Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Skrivet av sican_90:

Köpte en iMac 27" i5 för ungefär 4-5 månader sedan och 2 månader senare köpte jag en macbook pro 13" 2010 modell. Nu känns allt som bortkastade pengar ... satte också i en 160GB Intel SSD i min iMac. Mac är verkligen as tråkigt ... va fan ska man med det till? verkligen inga roliga program som finns på skiten. Orka lägga in bootcamp ... kan lika gärna ha en grym PC med vattenkylning o hela kitet som jag hade innan.

Vad är det för "roliga program" du saknar?

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av sican_90:

Köpte en iMac 27" i5 för ungefär 4-5 månader sedan och 2 månader senare köpte jag en macbook pro 13" 2010 modell. Nu känns allt som bortkastade pengar ... satte också i en 160GB Intel SSD i min iMac. Mac är verkligen as tråkigt ... va fan ska man med det till? verkligen inga roliga program som finns på skiten. Orka lägga in bootcamp ... kan lika gärna ha en grym PC med vattenkylning o hela kitet som jag hade innan.

Vad för program hade du tänkt använda när du köpte Macarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Man skall nog läsa "användare" som "-användare som tjafsar om vilket som är bäst".

Missar jag något? Tycker fortfarande inte det stämmer bra alls.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MarcusW:

Missar jag något? Tycker fortfarande inte det stämmer bra alls.

Inte så bra kanske, men pc-ägare som gnäller brukar grunda sina resonemang på att det är roligt att uppgradera och handla billigt medan de macanvändar som bryr sig om att svara vanligen militant påpekar att det finns andra värden. 99% av båda lägren fortsätter dock lugnt som förut utan att vara särskilt intresserade av varken prestanda, uppgraderbarhet eller prestanda/krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Vad är det för "roliga program" du saknar?

Tror "problemet" är att man inte spenderar endlösa timmar med något "kreativt", tex spela spel, programmera, göra musik/film/bilder.

Jag är te.x as-less på win7 nu, installerar jag linux kommer jag tycka det är kul i några timmar/dagar, samma gäller OS X. För så som jag just nu använder datorn är det i stort sett bara webläsare + mediaspelare, ochd et hade varit samma i linux/osx också. Förut när man var g4m3r så var windows det roligaste operativsystemet för att man spenderade timmar med CS 1.6. De som tycker det är askul att göra musik på sin mac tycker nog OS X är roligt och de som sitter och g33kar programmering och kernels tycker nog linux är roligare.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Inte så bra kanske, men pc-ägare som gnäller brukar grunda sina resonemang på att det är roligt att uppgradera och handla billigt medan de macanvändar som bryr sig om att svara vanligen militant påpekar att det finns andra värden. 99% av båda lägren fortsätter dock lugnt som förut utan att vara särskilt intresserade av varken prestanda, uppgraderbarhet eller prestanda/krona.

Då är jag med på vad du menar, det är absolut ett beteende man ser då och då. Däremot vill jag påstå att de diskussioner som brukar bli här ändå håller en högre nivå än så, med vissa undantag ofc. Vissa av oss är ju faktiskt på riktigt nyfikna vilket datormärke som funkar bäst för oss, och går inte bara in för att övertala folk om att ens egna val är det rätta för alla.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Breddas:

Tror "problemet" är att man inte spenderar endlösa timmar med något "kreativt", tex spela spel, programmera, göra musik/film/bilder.

Ja, så är det åtminstone för mig. Men det brukar alltid finnas nåt nytt att upptäcka i Mac OS tycker jag. Lite som i Linux. GeekTools är en såndär skitkul grej att grotta runt med. Känner man sig riktigt hardcore nån dag så finns tamejfan ALLT i MacPorts, för att inte tala om hur tufft det är att dona i terminalen... Här känner jag snarare att det är Windows som är begränsat jämfört med OS X och Linux. Ändra registernycklar är inte speciellt upphetsande tycker jag och DOS är iofs kul att hamra kommandon i emellanåt, men det är inte i närheten av en unix-terminal...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Ändra registernycklar är inte speciellt upphetsande tycker jag och DOS är iofs kul att hamra kommandon i emellanåt, men det är inte i närheten av en unix-terminal...

Ett operativsystem behöver inte vara intressant, det ska vara lätt att använda för just det som jag vill göra, inget mer. Trotts att jag är utvecklare så är det väldigt sällan jag behöver ta mig in i kommandotolken för att få saker gjort vilket faktiskt är skönt.

