när det gäller prestanda.

Okej. kan tala om att version 4 finns ute med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike.a:

Okej. kan tala om att version 4 finns ute med.

Sweet ^^

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Kaspersky är otroligt starkt och imponerar mycket. Jag kallar det för världens starkaste och säkraste säkerhets-program, men jag kan även ha fel. Du kan ladda hem det här. Välj Version 2011 (11.0.1.400) .

Håller med dig vad gäller antivirus delen, brandväggen får skötas av routern för min del, man förlorar kontollen över vilka program som vill ansluta till nätet iofs men man slipper ytterligare en faktor som slöar ner datorn, men kaspersky är lätt det starkaste bästa antivirus jag använt, kör dock MSE just nu på stationära och Norton antivirus 2010 på laptopen, får se om jag går tillbaks till KAV snart gillar MSE's enkelhet och resurskrav, skapligt skydd ändå, har inte råkat ut för nåt virusangrepp eller krångel än dock ( tror jag )

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbomaniac:

Håller med dig vad gäller antivirus delen, brandväggen får skötas av routern för min del, man förlorar kontollen över vilka program som vill ansluta till nätet iofs men man slipper ytterligare en faktor som slöar ner datorn, men kaspersky är lätt det starkaste bästa antivirus jag använt, kör dock MSE just nu på stationära och Norton antivirus 2010 på laptopen, får se om jag går tillbaks till KAV snart gillar MSE's enkelhet och resurskrav, skapligt skydd ändå, har inte råkat ut för nåt virusangrepp eller krångel än dock ( tror jag )

Ja, Microsoft Security Essentails är riktigt simpelt. Installera, uppdatera, kör en snabbsökning, fixa inställningarna efter eget behov och glöm sedan bort programmet helt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Håller med Kaspersky 2010 är det bästa antiviruset jag använt har allt och lite till har inte provat KIS2010 men hade KIS2009 det var då jag fastnade för kaspersky. Har provat NOD32 som månge tycker är bra men tyckte det gav för många popup's warningar. KIS2010 tror jag ibland inte funkar men stoppar väl det mesta auto utan att skryta med en irriterande popoup för små saker. har stoppat fler talet hacker attackts får ip-adressen oxå kollar ibland upp dom på trace ip WHOIS får då fram oftast kina med namn skypenummmer email. tänkte ringa och säga ajabaja vill inte min lappy ska va med i nån "MARIPOSA2" (Mariposa det största botnätet nånsin upptäckt )googla ganska skrämmande läsning hade 13milijoner datorer och sa att bootmastern som hade kontroll på alla 13miljoner datorer hade sån kraft att den bästa superdator framståd som en commodore64 och att han kunde kapacitet att släcka ett litet lands internet med DOS attacks.

sorry kom bort lite från ämnet hmm.... ja just det stämer att KIS2010 har många inställningar. men ni som är sugna på att prova låt det inte avskräcka bara kul. det som är viktigast sköter du med några knapptryck. sen resten är mer att modifera så det passar dig mest. kan ladda hem en 30dar full trail verision från kaspersky hem sida. har ett trick så om du vill utvärdera det mer innan köp få 30 dar igen igen osv borde väl räcka med 5x30 dar inget carck eller patch. ändrar bara lite i Regedit men vet inte om jag får posta det här.

ps:vill tillägga att har sett KIS2011 och tycker faktiskt interface är fulare och ringde aldrig kina kunde ju använt en proxy men hade an attack från sverige va sugen att ringa då.

har en fråga oxå har använt AVG 8.5-9.0 och den hittade massor med mer virus trojaner när jag körde den sen när jag kör KIS2010 händer inte mycket några block hacking attacks. nu beror det på att kaspersky stoppar virusen från att ens komma in i datorn eller vad?
tack sam om nån kunde svara

Permalänk
Medlem

Ja, det är sant - Kaspersky är otroligt anpassningsbart och kan därmed bli otroligt personligt. Men, jag fattade aldrig när du skrev "ringde aldrig kina". Vart har du fått Kina ifrån? Kaspersky är grundad av en rysk person vid namn Eugene Kaspersky.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

"edgren"
Du som är en äkta kaspersky "fanboy" hur försvarar du alla False posetive?
(då tänker jag på kis/kas 2010/2011)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

"edgren"
Du som är en äkta kaspersky "fanboy" hur försvarar du alla False posetive?
(då tänker jag på kis/kas 2010/2011)

Det är precis som vi människor - ingen är perfekt. Alla säkerhets-paket har sina brister, men Kaspersky är mycket pålitligt trots dessa.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Precis.. Det sitter fortfarande människor bakom dessa program och utvecklar samt uppdaterar dem...

