Blåst på blocket - Vilka alternativ har man?

Permalänk
Medlem

Blåst på blocket - Vilka alternativ har man?

Hej!

Blev nyligen blåst på en affär över blocket.
Detta var otroligt klantigt av mig att inte tänka lite längre än vad jag gjorde, men det är gjort nu i alla fall.

Datorn ifråga är ut hämtad, jag har namn på den som hämtat ut paketet och mailen från köparen,
dock inte mycket mer än så. Och det var definitivt inte första gången hon/han/de gjort detta.

Så till saken, vad har jag för alternativ? Är jag helt körd?
Polisanmäla är ju självklart, men det hjälper inte den ekonomiska biten och troligen inte något annat för min del heller.

Tack på förhand!

Edit: Det rör sig om ca 6-7000kr i begagnat värde för datorn som var drygt 2 månader gammal.

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Avstängd

skickade du datorn innan dom hade betalat!? blir ju svårt att anmäla det hela då polisen inte brukar göra så mkt åt det. men har du namn och allt så är det ju betydligt mkt lättare för polisen då man måste ligitimera sig på posten, så polisen vet ju redan vem det är och det är bara att dom knackar på hos Han/Hon och förklarar vad som gäller!

MVH

Permalänk
Medlem

är väll inte olagligt att hämta ut paket adresserade till sig?

Permalänk
Medlem

Åk dit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kke:

+1

Ta med farbror blå också!

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

tråkigt o säga men inget du kan göra.
polisanmälan = +1 hos på deras långlista dom har hos polisen.(dvs polisen kommer kolla 5min på anmälan sen lägga den åt sidan)

ifall du tänker åka dit, tänk på att den här personen har det här som levebröd så ifall du är laglydig är det knappast någon ide o slösa soppa på det.

Permalänk
Medlem

Polisen verkar inte kunna/hinna/bry sig om såna här fall verkar det som. Om man inte har väldigt säkra bevis. Tycker skälv det borde vara en enkel sak för polisen att lösa då du ju ganska säkert vet vem som tagit datorn.

Är det inte allt för långt och du har tid så kan man ju alltid åka dit och prata med personen i fråga, om du hittar den.

Plan B är väll att du åker dit med några grabba i skinnväst, eller vad du nu föredrar för klädsel och förklarar för personen i fråga att det nog är läge att lämna tillbaka datorn lite snabbt.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av lideri:

Polisen verkar inte kunna/hinna/bry sig om såna här fall verkar det som.

Alla sådana här fall handlar om ord mot ord, säljaren säger att si och så har hänt medan köparen knappast har några problem att hitta på en annan historia. Hur skall polisen, elelr någon annan för den delen, kunna avgöra vad som är sant och inte?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då staten mer eller mindre tycker att man ska lagen i egna händer i dessa ärenden så är det väl bara att köra på eftersom de aldrig går ängre än att polisen tittar på det och inte kollar om han har många anmälningar på sig.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Som sagt det var väldigt klantigt av mig!

Jo jag har väldigt lite att komma med hos polisen. Det ända jag har är rätt mycket mail mellan mig och köparen samt namn på han som har
hämtat ut paketet. Adressen behöver inte ens stämma vad jag vet efter som det räcker med ett kolli och ett Id-kort.
Dock är jag 100% säker på vem som har hämtat ut det på grund av att posten ska bara lämna ut paket till den personen som det är adresserat till.

Någon som har kolla på om man skulle kunna ha någon försäkring mot sånt här?
Känner själv att jag inte borde ha det, men man vet aldrig.

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem

Uppge falskt namn och förfalskat leg lär väl vara vardagsmat i dessa kretsar annars vore de ju korkade.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem

Har du ingen hemförsäkring, dom ska väl täcka stöld?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sethai:

Uppge falskt namn och förfalskat leg lär väl vara vardagsmat i dessa kretsar annars vore de ju korkade.

Det lär nog vara så tyvärr.

