Varning för Bedrägeri

Permalänk
Medlem

Varning för Bedrägeri

Tänkte bara tipsa er, om det är någon som letar efter en beg Mac.

Har själv letat runt efter en Macbook Pro senaste månaden eller så. Börjat inse att 50% av annonserna på Blocket är bedrägerier. I början höll jag själv nästan på att gå på en, då en kille sålde en ny Macbook Pro för halva priset. Skickade körkort och adress etc, men ville ha betalt i förskott. Tillslut, efter mycket nojjande och forskning, fick jag tag i hans fästmö - och ringde henne. Fick sedan snacka med "den riktiga" personen, samma namn och personnummer som körkortet. Så jag vidarebefodrare alla mailen, så polisanmälde han honom. Hade tydligen skapat bankkonto i hans namn också, så skulle man polisanmäla kontot, skulle nog den riktiga personen få skiten.

Här är lite tips att leta efter:

- Säljer dom en dator som dom säkert kan få 12000 för, men säljer den för 6000 - ja, då kan du mer eller mindre hoppa över den. Även om de listar sitt telefonnummer.

- Folk använder "privata" foton på datorn, skriver att den har svenskt tangentbord - men de har förmodligen snott den från Ebay (hittat sånna bilder som är identiska). Skriver dom Svenskt tangentbord - kan du se på bilden om det är svenskt eller inte. Svenska tangentbord har en Stor ENTER knapp. Engelska har en liten smal. Oftast är det så, har dock sett engelska med stor knapp också.

- Betalning. Betala genom Internetgirot (.se). De sammarbetar med Blocket, och lägger endast på 5% av priset du handlar för. Så köper du en dator för 8000, är det inte farligt att betala 400 spänn extra för att veta att du får den. Man köper väl oftast datorer som är till riktigt bra pris, fast de bor i skogen, så är ju endast dessa tillfällen de måste skickas vid. De senaste ca 10 annonserna jag svarat på med antingen "Tjena, skulle du gå med på att ta betalt genom internetgirot, de sammarbetar med Blocket blablabla läs mer här" ELLER "Hej, jag köper den (ibland även för mer än den ligger ute för) om du går med på betalning genom internetgirot". INGET SVAR.

Internetgirot gör att du för över pengar till Internetgirots konto - säljaren får bekräftelse att pengarna finns där - skickar varan - du tar emot och inspekterar/testar den - godkänner betalningen. Varan skall alltid skickas så den går att spåra med kollinummer.

Sen finns det en kille som lägger ut annonser några gånger i veckan, bra pris, privat bild. Varje gång man mailar får man autosvar "blablabla, perfekt skick, bor dock i England nu men allt är inkl skatter blabla".

Forskning:

Upplysning.se - När du vill veta mer om en person eller ett företag - Sjukt bra sida, man kan få läskigt mycket info om folk.
hitta.se - Kartor, väder, vägbeskrivningar, telefon och mobilnummer - Står oftast rätt, men precis som Eniro KAN man lägga till sig själv
Folkbokföring Adress- och namnuppgift via fax | Skatteverket [NS4 version] - Har för mig att man kan ringa upp dem och be om information, då allt är public, men tror det tar lite tid.

Ett tips är också, som jag nästan gjorde, att ringa upp grannar i samma hus - och fråga om det bor en person vid det namnet där. Om de bor i lägenheten, står det ju vid ingången oftast namnen på alla som bor där.

Hoppas det här hjälper någon av er iallafall. Jag letar själv vidare.

Permalänk
Medlem

Du borde jobba för CSN som har problem med folk som smiter utomlands

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Du borde jobba för CSN som har problem med folk som smiter utomlands

Hahaha. Min farfar var en av de som startade CSN, så man kanske borde ta tag i det haha. Sett många trådar här dock där folk försöker kolla upp konton genom kontakter på banker, efter de blivit av med pengar. Känner själv folk på olika banker som har tillgång till sådan information (de skulle dock inte hjälpa mig, då de isånnafall skulle riskera jobbet), MEN om personen snott en annans identitet och skapat ett konto i det namnet, är det ju fortfarande omöjligt att kolla upp - då den riktiga personen får skiten för det.

Så det kan man nästan glömma. Se till att få mycket information innan istället, som går att kolla upp.

