Permalänk
Medlem

Köpråd! låg budget!

Gjorde en tråd tidigare i veckan, och en person tipsade mig om det här;

Ram: Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz - Inet.se

moderkort: MSI GF615M-P33 AM3 mATX KAMPANJ! - Inet.se

processor: AMD Athlon2 X4 640 3.0GHz - Inet.se

Så frågar här nu igen, ifall det är bra grejer? Visst, det är ett budget paket, men just nu har jag AMD athlon x2 5000+ 2.6 ghz, känns lite gammalt. och min spelkänsla i world of warcraft är inge vidare.

kanske svårt och svara på så här, men 50 % bättre? 100 % bättre? ja, ni fattar.. något ja ska byta ut? min budget är bara på 2000 kr, inte mer. så finns ju inte så mycket att göra, intel är ju så förbannat dyrt!

Permalänk
Medlem

Processorn är väl sisådär 150 % bättre (alltså 2,5 gånger så bra) med tanke på dubbelt antal kärnor, högre klockfrekvens och nyare processorgeneration. Men jag har ingen aning om hur många procent bättre spelkänsla det ger i world of warcraft. Känns ändå som att det borde göra ganska stor skillnad.

Har själv lätta funderingar på att uppgradera min AMD 4850e till Athlon II X4 640 då den verkar vara mycket prisvärd. För egen del har jag tur då mitt moderkort stödjer den efter att jag har uppgraderat bios. Men jag misstänker att den kommer att behöva bättre kylning än originalkylaren om man vill slippa höra fläktljuden när den jobbar för fullt. Så någon prisvärd kylare är nog inte fel att köpa till (men det kanske du redan har).

Denna kylare verkar prisvärd: Cooler Master Hyper 212 Plus - Hitta lägsta pris, omdömen och information om CPU-kylare

Permalänk
Skrivet av nikaa:

Gjorde en tråd tidigare i veckan, och en person tipsade mig om det här;

Ram: Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz - Inet.se

moderkort: MSI GF615M-P33 AM3 mATX KAMPANJ! - Inet.se

processor: AMD Athlon2 X4 640 3.0GHz - Inet.se

Så frågar här nu igen, ifall det är bra grejer? Visst, det är ett budget paket, men just nu har jag AMD athlon x2 5000+ 2.6 ghz, känns lite gammalt. och min spelkänsla i world of warcraft är inge vidare.

kanske svårt och svara på så här, men 50 % bättre? 100 % bättre? ja, ni fattar.. något ja ska byta ut? min budget är bara på 2000 kr, inte mer. så finns ju inte så mycket att göra, intel är ju så förbannat dyrt!

Om det enbart är för WoW, så skulle jag hellre kört en Phenom II x2 555BE än en Athlon II x4 640. WoW hanterar fler kärnor än två dåligt och den extra cachen och klockfrekvensen ger bättre prestanda.
Om du nu skall ha ett budgetmoderkort, så skulle jag ta detta:
Gigabyte GA-MA74GMT-S2 - Inet.se
Det har stöd för AMD's sexkärniga processorer (upp t.o.m 1055T med 95W TDP) och det stöder upplåsning av kärnor.
Har du tur kan du låsa upp fler kärnor på Phenom II 555 och även om inte det går, så är det en Black Edition, så den har upplåst multipel och är lätt att överklocka (höj bara multipeln).
Personligen så skulle jag kört på ett lite bättre moderkort med fler minnesplatser på, men har man tight budget så har man.

Ännu lite bättre är en i3 540. Men med i3 540 så får du gå över budgeten med 157kr
MSI H55M-E33 mATX KAMPANJ! - Inet.se
Intel Core i3 540, 3.06GHz - Inet.se
Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz - Inet.se
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr - Inet.se

Test av diverse processorer i just WoW:
Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Frågan är om Cataclysm kommer tycka bättre om flertrådare proppar än tidigare versioner.

Permalänk
Medlem

de tror jag nog...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Frågan är om Cataclysm kommer tycka bättre om flertrådare proppar än tidigare versioner.

Skulle inte tro att det är någon jätteskillnad, om de inte skrivit om koden från scratch (väldigt lite har ju hänt hittills i form av flerkärnsstöd sedan lanseringen). Dessutom är det ju en rätt stor skillnad att plocka in (om man får tro testet), 71 FPS vs 61 FPS.
Kan inte hitta något om flerkärnsoptimeringar på Blizzard's hemsida heller.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Konstiga resultat när t.ex. Athlon II X4 645 (4 kärnor 3,1 GHz) får sämre resultat än Athlon X3 435 (3 kärnor 2,9 GHz). Likaså får Phenom II X4 965 sämre än Phenom II X2 560. Verkar som att klockfrekvensen gör mer skillnad än cache och antal kärnor. Så mest prisvärt borde i så fall vara en högt klockad Athlon II X2, kanske en X2 255 som man överklockar till max. Då kan man även få råd med en bra kylare såsom den jag länkade till.

