Speldator. Budget ca 13.000 kr! Hjälp

Permalänk
Medlem

Speldator. Budget ca 13.000 kr! Hjälp

TJA TJA, Jag är sugen på en ny dator då min dator har åldrats.

Har bara byggt ihop en dator innan så jag är fortfarande inte hajj på vilka delar som fungerar bäst med vilka osv.

Kraven är att datorn ska palla alla senaste spelen i maxad fps + att jag vill att datorn ska vara framtidssäker så jag slipper göra om allt detta om 3 år igen, samt att det ska vara intel och nvidia.¨

Jag ser helst gärna också att den är så tyst som möjligt men det ska inte stå i vägen för prestanda/per peng.

Tacksam för svar!

/Patrick

Permalänk

För 13.000kr kan du få en väldigt bra speldator, men sedan så kommer du oavsett få köpa en ny om den ska forsätta att maxa spel om 3 år...

Visa signatur

Mina gaming grejor :)
Cooler Master Scout | AMD 6950 | AMD X6 1055T 3,2ghz | MSI 870-A | 500GB Western Digital | Corsair HX850w | Razer Mantis | Razer Naga | Logitech keyboard | Xbox 360 | Sist och minst två 17 tums VGA skärm xD

Permalänk
Medlem

Nej, 3 år kanske va lite och ta i, men jag ser att många rekommenderar 1156 socket med i5 känns bara så blä att folk ens rekommenderar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziper112:

Nej, 3 år kanske va lite och ta i, men jag ser att många rekommenderar 1156 socket med i5 känns bara så blä att folk ens rekommenderar det

Varför är i5 blä?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Följer det med CPU-kylare eller måste man köpa till det själv ? Om det nu följer med är dom bra ? är dom tysta ?

Permalänk
Medlem

Eller så köper du En Inet Taurus dator.

Inet Taurus Hardcore Gamer GTX470 - Inet.se

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

-Ant3, jag har funderat på den också men är det prisvärt ?

http://img268.imageshack.us/img268/7392/spec13k.jpg

Vad tror ni om detta ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziper112:

-Ant3, jag har funderat på den också men är det prisvärt ?

http://img268.imageshack.us/img268/7392/spec13k.jpg

Vad tror ni om detta ?

Ser bra ut. Dock skulle rekommendera dig till att bygga själv, lätt och du sparar pengar på det.

Permalänk
Medlem

Sist jag gjorde det höll jag på sabba allt, kylpastan kleta jag som en snorunge och jag vart tvungen gå köpa nytt ta bort det gamla, kablar som jag inte hade en aning vart jag skulle stoppa i, startar datorn det piper som ett brandlarm jag går in i garderoben och börjar gråta, känner nog att jag vill slippa det!

Permalänk
Medlem

http://img152.imageshack.us/img152/4716/85148972.png

Där har du en riktigt kraftig maskin

Visa signatur

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jalle94:

Tbh, är det bättre att köra på i7 + gtx470. Crossfire är inte så optimerat.

Permalänk
Medlem

Finns det ingenstans jag kan jämföra grafikkort prestanda ? typ 460 sli mot 470 SOC tex

Permalänk
Skrivet av ziper112:

Finns det ingenstans jag kan jämföra grafikkort prestanda ? typ 460 sli mot 470 SOC tex

Googlade gtx 460 sli vs gtx 470 soc: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/956486-geforce-g...
Där sägs att gtx 470 soc är bättre för då kan du om du vill i framtiden köpa ett till och köra sli då. 470 klarar de vanligaste spelen just nu på max utan problem och det blir billigare än 2st 460.

hoppas detta hjälpte lite.

Edit: Glömde notera att just gtx 470 SOC är lite klumpiga så det blir svårt att köra SLI med det på vissa moderkort. Bättre du kör ett vanligt 470 bara om du tänkte ta åt dig vad jag skrev;)

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem

Jag tror då att jag kör på 1 470 SOC, eller ska man kanske vänta till nästa vecka när 570 kommer ? Vad blir isåfall priset på den ?

