Får jag koppla på fläkten här?

Permalänk

Får jag koppla på fläkten här?

Tjena!

Jag har en Fujitsu-Siemens Scaleo LA2608 dator här. I den tänkte jag installera en eller två chassifläktar. Det är ett minitower chassi med ett MicroATX moderkort från ASUS, modell M2R-FVM. Jag har köpt en Fractal Design Silent Series 80 mm chassifläkt som jag tänkte installera.

1. Fläkten har en 3-pinnars anslutning och på moderkortet finns en 4-pinnars anslutning. Får jag koppla den här fläkten till den här anslutningen på moderkortet?

2. Kommer fläkten att arbeta på konstant hastighet?

3. Om jag byter fläkten mot en med 4-pinnars anslutning, kommer då hastigheten att regleras automatiskt?

4. Anslutningen på moderkortet är märkt CHA_FAN1 men jag hittar inte nummer två. Det verkar endast finnas en sån anslutning på moderkortet. Men på chassit finns det plats för montering av fläkt på både framsidan och på baksidan. Får jag göra en förgrening och installera två likadana fläktar på samma 4-pinnars anslutning?

5. Om jag måste välja mellan att montera endast en fläkt, antingen på framsidan eller baksidan av chassit. Var är det viktigast att ha en fläkt monterad? Var gör den mest nytta?

Obs! Med 4-pinnars så menar jag inte en Molex kontakt med 4 trådar utan en vanlig fastlödd 4-pinnars kontaktterminal (som för jumper wires, ca 0.64 mm).

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Hej
1 Ja du får koppla den där, då det är bakotkompatibelt.
2. Ja den borde gå på full effekt beroende på om moderkortet klarar av fläktens styrka.
3. ja fläkten kommer bli temperaturstyrd. den 4e pinnen som oftast är blå är för pwm styrning. ( så du ska kunna ställa in varvtal själv, Har dock inte lyckas få igång denna funktion)
4. ja det är bara att göra en förgrening, finns till och med att köpa sådana men då kanske inte fläktarna går 100% om moderkortet inte klarar styrkan på dem.
5. baksidan skulle jag sätta den så att den blåser ur luften då den kommer göra mest nytta, men om n det finns 2st hål så sätter du en som blåser in fram och en som blåser ut för optimal luftflöde.
Hoppas detta svarar på dina frågor.
Mvh Axel

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk

Tack för ett snabbt svar!

En fråga dock! Om jag ska försöka mig på att installera två fläktar, är det inte bättre då att koppla dessa till en 12V Molex kabel och förgrena därifrån än att koppla till en sån där liten 4-pinnars kontakt och förgrena där? Jag menar att det borde finnas mer ström vid 12V Molex kontakten än vid 4-pinnars kontakten på moderkortet. Eller hur?

En nackdel är dock att man tappar möjligheten till att kunna hastighetsreglera fläktarna automatiskt via moderkortet. Men det kanske man får leva med. Och ska man ändå så att säga "leva med det" så varför inte liksom använda en vanlig 12V kontakt istället för den lilla. Jag vet dock inte hur mycket kräm den lilla levererar.

Någon som vet vad det är för spänning och ström på den lilla 4-pinnars kontakten?

Sedan undrar jag också lite vad jag ska ha för fläkt. Jag köpte som sagt en Fractal Design Silent Series 80 mm och den har 3-pinnars anslutning. Ska jag köpa en till sån eller finns det något bättre? Den är jävligt tyst, ligger på 11 dB. Vilken av dessa skulle ni annars rekommendera? Den där Nexus Real Silent 80MM verkar rätt okej. Den är lite mer högljudd (17,6 dB) men är billigare och verkar ha 4-pinnars anslutning.

Vad betyder det om det står så här?

Citat:

4-pin power connectors
3-pin motherboard connector
3-wire for RPM monitoring

Är det 3 eller 4-pinnars anslutning då? Kanske någon adapter som man får med som är 3 eller 4 pinnar? Jag såg också att det står "Kontakt 3- och 4-pin" för några fläktar. Samma sak här, är det 3 eller 4 pinnar då? Det var Alina Systems jag kollade på.

Det verkar knappt finnas några 4-pinnars chassifläktar på marknaden. Jag hittar bara 3-pinnars överallt. De enda som har 4-pinnar är de som ingår i en processorkylare. Men köper man en sån så betalar man ju för en metallklump i onödan när man endast vill ha fläkten. Så hur är det med det här egentligen? Och går det att växla en chassifläkt och en processorfläkt? De har ju samma anslutning i alla fall.

