Permalänk
Medlem

Hjälp mig hitta felet på min skärm!

Jag läste några nyligen skapade trådar här om att laga skärmar, jag har en Samsung 931 bf som har stått i ett hörn i några år. Tänkte kanske att det var samma enkla fel som några andra här på SC hade.

Jag upptäckte att själva videoenheten funkade, om jag slår på skärmen så lyser den som den ska i kanske 3 sekunder, sen slocknar den. Men om man lyser på den med en lampa så kan man se att den fortfarande visar bild, men saknar bakbelysning. Så jag plockade isär och började kolla efter något trasigt, utan lycka! Så nu vänder jag mig till er, "finn fem fel" eller helst bara ett.

Bild 1
Bild 2

Visa signatur

A heavy bassline is my kind of silence!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Helt klart så är det backlighten som är kass. Ett sätt att fixa det finner du här---> Inventgeek.com - LCD Backlight Fix - Overview

Video---> YouTube - Samsung 204B Monitor Backlight Repair

Men ingen av kondensatorerna verkar vara sönder. Inga läckor eller buktande toppar, kan de vara sönder ändå? fast att man inte ser det?

Visa signatur

A heavy bassline is my kind of silence!

Permalänk
Medlem

lödfel på nåt kanske

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fota baksidan så det går att se på lödningarna om det finns sprickor. Så skarp och stor bild som möjligt.
Gryniga eller matta lödningar som skiljer sig från andra är speciellt intressanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pucco:

Fota baksidan så det går att se på lödningarna om det finns sprickor. Så skarp och stor bild som möjligt.
Gryniga eller matta lödningar som skiljer sig från andra är speciellt intressanta.

Detta var det bästa jag kunde fixa just nu, min systemkamera är utlånad för tillfället...

Bild 1
Bild 2

Visa signatur

A heavy bassline is my kind of silence!

Permalänk

Jag skulle inte lita på de där kondensatorerna. Riktigt billigt skräp.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer7Pro:

Jag skulle inte lita på de där kondensatorerna. Riktigt billigt skräp.

Som jag skrev innan, kan en kondensator vara sönder fast att det inte syns på utsidan? (ex. läckor eller buktande toppar.)

Visa signatur

A heavy bassline is my kind of silence!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av poear:

Som jag skrev innan, kan en kondensator vara sönder fast att det inte syns på utsidan? (ex. läckor eller buktande toppar.)

Ja!

Permalänk
Skrivet av poear:

Som jag skrev innan, kan en kondensator vara sönder fast att det inte syns på utsidan? (ex. läckor eller buktande toppar.)

Jo, det kan de definitivt vara. Jag undrar om de där kondingarna ens var tillräkligt bra för ändamålet som nya...

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer7Pro:

Jo, det kan de definitivt vara. Jag undrar om de där kondingarna ens var tillräkligt bra för ändamålet som nya...

Okej, då ska jag testa byta dem. Ska jag då ha samma värden på dem ny kondensatorerna eller ska jag öka på något värde(tänker på att du sa att dom inte var tillräckliga från början). Och finns det något speciellt märke jag ska köpa, och var? Kollade lite på ELFA de hade alla utom en, duger ELFA's kondensatorer?

Visa signatur

A heavy bassline is my kind of silence!

Permalänk
Skrivet av poear:

Okej, då ska jag testa byta dem. Ska jag då ha samma värden på dem ny kondensatorerna eller ska jag öka på något värde(tänker på att du sa att dom inte var tillräckliga från början). Och finns det något speciellt märke jag ska köpa, och var? Kollade lite på ELFA de hade alla utom en, duger ELFA's kondensatorer?

Köp samma värden, fast av Japanska märken; Nichicon, Chemi-Con, Jamicon, Panasonic. Se till att du får såkallade låg-ESR-kondensatorer. Jag tror badcaps.net har en ganska bra guide på sitt forum.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Det finns en tråd om ett liknande problem på badcaps.net som kanske kan vara intressant. Samsung Syncmaster 940BX backlight problem - Need help please. - Badcaps Forums (Man måste registrera sig för att se bilderna). Den handlar om en annan samsungmodell, men det verkar vara exakt samma kretskort och felsymptomen är de samma. I det fallet var det transformatorn till backlighten som var trasig.

Permalänk
Medlem

tack för bra tips, väntar in mina beställda kondingar! kommer nog på fredag, får se vad som händer då!

Visa signatur

A heavy bassline is my kind of silence!