Permalänk
Skrivet av ziper112:

Jag tror då att jag kör på 1 470 SOC, eller ska man kanske vänta till nästa vecka när 570 kommer ? Vad blir isåfall priset på den ?

Det räcker mycket mer än väl!
Priset är inget jag kan hitta tydligen, någon sa att det skulle vara mellan Rs 20.000 -Rs 25.000 men den valutan är ju skum. En ren gissning lägger det på mellan 4500-5500:-'
gtx470 SOC är mer än nog för det mesta ute idag. Det finns såklart alltid spel som är gjorda för att våldta GPU också:P

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem

Jag kommer främst spela SC2, WOW, Black Ops, Need for speed Hot Pursuit osv. Men jag känner att jag har läst sönder mina ögon tillräckligt för att v eta ungefär vad jag ska handla.

Dock har jag fortfarande köpångest, tänk om det finns bättre för samma pris osv

Permalänk
Medlem

Jag kommer i köra på Inet Taurus Hardcore Gamer GTX470 - Inet.se , det känns tryggt och då får man den snabbt också ( Catacalysm inc! ). Den maxar alla spel ute nu och recensionerna är grymt bra !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejvlol:

Tbh, är det bättre att köra på i7 + gtx470. Crossfire är inte så optimerat.

Kanske bra att ta reda på lite information innan du påstår att Crossfire i 6000 serien är dåligt optimerat?

"HD 6800 series sees an average 82.1% gain in performance by adding a second card.
HD 5000 series sees an average 67% gain in performance by adding a second card.
GTX 400 series sees an average 75.1% gain in performance by adding a second card."

HD 6800 Crossfire Scaling - AnandTech Forums

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threenipples:

Det räcker mycket mer än väl!
Priset är inget jag kan hitta tydligen, någon sa att det skulle vara mellan Rs 20.000 -Rs 25.000 men den valutan är ju skum. En ren gissning lägger det på mellan 4500-5500:-'
gtx470 SOC är mer än nog för det mesta ute idag. Det finns såklart alltid spel som är gjorda för att våldta GPU också:P

konstig gissning med tanke på att 580 ligger där. jag gissar på 3000-3500.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk

Är vad jag skulle ha köpt.

Visa signatur

AMD PhenomII x4 965 @3.4 GHz|Xfx HD 4890 1Gb|4Gb ddr3 value select
| Fractal Design define R3| 750Gb HDD| 650W corsair

Permalänk

Förstår inte varför ni envisas med att köra på detta system med I7 och GF 470.

Om man ser till pris/prestanda så får man helt klart ett mer prisvärt system med jalle94:s alternativ. Detta är nog så optimerat det bara går om man ser ur en "gamer:s" perspektiv. Jag förstår mig inte på att man förmår sig att yttra att det 6870 i crossfire inte är optimerat, ta en titt själv och låt recensionerna tala för sig själva. Helt ärligt såhär ligger det till.

Skillnaden är försumbar mellan en I5 760 och I7 950 om man har en budget där valet av grafikkort blir betytande. Detta är också fallet. För I7 gäller att: HT finns att tillgå, men detta är ingen prestandavinst för spel, endast i bratrådade applikationer ser man förhöjd prestanda. Dessutom höjs energiåtgången med detta läget påslaget vilket yttrar sig i högre värme.. Sedan kan man se att Jalle94:s alternativ innehåller en SSD-disk vilket är av magnitud då han definitivt kommer uppleva skillnad i vardagligt utnyttjande av datorn gentemot en mekanisk HDD.

Sen om framtidssäkerhet så kommer säkerligen 1366 fasas ut när Sandy bridge kommer. Då kommer din maskin ändå inte vara framtidssäker trots ett köp av I7. Alltså köp nedanstående alternativ

Permalänk
Medlem

ska operativ system inkluderas?