Såna misstag ska man inte skylla på programmen utan folket bakom eftersom dem letar efter olika signaturer och betéende...

Permalänk
Medlem

kommer swec redaktionen lägga ut någon recension för 2011 internet securty programmen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moses666:

kommer swec redaktionen lägga ut någon recension för 2011 internet securty programmen ?

Jag kommer att lägga ut en recension av 2011-versionen av säkerhets-paketen som finns där ute, så fort min hemsida är färdig. Arbetar med den för fullt, men den kommer nog inte att bli klar förrens vid nyår. Jag kan ju göra en extern hemsida som bara visar recensionerna, kom jag på nu På så sätt kan ni läsa recensionerna innan nyår.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Uppskattas duktigt om du kunde göra det!

Permalänk
Medlem

^^ Kan förstå det. Ska arbeta på det nästan genast.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Någon mer som tänker som jag? Ett antivirusprogram som man får betala för tycker jag borde fungera PERFEKT... ja eller iallafall till 99%. Men ett gratisprogram tycker jag man kan acceptera lite problem med.

Dessutom så är ju alla betalversionerna mer invecklade ifall man inte vill köra på standardinställningarna, vilket många jämställer med gratisvarianterna.

Jag men det tycker nog dom flesta? fast det är klart, finns nog många olika åsikter om vad som är PERFEKT med brukar alltid köra på standard inställningar tills det uppstår nåt problem, då forskar man reda på lösningar, annars är det inte helt enkelt att sätta sig in i alla inställningar som går att göra, tänker på Kaspersky Antivirus 2011 som jag gått tillbaks till nu.

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Någon mer som tänker som jag? Ett antivirusprogram som man får betala för tycker jag borde fungera PERFEKT... ja eller iallafall till 99%. Men ett gratisprogram tycker jag man kan acceptera lite problem med.

Ingenting, varken program, maskin, eller människor, är perfekta och kan inte bli det heller

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Ingenting, varken program, maskin, eller människor, är perfekta och kan inte bli det heller

Varför finns då ordet PERFEKT? jag tror att ett program kan va perfekt för en enskild individ men inte för alla? eller man kanske bara tror att det är perfekt fast i själva verket finns det dolda brister som man är ovetande om
Men det är klart ett antivirusprogram har jag svårt att se att det kan bli perfekt, då hade alla köpt det (lite svammel nu)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbomaniac:

Varför finns då ordet PERFEKT? jag tror att ett program kan va perfekt för en enskild individ men inte för alla? eller man kanske bara tror att det är perfekt fast i själva verket finns det dolda brister som man är ovetande om
Men det är klart ett antivirusprogram har jag svårt att se att det kan bli perfekt, då hade alla köpt det (lite svammel nu)

För att man kan säga "men det där var ju perfekt" eller "fan va' perfekt!" Min mobil är inte perfekt. Farsans bil är inte perfekt. De program och spel jag använder/spelar på datorn är inte perfekta. De kan dock funka bra och/eller smärtfritt. Många har dock olika syner på detta, precis som vad du säger, men för mig är inget eller ingen perfekt

Måste även tillägga att om inte ett program eller spel inte funkar korrekt på ens dator, så behöver det inte vara endast programmet eller spelet som det är fel på. Det kan även vara nått fel på ens dator också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Exakt... det finns inget som är 100% felfritt, buggfitt, hållbart och så vidare.

Men perfekt är t.ex. något som uppfyller alla kriterierna på en lista av krav som man kan ha.

Så det finns massa saker som är perfekta... beroende på VAD man syftar på med perfekt.