Jag provade en installation av Linux för några år sen och där tänker man i helt andra spår, där är man inte ute efter att göra det enkelt utan snarare att göra allt tillgängligt. När man startade upp datorn fick man manuellt montera DVDn, när man skulle installera fick man manuellt skriva massor med parametrar i någon kommandotolk o.s.v o.s.v. Det finns säkert många som tycker det är coolt, jag slipper gärna det. Helt enkelt en smak sak.

Trotts att jag försöker hålla mig ifrån kommandotolken så har jag aldrig själv känt mig begränsad, behöver man göra något speciellt som kräver kommandotolken då är det bara in och få det gjort.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Ett operativsystem behöver inte vara intressant, det ska vara lätt att använda för just det som jag vill göra, inget mer.

Ja, absolut. Men jag ser ingen motsättning mellan det och att kunna fippla runt med systemet om man gillar sånt. Jag tror däremot att många som nyligen börjat använda OS X tycker att det känns enkelt - men just begränsat. Vilket jag menar att det inte är - bara man skrapar lite på den polerade ytan finns det väldigt mycket saker man kan göra.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Precis som din "design" är, det är bara en minoritet som tycker den är viktig, faktum är att då betyder hårdvaran mer för fler än designen.

Njae, tror du är lite hemmablind när du argumenterar så.
Design på hårdvara, men framförallt mjukvara är av stor vikt för många. Det är bland annat därför det går så pass bra för Apple nu med framförallt iOS-enheterna (iPhone och iPad) men också för Mac-datorerna. Lite mindre meck med prylarna i sig och mer fokus på vad man kan åstadkomma med grejorna.

Skrivet av Hilton:

Jag har slagit ihop flera av dina inlägg nu. Tänk på i framtiden att du kan använda "citera flera"-knappen istället för att skapa flera inlägg efter varandra.

Ah, förlåt. Ska tänka på det. Gjorde alla de där svaren via telefonen, så mina vyer var lite begränsade.

Skrivet av Breddas:

*host* maximera fönster *host*, *host* hantera flera instanser utav samma program *host*, *host* tilling funktion *host*

*Host*, *Host* på dig själv.
De där kommentarerna brukar försvinna när man släpper sin tro att allt i Mac OS X ska fungera precis som i Windows.
För övrigt så går de allra flesta fönster att maximera precis som i Windows, det handlar om rätt få program där man anser att det är bättre att fönstret ”anpassar sig till innehållet” när man trycker på zoom-knappen. Principen är att om det inte finns några element i fönster som kräver mer än en viss fönsterstorlek för att synas så zoomas inte fönstret mer. Verkar det rimligt? Men, kan hålla med om att det leder till viss inkonsekvens, framförallt hos Windows-användaren som har för vana att maximera alla fönster det första han/hon gör.

Flera instanser av ett program? Snacka om udda önskemål, men OK. Testade just att duplicera min IRC-klient (Colloquy.app), placerade kopian på skrivbordet och döpte om till ”Colloquy test.app” och körde igång. Verkade funka fint. Vad är det du är ute efter som inte funkar?

Tiling funktion? Som gör vad? Det finns en massa funktioner för att ha koll på fönstren i ett program. Exposé, Spaces, eller ”Move focus to next window in application” som man kan ändra till valfritt kommando i System Preferences > Keyboard > Keyboard Shortcuts.

Själv gillar jag att ”mappa” programväxlaren (cmd-tab) till scrollhjulsknappen på musen. Eftersom den endast listar öppna program (och inte alla fönster för alla program som alt-tab i Windows gör) så blir det mycket lättare att hitta rätt när man har många program och fönster igång. Vill jag se alla fönster för ett program så kan jag trycka ”1” på tangentbordet när det program vars fönster man vill se är markerat i programväxlare.

Finns massor med sätt bara man gräver lite...

Vet du förresten hur jag enklast mappar scrollhjulsknappen på musen till alt-tab i Windows?
Vore gött att fixa till det.

Skrivet av Damodred:

Du skrev någonstans om det grafiska som kom med OS X, om man pratar om utveckling så kan jag knappast hålla med om att OS X utvecklats så där jättemycket sedan 2001. Det ser mångt och mycket ut som det "alltid" gjort. Det är samtidigt Apples formspråk, på samma vis som det är enkelt att se Windows formspråk. Däremot tycker jag det har hänt mer på Windows- sidan.

