Permalänk
Medlem

Q6600 mot Q9XXX

Hejsan jag försöker få tag i en Q9XXX processor men verkar vara omöjligt då folk vill ha 1500 - 2000kr för en. Dock undrar jag om det verkligen är en märkbar uppgradering? tänkte försöka mig på att få upp den ganska högt och beställt en såndär corsair h50 kylare. Eller klarar jag mig lika bra på min q6600 @ 3.4ghz?
sen undrar jag vad ett rimligt pris för en q9xxx bör ligga på?

Permalänk
Medlem

Märkligt.. eftersom flertalet här på SC inte ville ge mer än 1000-1500 för min qX9650
Jag tror du ska kunna hitta en Q9xxx för under 1000:- om jag ska vara ärlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pathway:

Märkligt.. eftersom flertalet här på SC inte ville ge mer än 1000-1500 för min qX9650
Jag tror du ska kunna hitta en Q9xxx för under 1000:- om jag ska vara ärlig

ja har dock inte sett så många. Men kikar man på blocket etc blir man ju mörkrädd hehe!

Men frågan är om dem är så mycket bättre än Q6600 så det är värt att slänga en 1000 lapp på det.
Eller om man ska köpa nytt moderkort dd3 och en i5a kanske!

Permalänk
Medlem

Vad är det din dator känns slö i? Jag har själv en q6600 på 3.6 och jag förstår ditt uppgraderingssug men en q9550 som du får upp i 4.2 motiverar inte 1000+1000 kr för processor och h50.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slackr:

Vad är det din dator känns slö i? Jag har själv en q6600 på 3.6 och jag förstår ditt uppgraderingssug men en q9550 som du får upp i 4.2 motiverar inte 1000+1000 kr för processor och h50.

Nej jag vet inte datorn känns ju jäkligt rapp men skulle gärna haft en q9xxx nånting istället för q6600 men som sagt blir väl kanske inte nån super uppgradering kanske. Har fått lite blodad tand sen jag köpte SSD hårdisken och grafikkortet hehe!

Permalänk
Medlem

Byt hellre upp till i5 eller i7 920/930 i sånna fall

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slackr:

Byt hellre upp till i5 eller i7 920/930 i sånna fall

Ja eventuellt. dock ganska dyrt!

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag slår mig in i tråden men ang Q9XXX så undrar jag rent allmänt vad man kan ta för en q9300? Är den ens värd något nu för tiden, vet inte ens vad den kostade ny

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Ursäkta om jag slår mig in i tråden men ang Q9XXX så undrar jag rent allmänt vad man kan ta för en q9300? Är den ens värd något nu för tiden, vet inte ens vad den kostade ny

Skulle rekommendera tradera 1000kr alltid nån som köper den.

Permalänk

Uppgraderingen från E6850 som hade likvärdig prestanda som Q6600 till min Q9550 var ENORM! Kan jag säga
Men det är inte värt att uppgradera en S775 rigg för dom pengarna, speciellt inte när du tycker att datorn är rapp redan nu. Spar ihop pengar eller köp helt nytt tycker jag, mycket mer prestanda och mer framtidssäkert.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Hade faktiskt en Q6600 som klockade väldigt bra (3,7 GHz utan alltför mycket pill) som jag bytte mot min nuvarande Q9450 mot en slant emellan, typ 500 kr. Har inte märkt någon skillnad förutom att jag kan få upp min nuvarande i 4.0 GHz om jag höjer spänningen rejält till FSBn. Fördelen med Q66 är multin som är 9, medan på Q9450 är den 8 och således kräver mer pill. Dock känns det som att kasta pärlor (pengar ) på svin att uppgradera en redan hyfsad S775 rigg, sen tycker jag du ska vänta med att uppgradera till en ny plattform i och med Intel Sandy Bridge som kommer i början av nästa år. Då ska jag uppgradera, om jag kommer på nån anledning.. för det är inget spel förutom Crysis och Metro 2033 som inte går att maxa med min rigg vad jag har testat, och din rigg är ju likvärdig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Hade faktiskt en Q6600 som klockade väldigt bra (3,7 GHz utan alltför mycket pill) som jag bytte mot min nuvarande Q9450 mot en slant emellan, typ 500 kr. Har inte märkt någon skillnad förutom att jag kan få upp min nuvarande i 4.0 GHz om jag höjer spänningen rejält till FSBn. Fördelen med Q66 är multin som är 9, medan på Q9450 är den 8 och således kräver mer pill. Dock känns det som att kasta pärlor (pengar ) på svin att uppgradera en redan hyfsad S775 rigg, sen tycker jag du ska vänta med att uppgradera till en ny plattform i och med Intel Sandy Bridge som kommer i början av nästa år. Då ska jag uppgradera, om jag kommer på nån anledning.. för det är inget spel förutom Crysis och Metro 2033 som inte går att maxa med min rigg vad jag har testat, och din rigg är ju likvärdig