Skrivet av HazZarD:

Har du ingen hemförsäkring, dom ska väl täcka stöld?

Det är ju frågan om det ens räknas som stöld?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marre_p:

Det lär nog vara så tyvärr.

Det är ju frågan om det ens räknas som stöld?

Det kommer inte räknas som stöld då du "frivilligt gav" ifrån dig varan. Läste om en snubbe som hade gett sina MC-nycklar till en kille för en provtur. När han inte kom tillbaka anmäldes detta tillgrepp såklart. Polis och försäkringsbolag menade att "ingen stöld hade skett" då ägaren hade lämnat ifrån sig nycklarna frivilligt till köparen (finns ingen lag som säger att man inte får ge bort varor och eftersom säljaren "gav" ifrån sig nycklarna sågs det som att han mer eller mindre hade gett bort MC:n då det inte fanns skrivet avtal. Hade avtal om betalning skrivits hade saken sett annorlunda ut).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Det räknas nog in som bedrägeri, vilket också borde innebära att TS inte längre äger datorn och därmed inte kan ta tillbaka den hursom helst. "Köparen" måste godkänna detta annars är det bara att vänta på rättegång som förmodligen aldrig blir av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Divil:

Det räknas nog in som bedrägeri, vilket också borde innebära att TS inte längre äger datorn och därmed inte kan ta tillbaka den hursom helst. "Köparen" måste godkänna detta annars är det bara att vänta på rättegång som förmodligen aldrig blir av.

Om jag förstår det hela rätt såg de inte det som bedrägeri då man måste kunna bevisa "den bedrägliga tanken" bakom beteendet ("köparen" kan ju hävda att han de facto fick MC:n). Ska se om jag kan hitta artikeln, väldigt intressant och framförallt väldigt förvånande juridiska slutsatser...:O:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
iFamily Sweden!

Permalänk

Fy*an vad trist..

Jag är själv väldigt emot att köpa begagnat om det inte är öga mot öga, eller mot någon man känner.
Köpte en gång ett grafikkort begagnat genom SweC annons. Betalade i förskott, men det gick bra.

Brukar passa mig för sånt där.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Om jag förstår det hela rätt såg de inte det som bedrägeri då man måste kunna bevisa "den bedrägliga tanken" bakom beteendet ("köparen" kan ju hävda att han de facto fick MC:n). Ska se om jag kan hitta artikeln, väldigt intressant och framförallt väldigt förvånande juridiska slutsatser...:O:P

Det lär ju bli ett tvistemål eftersom köpare och säljare inte är överens. Om TS kan påvisa att en köpeförhandling ägt rum så borde det räknas så bedrägeri eftersom köparen lurat till sig en vara utan att betala för den. Vore intressant om någon (TS)kunde bekräfta en ev. brottsrubricering. Stöldrubricering borde väl vara smidigare att hantera än bedrägeri eftersom ägarskapet är tydligt. Förmodar att TS i då samråde med polisen kan hämta tillbaka sin egendom och inte behöva avgöra det i domstol.

Sen är den stora frågan om köparen hämtat ut paketet med falsk legitimation eller inte.

En länk om "överlämnande av nycklar"
"Det är inte stöld - det är bedrägeri" - KVP.se - Senaste nytt | Expressen - Nyheter Sport Ekonomi Nöje

Edit: i och med att datorn varit ute på blocket så borde det vara rimligt att den var för försäljning till ett visst pris. Alltså vad jag menar är att det då är orimligt att han skulle skänka bort den gratis.

Lite tips från en annan tråd: http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/933451-varning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Det finns även ett fall där ägaren till mc'n skulle följa efter i sin bil när intressenten provkörde efter en bestämd rutt. Intressenten avvek från rutten och försvann med motorcykeln, men om jag inte minns fel fick ägaren rätt till ersättning här...