Högst personligen tycker jag OS X ser ut som en vuxenleksak. På samma sätt som starka färger attraherar barn kan man väl säga.

Nej, inte jättemycket som hänt sen 2001, men det finns en tydlig grundtanke om hur programmen ska se ut och fungera, vilket de flesta tredjepartsutvecklare verkar ta hänsyn till.

Här står om Apples Human Interface Guidelines:
Loading…

Det där handlar baske mig inte bara om tycke och smak. Jag är övertygad om att Apple lagt ned en hel del resurser på att komma fram till sina ”User Interface Guidelines”.
Håller du inte med om att Windows är mer splittrat gällande detta?

Sant att det hänt mycket på Windows-sidan. Windows 7 är överlag riktigt bra på ytan, bland annat med att (likt Mac OS X) ha en symbol för programmet i aktivitetsfältet istället för att via alla fönster där = rörigt när man startat upp en del program.

Ser OS X ut som en vuxenleksak? Då är väl Windows en barnleksak då. Windows XP tyckte ju många såg ut som Fisher Price:

Sen har vi all ”baby blue” som Office 2007 stoltserar med.

Nä, men allvarligt. Jag tror de flesta tycker Mac OS X ser renare och mindre ”bling bling” ut.
Många brukar ju rent av klaga på att Mac OS X ser grått och trist ut (vilket det väl kan göra på sina stället) men att det skulle se barnsligt ut vete katten. Kolla på Safari som är gråare än grått.

Skrivet av Damodred:

Nu vet jag inte hur det är längre men äldre versioner av iMac var faktiskt "bärbara utan batteri" då de innehöll både mobile-processorer och so-dimm minnesplatser.

Jo, delar av den var (och har) samma komponenter som bära (minnena fortfarande), men att påstå att en iMac är ”en bärbar som det klistrats en skärm på” är att förenkla det lite väl mycket.

Man kan kika här: MacBook Pro Core i5 and i7 vs others

”The 2010 Core i5 and Core i7 MacBook Pros are a significant performance upgrade over the fastest 2009 Core 2 Duo MacBook Pro. However, they are no match for the Core i7 iMac.”

Skrivet av MarcusW:

Nu efter jag har använt det ett tag tycker jag det ser mycket mer naturligt än i windows.

OK, man vänjer sig kanske.

Skrivet av MarcusW:

Brukar inte ha ikoner på skrivbordet förutom när jag tar screenshots, annars hade det nog varit rätt jobbigt ja. ^^

Aha.

Skrivet av MarcusW:

Plottrigt är det, men jag tycker inte det är fult och allt man behöver för att ansluta och ladda ned saker finns direkt i interfacet. Hade faktiskt aldrig tänkt på att ikonerna var otydliga förrän du påpekade det, aldrig tänkt tanken att använda dem nämligen.

Jag tror det blir lite som en arbetsskada, du ser designfel i interfacet som jag som användare aldrig märker. Men i grund och botten har vi helt enkelt olik smak, vilken tur att det finns alternativ som passar oss båda då!

Men där har vi det ju; du ”ser förbi” vissa saker som du inte anser vara viktiga. Inget fel med det och klart man alltid utgår från sig själv, men man måste försöka att se förbi de behov man själv har när man diskuterar vad som gör en dator och ett operativsystem bra.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

*Host*, *Host* på dig själv.
De där kommentarerna brukar försvinna när man släpper sin tro att allt i Mac OS X ska fungera precis som i Windows.
För övrigt så går de allra flesta fönster att maximera precis som i Windows, det handlar om rätt få program där man anser att det är bättre att fönstret ”anpassar sig till innehållet” när man trycker på zoom-knappen. Principen är att om det inte finns några element i fönster som kräver mer än en viss fönsterstorlek för att synas så zoomas inte fönstret mer. Verkar det rimligt? Men, kan hålla med om att det leder till viss inkonsekvens, framförallt hos Windows-användaren som har för vana att maximera alla fönster det första han/hon gör.

Flera instanser av ett program? Snacka om udda önskemål, men OK. Testade just att duplicera min IRC-klient (Colloquy.app), placerade kopian på skrivbordet och döpte om till ”Colloquy test.app” och körde igång. Verkade funka fint. Vad är det du är ute efter som inte funkar?