Permalänk
Medlem

nej inget OS, jag blir smått förvirrad av alla kommentarer vet inte riktigt vad jag ska köra på. Men Det bästa valet måste vara i7 då jag kan köra x16 sli med 1356?

Byggnation av datordelar ska ingå med!

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta ? Läst runt lite tagit från höger och vänster, kommer jag behöva nån cpu fläkt för att Stock låter för mycket ? extra fläktar till GPU ? Funderar kanske på köpa ett till SOC lite senare ifall det skulle behövas.

Permalänk

Nejnej, Prestandaskillnaden med att köra 16/16 är marginell. Läs följande tester t.ex.
Crossfire X8 + X8 Versus X16 + X16 : Crossfire Meets PCI Express 2.0CrossFire Scaling Results: 3DMark And Crysis : PCI Express And CrossFire Scaling: Is P55 Good Enough?
GTX 480 SLI x16/x16 vs. x4/x4 - GTX 480 SLI PCIe Bandwidth Perf. - x16/x16 vs. x4/x4 | [H]ard|OCP

Här följer länkar som behandlar anledningar till att 1366 fasas ut...
Intel's Core i7 870 & i5 750, Lynnfield: Harder, Better, Faster Stronger - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
http://www.sweclockers.com/recension/6193-intel-lynnfield-core-i5-750-och-i7-870/11#pagehead

Helt ärligt. Jalles paket är helt klart det mest prisvärda och du kommer inte få ut mer prestanda än det som han lade upp. Dessutom är den en oerhört enkel process att klocka upp den något utan att riskera en värmebölja då han har en funktionell kylanordning, Noctua NH-U9B..

Mvh

EDIT: Enligt flera så visar blomfield:s tripple-chanel lösning inte några överdrivna fördelar än dual-chanel , inte minst i spel. Därför är det ännu en anledning inte välja 1366.

Permalänk
Medlem

Måste hålla med efter jag tog ett kik på youtube mitt i natten med nån ncxit reviews där han förklarade mycket på olika videos. Jag har nappat på ett nytt bygge och blir nog antingen detta eller Jalles paket!, tagit ett annat moderkort då det inte fanns usb3 på jalles och det vart lite billigare samt att jag fortfarande håller på nvidia, jag har inte haft bra erfarenheter innan med ATI kort även om dom säkert har förbättrats smakar det bättre med nvidia.

Borde jag köpa till extra fläktar ?

Permalänk

Jag skulle lägga till ett par 120 mm chassifläktar för bättre genomflöde. Du var mig en svårövertalad nisse!

Ta en titt bara på det här innan du bestämmer dig för GF 470 SOC

Eller läs dessa recensioner. Ta en titt på jämförelserna med GTX 470. Inte vill du gå miste om den prestandavinsten?
Personligen tycker jag det är synd om dig som går miste om den prestandan du förlorar för att du tycker att " det smakar bättre med Nvidia" Försök rannsaka dig själv och pröva 6870 CF..
Overclock3D :: Review :: ASUS HD6870 Crossfire EXCLUSIVE Review :: Gaming Benchmarks
Alternativt
Radeon HD 6850 & 6870 CrossfireX review

Permalänk
Medlem

Jag läste recensionen här på swec, om jag nu ska köra 6870 CF, vilket märke ska jag köra på ? asus hade den Voltage Tweak som gjorde det möjligt att vrida upp lite extra men jag har inte kollat priset, kommer ju behöva dra ner på något annat för att hamna på ca 13k!

jag är lite envis men inget är UMULIGT

Permalänk

Nja, ta en titt på jalles paket så ser du att den ligger på ~13k . Lägg dit fri frakt så kommer du definitivt inte behöva lägga mer än 13 k

EDIT: IOFS, du ville inte bygga ihop den själv..