Cool me tunga filosofiska diskussioner, knappt man hänger me...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Ja, Microsoft Security Essentails är riktigt simpelt. Installera, uppdatera, kör en snabbsökning, fixa inställningarna efter eget behov och glöm sedan bort programmet helt.

tack så mycket för informationen!

Hur fick du höra talas om det?

Visa signatur

DFI Lanparty Ultra-D :: x2 4400+ :: x1800XT 512MB :: Corsair TWINX2048-3200C2 ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaixon:

Hur fick du höra talas om det?

Tror jag fick höra den första nyheten av Microsoft's egna antivirus-program, från SweClockers nyheter faktiskt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

gav herr edgren upp ? saknar dina test var superbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moses666:

gav herr edgren upp ? saknar dina test var superbt

Nä, jag har inte gett upp Har bara haft fullt upp med både privatlivet (är idag sambo med en underbar brud) och hemside-arbete (håller på med 2 stora hemsidor samtidigt), så det blir lite snårt om tid, tyvärr. Men! Jag håller på att testa Comodo Firewall just nu

Kan dock ej lova exakt när mina test kommer upp, men de kommer i alla fall att få en helt egen hemsida, där ni själva kan kommentera mina test och även skriva egna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade ju varit lite intressant att se hur gratissuiten står sig mot profitörerna.
http://www.comodo.com/home/download/download.php?prod=cis

Permalänk
Medlem
Skrivet av kilko:

Hade ju varit lite intressant att se hur gratissuiten står sig mot profitörerna.
http://www.comodo.com/home/download/download.php?prod=cis

Comodo Internet Security, Comodo Firewall och Comodo Antivirus står på test-listan, tillsammans med en hel rad andra säkerhets-program

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Inledning

Väldigt många har klagat på hur deras säkerhets-paket är mot deras dator, trots att programmet i sig är väldigt säkert och bra. "Hm, varför inte göra en tråd där folk kan se hur jag upplever programmen, osså får de gå efter det", tänkte jag. Resultatet blev en enormt populär tråd. Vänligen tänk på att jag inte testar programmen hur säkra de är, utan hur snälla/elaka de är mot ens dator.

Alla säkerhets-paket kan dock skilja sig i prestanda-väg, beroende på hur datorn i fråga mår. Mår datorn skit, infekteras detta till säkerhets-paketet och datorn mår ännu värre. Därför är det viktigt att ha en frisk o kry dator.

Recensioner

ESET NOD32 Antivirus 3
+ Behöver inte starta om datorn efter installation
+ Riktigt läckert UI
+ Påverkar inte datorn's prestanda
- Tray-ikonen är väldigt lik ACDSee's gamla (nya?)
- Tar över 30 MB av minnet, utan att jag ens gör något på datorn
- Får ej reda på hur många virus-signaturer programmet har

Betyg: 7/10

--------------------------------------------------------------------

Norton Internet Security 2008
+ Finns på svenska
+ Man kan återställa någon fil som har blivit borttagen, men programmet tar bort filen lika snabbt som den återställdes igen
+ Världsklassig support
- Mycket seeeeeg installation
- Tar över 50 MB av minnet utan att jag ens gör något
- Parental Control och AntiSpam ingår inte i Internet Security-paketet. Man kan dock ladda hem det som ett tillägg
- Tog minst 20-30 sekunder att enbart avbryta uppdateringen för att sedan stänga ner fönstret
- Man måste gå till katalogen som hotet finns. Programmet detekterar annars ej hotet
- Dålig support på hemsidan: Det står när de har telefonsupporten öppnar och stänger, men inget nummer
v Dålig support på hemsidan: De öppnar inte livechatten när de verkligen ska det. Den öppnades först efter 22 minuter när supporten egentligen öppnar 08:00.
- Segar ner datorn avsevärt

Övrigt: Symantec Network Drivers?! WTF?