Tiling funktion? Som gör vad? Det finns en massa funktioner för att ha koll på fönstren i ett program. Exposé, Spaces, eller ”Move focus to next window in application” som man kan ändra till valfritt kommando i System Preferences > Keyboard > Keyboard Shortcuts.

Själv gillar jag att ”mappa” programväxlaren (cmd-tab) till scrollhjulsknappen på musen. Eftersom den endast listar öppna program (och inte alla fönster för alla program som alt-tab i Windows gör) så blir det mycket lättare att hitta rätt när man har många program och fönster igång. Vill jag se alla fönster för ett program så kan jag trycka ”1” på tangentbordet när det program vars fönster man vill se är markerat i programväxlare.

Finns massor med sätt bara man gräver lite...

Vet du förresten hur jag enklast mappar scrollhjulsknappen på musen till alt-tab i Windows?
Vore gött att fixa till det.

Nej, inte jättemycket som hänt sen 2001, men det finns en tydlig grundtanke om hur programmen ska se ut och fungera, vilket de flesta tredjepartsutvecklare verkar ta hänsyn till.

Loading…

Det där handlar baske mig inte bara om tycke och smak. Jag är övertygad om att Apple lagt ned en hel del resurser på att komma fram till sina ”User Interface Guidelines”.

Jag har inte varit med om en ända fönsterhanterare i varken windows eller linux som inte maximerar fönster. Och maximera fönster vill man många gånger göra för att stänga ute det som ligger bakom. Eller om innehåller ändrar storlek, tex man har webläsaren windowed och sedan börjar man surfa stora bilder, då bara maximerar man så får man mesta möjliga skärmyta.

Det jag menar med instanser är om du öppnar te.x 5st firefox, i Windows och alla fönsterhanterare jag testat så skapas ett nytt objekt i taskbaren/docken för varje fönster. Och man kan lätt hantera de olika fönstrerna direkt via taskbaren/docken istället för att hålla på och dryga med någon "exposé". Hade man haft bättre översikt på programmen man kört så skulle man inte behöva exposé. Jag kan te.x starta 2st firefox fönster, 2st chrome, några textdokument m.m och se vilka sidor jag är inne på i de olika webläsarna, vilka textdokument det är som är öppna och det utan att äns behöva ha några fönster framme.

Inte behöver man någon "exposé", men om man vill kan man alltid alt+tab, ctrl+alt+tab, win+tab, win+ctrl+tab.

Tilling, refererade jag till Aerosnap som är en ny funktion i win7 som jag använder dagligen, och faktiskt i skrivande stund.
Video:
YouTube - Windows 7 "Aero Snap" (With Aero glass)

Har man många fönster utav samma program så att de inte längre ryms i taksbaren så kombineras de till en aktivitet i taskbaren, då enkelt klickar man på den aktiviteten i taskbaren så får du previews på alla fönstren och man kan lätt välja det man vill ha.

Vet inte hur man binder scrollhjulet till alt-tab i windows.

Jag vet att det finns "Superdock" till Mac som ska ge liknande fönsterhantering som win7.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av star-affinity:

Loading…

Jo men det är det jag menar. Apple kör lite av sin version av "sandbox" med OS X, där alla som tillverkar program måste anpassa sig till hur Apple kräver att det ska vara. Men det är också Apples grej, att sätta ramar och regler. En del menar på att det är att begränsa. Microsoft har snarare lagt en grund för andra att bygga på, om du förstår liknelsen

Citat:

Splittrat, kanske. Flexibelt är en annan term. Bara en sån grej att kunna flytta runt motsvarigheten till Start-menyn verkar svårt. Givet är att när man ges alternativ så kommer det ena föredras framför det andra.

Citat:

Ser OS X ut som en vuxenleksak? Då är väl Windows en barnleksak då. Windows XP tyckte ju många såg ut som Fisher Price:
http://www.fisher-price.com/img/product_shots/C6327_d_1.jpg

Sen har vi all ”baby blue” som Office 2007 stoltserar med.

haha jag kan se vart den liknelsen kom ifrån. Tur att man på Microsoft varit kapabla att gå vidare
Jag hade gärna sett ett Aero- tema för Office, men man kan inte få allt. Ibland behövs lite djupare kvalitet också.

Citat:

Nä, men allvarligt. Jag tror de flesta tycker Mac OS X ser renare och mindre ”bling bling” ut.
Många brukar ju rent av klaga på att Mac OS X ser grått och trist ut (vilket det väl kan göra på sina stället) men att det skulle se barnsligt ut vete katten. Kolla på Safari som är gråare än grått.

