sony VAIO som får horisontella färggranna streck och ej funkar...

Permalänk
Medlem

sony VAIO som får horisontella färggranna streck och ej funkar...

kom över en sony vaio som jag omformaterade och installerade operativsystem på. till en början när jag bootade den blev det !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! - tecken över hela skärmen några sekunder och sedan satte operativsystemet igång. körde så drygt 2 veckor tills "flimmer" började slimra på skärmen och sedan blev problemen så stora med horisontella streck öv. skärmen rån tidig boot, med in i operativsystemet. även massa färggranna olika tecken över hela skärmen.

öppnade opp burken och kikade. plockade ur och bytte ramminne & omformaterade hårddisken.
problemet kvarstod.

ett tag satte strömmen och allt annat förmodar jag igång utom skärmen som var svart.

öppnade och kikade igen och nu går den igång och jag prövar att boota ubuntu via usb. men skärmen går ej att tyda, efter att valmenyn kommit upp. jag är inge vidare på datorer och undrar vad det kan vara för fel?
grafikkort? modekort?
ngt att åtgärda, eller vettigare att skaffa en ny?
hursomhelst är jag nyfiken på vad det kan varda som strular

tacksam för svar
ha det gött/ david

Permalänk
Medlem

Har samma problem på min googlat i timmar efter en lösning. Svaret jag hittat är att om det är redan vid boot = hårdvarufel och efter boot mjukvarufel = drivrutinsproblem.
Om hårdvarufel så är de jobbigt läge...

Är det en gammal dator?

Min är 4 år så tog kostnaden för en ny.. Ska meka med den gamla efter jag fått den nya, kan höra av mig om jag löser problemet på min.

Johan

Permalänk
Medlem

jag fann faktiskt min i ett grovsoprum och förutsätter att tidigare ägaren var led på problemen. den ser ut att vara ganska hårt körd
nåt vajsing är det. men vet ej hur gammal burken äro
modellen är:
PCG-8Y3M
den finns ej med på sonys hemsida då jag sökt på drivrutiner.

kul att få svar . jag har aldrig tidigare postat ngt liknande på ngt forum.

hör gärna av dig om du finner på bo(o)t. jag kikar litet mer, men tänkte ej låta datorer, som ej ärmin grej, bli min grej att pyssla med för mycket.

får du förresten också utropstecken på skärmen?

tjo/ david