Byta grafikkort, går det?

Permalänk
Medlem

Byta grafikkort, går det?

Tjenare, tänkte samtidigt som jag köper en ny dator uppgradera den andra. Min bottleneck ligger i ett uruselt (enligt googling) grafikkort. Jag har dock ingen aning om man kan byta helt fritt, eftersom att jag köpte denna dator som ett paket (ALDRIG IGEN) i någon värdelös skitbutik.
Jag har nyligen gett mig in i hårdvaruvärlden och vet inte om alla moderkort är kompitabla till att byta GPU bara sådär. Här kommer i alla fall min moderkortmodell och specs för de intresserade:

Moderkort: ASUStek computer INC. NARRA3 3.02. Chipset och southbridge: MCP61.
BIOS: Phoenix technologies, LTD. Version 5.10.
Graphic interface: PCI-Express. Link width x16, max. supported x16.

CPU: AMD Phenom 8400 triple-core processor (~2.1 GHz)
RAM: 3 Gb
Grafikkort (blä): NVIDIA Geforce 8500 GT (1779 MB)

Seriöst, det står 1779 MB uppskattat totalt minne i dxdiag. Detta kort kom ut i 256 och 512 MB DDR2...
Vad fan har de gjort?

Permalänk
Entusiast

Videominnet tar en del RAM, därför står det en så hög siffra. Innebär ingen prestandaförbättring egentligen, mest för att tillverkarna ska kunna skryta med mkt minne. 8500gt är dåligt, men cpun är verkligen inte bra heller. Jag hade helst köpt nytt mobo + cpu + gpu, men om du inte känner för det så går det såklart att byta grafik. Nåt att se upp med är vad nätagget klarar och om det har en 6 pin pcie, samt att allt högre än typ HD4850 kommer vara allvarligt strypt av cpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Videominnet tar en del RAM, därför står det en så hög siffra. Innebär ingen prestandaförbättring egentligen, mest för att tillverkarna ska kunna skryta med mkt minne. 8500gt är dåligt, men cpun är verkligen inte bra heller. Jag hade helst köpt nytt mobo + cpu + gpu, men om du inte känner för det så går det såklart att byta grafik. Nåt att se upp med är vad nätagget klarar och om det har en 6 pin pcie, samt att allt högre än typ HD4850 kommer vara allvarligt strypt av cpun.

Okej, tack så mycket. 2,1 GHz på processorn står ju inom parentes efter den, så är det för hela processorn och inte per kärna? Den klarar sig bra i Can you run it-tester i alla fall :).
Vet inte hur jag kollar efter 6-pin pcie, men här är resten, förutom det jag skrivit, som står om GPU och moderkortet på CPU-Z:
Mainboard:
LPCIO: Fintek F8000
Bredvid chipset står det Rev: A3.
Graphics:
Code name: G86. Revision: A2.
Technology: 80 nm.
Clocks: Core - 475 MHz, Shaders - 950 MHz, Memory - 475 MHz.
Memory: Size - 512 Mb (där hade vi det ), Type - DDR2, Bus width - 128 bits.

Sitter inte 8500 GT i en 6-pin alltså?
Nätdelsstyrkan vet jag dock inte, då elsladden inte har en liten box som blir varm, utan går direkt in i uttaget. Sitter lådan i datorn, eller behövs den inte för lite äldre datorer?

Permalänk
Medlem

När det gäller frågor om HP, Dell och andra märkes datorer så är det lättare att hjälpa dig om skriver datorns namn, det kan vara till exempel något som liknar detta namn " HP Pavilion S3642sc ".

Edit: Redigera bort en onödig upprepning.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

När det gäller frågor om HP, Dell och andra märkes datorer så är det lättare att hjälpa dig om skriver datorns namn, det kan vara till exempel vara något som liknar detta namn " HP Pavilion S3642sc ".

Okej. Hur kan jag kolla det? På chassits framsida står det HP Pavilion. Måste man leta fram någon gammal manual?

Permalänk
Medlem

Jag tror att det står skrivit på baksidan av chassit.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag tror att det står skrivit på baksidan av chassit.

