Vinn nätagg från Seasonic

AMD svarar på Nvidias anklagelser

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jagge_:

Ser du alltså ingen skillnad på http://archive.sunet.se/pub/games/PC/guru3d/img-cache/6800/iq... ?
AMD (vänster) NVIDIA (höger)

Men snälla om du kollar riktigt ordentligt så ser du att det är inte exakt samma vinklar.Det du har ringat in är vad du tror är ett textur fel eller? om du kollar riktigt noga kanske du ser att geometrin på bössan sticker ut på nvidia screenshotet!Alltså är det inget textur fel.Om screenshotet hade vart mer vinklat som i AMD,s screenshot så hade texturen kommit fram(Mörka ränderna)

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swinto538:

Amd tar då ingen skit, men här kommer lite från mig.

vi bildar en oppsition och kräver att amd döper sina grafikkort till ATI radeon igen.

Nej det tycker jag inte, men jag tycker att ATi's gamla färgtema som fortfarande används är mycket starkare än AMDs, så jag tycker att AMD ska ändra sin pil och sin "färg" till röd... skulle vara ganska coolt tror jag om dom gjorde det snyggt

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itne:

Han menar att det inte är någon påtaglig skillnad i kvalitet mellan de två. Det är små skillnader så som lite större kontrast, lite annorlunda texturhantering på vapnet. Den som kommer och säger "Den ena är helt klart bättre än den andra" är antingen ett troll eller har huvudet långt upp i någons bakdel.

Någon stor skillnad är det absolut inte - men en viss skillnad är det och det var det jag försökte påpeka med bilden.

Skrivet av Thewiruz:

Men snälla om du kollar riktigt ordentligt så ser du att det är inte exakt samma vinklar.Det du har ringat in är vad du tror är ett textur fel eller? om du kollar riktigt noga kanske du ser att geometrin på bössan sticker ut på nvidia screenshotet!Alltså är det inget textur fel.Om screenshotet hade vart mer vinklat som i AMD,s screenshot så hade texturen kommit fram(Mörka ränderna)

Det är inte jag som tagit eller redigerat bilden.. Om den lilla vinkelskillnaden ger upphov till en sådan skillnad leta gärna upp en bild som visar exakt samma vinkel - jag är dock något tveksam till att den minimala skillnaden verkligen skulle ha en sådan påverkan. Men visst kan det vara så, är ingen expert på varken hur grafikkorten hanterar texturer eller hur just det spelet hanterar grafiken.

Källa till bilderna i högupplösning och även en del andra bilder: Radeon HD 6850 & 6870 review

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Tror det är dax för dig att skaffa nya glasögon...

Skrivet av Dibbqwaz:

Det är ju synd att du missar självklara saker som vapnet i kanten och kontrasten.
Men men smaken är ju som baken du kanske helt enkelt föredrar ovanstående?

Ah eller så är det så att bilderna inte är 100% lika, vilka idioter det finns som tror sig veta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz:

Vinkeln som personen står i är faktiskt samma. Men då vapnet i spelet gungar lite långsamt fram och tillbaks så har det genererat en annan vinkel på vapnet, detta påverkar nog som du säger hur texturen har presenterats i det här fallet.
Du hade kunnat lägga fram det lite mindre stöddigt dock. ^^

Visa signatur

:: Cooler Master HAF 932 :: 5600x :: 6800xt :: Corsair TX 750W ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av jinaj123:

Ah eller så är det så att bilderna inte är 100% lika, vilka idioter det finns som tror sig veta...

Så lugnar alla ner sig ett par hekto. Det handlar om ett par grafikkortstillverkare. Det gynnar inte någon om folk slutar vara objektiva, det skapar bara en sämre stämning här och en sämre marknad för oss som söker bra produkter.