Permalänk
Medlem

Sjukt bra text!

Skulle jag vara din Svenska lärare skulle jag vara stolt över dig!

Måste dock säga att detta känns som om det är vanligare på Tradera än på blocket och där är det svårare att kolla upp personen innan köp. Man får försöka gå efter s.k. omdömmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Sjukt bra text!

Skulle jag vara din Svenska lärare skulle jag vara stolt över dig!

Måste dock säga att detta känns som om det är vanligare på Tradera än på blocket och där är det svårare att kolla upp personen innan köp. Man får försöka gå efter s.k. omdömmen

Hahaha, tack. Jo, omdömen är ju det man får gå på i Tradera. Dock känns det säkrare, då man oftast handlar från de med många (och positiva) omdömen. Ett tips där är att kolla, om säljaren endast sålt få saker, se efter vad som sålts (brukar synas på vissa). Jag menar, är man skicklig så säljer man i alla fall ett dussin billiga saker och får bra omdömen, och säljer sedan något dyrt, om man vill leka bedragare.

Men kolla hur mycket en Macbook Pro går för på Tradera. Löjliga summor, om de har bra omdömen.

Permalänk
Avstängd

Bra tips! *Memorerat*

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Bra tips! *Memorerat*

Har sedan jag skrev detta, även stött många liknande försäljare. En exakt likadan som har "vunnit den" och säljer endast med förskottsbetalning för annars ser han MIG inte som en seriös köpare - hahahahah. Svarade inte när jag sa att jag köper den med internetgirot, står för alla extra avgifter, och att om han inte går med på det antar jag det är bedrägeri. Hörde aldrig av dig efter det, hahaha.

Är det nästan för bra för att vara sant - så är det för bra för att vara sant.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skrev en "stöldgodsguide" på ett annat forum för ett tag sedan. Givetvis finns en del av dessa tips även i huddit's inlägg....

När du har hittat drömdatorn/kameran/whatever på nätet.....

Först kollar du upp tel. nr och adress. Detta kan du göra på t.ex. Eniro.se - Sök företag, kartor, personer, nummer eller hitta.se - Kartor, väder, vägbeskrivningar, telefon och mobilnummer

Det behöver inte vara skumt ifall säljaren har hemligt telefon nr. Många vill inte lämna ut adressen till vem som helst, utan de vill sortera lite först. Säljer man t.ex. dyr kamerautrustning vill man ju inte ha besök på natten....

Om du inte hittar någon där går du in på Ratsit - Gratis upplysning på företag och privatpersoner Där kan man söka på namn och adress och få upp personer och företag. Man behöver inte betala för att få dessa uppgifter.
I fall att annonsören skriver "säljs pga. nedlagt företag", är det ju lätt att gå in på ratsit och kolla.

När man väl har mejlat annonsören och fått svar, kan man kontrollera hans bredband. Dvs. man kan se om han sitter på samma plats som hans hemadress.
Kontrollera hans mejl:s header. Där kan du hitta IP adressen och spåra vart han sitter någonstans. Givetvis kan han ha en anonym proxy server, men man kan ju alltid kolla om det funkar... Kontrollera ip-adressen här: Mitt IP-nummer / Min IP-adress eller Welcome to RIPE.NET

Sedan kan man ringa upp personen i fråga. Ofta hör man om det är någon skum person (väldigt tveksamma förklaringar var för kvitto saknas el likn.)

Om du har kommit så pass långt och allt är bra, frågar man om serie nummer. Med detta kan man kontrollera om det är anmäld stulet hos polisen. Ring 114 14 och kontrollera.

Självklart är det bäst att avhämta. Ska det skickas kan man använda Payson garanti/internetgirot som extra säkerhet. Det är dock inte alla som accepterar detta, då det mest är ett skydd för köparen. Dessutom kostar det pengar. www.payson.se www.internetgirot.se

Välj alltid en fraktlösning där det går att spåra paketet. Ifall man aldrig får paketet eller det blir skadat, är det mycket lättare att klaga/anmäla.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Rasit verkar väldigt bra! Ska börja använda det. IP är dock lite klurigare, då alla jag stött på använder Gmail - som jag fattat inte sparar IP numret i mailet.

Permalänk

detta ska jag har i bakhuvudet nästa gång jag handlar genom blocket

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.