13gp084am220- 1h2
Dessutom stod det "230V, high volt OK" eller något sådant vid elsladden ^^

Permalänk
Medlem

Jag har googlat på numret du skrev men det är nog något med bracket eller nätaggregat, finns det inte någon klisterlapp på baksidan av chassit där både namnet på datorn och även register nyckeln för Windows står skrivet, du skall leta efter något som liknar S3642sc.

Edit: Kolla även ovan sidan på chassit.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Jag har kört ett 5770 med AMD Athlon X2 6000+ utan några problem, varför skulle inte Phenom X3 klara det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag har googlat på numret du skrev men det är nog något med bracket eller nätaggregat, finns det inte någon klisterlapp på baksidan av chassit där både namnet på datorn och även register nyckeln för Windows står skrivet, du skall leta efter något som liknar S3642sc.

Edit: Kolla även ovan sidan på chassit.

Hittade den! Satt på sidan
Pavilion a6455.sc
prod #:KP331AA - UUW
och sen ett S/N

Permalänk
Medlem

Här har du specifikationen för HP Pavilion a6455.sc HP Pavilion a6455.sc Desktop PC Product Specifications HP Pavilion a6455.sc Desktop PC - HP Customer Care (United States - English)

Du kan klicka på + tecknet vid varje komponent för mer information.

Jag ser det finns ett nätaggregat på endast 300 Watt och då är ett Nvidia GT 240 eller ATI Radeon HD5670 max vad nätaggregatet klarar.

Detta HD5670 behöver ingen extra ström från nätaggregatet och kommer att passa bra i din dator XFX Radeon HD5670 HDMI DisplayPort 512MB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Här kan du jämföra sammanlagd prestanda i 17 olika spel för Nvidia 9400 GT som är lite snabbare än 8500 GT med GT 240 och HD5670 Axle Radeon HD 5670 1024 MB Review - Page 29/33 | techPowerUp

GT 240 är cirka 4 gånger snabbare och HD5670 är cirka 5 gånger snabbare i spel jämfört med 8500 GT.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Här har du specifikationen för HP Pavilion a6455.sc HP Pavilion a6455.sc Desktop PC Product Specifications HP Pavilion a6455.sc Desktop PC - HP Customer Care (United States - English)

Du kan klicka på + tecknet vid varje komponent för mer information.

Jag ser det finns ett nätaggregat på endast 300 Watt och då är ett Nvidia GT 240 eller ATI Radeon HD5670 max vad nätaggregatet klarar.

Detta HD5670 behöver ingen extra ström från nätaggregatet och kommer att passa bra i din dator XFX Radeon HD5670 HDMI DisplayPort 512MB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Enligt dessa
två länkar kräver 5670 400 W :/. Kan det ligga så högt för ett nätagg. på endast 300 W?
Förresten, ger dubbelt grafikkortsminne mycket högre prestanda? Värt en hundring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techd:

Enligt dessa
två länkar kräver 5670 400 W :/. Kan det ligga så högt för ett nätagg. på endast 300 W?
Förresten, ger dubbelt grafikkortsminne mycket högre prestanda? Värt en hundring?

Vad grafikkortstillverkarna skriver att grafikkortet kräver är rätt så orelevant. De kan ju inte veta vad du har för övriga komponenter i datorn, så de drar alltid till med en rejäl överskattning. För att ge lite perspektiv så drar en normal dator med en fyrkärnig processor och ett medelklass-kort (typ GTX 460 eller HD5850) runt 200W.

Angående grafikkortsminne så är det inte så noga i den prestandaklassen, men mer minne är alltid trevligt. Om du ska gå upp i pris så rekommenderar jag istället att du satsar på ett HD5750. Det kostar aningen mer än 5670, drar inte mycket mer ström samt presterar runt 50% bättre än 5670 beroende på spel. Se t.ex. denna recension, och notera att deras testdator som innehåller en överklockad Core i7 930 drar 207W från vägguttaget, vilket blir runt 170W om man räknar med nätaggets effektivitet.