Skrivet av MacEnkronan:

Det kommer inte räknas som stöld då du "frivilligt gav" ifrån dig varan. Läste om en snubbe som hade gett sina MC-nycklar till en kille för en provtur. När han inte kom tillbaka anmäldes detta tillgrepp såklart. Polis och försäkringsbolag menade att "ingen stöld hade skett" då ägaren hade lämnat ifrån sig nycklarna frivilligt till köparen (finns ingen lag som säger att man inte får ge bort varor och eftersom säljaren "gav" ifrån sig nycklarna sågs det som att han mer eller mindre hade gett bort MC:n då det inte fanns skrivet avtal. Hade avtal om betalning skrivits hade saken sett annorlunda ut).

Du får gärna länka till fallet om du hittar det då jag är lite tveksam till ovanstående

Till TS: Kanske kan du göra någon form av kreditupplysning på köparen och därefter överväga att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Visserligen värdelöst om köparen inte har några pengar eller om denne är väl medveten om hur ett sådant ärende skall hanteras.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk

Nuförtiden finns inte 'god tro' i köp ens, så i princip måste man alltid kunna styrka sitt ägarskap om någon ifrågasätter det, vilket i sin tur innebär att man borde spara alla kvitton. Så OM du eller polisen får tag i personen och prylen är kvar i hans ägo så är det nog inga problem med den saken.
Polisanmälan för enstaka brott är ganska utsiktslöst men om den här personen satt det i system så är chansen större att polisen tar tag i saken och polisen har då nytta av varje enskild anmälan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Seriously:

Det finns även ett fall där ägaren till mc'n skulle följa efter i sin bil när intressenten provkörde efter en bestämd rutt. Intressenten avvek från rutten och försvann med motorcykeln, men om jag inte minns fel fick ägaren rätt till ersättning här...

Du får gärna länka till fallet om du hittar det då jag är lite tveksam till ovanstående

Till TS: Kanske kan du göra någon form av kreditupplysning på köparen och därefter överväga att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Visserligen värdelöst om köparen inte har några pengar eller om denne är väl medveten om hur ett sådant ärende skall hanteras.

Jag börjar närma mig:D: Hojen stulen se upp för denna skojare - Sporthoj.com
(Inte lätt och hitta artikeln *pust* men vill hitta så ingen tror jag snackar random påståenden:D)...

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Kan dela med mig av mina erfarenheter. Har blivit blåst två gånger via blocket faktiskt, inte genom försäljning utan att jag tänkte köpa saker. Ena gången en mobil som jag betalade, men aldrig fick. Det ärendet är fortfarande inte ens nån rättegång hållen, uppskjuten osv. Det är nog två år sedan.
Andra gången ett grafikkort som var för billigt för att vara sant... Korkat som fan, men jag satte in halva summan och fick åter igen inte ett smack mer än bortförklaringar. Det gick till rättegång och han är dömd för bedrägeri mot en hel drös personer, det var en diger lunta jag fick hem, dessutom misshandel på sin egen morsa!

Enda alternativet jag hade att få tillbaka mina pengar var att kontakta Kronofogden. Jag gjorde det, men de sa bara att jag kan ansöka om ett föreläggande, vilket betyder att de kräver honom på pengarna och ifall han betalar så får jag mina pengar. Mao helt lönlöst, eftersom han förmodligen inte har ett öre kvar av alla de pengar han svindlat till sig.

Jag får helt enkelt se det som läropengar. Nu var det ju inga enorma summor det handlade om, men det är ändå jävla surt.

Hoppas ändå att du har bättre lycka med ditt ärende.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Jag börjar närma mig:D: Hojen stulen se upp för denna skojare - Sporthoj.com
(Inte lätt och hitta artikeln *pust* men vill hitta så ingen tror jag snackar random påståenden:D)...

Hehe, det är lugnt annars. Verkade intressant i alla fall

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Som sagt, samla några grabbar och hälsa på. Bör göra susen.

Permalänk
Medlem

Så vad hände?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 99-99:

Så vad hände?

Mm...undrar jag med.:P^^

Visa signatur

iFamily Sweden!