Jag tycker att de tidigare Macarna, pre alu, var så extrema bevis på amerikansk smaklöshet och bling bling så det bara skrek om det. Visst ser OS X grått ut men med mer eller mindre blaffiga självlysande knappar här och var (Safari- ikonerna ex). Det är det jag menar med barnsligt. Alltså, jag fattar vad som gör OS X attraktivt, det är lätt att ta till sig osv. Det tilltalar den där lilla delen av hjärnan som barn reagerar på, starka färger, ljus och kontraster. Mest det jag menade.

Citat:

Jo, delar av den var (och har) samma komponenter som bära (minnena fortfarande), men att påstå att en iMac är ”en bärbar som det klistrats en skärm på” är att förenkla det lite väl mycket.

Man kan kika här: MacBook Pro Core i5 and i7 vs others

”The 2010 Core i5 and Core i7 MacBook Pros are a significant performance upgrade over the fastest 2009 Core 2 Duo MacBook Pro. However, they are no match for the Core i7 iMac.”

Visst, men det är ju en gammal grej från C2D- tiden. Tiden rullar på men gamla saker hänger ofta kvar. Jämför man med HPs gamla tablets (de där med vridbar skärm) så är det nog den närmsta mashup man kan komma bärbar/stationär.

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Eller om innehåller ändrar storlek, tex man har webläsaren windowed och sedan börjar man surfa stora bilder, då bara maximerar man så får man mesta möjliga skärmyta.

Precis så funkar OS X. Den försöker anpassa fönstret till innehållet vid maximering. Skitstor bild = skitstort fönster.

Skrivet av Breddas:

Det jag menar med instanser är om du öppnar te.x 5st firefox, i Windows och alla fönsterhanterare jag testat så skapas ett nytt objekt i taskbaren/docken för varje fönster.

Varför vill du ha fem firefox öppna? Varför inte använda flikar i webbläsaren istället?
Men hursomhelst, om man högerklickar på (i det här fallet) firefox-ikonen i dock så ser du där vilka fönster den har öppna. Samma sak, fast på ett annat sätt.
OM man nu sitter och öppnar webbläsarfönster hela dagarna så kommer taskbaren rätt snabbt att bli proppfull med små ikoner där man inte ser vilket fönster som är vilket, då skulle iallafall jag föredra att få en lista vid programmets ikon, där jag ser vilken sida resp. fönster har öppet i programmet.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Jo men det är det jag menar. Apple kör lite av sin version av "sandbox" med OS X, där alla som tillverkar program måste anpassa sig till hur Apple kräver att det ska vara. Men det är också Apples grej, att sätta ramar och regler. En del menar på att det är att begränsa. Microsoft har snarare lagt en grund för andra att bygga på, om du förstår liknelsen

Det är guidelines, inget tvång som du verkar tro, man kan göra sitt OS X program hur fult man vill utan att apple har något att säga till om det. Man är inte på något sätt begränsade till vad Apple anser.

Skrivet av Damodred:

Splittrat, kanske. Flexibelt är en annan term. Bara en sån grej att kunna flytta runt motsvarigheten till Start-menyn verkar svårt. Givet är att när man ges alternativ så kommer det ena föredras framför det andra.

Högerklicka på docken och välja "nere, höger, vänster" japp, skitsvårt.

Jag fattar inte varför du gång på gång slösar tid på att skriva i Appletrådar när allt du kan om dom är fel, gång på gång på gång kommer det bara massa konstig dravel från dig, troligtvis har du aldrig ens använt en Mac, än mindre mer än 1 timme.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Avstängd

Men JesperA, du är bara en stor tönt. Gå ut nån gång.
Det handlar inte om docken utan hela menyraden. Vet inte vad den kallas för, den översta iaf. Den ligger ju alltid överst. Du är jävligt snabb på att dra korkade fanboy- slutsatser...
Star-affinity är duktig på att tänka i koncept och företagsspråk, förstår att du inte är lika insatt i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Men JesperA, du är bara en stor tönt. Gå ut nån gång.
Det handlar inte om docken utan hela menyraden. Vet inte vad den kallas för, den översta iaf. Den ligger ju alltid överst. Du är jävligt snabb på att dra korkade fanboy- slutsatser...