Edit: Något att tänka på är förresten att HD5750 vad jag vet vill ha en 6-pin PCIe-ström, så kolla att ditt nätagg har det först (se t.ex. längst ner på denna bild för hur en sån sladd ser ut).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Vad grafikkortstillverkarna skriver att grafikkortet kräver är rätt så orelevant. De kan ju inte veta vad du har för övriga komponenter i datorn, så de drar alltid till med en rejäl överskattning. För att ge lite perspektiv så drar en normal dator med en fyrkärnig processor och ett medelklass-kort (typ GTX 460 eller HD5850) runt 200W.

Angående grafikkortsminne så är det inte så noga i den prestandaklassen, men mer minne är alltid trevligt. Om du ska gå upp i pris så rekommenderar jag istället att du satsar på ett HD5750. Det kostar aningen mer än 5670, drar inte mycket mer ström samt presterar runt 50% bättre än 5670 beroende på spel. Se t.ex. denna recension, och notera att deras testdator som innehåller en överklockad Core i7 930 drar 207W från vägguttaget, vilket blir runt 170W om man räknar med nätaggets effektivitet.

Edit: Något att tänka på är förresten att HD5750 vad jag vet vill ha en 6-pin PCIe-ström, så kolla att ditt nätagg har det först (se t.ex. längst ner på denna bild för hur en sån sladd ser ut).

Intressant, men jag kan inte öppna den här burken så lätt. Kan man kolla vilken PCIe-ström 8500 GT är inkopplad med? Jag hittar inga specifikationer för vilka sorts pins 5670 behöver heller och inte vilka pins som går från agget :/. I värsta fall får jag nog öppna upp bettan i nästa vecka, då jag inte ska vara här på ett tag efter i kväll.
"Gränssnitt - PCI Express 16X, 2.0" står det dock, när jag kollar upp 5750 på inet. Ger det oss något? Kan jag kolla gränssnittet för mitt kort och hjälper det oss?
Edit: Jag kan förresten lätt tänka mig att köpa 5750 i stället för 5670 om allt funkar bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techd:

Intressant, men jag kan inte öppna den här burken så lätt. Kan man kolla vilken PCIe-ström 8500 GT är inkopplad med?

Ditt 8500GT drar så lite ström att det inte behöver någon extra strömförsörjning utöver den som fås från PCIe-porten själv. Det enda sättet att ta reda på om du har en PCIe 6-pin strömkabel är nästan bara att öppna burken och kolla.

Permalänk

2.0 är bakåtkompatibelt med 1.1 så det ska inte vara några problem med att få ett 5750/5670 att fungera på ditt moderkort.

Har du ingen 6-pin utgående från ditt nätaggregat så finns det adaptrar som du kopplar till 4-pin molex (googla för bild).
Ett 8500GT kräver med största sannolikhet ingen extra 6-pin kontakt då moderkortets PCI-E bus klarar av att leverera upp till 75w vilket borde räcka för ett sådant kort.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

HD5670 behöver ingen PCI-E strömkabel från nätaggregatet, om du köper HD5750 så måste du koppla en sådan kabel och eftersom 8500 GT inte använder någon PCI-E strömkabel så tror jag att det inte finns någon sådan kabel i din dator.

Om du har en ledig molex kontakt från nätaggregatet så kan man koppla in en molex-PCI-E ström adapter, men HD5750 förbrukar cirka 40 watt mer än HD5670 så risken är stor att ett nätaggregat på 300 watt i en HP dator inte kommer att fungera bra med denna höga belastning.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Hrm, jag kan säga att du har aningen fel där.
Ett 5850 har TDP på 150w, en 4 kärnig cpu 90 - 130w, oklockat.
Bara där blir det garanterat minst 400w med hårddiskar, ram-minnen osv, eftersom ingen nätdel borde belastas konstant över 75% vid normal användning, eller har jag fel?

Skulle du vilja öka gpu, med säg 100Mhz, så drar det väsentligt mer, och ska du samtidigt öka cpu så kan du vinka adjö till din limit på 200w.