Visa signatur

:: Cooler Master HAF 932 :: 5600x :: 6800xt :: Corsair TX 750W ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Han svarvar sina skivor innan

Svalander Audio AB - Shoppen

Wow! Det måste jag ha! Jag måste bara ha det! Även om mina mänskliga öron aldrig någonsin skulle kunna höra någon skillnad, om ens det skulle fungera!

Sjukt ju...

OT, det är ingen stor skillnad i min mening, tycker väl att kritiken från nvidia inte riktigt är berättigad. Och ett bra svar från AMD. PR politik i sitt esse.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg... innan ni börjar bråka... vems fel det egentligen är!
YouTube - Grotesco

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Nvidia och AMD är som två 5-åriga syskon som bråkar om fullständigt meningslösa saker...

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Hmm...Detta är ju löjligt... att justera AI fram o tillbaks...samt allt annat gör väl inte AMD en FUSKARE...Vet inte vad denna nyhet ens har något värde samt till nVidia's anklagelser...Hehehe.. Vad fan bråkar ni om igenligen om detta... Inget kort är väl bättre eller sämre för några mjukvaru ändringar...

Tror nog de flesta hårvaru sajter testar korten väl mot varandra o skruvar hit o dit o sedan rejäl överklocknings test...vad fan gör att AMD eller nVidia s.k fuskar enligt er ...Tror nog de flesta här som kan lite om tweak på dessa kort bara skrattar......

Nu har jag själv hållet munnen över dessa nyheter, men var tvungen att säga något...
Nyhetsvärdet steg med +3000 på google för sweclockers...? thumbs up

SweClockers samt NordicHarware m.m vet alla dessa tweak, och gör en riktig test på alla grunder...Så de kör tester på deras bas, som de flesta proffs gör...

Edit:
Mer video när ni gör testerna vore kul...Samt Webradio är poppis...För mig vore det underbart om ni hade en live radio sändning med folk som pratar.. Ja som andra stora hårvaru sajter har....

Lite trött idag..men ide'er kan man väl komma med...

Kom igen nu AMD fan's o nVidia fan's...vore det inte bättre om det fanns fler än dem...för oss...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoCK:

Vinkeln som personen står i är faktiskt samma. Men då vapnet i spelet gungar lite långsamt fram och tillbaks så har det genererat en annan vinkel på vapnet, detta påverkar nog som du säger hur texturen har presenterats i det här fallet.
Du hade kunnat lägga fram det lite mindre stöddigt dock. ^^

Jojo, men samtidigt lite olyckligt om en textur på ett vapen som gungar lite fram och tillbaka ska växla mellan att vara suddigt och skarpt. Borde ju se rätt fult ut.

Kolla här också:

AMD - nVIDIA från samma test med bildkvalitén. Scrolla ner hela vägen och kolla på löven till vänster, främst mot själva kanterna på löven. Säg då helt ärligt vilket av korten ni tror har någon optimering som drar ner bildkvalitén? Eller så är det inte optimering utan att helt enkelt nVIDIA är sämre på att hantera AA.

Permalänk
Medlem

Haha. Navelskåderi på hög nivå
Keep it goin´

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

"Allowing users of AMD Radeon graphics to find their own perfect balance between image quality and performance".

Detta låter ju onekeligen som att kvalitén tummas för att höjja "performance", sen om man som AMD-fanboy vill intala sig själv en långsökt inveklad "annan mening" med uttalandet så är ju det en annan historia.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Jojo, men samtidigt lite olyckligt om en textur på ett vapen som gungar lite fram och tillbaka ska växla mellan att vara suddigt och skarpt. Borde ju se rätt fult ut.

Kolla här också:

AMD - nVIDIA från samma test med bildkvalitén. Scrolla ner hela vägen och kolla på löven till vänster, främst mot själva kanterna på löven. Säg då helt ärligt vilket av korten ni tror har någon optimering som drar ner bildkvalitén? Eller så är det inte optimering utan att helt enkelt nVIDIA är sämre på att hantera AA.

grenarna ser ut som skit för nvidia xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MahL:

"Allowing users of AMD Radeon graphics to find their own perfect balance between image quality and performance".