Betyg: 2/10

Panda Internet Security 2008
+ 1,845,196 virus-signaturer
+ Finns på svenska
+ Snabb system-sökning
+ Skydd mot okända hot
- Segar ner datorn avsevärt när man håller på med mycket på en o samma gång i programmet
- Tar över 50 MB av minnet under en fullständig sökning
- uTorrent mår inte bra av Panda Internet Security 2008, då torrent-programmet låser sig lite då o då
- Segar ner Internet-hastigheten avsevärt

Betyg: 6/10

BitDefender Total Security 2008
+ 1,180,000 virus-signaturer
+ Game Mode
+ Kan konfigurera allt in till minsta lilla detalj, vilket låter en göra så att programmet ej tar så mycket minne
+ Programmet tar 10 MB av minnet med standard-inställningarna. Annars tar den 30 MB
- Mycket seg avinstallation (tog 59 minuter)
- Måste använda ett program (länk) för att ta bort BitDefender helt o hållet från datorn. Går ej annars
- Tar mycket av datorn

Kaspersky Internet Security v7.0
+ Skydd mot okända hot
+ Skyddar registret och andra personliga delar i Windows
+ Ruggigt vass support
+ Väldigt starkt och pålitligt skydd mot både virus, trojaner, maskar och hackers
+ Finns på svenska
+ GSI Parser hjälper dig att söka igenom din dator efter fel som du sedan kan åtgärda via Kaspersky's forum (ny i listan)
- Svenska versionen är inte den nyaste
- 749,924 virus-signaturer
- Segar ner datorn märkbart
- Skyddar inte så bra mot spionprogram
- Programmet stör sig av Messenger Plus Live, men de har tydligen åtgärdat problemet (ny i listan)

Betyg: 5/10

McAfee Total Protection
+ Kan städa sin dator efter problem och annat lull lull som kan ta plats på datorn
+ Kan välja om man vill ta bort problemen och önskade filer/mappar med en s.k. Shredder med önskat många omgångar
+ Kan stänga av många funktioner för att minska på prestandan och minne-kapaciteten
+ Många nyttiga verktyg som t.ex. Traffic Monitor, Visual Tracer och Hacker Watch
+ McAfee SiteAdvisor gör surfningen säkrare, då den säger om webbplatsen är snäll eller inte snäll mot ens dator
- Tar över 60 MB av minnet
- Förjäkligt många processer igång samtidigt (9st)
- Tar mycket av datorn's prestanda
- Segar ner inkomsten av nya mail till inkorgen
- Går ej att stänga av programmet
- Får ej reda på hur många virus-signaturer det finns (ny i listan)

Betyg: 4/10

AVG Free v8.0
+ Helt gratis
+ Behöver inte starta om datorn efter installation
+ "Did you know?"-ruta som berättar nyttig information om säkerhet
+ Kan ställa in "slow scan", "automatic scan", eller "fast scan" mitt under virus-sökningen
+ Snabb uppstart
- Får ej reda på hur många virus-signaturer det finns
- Tar 55 MB av minnet
- Segar ner Firefox och Internet Explorer avsevärt

Avira Premium Security Suite
+ Otroligt lätthanterligt och detaljerat program. Jag är väldigt imponerad
- Finns inte på svenska
- Helt okörbart utan en licens-nyckel (går dock att fixa en 30-dagars test-nyckel från deras hemsida)!
- Tar 74 MB av minnet
- Blockerar åtkomsten till min webbserver, även om allt är satt på "Allow" (ny i listan)

Trend Micro Internet Security Pro
+ Transaction Protector
- "Settings up Trend Micro Internet Security Pro" tar störande lång tid
- Tar Ventrilo som "High Risk"

Betyg: 8/10

avast! 4 Home Edition FREE
+ Finns på svenska
+ Kan ändra skin
+ 100% gratis, måste dock registrera sig för att få en nyckel
+ Kan ändra fruktansvärt mycket, som t.ex. om programmet ska kontrollera om fullskärmsprogram (t.ex. spel) är igång eller inte när ett popup-fönster ska visas
+ Kan välja om man vill köra programmet i normal eller tyst läge
- Tar 67 MB av minnet