Bra sagt där! ja jag har egentligen inga problem alls nu, dock vart jag bara sugen ändå! ska installera min H50 idag å kanske ta upp den några snäpp till! 3.6 - 3.8 hoppas jag på!
om man orkar plocka ur moderkortet nångång

Det är en G0 eller hur man säger det. Tror dom e bättre än föregående q6600

kommer du ihåg vilken Vcore du hade ungefär när du hade 3.7?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grillmeister:

+1
väl sagt

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Hehe jag vet vad du menar med begäret, har också varit sugen på att uppgradera men det finns tamigfan ingen anledning att göra det om man bara ska spela och se på film som jag gör, med en rigg av din/min kaliber! Sjukt irriterande eftersom jag gillar att byta komponenter, men för att bli nöjd ska man ju märka av STORA prestandaskillnader och det gör man inte mellan med i5/i7 och en high-end S775 rigg. Tråkigt men sant.

Har även sneglat på vattenkylning men även där, inga STORA prestandaförbättringar mot high-end lufkylning, men det är off-topic.

On-topic: Håll fast vid din rigg tills du märker att du inte kan maxa/köra på high (i din native-upplösning, givetvis) i spelen som kommer, det ska jag försöka göra om inte Sandy Bridge är alldeles för rolig för att motstå

Permalänk
Medlem
Skrivet av musen2k4:

[...] ta upp den några snäpp till! 3.6 - 3.8 hoppas jag på!
om man orkar plocka ur moderkortet nångång

Det är en G0 eller hur man säger det. Tror dom e bättre än föregående q6600

kommer du ihåg vilken Vcore du hade ungefär när du hade 3.7?

Lycka till med klockningen

Ja, G0 var den sista och bästa revisionen/stepping av Q6600 och det är väl bara med den man kunde nå 3.8+ GHz med luft stabilt om jag inte minns fel, är fan 3 år sedan detta var aktuellt (tiden flyger!).

Nej jag minns tyvärr inte, har för mig att 65nm chippen pallade med 1,5v 24/7 utan att storkna. Tror det går att hitta gamla Q6600 G0-trådar mer inställningar och resultat! Sök i forumet

Permalänk
Medlem

Måste tacka dig Grillmeister du har spart in pengar åt mig hehehe! ah ska kika på lite trådar ang q6600 G0 osv får se hur det blir!

Permalänk
Medlem
Skrivet av musen2k4:

Måste tacka dig Grillmeister du har spart in pengar åt mig hehehe! ah ska kika på lite trådar ang q6600 G0 osv får se hur det blir!

Tack själv, jag tycker att det är roligt att min uppfattning kan delas av andra så att man undviker onödiga köp som ändå bara ger dig "nyhetens behag" av att ha nya delar, men utan att märka någon större skillnad förutom i WinRAR och 3D-Mark.. Bättre att lägga pengarna på en resa eller något som man faktiskt har nytta av/roligt med, en upplevelse eller en pryl som faktiskt gör skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Tack själv, jag tycker att det är roligt att min uppfattning kan delas av andra så att man undviker onödiga köp som ändå bara ger dig "nyhetens behag" av att ha nya delar, men utan att märka någon större skillnad förutom i WinRAR och 3D-Mark.. Bättre att lägga pengarna på en resa eller något som man faktiskt har nytta av/roligt med, en upplevelse eller en pryl som faktiskt gör skillnad.

Så sant! dock är jag nöjd med en sak även om priset inte var så värst motiverande. Min SSD hårdisk och den kan man ju använda till nästkommande köp oxå! dock kanske årets förlustaffär!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Låter dyrt ^^