Ånej tog du åt dig, hade inget bättre att komma med än att bli sur. "Gå ut nån gång", mest korkade förolämpningen som någonsin har skapats, den fungerade inte för 20 år sedan och den fungerade inte nu, men antar att fjortisar som dig inte kan komma på något bättre. Och att kalla någon fanboy såfort du har otroligt fel fungerar inte heller, testa något nytt.

1) Först sa du det som motsvarar startmenyn i windows, vilket är docken men nu säger du menyn längst upp = bevisar att du inte kan ett skit om OS X och borde inte uttala dig överhuvudtaget.

2) Om du menar att menyraden i OS X är låst, ja? Den är PRECIS lika låst i Windows, skillnaden är att menyraden sitter på varenda fönster istället, dessutom använder dom flesta Linux distar samma typ av menysystem som OS X, det är bara en fördel att ha menyn på samma ställe hela tiden.

3) Hade du inget att motkommentar till att du hade 100% angående programmens "inlåsningar" du trodde existerade.

Seriöst, kliv ur alla Apple diskussioner, du kan inte ett skit, du blir motbevisad gång på gång på gång i varenda jäkla tråd, inte av mig, av andra, det är precis som att du vill ha fel, antingen det eller så är du så korkad som du verkar.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Äsch, det är okay att du är det
Ja "motsvarar" var vad jag tänkte ja. Det innebär -lite- mer än själva docken. Men ser man bara pixi-glada ikoner som motsvarighet till startmenyn så förstr jag att det blir fel. Jag menar förstås hela den raden, innehållandes allt från klocka till program till Start-knappen. Som sagt, det är din förhastade slutsats och inte min.

2. Den är fasen inte låst i Windows. Vad svamlar du om? Vad har Linux med det hela att göra? Det är en fjärt i rymden i sammanhanget.

Citat:

det är bara en fördel att ha menyn på samma ställe hela tiden.

Det här är felet med er Applefanboys. Du säger att det är det som en universell fakta. Så är naturligtvis inte fallet. Det enda som är sant är att Apple föredrar det på detta vis.

3. Jodå, men det känns som att det är på tok för avancerat för dig. Varför tror du Flash är så tunggrott på OS X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Inte behöver man någon "exposé", men om man vill kan man alltid alt+tab, ctrl+alt+tab, win+tab, win+ctrl+tab.

Erhm, vad exakt är drygt med expose, du har inga problem med att trycka in 3 knappar för att bläddra fönster men du tycker det är drygt att trycka in 1 knapp för att starta expose? Mycket logiskt, orkar man inte trycka in 1 tgb knapp så mappar man expose till en musknapp, eller ett svep på trackpaden om man har en sådan, finns 30495 sätt att starta expose och alla är enklare och snabbare än din 3 tangentbordskombination.

Dessutom är det ju 30004 gånger snabbare att byta fönster via expose än att dra musen ner till docken varje gång du skall byta fönster.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Ja "motsvarar" var vad jag tänkte ja. Det innebär -lite- mer än själva docken.

Men vänta nu. Du vill alltså ha möjligheten att flytta Docken och delar av toppmenyn (ex.vis klockan) till valfri plats?
Alltså det som motsvarar startmeny och taskbar? Det går ju såklart inte utan att hacka omkring en hel del i OSet.
. Det är ju som om jag skulle fråga "Hur separerar man startknappen och klockan från taskbaren? Det verkar inte finnas nåt enkelt sätt?" eller "Hur gör jag så varje programs menyrad alltid ligger högst upp på skärmen och innehåller klocka, batteristatus, global sökfunktion och nätverksinställningar istället för att ligga i programmets fönster - Det verkar inte heller funka?" Nä, det gör ju inte det.

Både Microsoft och Apple har valt lösningar - olika förvisso - men lösningar som de tycker du ska använda.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Ja "motsvarar" var vad jag tänkte ja. Det innebär -lite- mer än själva docken. Men ser man bara pixi-glada ikoner som motsvarighet till startmenyn så förstr jag att det blir fel. Jag menar förstås hela den raden, innehållandes allt från klocka till program till Start-knappen. Som sagt, det är din förhastade slutsats och inte min.

2. Den är fasen inte låst i Windows. Vad svamlar du om? Vad har Linux med det hela att göra? Det är en fjärt i rymden i sammanhanget.

Det här är felet med er Applefanboys. Du säger att det är det som en universell fakta. Så är naturligtvis inte fallet. Det enda som är sant är att Apple föredrar det på detta vis.