Betyg: 9/10

F-Secure Internet Security 2008
+ Finns på svenska
- Väldigt onödigt många processer; 14st!
- Tar hela 81 MB av minnet!
- Kan ej se hur många virus-signaturer programmet har
- Väldigt seg koll om det finns olaga hot i ens mail
- RegSupreme klagar på F-Secure
- Slöar ner datorn avsevärt
- Ingen kompakt installation = många program att avinstallera = seeeg avinstallations-process

Betyg: 3/10

Norton Internet Security 2009
+ Installationen tar knappt 2 minuter att fullborda
+ Kan se hur mycket CPU-användning Norton och systemet tar
+ Kan ta bort olaga hot undertiden man söker igenom datorn
+ Käkar inte upp datorn's prestanda som de andra antivirus-programmen när man söker efter virus
+ Tar mindre än 15 MB av minnet
+ Finns på svenska (ny i listan)
+ Behövde inte starta om datorn efter installationen (ny i listan)
- Kan inte se hur lång tid det har gått och hur långt den har kommit under virus-sökningen
- Tar nästan alltid 7% av CPU'n
- "Symantec Service Framework har stött på ett problem och måste avslutas" o vips så försvann Norton-ikonen nere vid klockan, men Norton är fortfarande igång.
- Mycket seg uppstart åter igen. Från 2-3 minuter med Kaspersky, till 4-5 minuter med Norton
- Kan fortfarande inte se hur många virus-signaturer programmet har för tillfället (ny i listan)

Övrigt: Helt klart deras bästa program-utgåva sedan 2004-versionen

Kaspersky Internet Security 2009
+ Finns på svenska
+ Hittar bättre jämfört med version 7
+ Väldigt detaljerade statistik med grafik och vanlig text (t.ex. textbaserad statistik om när någon databas uppdaterades och hur många signaturer det finns för olika kategorier, t.ex. nätfiskewebbplatser, samt grafisk statistik för t.ex. nätverket)
+ Tar under 10 MB av minnet
+ Väljer åtgärd automatiskt om man så vill
+ Smarta funktioner som t.ex. Säkerhetsanalys och Sekretessrensning
- Stundtals seg när programmet är inställt på automatisk åtgärd
- Kan vara lite svårt o förstå sig på de nya sakerna ibland

Övrigt: Betydligt bättre än version 7

Betyg: 8/10

Panda Global Protection 2009
+ Erbjuder mycket hög skydd på typ allt
+ Lättare att förstå och betydligt bättre än de tidigare versionerna
+ Kan säkerhets-kopiera viktiga filer helt gratis i 12 månader (2 GB)
+ Kan detektera sårbarheter i ens operativsystem (öppna säkerhetshål, osv)
+ Finns på svenska
- Programmen startas långsammare, precis som med Kaspersky Internet Security 2009
- Tar över 80 MB av minnet
- "Optimera prestanda" betyder egentligen "Rensa sårbar programvara". Jag trodde liksom först att det var som McAfee's optimerings-system.
- Har upplevt att surfandet segas ner lite efter att jag hade fixat in Panda GP 2009
- Min dator blir helt knasig och hänger sig ofta i några sekunder undertiden jag har programmet installerat (ny i listan)

Kaspersky Internet Security 2010
+ Använder sig av endast 1 process
+ Tar endast ~3 MB av minnet i bakgrunden, men över ~12 MB när man har fönstret aktivt
+ Gaming Profile
+ Snyggare och betydligt mer lättförstårlig GUI
+ Virtual keyboard
+ Skydd för över 2,570,000 hot
+ Starkare skydd
+ Snorigt detaljerat
+ Safe Run
+ Digital identity Protection
+ Många nya funktioner
+ Behöver inte starta om datorn efter installationen (ny i listan)
+ Finns på svenska (ny i listan)

Övrigt: Bättre och lättare säkerhets-paket kan du inte hitta nånstans på marknaden idag! Året's säkerhets-paket. Rekommenderas starkt!

Betyg: 9/10

Bra länkar som förekommer i tråden

Microsoft Security Essentials BETA (review)
avast! Skins
Råd för en säkrare dator
Test av Avast, AVG och Avira Antivirus

Ser inte det du hänvisar till här inte för att det var jätteviktigt men ändå.