Vad gäller vid byte av kondensatorer i skärm? :)

Permalänk

Vad gäller vid byte av kondensatorer i skärm? :)

Hej SweC!

Det är så att min polares skärm lagt av och vi tänkte försöka få den att fungera igen genom att byta ut kondensatorerna. Två av dem är lite svällda, men vi tänkte skaffa nytt till rubbet, dvs 8st.

Här är en lista på specifikationerna för de som sitter i:

470uf 25v – 4st
1000uf 16v- 2st
330uf 25v - 2st

Som jag förstått det måste dom vara specade för samma kapacitans(uf?), men volten behöver inte stämma exakt, så länge den inte är lägre än den gamla kondaren. Stämmer detta?

Jag har försökt hitta de kondare jag behöver på Kjell & Co, men jag hittar bara 470uf och 1000uf. Finns det något smart sätt att lösa detta eller måste jag beställa två kondare från Elfa?

När jag säger att den lagt av betyder det att en ibland inte vill starta, och att bakgrundsljuset är väldigt svagt stundvis, och nu när jag sett att kondarna svällt finns det väl inte så mycket mer att felsöka?

Skärmen är en Samsung SyncMaster 2053BW. Jag hittade en liten guide på nätet för hur man gör det här, och nu känner jag mig tillräckligt säker på mina löd-skillz, men min elektronikkunskap skulle kunnat vara bättre

Länk till guiden: Samsung Syncmaster 2053BW : Corporate Computer

Sammanfattningsvis vill jag gärna ha hjälp med att hitta rätt kondare och kanske en liten konfirmation av någon lite mer bevandrad vänlig själ. Självklart tas synpunkter emot med öppna armar

Extremt tack på förhand ska ni ha!

Mvh
Lukas

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Jag har själv lagat min SyncMaster för inte allt för längesen dock inte riktigt samma modell som din, då var det 2st 820uf (om jag inte missminner mig) som skulle bytas och enligt han som jobbade i elektronikaffären skulle det oftast fungera med liknande värden och han rekomenderade mig 1000uf.
Skärmen har fungerat bra i ett par månader nu men kolla upp det med nån som har mer koll på detta först om du inte vill chansa eller köp rätt värden direkt från elfa.

volt ska som du säger inte understiga det som satt där innan men tänk på att dom blir fysiskt större ju mer volt de klarar av.

Inte allt för hjälpsamt men lite kanske

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det måste dom vara specade för samma kapacitans(uf?), men volten behöver inte stämma exakt, så länge den inte är lägre än den gamla kondaren. Stämmer detta?
-> JA, bara att köra på men kolla temperaturen också då dom mår sämre vid hög temp. Kan fungera ändå men ingen garanti

För att hitta rätt värde räkna på detta:
Series and parallel circuits - Wikipedia, the free encyclopedia

Dock skulle jag satsa på 470u istället för 330u för att slippa elfa och deras dyra frakt. Troligtvis är dessa kondensatorer endast till för att stabilisera spänningen och agera buffer så lite större värde borde inte skada. Däremot så Kan dom vara matchade mot några andra komponenter och då kan det bli allt från fungerande till skumma effekter och i värsta fall fyrverkerier...

Mitt tips är att köra på, för elektrolyter är inte så exakta i värdet oavsett. Speciellt inte dom billiga över tid så 470u borde fungera bra.

Lycka till

Permalänk
Skrivet av nismo299:

Jag har själv lagat min SyncMaster för inte allt för längesen dock inte riktigt samma modell som din, då var det 2st 820uf (om jag inte missminner mig) som skulle bytas och enligt han som jobbade i elektronikaffären skulle det oftast fungera med liknande värden och han rekomenderade mig 1000uf.
Skärmen har fungerat bra i ett par månader nu men kolla upp det med nån som har mer koll på detta först om du inte vill chansa eller köp rätt värden direkt från elfa.

volt ska som du säger inte understiga det som satt där innan men tänk på att dom blir fysiskt större ju mer volt de klarar av.