3. Jodå, men det känns som att det är på tok för avancerat för dig. Varför tror du Flash är så tunggrott på OS X?

1) Lär dig rätt termer innan du börjar hitta på egna helt felaktiga sådana.

2) Jo menyn är lika låst i windows, vill du ha en meny i windows med "arkiv, redigera, fönster, hjälp" osv så är enda alternativet att sätta den i fönstret, förstår du inte vad låst menas och tror det har att göra med att OS X är låst för att den är på samma ställe hela tiden och att den inte är det i windows för att du kan flytta runt fönstret så är det synd om dig. Vad linux hade med saken att göra? Vad är det du inte förstår i det? Att det är ett koncept som gillas av många och INGEN som faktiskt använder det dagligen vill ändra på det.

3) Fortfarande, ditt påstående var att Apple låser in hur ett program MÅSTE se ut, jag svarade att det var helt fel vilket det är, du och den andra snubben snackade om DESIGNEN, hur program ser ut, men nu helt plötsligt skriver du om dig själv i tron att du någongång kommer få rätt, vrider och vänder i all evighet för att få rätt, men nej du lyckas inte, flash är inte tungrott i OS X för att Apple låser in något eller tvingar programmakare att göra på ett eller annat sätt, Flash fungerar endast till Windows så som det är tänkt, det är CPU krävande som fan på alla andra plattformar men tydligen anklagar du bara Apple för att vara "låsta", men när Flash fungerar skit på Android, Linux och övriga plattformar, då är det plötsligen ingen som får skulden, det är tydligen INTE googles fel att flash är så krävande på deras system och det är absolut inte linux utvecklarnas fel (där flash fungerar 100ggr sämre än i OS X) att flash är så krävande där, nejdå, att det bara är flash av alla dom tusentals program och extensions som finns till OSX som är mer krävande i OS X än i Windows måste ju betyda att 1 program av tusentals vittnar om att OS X är instängt och att det är Apples fel, att Adobe (macromedia) inte gjort en bättre produkt är heeeeeeelt otänkbart.

Men men, fortsätt med dina korkade undanflykter som vanligt, varenda kommentar du får här på Swec resulterar i att du blir motbevisad, men men, så ja, tycker du att det är roligt att ha fullständigt fel hela tiden och inte kan något överhuvudtaget så kör på.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ja absolut. Säger inte det. Poängen var bara att bevisa att på vissa punkter är Windows som sådant är mer flexibelt än OS X. Vill jag ha allt på höger sida går det, vill jag ha den uppe eller nere går det också. Vill jag ha en dock så kan jag få det med, medan i OS X får man det som ges och sedan är det inte mer med det. Jag tycker dock inte det är riktigt samma sak som att fråga hur man separerar startknappen och klockan från taskbaren, då båda ligger fast även i OS X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Ja absolut. Säger inte det. Poängen var bara att bevisa att på vissa punkter är Windows som sådant är mer flexibelt än OS X. Vill jag ha allt på höger sida går det, vill jag ha den uppe eller nere går det också. Vill jag ha en dock så kan jag få det med, medan i OS X får man det som ges och sedan är det inte mer med det. Jag tycker dock inte det är riktigt samma sak som att fråga hur man separerar startknappen och klockan från taskbaren, då båda ligger fast även i OS X.

Beskriv gärna hur du flyttar runt "arkiv, redigera, visa, hjälp" i menyraden i ett program i Windows.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hehe JesperA, andas!

Citat:

Vad linux hade med saken att göra? Vad är det du inte förstår i det? Att det är ett koncept som gillas av många och INGEN som faktiskt använder det dagligen vill ändra på det.

Vad jag inte förstår är vad Linux har med hela diskussionen att göra. Först och främst är det OS X och Windows som diskuteras. För det andra är Linux än mindre än OS X. "Många" i sammanhanget blir liksom lite som du...

Citat:

Fortfarande, ditt påstående var att Apple låser in hur ett program MÅSTE se ut, jag svarade att det var helt fel vilket det är

Jaså? Eftersom du inte är trovärdig för fem öre, kan du påvisa det någonstans? Vi kan väl ta alla appar till iPhone som ett bra exempel? Det finns bra mycket mer i design än bara utseende.