Men, 200w är ändå alldeles för lite för ett "mellanklass" system med en quad och 460/5850 ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Hrm, jag kan säga att du har aningen fel där.
Ett 5850 har TDP på 150w, en 4 kärnig cpu 90 - 130w, oklockat.
Bara där blir det garanterat minst 400w med hårddiskar, ram-minnen osv, eftersom ingen nätdel borde belastas konstant över 75% vid normal användning, eller har jag fel?

Skulle du vilja öka gpu, med säg 100Mhz, så drar det väsentligt mer, och ska du samtidigt öka cpu så kan du vinka adjö till din limit på 200w.

Men, 200w är ändå alldeles för lite för ett "mellanklass" system med en quad och 460/5850 ;).

Jag utgår givetvis ifrån vad en sådan dator drar i verkligheten, inte vad komponenterna har för TDP. Kolla t.ex. på Anandtechs recension av 6850, där deras testsystem drar 274W i Furmark med en överklockad Core i7 930. De skriver vad jag kan se inte vad de använder för nätagg, men det är nog rätt så säkert att anta att det har en effektivitet på ungefär 85%, vilket ger 230W. Det är alltså med en överklockad Core i7, och det finns mycket strömsnålare fyrkärniga processorer än Core i7.

Givetvis så bör man ha marginal, särskilt om man ska överklocka, men nu skrev jag bara om vad en typisk mellanklass-dator faktiskt drar från nätagget. Min poäng var helt enkelt bara att man kommer rätt så långt med 300W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag utgår givetvis ifrån vad en sådan dator drar i verkligheten, inte vad komponenterna har för TDP. Kolla t.ex. på Anandtechs recension av 6850, där deras testsystem drar 274W i Furmark med en överklockad Core i7 930. De skriver vad jag kan se inte vad de använder för nätagg, men det är nog rätt så säkert att anta att det har en effektivitet på ungefär 85%, vilket ger 230W. Det är alltså med en överklockad Core i7, och det finns mycket strömsnålare fyrkärniga processorer än Core i7.

Givetvis så bör man ha marginal, särskilt om man ska överklocka, men nu skrev jag bara om vad en typisk mellanklass-dator faktiskt drar från nätagget. Min poäng var helt enkelt bara att man kommer rätt så långt med 300W.

Ja, absolut, men menade att du skrev 200w, jag ville framför att även om ett system idlar på 140-200w, så drar det betydligt mer vid bellastning, därav, borde man egentligen ha 50-150w svängrum, tycker jag iaf

Permalänk
Medlem

Ne nu jävlar. Ska läsa klart kemin för idag, men innan jag drar ska jag kolla efter 6-pin på mitt agg. Ni har ansträngt er, så nu är det fan dags för mig att bidra till den röda tråden i tråden. Ska kolla på det där sladd-schemat och se vad för lösa sladdar som finns. Är det något annat jag letar efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Ja, absolut, men menade att du skrev 200w, jag ville framför att även om ett system idlar på 140-200w, så drar det betydligt mer vid bellastning, därav, borde man egentligen ha 50-150w svängrum, tycker jag iaf

Nu har du nog missförstått mig. Alla siffror jag skrivit har varit belastning i Furmark, dvs. ett av de mest krävande programmen som finns för att se hur mycket en dator drar. Jag har inte sagt någonting om vad en dator kan tänkas dra i idle, det är bara full belastning som är intressant när man pratar om hur kraftigt nätagg man behöver.

Skrivet av Techd:

Ne nu jävlar. Ska läsa klart kemin för idag, men innan jag drar ska jag kolla efter 6-pin på mitt agg. Ni har ansträngt er, så nu är det fan dags för mig att bidra till den röda tråden i tråden. Ska kolla på det där sladd-schemat och se vad för lösa sladdar som finns. Är det något annat jag letar efter?

Nej, en 6-pins kontakt ska vara det enda du behöver.

Permalänk
Medlem

Okej, har nu varit på äventyr i dammlandet.