Inte allt för hjälpsamt men lite kanske

Men då har jag fått lite svar på tal i alla fall Jag vet bara inte vem man ska fråga angående såna här saker. Var lite därför jag vände mig till SweC, som många gånger tidigare hjälpt mig att knäcka nötter

Ska kolla vad frakten går på hos Elfa.

En fråga till dig: Hur gjorde du när du bytte ut de gamla kondarna. Värmde du bara loss de gamla och skickade i de nya utan trix, eller är det något speciellt man ska tänka på? Läste på ett ställe att man måste ha en jordad lödstation om man ska göra samma sak på moderkort på grund av att kretskorten är gjorda i flera lager osv. Men det kanske bara gäller lite känsligare komponenter? Kan inte föreställa mig att en nätdel till en skärm kan ha så känsliga komponenter

Tack för svaret iaf!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av QRikard:

-> JA, bara att köra på men kolla temperaturen också då dom mår sämre vid hög temp. Kan fungera ändå men ingen garanti

För att hitta rätt värde räkna på detta:
Series and parallel circuits - Wikipedia, the free encyclopedia

Dock skulle jag satsa på 470u istället för 330u för att slippa elfa och deras dyra frakt. Troligtvis är dessa kondensatorer endast till för att stabilisera spänningen och agera buffer så lite större värde borde inte skada. Däremot så Kan dom vara matchade mot några andra komponenter och då kan det bli allt från fungerande till skumma effekter och i värsta fall fyrverkerier...

Mitt tips är att köra på, för elektrolyter är inte så exakta i värdet oavsett. Speciellt inte dom billiga över tid så 470u borde fungera bra.

Lycka till

Tack för svaret

Då ska jag försöka hålla koll på temperaturerna när jag bytt så de inte skenar iväg, men om det mot förmodan går åt skogen, kommer skärmen stendö då?

Det som gör mig lite misstänksam är att de faktist satt 330uf på två ställen, och om det inte skulle göra någon skillnad borde de väl kört med 470, som på de flesta andra punkter?

Hoppas jag inte upplevs som krånglig, men jag vill ogärna spränga sönder hans skärm för att frakten från Elfa var för dyr

Men nu ficka jag mig lite mer kött på benen, och det tackar jag för

Mvh

Visa signatur

Permalänk

Har för mig att volten måste vara densamma, men uF-värdet kan vara ett annat. Helst så nära som möjligt eller större.Tyckte jag läste att deathracer sa att kapacitansen måste vara samma värde, men detta är fel.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk

Glöm inte att vända kondningarna åt rätt håll när du löder fast dom

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googlah:

Har för mig att volten måste vara densamma, men uF-värdet kan vara ett annat. Helst så nära som möjligt eller större.Tyckte jag läste att deathracer sa att kapacitansen måste vara samma värde, men detta är fel.

Tyvärr du är ute och cyklar.
Det är kapacitansen (Farad) som ska vara det samma och spänningen är mindre noga så länge den är högre. Spänningen säger bara hur högt den klarar innan den går sönder och/eller tar skada, detsamma gäller med temperaturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Tack för svaret

Då ska jag försöka hålla koll på temperaturerna när jag bytt så de inte skenar iväg, men om det mot förmodan går åt skogen, kommer skärmen stendö då?

Det som gör mig lite misstänksam är att de faktist satt 330uf på två ställen, och om det inte skulle göra någon skillnad borde de väl kört med 470, som på de flesta andra punkter?

Hoppas jag inte upplevs som krånglig, men jag vill ogärna spränga sönder hans skärm för att frakten från Elfa var för dyr

Men nu ficka jag mig lite mer kött på benen, och det tackar jag för

Mvh

Worst case är att det brinner. Best case är att den blir som ny...
Oftast vill man ha lika värden på alla komponenter för att komma ned i kostnad så du har helt rätt det finns nog en anledning bakom deras design val. Däremot så är det inte helt omöjligt att det skulle fungera med lite skillnad heller.
Eftersom för det första så är det en noggrannhet på ca 20% på elektrolyter och kapacitansen sjunker i värde med tid, temperatur och slitage (om jag inte kommer ihåg fel). Jag har själv fixat några skärmar (bara en testad i längre drift) och då har jag tagit liknande värden genom att parallell koppla, men med äldre kondensatorer är det en vild chansning.