Detta låter ju onekeligen som att kvalitén tummas för att höjja "performance", sen om man som AMD-fanboy vill intala sig själv en långsökt inveklad "annan mening" med uttalandet så är ju det en annan historia.

Du kan ju själv välja om du ska ha bättre kvalitét eller bättre prestanda. Och självklart kan du inte höja inställningarna utan att prestandan försämras.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MahL:

Man ska inte kasta sten i glashus. Kvalitén som helhet är efter 'tummande' i nivå med nVidia eller till och med marginellt bättre om man räknar in vissa detaljer, som löven i exemplet ovan.
Andra detaljer skiljer, men vad som är korrekt är däremot svårt att avgöra då det inte finns någon referensbild att jämföra mot.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av MahL:

tycker det är bra när man får bestämma så mycke som möjligt själv.
valmöjligheter har väl aldrig varit något negativt?
ta bara överklockning som exempel, man tummar på värmen för att få ut mer prestanda ~~

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk

....Att ni ens bryr er är för mig helt ofattbart.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MahL:

Verkar som om du var lite slarvig när du läste igenom tråden.
Det finns ett par länkar som bevisar att AMD bildkvalite inte är sämre än Nvidias, i respektive defaultinställningar, Nvidia optimerar givetvis också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/bl9pgd | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av A_Müller:

....Att ni ens bryr er är för mig helt ofattbart.

Att du en bryr dig om att skriva en sån meningslös kommentar, i en för dig meningslös tråd, är för mig helt ofattbart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/bl9pgd | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem

Ungefär som förväntat svar från AMD. De svarar utan att egentligen svara på delar av anklagelserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Verkar som om du var lite slarvig när du läste igenom tråden.
Det finns ett par länkar som bevisar att AMD bildkvalite inte är sämre än Nvidias, i respektive defaultinställningar, Nvidia optimerar givetvis också.

Därför får man väl säga att det är bra att dom tog upp det här så vi alla kunnat rota fram att AMD trots alla uttalanden har bättre kvalité som default. Så, när ska folk bli förbannade över det och dra upp det till helt oanade proportioner?

Men jo, nu handlade ju detta om att AMD körde sina optimeringar och stängde av dom i kvalitétstestprogram, men då får man ju tänka att AI inte automatiskt lägger ett filter av dålig kvalité över alla program utan aktiveras väl ändå automatiskt och utför olika optimeringar i olika lägen. De kanske inte ansåg att det var lönt att optimera prestandan i något som ändå inte ens rör sig.

Permalänk
Avstängd

Vad man då kan utläsa av detta som nu hänt är.

Nvidia säger att Amd fuskar för att dom har justerat ner sin IQ marginelt och ökat prestandan 10%
Vid tester visar det sig att istället amd har bättre IQ även om det är väldigt marginelt.
Dett uttalande ser jag som ett försök att få alla testare att stänga av C.AI i testerna mellan 69xx och 5xx då detta skulle resultera i att nvidia håller lägre IQ men ser bättre ut.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Hjälpsam

Med "ser bättre ut" antar jag att du menar "ser ut att ha bättre prestanda än det har".
Ja lite så är det nog, eller kanske bara sprida lite allmänt FUD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Han svarvar sina skivor innan

Svalander Audio AB - Shoppen

Skrivet av bjornhellgren:

Wow! Det måste jag ha! Jag måste bara ha det! Även om mina mänskliga öron aldrig någonsin skulle kunna höra någon skillnad, om ens det skulle fungera!

Helt OT, men ja vilken fantastisk pryl, och drygt 5000:- kostar den bara. Det är otroligt att det finns folk som tror att detta eller pennor etc kan göra någon skillnad på CD ljudet. Från skivan till DA omvandlaren är signalen digital, kvaliten på ettorna och nollorna är densamma oavsett. Jag läste om någon som tyckte musiken från hans mp3 server lät bättre när han bytte SATA kabel...