Jag hoppas att ni inte tycker att det var mycket besvär över en liten sak.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Hej.
Ja det är bästa att köra på en 12v molex då det finns mycket mera ström.
Spänningen reglerras oftast av värmen. strömstyrkabn vargerar men som mitt klarar driva upp till 2Ah per kanal och jag har 7 st fläktplatser.
Skulle köpa på noctuas, kanske inte dom billigaste men gör jobbet galant.
Ja du kan byta cpu fläkten till en annan även fast den har 4 pin orginal.
Jag tror dom menar med att 4pin power connection är adapter till molex, den andra är att den går att ansluta till moderkortet och tredje vet jag inte.
Mvh Axel

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite 'skumt' om det finns en 4-pinnars kontakt över på moderkortet, det brukar oftast bara finnas en sådan och då är den till för CPU-fläkten. Bortsett från den funderingen så är nog som sagt den fjärde pinnen till för att kontrollera en PWM-styrd fläkt och kopplar du in en 3-pinnars på den får du endera konstant fullt blås eller kanske kanske styrning även på en 3-pinnars fläkt där beroende på om moderkortstillverkaren har designat kontakten och styrningen för att vara kompatibel även med sådana (som styr med inspänning snarare än separat pinne = PWM). Enda sättet att veta är förmodligen att prova koppla in en 3-pin där och se vad som händer - kontakten kan stödja båda varianterna men det brukar vara svårt att utläsa ur manualer eller dylikt.

4-pin PWM-styrda fläktar finns med är få till antalet, sök på prisjakt och filtrera fram "PWM-styrning" så får du fram en del varianter. Kolla även specar direkt från tillverkare om du är osäker. Finns bilder så måste det gå 4st kablar från själva fläktcentrum för att det ska vara PWM-styrning. OBS! Ska du koppla två PWM-styrda (4-pin) till en 4-pin på moderkortet så bör endast den ena fläktens 'sense'-sladd kopplas in (ska vara gul). Den genererar nämligen två pulser per varv tillbaka till moderkortet och har du två fläktar som gör det på samma pinne så sabbas nog styrningen, se sid 19: http://www.formfactors.org/developer/specs/4_Wire_PWM_Spec.pd...

I mitt senaste bygge kopplade jag två av mina chassifläktar till en 3-pin jag hade på moderkortet och det sänkte ljudnivån rejält samt att det är tryggt att veta att datorn har förmåga att gasa på dom vid behov. Man kan dock fråga sig om det är sååå himla viktigt med styrning av chassifläktar. Mina fläktar var rätt ljudliga och följde med chassit.

Vore jag du skulle jag istället köpa två relativt tysta (och så stora som möjligt) kvalitetsfläktar och koppla de direkt till nätagget via 4-pin molex (stora vita). Lätt och funkar. Kopplar du in en snabbare fläkt med styrning så riskerar du trots styrning att den går fort och därmed låter mycket, eller strul med att det inte funkar trots efterforskningar...

(Hade vi pratat CPU-fläkt så hade jag däremot rekommenderat att kämpa för att få tag i en riktig PWM-fläkt för att få bästa styrning och prestanda vs. ljudnivå.)

Permalänk

Hej igen!

Jag var på Alina idag och köpte en till Fractal Design Silent Series 80 mm fläkt. Jag köpte även en adapter från Deltaco. Den omvandlar en 12V Molex anslutning till fyra stycken 3-pinnars anslutningar.

Så jag har kopplat från nätaggregatet till Molex adaptern, och från den till de två fläktarna. Allting är monterat och klart nu. Det är inte värsta draget nu inte, men det är bättre än utan kylning alls.

Jag har funderat på att välja Noctua innan jag ens påbörjade det här lilla projektet. Det visade sig också att de har Noctua R8 som är 80 mm på Alina. Men den var betydligt dyrare än motsvarande Fractal Design. Den kostade 145 kr med moms, jämfört med 95 kr för Fractal Design. Dessutom hade de inte den i lager i butiken, så jag skulle tvingas vänta i några dar.

Det som väger upp priset på Noctua R8 är att man förutom fläkt, skruvar och gummistrappar även får med en sån där Molex 12V till 3-pinnars adapter. Denna fick jag köpa separat istället. Den kostade 25 kr. Så 25 kr en sån, 95 kr gånger två för två fläktar, allt som allt kostade den här lilla uppgraderingen 215 kr. Det hade kostat 290 kr annars med två Noctua R8 fläktar där man får med den här adapterkabeln.

Men det finns ett problem med det här upplägget som Noctua har. Även om den lilla extra kabeln man får med Noctua R8 motiverar det högre priset så blir det en sån över. Med varje fläkt medföljer en sån, så med två fläktar får man två kablar. Men man behöver bara en kabel för att koppla ihop två fläktar. Hur tänkte de på Noctua?... det är slöseri med material. Är den tänkt som reserv kanske? Kastar man den så är det ett onödigt tillägg på kontot för negativ miljöpåverkan. Jag önskar då att det fanns ett kit med två fläktar och en kabel, det skulle precis täcka in mina behov. Sorry Noctua, maybe next time.