Jag har även mätt upp dom svullna som plockats bort och dom var specade till mellan 330u och 1000u och alla låg någonstans vid 3-5u vid mätning...

Så min gissning är att det fungerar med 470u. Dock erbjuder jag ingen garanti på brunnen skärm, men jag tar gärna provision på lyckat resultat

Permalänk
Skrivet av Googlah:

Enligt guiden jag länkade till spelar inte volten så stor roll, bara man inte understiger specat värde, dvs 16v.

Skrivet av zwelegacy:

Glöm inte att vända kondningarna åt rätt håll när du löder fast dom

Haha, nej det skulle vara ganska phail

Skrivet av QRikard:

Worst case är att det brinner. Best case är att den blir som ny...
Oftast vill man ha lika värden på alla komponenter för att komma ned i kostnad så du har helt rätt det finns nog en anledning bakom deras design val. Däremot så är det inte helt omöjligt att det skulle fungera med lite skillnad heller.
Eftersom för det första så är det en noggrannhet på ca 20% på elektrolyter och kapacitansen sjunker i värde med tid, temperatur och slitage (om jag inte kommer ihåg fel). Jag har själv fixat några skärmar (bara en testad i längre drift) och då har jag tagit liknande värden genom att parallell koppla, men med äldre kondensatorer är det en vild chansning.

Jag har även mätt upp dom svullna som plockats bort och dom var specade till mellan 330u och 1000u och alla låg någonstans vid 3-5u vid mätning...

Så min gissning är att det fungerar med 470u. Dock erbjuder jag ingen garanti på brunnen skärm, men jag tar gärna provision på lyckat resultat

Eeeeller, så skaffar jag ett par 470uf och kör slut på dom tills dom ligger på 330 Haha, nejmen det ska nog gå bra

Ingen katastrof om skärmen pajar då den ändå är förbrukat, men det är alltid bra med tips och idéer

Du kan få de gamla kondningarna

Ska nog göra ett galleri om det går vägen, och jag minns att ta bilder

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr inte så enkelt att bara byta till vilken kondensator som helst med samma uF-värde och samma (eller högre spänning). Det är vanligt i datorprylar att kondensatorerna är av s.k. low-ESR typ (dvs extra låg inre resistans). Om man använder vanliga standard-kondensatorer där det ska vara low-ESR kommer dom bli väldigt varma och antagligen bara hålla några månader.
Så kolla märkningen på dom och försök googla fram datablad/spec på dom och se vilken typ det är.

Jag skulle också tro att det räcker att bara byta dom 2 som är svällda. Vilket värde hade dessa??

Några andra saker att tänka på:
* Jordad lödstation är alltid en bra ide
* Använd kondensatorer som tål 105 grader.
* Försök få tag på japanska kondensatorer (Rubycon, Nichicon, United Chemicon, Sanyo, Panasonic är alla bra märken). Har för mig att Elfa säljer Rubycon tex.

Permalänk
Medlem

Det finns ju andra parametrar än spänning och kapacitans som är viktiga på en kondensator.
Temperaturtålighet. Livslängden påverkas kraftigt av temperaturen.
Impedans. Livslängden påverkas kraftigt av egenuppvärmning av rippelströmmar.
Byggkvalitet. Kondensatorn har en aluminiumburk och en gummipropp som benen sitter i. Gummiproppen läcker elekrtolytvätska genom utdunstning.

När en kondensator sväller upp har den blivit för varm så att elektrolytvätskan börjat förgasas invändigt. Det beror oftast på att man valt en för dålig kondensator för den temperatur och belastning man har. Priset påverkar ju valet. Det behöver ju bara hålla tills garantitiden gått ut eller att apparaten blivit omodern.

Kjelles elektrolyter som jag hittade är ju en påse med odefinierad kvalite. Säkerligen inte lämpade för switchade nätaggregat som det här är.

Elfa har bra kondensatorer.