Men Gud människa, tagga ned! Om Youtube får en Mac Pro att svettas, anser inte du också att det är något fel någonstans? Förresten, KAN en Mac ha ett fel enligt dig? Och jag ska erkänna att jag vare sig vet eller kan särskilt mycket om andra plattformar. Dualboot med Ubuntu är ungefär så långt jag har kommit. Jag har noll intresse av det. Istället för att skriva världens längsta försvarsmening kan du väl istället försöka svara på frågan?`Och återigen, varför ens dra in andra plattformar? Det är ungefär lika smart som att säga "ja men han gjorde så så då gjorde jag samma sak". Härligt!

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Jag tycker dock inte det är riktigt samma sak som att fråga hur man separerar startknappen och klockan från taskbaren, då båda ligger fast även i OS X.

Nämen, Taskbarens motsvarighet är ju Dock. Den ligger inte alls fast i menyn. Menyn går inte att flytta medan Dock går jättebra att flytta. Motsvarigheten skulle ju alltså vara att separera startknapp och klocka från taskbar, för att kunna flytta enbart taskbar dit jag vill. Jag tycker det motsvarar din fråga ganska bra jag. Sånt som motsvarar varandra var du ju väldigt inne på alldeles nyss..

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk

Angående Flash som mycket riktigt får min MBP att bli alldeles brännhet så är det tydligtvis så att Adobe inte kunnat göra nån vettig optimering av Flash till OS X. Säjer iallafall Apple och så vitt jag vet så har inte Adobe dementerat det, vilket tyder på att Apple har en poäng.
Verkar onekligen konstigt, men, tja.
Å andra sidan tror jag personligen att Flash kommer försvinna mer och mer för att ersättas av HTML5. Fast det är ju en klen tröst idag.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Avstängd

Jo, men jag tycker ändå inte det riktigt. Förstår vad du menar, men det känns som att mer finns tillgängligt i Taskbaren. I OS X menar jag på att den är separerad. Menar att i Windows kan man installera en dock och endast ha Start- knappen och klockan tillgänglig medan man i OS X måste ha det på det viset.

Nåja, det är smak och tycke det där. Jag vet bara att jag föredrar upplägget i Windows (med Server 2003 som referens) och upplever hela operativsystemet som mer flexibelt. Sedan kan jag absolut hålla med om att Windows är mindre enhetligt med alla tredje parts program och bakåtkompatibilitet.

Permalänk
Skrivet av JesperA:

3) Fortfarande, ditt påstående var att Apple låser in hur ett program MÅSTE se ut, jag svarade att det var helt fel vilket det är, du och den andra snubben snackade om DESIGNEN, hur program ser ut, men nu helt plötsligt skriver du om dig själv i tron att du någongång kommer få rätt, vrider och vänder i all evighet för att få rätt, men nej du lyckas inte, flash är inte tungrott i OS X för att Apple låser in något eller tvingar programmakare att göra på ett eller annat sätt, Flash fungerar endast till Windows så som det är tänkt, det är CPU krävande som fan på alla andra plattformar men tydligen anklagar du bara Apple för att vara "låsta", men när Flash fungerar skit på Android, Linux och övriga plattformar, då är det plötsligen ingen som får skulden, det är tydligen INTE googles fel att flash är så krävande på deras system och det är absolut inte linux utvecklarnas fel (där flash fungerar 100ggr sämre än i OS X) att flash är så krävande där, nejdå, att det bara är flash av alla dom tusentals program och extensions som finns till OSX som är mer krävande i OS X än i Windows måste ju betyda att 1 program av tusentals vittnar om att OS X är instängt och att det är Apples fel, att Adobe (macromedia) inte gjort en bättre produkt är heeeeeeelt otänkbart.

Jävlar, det där var nog den längsta mening jag läst på hela Sweclockers! Nånsin!

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Mm, men flexibelt är inte alltid positivt. Inkonsekvens är vad flexibiliteten skapar och det är mest förvirrande för användaren.

Snyggt och användbart? Njae.. inte direkt tycker jag.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Menar att i Windows kan man installera en dock

Jaha, utan tredjepartsprogram? Är det alltså en implementerad funktion i Windows?

Om vi ska prata om vad man ska göra med tredjepartsprogram så faller hela diskussionen tycker jag. Då pratar vi ju inte längre OS-funktionalitet utan programfunktionalitet. Helt annan diskussion.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Avstängd

Håller helt med dig!
Flexibelt kan verkligen vara förödande. Men genom livet ges vi alternativ och med erfarenhet lär vi oss att förstå skillnader och börja föredra något framför det andra. Att någon dikterar villkor åt mig är inget jag är jätteförtjust i.