Permalänk

Var det bara jag som såg att artikeln publicerades 13:37?!

Kanske blir annorlunda för mig eftersom jag sitter med en intelkrets...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mammaspappa:

Var det bara jag som såg att artikeln publicerades 13:37?!

Nä men du är kanske ensam om att inte ha läst första inlägget i tråden innan du svarar...

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Med "ser bättre ut" antar jag att du menar "ser ut att ha bättre prestanda än det har".
Ja lite så är det nog, eller kanske bara sprida lite allmänt FUD.

Jo var faktiskt det jag menade, eller som du säger vill få lite gratis reklam i media
Sen är det så med alla dessa rubriker blir väldigt ofördelaktiga för den utpekade då väldigt många bara läser första "BLA BLA BLA FUSKAR!!!" och missar eller misstror dementin.

Slår detta rätt så är det bra marknadsföring (säkert 70% chans) men slår det fel så blir folk bara arga och irriterade av ett sådant uttalande vilket kommer generera minskad försäljning bland oss som läser.

Med detta skulle jag vilja att tex. swec i framtiden inväntar ett svar från den utpekade innan sådana utalanden släpps i det fria då de i vissa fall saknar all form av grund som i detta fallet.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][

Permalänk
Avstängd
Skrivet av patrix:

Helt OT, men ja vilken fantastisk pryl, och drygt 5000:- kostar den bara. Det är otroligt att det finns folk som tror att detta eller pennor etc kan göra någon skillnad på CD ljudet. Från skivan till DA omvandlaren är signalen digital, kvaliten på ettorna och nollorna är densamma oavsett. Jag läste om någon som tyckte musiken från hans mp3 server lät bättre när han bytte SATA kabel...

Visst kan denna svarv kanske ha lite funktion då den stutsade lasern kanske får med vissa ettor och nollor som inte finns men reflekteras till dessa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltid gjorts

Vad förväntar sig människor egentligen?
Alla producenter vare sig det är datorkomponenter, smink, bilar eller vad som har i alla tider justerat och konstruerat tester för att visa sin egen varas förträfflighet. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara. I slutändan struntar konsumenten i vilken teknik som används bara de får en produkt som löser deras behov. Tobaksindustrin är väl den mest extrema att skapa egna tester för att visa hur ""ofarlig" deras skit är (8 av 10 smarta försöksdjur föredrar att röka XX).

Enda gången det kan bli "någorlunda" rättvist är när något oberoende testföretag utför standardiserade tester på produkter, tänk bara krocktesterna bilmodeller måste gå igenom för att få godkänt. Svårigheterna blir ännu större när man försöker jämföra olika tekniker med varandra och nVidia och AMD har olika tekniklösningar och vaktar sina patent som hökar. De olika teknikerna ger också olika inställningsmöjligheter som kan göra det är svårt att få fram helt jämförbara tester. För att nu inte tala om hur företagen använder begrepp.

När det blir sådana skillnader blir det ofrånkommligt att det sägs att det "fuskas", tänk bara på Mercedes A1 som välte vid undanmanöverprov och företaget anklagade de som gjorde testerna för att inte vara realistiska när det var ett vanligt förekommande test. Så småningom fick de ju ge sig och Mercedes har gjort fler tavlor efter detta.

De tester Sweclockers gör är vad jag ser de bästa ur konsumenthänseende oh de enda tillförlitliga eftersom de inte har någon egennytta av att förköna något utan ser helt till vad resultatet verkligen är. Kanske man skulle analysera skärmbilden mer för att se vad effekten blir av olika justeringar så att tillverkarna använder begrepp och definitioner på ett likartat sätt men för tusan, någonstans måste man ju dra gränsen för vad som är rimligt att göra.

Ha en bra dag, nu ska jag besöka min son på Dreamhack