Jag hittade inga 6-pinnare tror jag. De enda lösa sladdarna från nätagget var 2 gråa med 4 inkopplingshål och 2 mindre, gråa med 3 hål vardera. Tog lite dåliga bilder:

I början var det ett jävla virrvarr

En bild på moderkortet och lite tillhörande grejer, kanske bredvid grafikkortet någonstans

Den ena sortens lösa sladd från agget

Ovanifrån

Den andra

Ovanifrån

Nätagget! Modellen kanske hjälper med vilka sladdar man fick med? Vet aldrig, värt en bild

Vad är det som lurar där bakom? En oinkopplad SATA3?! O jävlar!

I värsta fall blir det väl högst en 5670

Permalänk
Medlem

Om jag förstår dig rätt så finns det 2 st molex kontakter lediga (2 gråa med 4 inkopplingshål) och då passar en vanlig Molex-PCI-E adapter som brukar följa med i kartongen för HD5750 grafikkortet, länk till bild för Molex-PCI-E adapter http://portal.cdn.erodov.net/reviews/guide/pci-e-connector/pc...

Om du vill chansa med ett vanligt HD5750 så kan du koppla in grafikkortet med denna adapter, men det finns ett special grafikkort som använder samma GPU som HD5750 men inte behöver någon PCI-E ström kabel och förbrukar lika lite ström som HD5670, länk till 32 sidor stor test på HD5750 Go! Green PowerColor HD 5750 Go! Green Review - Page 1/32 | techPowerUp

HD5750 Go! Green är passiv kyld och passar inte chassin som har dåligt luftflöde, så om du vill vara helt säker på att nätaggregat räcker till och att det inte blir för varmt i chassit så tycker jag att du bör välja HD5670.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om jag förstår dig rätt så finns det 2 st molex kontakter lediga (2 gråa med 4 inkopplingshål) och då passar en vanlig Molex-PCI-E adapter som brukar följa med i kartongen för HD5750 grafikkortet, länk till bild för Molex-PCI-E adapter http://portal.cdn.erodov.net/reviews/guide/pci-e-connector/pc...

Om du vill chansa med ett vanligt HD5750 så kan du koppla in grafikkortet med denna adapter, men det finns ett special grafikkort som använder samma GPU som HD5750 men inte behöver någon PCI-E ström kabel och förbrukar lika lite ström som HD5670, länk till 32 sidor stor test på HD5750 Go! Green PowerColor HD 5750 Go! Green Review - Page 1/32 | techPowerUp

HD5750 Go! Green är passiv kyld och passar inte chassin som har dåligt luftflöde, så om du vill vara helt säker på att nätaggregat räcker till och att det inte blir för varmt i chassit så tycker jag att du bör välja HD5670.

Okej, tack så skitmycket! Jag ska vänta in nästa lön och sedan får vi se var budgeten hamnar i nästa månad. Ska bestämma mig så småningom, men det lutar åt 5670 :).

Permalänk
Medlem

Okej, det är dags. Pengarna har införskaffats. Jag tänker att köpa ett HD5670 1 Gig och undrar om det finns några invändningar till att inte göra det. Några andra förslag eller något fel med kompatibiliteten?

Permalänk
Medlem

blir nog bra, tycker du ska klocka cpun lite sen, bör väll klara 2.5-2.6ghz utan större modifikationer. med ny kylare samt lite mer volt kan du nog få upp den i 3ghz vilket gör att den hänger med ett tag till.
fast såna där köpes datorer brukar inte ha speciellt klock vänliga bios...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

blir nog bra, tycker du ska klocka cpun lite sen, bör väll klara 2.5-2.6ghz utan större modifikationer. med ny kylare samt lite mer volt kan du nog få upp den i 3ghz vilket gör att den hänger med ett tag till.
fast såna där köpes datorer brukar inte ha speciellt klock vänliga bios...

Det ska jag göra!

Permalänk
Medlem

Problemet med Gigabyte HD5670 som du har valt är att det inte finns på lager hos Inet.se men detta XFX HD5670 finns på lager och passar bra i din dator https://www.inet.se/artikel/5408681/xfx-radeon-hd5670-1gb

Visa signatur

janee