Men å andra sidan kanske du kommer att använda datorn till annat i framtiden (andra spel eller kanske videokomprimering) och då har man glädje av fler kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Om det enbart är för WoW, så skulle jag hellre kört en Phenom II x2 555BE än en Athlon II x4 640. WoW hanterar fler kärnor än två dåligt och den extra cachen och klockfrekvensen ger bättre prestanda.
Om du nu skall ha ett budgetmoderkort, så skulle jag ta detta:
Gigabyte GA-MA74GMT-S2 - Inet.se
Det har stöd för AMD's sexkärniga processorer (upp t.o.m 1055T med 95W TDP) och det stöder upplåsning av kärnor.
Har du tur kan du låsa upp fler kärnor på Phenom II 555 och även om inte det går, så är det en Black Edition, så den har upplåst multipel och är lätt att överklocka (höj bara multipeln).
Personligen så skulle jag kört på ett lite bättre moderkort med fler minnesplatser på, men har man tight budget så har man.

Ännu lite bättre är en i3 540. Men med i3 540 så får du gå över budgeten med 157kr
MSI H55M-E33 mATX KAMPANJ! - Inet.se
Intel Core i3 540, 3.06GHz - Inet.se
Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz - Inet.se
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr - Inet.se

Test av diverse processorer i just WoW:
Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Okej tack för svaret, ska se över min budget lite, och kanske låna lite utav en polare, för att få intel! Bättre, fast dyrare. Dock stödjer wow 4 kärnor efter senaste uppdateringen inför den nya expansionen!

Permalänk
Medlem

Ojdå, såg att det var fler som svarat, men vad har ni andra för åsikter om intel i3 då? Funderar på att köra på den.

Permalänk
Medlem

Ingen har frågat vilket grafikkort du har nu, såååå... vilket grafikkort har du nu?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Ingen har frågat vilket grafikkort du har nu, såååå... vilket grafikkort har du nu?

Ett budgetkort tyvärr, hd 5670 512, tänker dock inte byta ut det ännu. köpte det för jag trodde det var mitt förra som drog ner allt, men tydligen inte. hade innan geforce 8600 gt 256 mb!

Men enligt folk jag frågat, ska det duga till wow, och dem flesta har sagt att det är processorn som förmodlingen är problemet. så tänkte att det är lika bra och uppgradera allting. dock till vad, det vettefan. finns ju så mycket olika..

Lutar åt en i3 540 nu iallfall. dock är det bara 2 kärnor, vilket kanske är lite, ifall man tittar framåt i framtiden:)?

Permalänk
Medlem

i3 verkar bra på just World of Warcraft och även andra spel:
Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Så det är nog ett bra val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

i3 verkar bra på just World of Warcraft och även andra spel:
Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Så det är nog ett bra val.

Mjo:) kör på den.. Har jobb till våren, så får bli en helt ny komplett gaming dator till våren/sommaren ifall jag nu fortfarande är intressserad utav det då. men kör på i3 så länge!

Dock har jag en till fråga, ram minnerna jag länkade, ÄR inte i lager! Ingen aning om vad som passar, någon snäll som orkar plocka fram ett par helst ifrån samma sida? till ungefär samma pris.. a-data/corsair, bara olika märken eller?

Såg att webhallen hade billigare pris på processorn, dock moderkort / ram ingen aning, för jag vet inte exagt vad det är jag ska ha!

Permalänk
Medlem

Suck på Blizzard. De borde ta tag i WoW och fixa SLI och Multicore stöd för fasiken Samt slänga in lite coola dx11 grejjor Host Tesslering host.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikaa:

Mjo:) kör på den.. Har jobb till våren, så får bli en helt ny komplett gaming dator till våren/sommaren ifall jag nu fortfarande är intressserad utav det då. men kör på i3 så länge!

Dock har jag en till fråga, ram minnerna jag länkade, ÄR inte i lager! Ingen aning om vad som passar, någon snäll som orkar plocka fram ett par helst ifrån samma sida? till ungefär samma pris.. a-data/corsair, bara olika märken eller?

Såg att webhallen hade billigare pris på processorn, dock moderkort / ram ingen aning, för jag vet inte exagt vad det är jag ska ha!

A-Data 2x2GB "Kvalitetsminnen från A-Data speciellt utprovade för Intel Core i3/i5/i7." -Låter bra

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Varför tippsa han om ett matx moderkort? Bara litet o jobbigt:) ta ett Atx istället:)

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Be@3,4(1,4v)|Sapphire 4870x2 2 Gb|
A-Data 4GB (2x2048MB)1600Mhz Game Series| 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ| 40GB 2.5" SSD Intel X25-V G2 SATA RETAIL|Asus M4N75TD|
Fractal Design Integra 500W|Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2|
Fractal Design Define R2, Titanium

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merrra92:

Varför tippsa han om ett matx moderkort? Bara litet o jobbigt:) ta ett Atx istället:)

nu blir jag förvirrad:) funkar det inte med dem grejerna har tipsade mig om ? Intel i3 osv?

Det är ju det billigaste kortet för intel cpu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Suck på Blizzard. De borde ta tag i WoW och fixa SLI och Multicore stöd för fasiken Samt slänga in lite coola dx11 grejjor Host Tesslering host.

WoW stödjer DX11 numera, även quad stödjer den.

Permalänk
Skrivet av Merrra92:

Varför tippsa han om ett matx moderkort? Bara litet o jobbigt:) ta ett Atx istället:)

Visst är det trevligare med ett ATX-kort, men lycka till att hitta ett som går att klämma in i budgeten. Kortet jag valt är det bästa jag kan hitta i den prisklassen, sedan är det klart att det finns bättre kort och kort med mer plats, men de är dyrare.

Läs tråden nästa gång (så du har koll på vilken budget vi talar om).

Visa signatur

~Pelle~