1000µF 16V
67-234-07 1000µ 16V 10mm diameter - bra
67-234-56 1000µ 25V 12,5 mm diameter - bättre

470µF 25V
67-234-49 470µ 25V

330µF 25V
67-234-31 330µ 25V, bra, 3,5 mm mellan benen
67-234-98 330µ 35V, bättre, 5,0 mm mellan benen
välj den som passar hålen i kortet.

Plockar du dom bästa/dyraste förslagen kostar det 37.50 + moms + frakt

Edit:
Bizon påpekade samma problem med kvalitet på kondensatorer medans jag skrev.
Suncon som jag pekat ut är Sanyo som knoppat av elektrolytavdelningen till ett eget företag.

Permalänk
Skrivet av bizon:

Det är tyvärr inte så enkelt att bara byta till vilken kondensator som helst med samma uF-värde och samma (eller högre spänning). Det är vanligt i datorprylar att kondensatorerna är av s.k. low-ESR typ (dvs extra låg inre resistans). Om man använder vanliga standard-kondensatorer där det ska vara low-ESR kommer dom bli väldigt varma och antagligen bara hålla några månader.
Så kolla märkningen på dom och försök googla fram datablad/spec på dom och se vilken typ det är.

Jag skulle också tro att det räcker att bara byta dom 2 som är svällda. Vilket värde hade dessa??

Några andra saker att tänka på:
* Jordad lödstation är alltid en bra ide
* Använd kondensatorer som tål 105 grader.
* Försök få tag på japanska kondensatorer (Rubycon, Nichicon, United Chemicon, Sanyo, Panasonic är alla bra märken). Har för mig att Elfa säljer Rubycon tex.

Skrivet av Pucco:

Det finns ju andra parametrar än spänning och kapacitans som är viktiga på en kondensator.
Temperaturtålighet. Livslängden påverkas kraftigt av temperaturen.
Impedans. Livslängden påverkas kraftigt av egenuppvärmning av rippelströmmar.
Byggkvalitet. Kondensatorn har en aluminiumburk och en gummipropp som benen sitter i. Gummiproppen läcker elekrtolytvätska genom utdunstning.

När en kondensator sväller upp har den blivit för varm så att elektrolytvätskan börjat förgasas invändigt. Det beror oftast på att man valt en för dålig kondensator för den temperatur och belastning man har. Priset påverkar ju valet. Det behöver ju bara hålla tills garantitiden gått ut eller att apparaten blivit omodern.

Kjelles elektrolyter som jag hittade är ju en påse med odefinierad kvalite. Säkerligen inte lämpade för switchade nätaggregat som det här är.

Elfa har bra kondensatorer.

1000µF 16V
67-234-07 1000µ 16V 10mm diameter - bra
67-234-56 1000µ 25V 12,5 mm diameter - bättre

470µF 25V
67-234-49 470µ 25V

330µF 25V
67-234-31 330µ 25V, bra, 3,5 mm mellan benen
67-234-98 330µ 35V, bättre, 5,0 mm mellan benen
välj den som passar hålen i kortet.

Plockar du dom bästa/dyraste förslagen kostar det 37.50 + moms + frakt

Edit:
Bizon påpekade samma problem med kvalitet på kondensatorer medans jag skrev.
Suncon som jag pekat ut är Sanyo som knoppat av elektrolytavdelningen till ett eget företag.

Wow! Tack för svaren, nu har jag lärt mig en hel drös med saker

Jag har snackat med Elfa, och det visar sig att om jag bor i närheten kan jag hämta ut det i butiken, och slippa all frakt Det betyder att jag får Elfas kondare för 45:-, till skillnad från Kjell´s som hamnar på 130:-

Funderar på att skaffa en bättre lödare, då min gamla dänga från Classe inte riktigt klarar av att smälta allt tenn.

De kondare som är värst däran är de två på 330uf. Men nu när det ändå blev så billigt kör jag nog på hela kittet

Någon av er råkar inte ha något bra tips på lödare(helst penna, men station funkar det med)? ^^

Tack igen för de bra råden

Mvh

Visa signatur