Det är inget fel på de här Fractal Design fläktarna egentligen. De är otroligt tysta. De avger endast 11 dB vid 1400 RPM! Det är imponerande siffror. Jag önskar dock att luftflödet var lite högre. Noctua R8 avger 7 dB vid 800 RPM men 17 dB vid 1800 RPM. Den har dock högre hastighet och högre luftflöde, men är då 6 dB mer högljudd än Fractal.

Jag är som sagt nöjd med valet av Fractal Design fläktarna. Jag hade nog valt Noctua R8 om den fanns i kit med två fläktar och en adapterkabel.

Här är de.
Fractal Design Silent Series 80mm fläkt, 11dB retail
Fractal Design Silent Series 80mm fläkt, 11dB retail - Alina System AB

Deltaco Adapterkabel för fläktar
Deltaco Adapterkabel för fläktar - Alina System AB

Jag kunde ha valt en sån liten 4-pin till 3-pin adapter också.
Deltaco Adapterkabel för 3-pins fläktar, Y-kabel 2-1 - Alina System AB

Då hade jag kopplat fläktarna till moderkortet. Risken med det är dock att de inte går igång vid start. Säljaren på Alina förklarade att man kan behöva knuffa på de lite med fingret för att de ska börja snurra. Så det är vid starten som det inte finns tillräckligt med ström för att sparka igång dem.

Men det beror också på hur många fläktar man kopplar på, två stycken skulle kanske fungera men jag ville inte chansa. Att behöva öppna datorn för att sparka igång fläktarna låter kul men kanske inte så bekvämt. Sedan kan det hända att de går i för låg hastighet.

Det man tappar när man ansluter fläktarna till en 12V Molex kontakt är att man inte kan avläsa hastigheten på dem då. Man har då bara 2 trådar som är anslutna per fläkt. När den sitter i moderkortet är det 3 trådar. Då kan man avläsa hastigheten i olika program eller varför inte i BIOS. Men det tappar man alltså när man kopplar så som jag har gjort. Men jag hade inte mycket att välja på egentligen. Det är en sak jag kan leva utan.

Klart bäst är ju att ha en fläktkontroller, men jag kände inte för att lägga ut pengar på det också. Inte till denna dator i alla fall. Det är brorsans dator egentligen, så han står för kostnaden. Man vill ju inte dra på onödiga kostnader på han.

Det som menas med "4-pin power connectors" och "3-pin motherboard connector" är att fläkten har 3-pinnars anslutning men att man får en adapterkabel på köpet. Samma sak som med Noctua R8 alltså. Det var en Nexus fläkt jag kollade på.

Med "3-wire for RPM monitoring" menas att man kan se hastigheten. Som sagt, den tredje tråden är för att kunna mäta hastigheten och det ser man i olika program eller i systemets BIOS. Det är nog inte många som använder det, men det kan vara en bra sak att ha när man felsöker. Säg att datorn börjar låta konstigt eller luktar illa. Du kan då enkelt kolla om fläkten är paj genom att kolla i BIOS eller motsvarande om den snurrar, innan du ens öppnar datorn.

Specticer, har du själv sett det som du beskriver här? Det enda jag kan komma på är enheter för fläktkontroll. Med dessa kan man reglera hastigheten genom att ändra spänningen, precis som du säger. Men det är något man brukar göra manuellt genom att vrida på en ratt eller trycka på en knapp på fläktkontrollen. Men det finns fläktkontroller vet jag som har automatisk reglering av hastigheten också. Men då undrar jag, hur kan den reglera hastigheten automatiskt om endast 3-pinnars fläktar är inkopplade på den?

Hur vet den när den ska ändra spänningen om den fjärde pinnen/ledaren saknas? Genom den uppmätta temperaturen i chassit kanske?... det finns de fläktkontroller som har kombinerad fläktkontroll och temperaturmätning, så... kanske använder den sig av den uppmätta tempen där då? Det brukar ju oftast vara just 3-pinnars kontakter på fläktkontreoller, inte 4-pinnars alltså, det är väldigt sällan det är 4-pinnars kontakter av de fläktkontroller jag sett.

Scepticer, jag kunde inte utläsa det du skriver om att koppla två PWM styrda fläktar till samma kontakt på moderkortet i det PDF dokument du länkade till. Däremot så står det där att Sense ledaren ska vara grön, inte gul. Svart ska vara jorden, gul ska vara spänning (12V står det), grön ska vara Sense, och blå ska vara Control.

Om du söker på Wieson part number 2366C888-007 så kan du bland annat hitta till den här sidan som visar hur en förlängningssladd för en 4-pinnars fläkt ser ut.

4-Pin Extension Cable for 4-Wire Fans

Den följer det färgschemat som beskrivs i PDF dokumentet på Formfactors.org, dvs. svart (jord), gul (spänning), grön (sense), blå (control).

Tack för alla svaren!

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111