Permalänk
Medlem

Problem vid överklockning av i5 760.

Tjo tjena och allt vad det heter.

Har lite problem med min rigg, precis installerat ny kylare i burken och bestämde mig för att ge mig på överklockning men kvittar vad fasen jag gör så får jag Volt problem och moderkortet varnar och återställer.

Kan det vara nätagget som är för klent ? Har i dagsläget en nätdel på 450w (Corsair)

MOBO: Gigabyte P55A-UD4 (F15 rev 2.0)
CPU: Core i5 760
RAM: 1600MHz DDR3 2gb x4
GPU: GeForce GTX460 OC 1gb
Har 3st 120mm fläktar i chassit och en Corsair H50 + (Corsair fläkten)
Övrigt: 2st HDD och en SSD samt DVD

Bios inställningarna är rätt, stängt av xmp, c1e och annat onödigt i M.I.T har dock fortfarande Anti-Doop...

Vad tror ni det kan vara?

Permalänk
Medlem

det bör inte vara nätagget iaf. du ska klara fint på det du har. såvida inte din fläktar slukar nå jävulskt med ström

Visa signatur

Den dagen, den sorgen

Permalänk

Är du säker på att du pillar in rätt inställningar när du klockar?

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Medlem

Ja det tror jag iaf.

BIOS:

CPU inställningar
C1E - Disabled
EIST - Disabled (SpeedStep ?)
Turbo - Disabled
Multiplier - 20x
BCLOCK (standard 133, försökt 20x180 och 21x170)

Minnes inställningar:
XMP - disabled
Beroende på BCLOCK frekvens jag försökt så har jag ställt minnenas multiplier för att inte gå för långt över 1600MHz

Försökt mindre överklockningar och då har det iinte häller fungerat volten vet jag inte riktigt hur jag ska göra med. Har för mig att moderkortet fixar det själv men brukar gissa lite högt?

Har jag missat något ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TNT32:

Ja det tror jag iaf.

BIOS:

CPU inställningar
C1E - Disabled
EIST - Disabled (SpeedStep ?)
Turbo - Disabled
Multiplier - 20x
BCLOCK (standard 133, försökt 20x180 och 21x170)

Minnes inställningar:
XMP - disabled
Beroende på BCLOCK frekvens jag försökt så har jag ställt minnenas multiplier för att inte gå för långt över 1600MHz

Försökt mindre överklockningar och då har det iinte häller fungerat volten vet jag inte riktigt hur jag ska göra med. Har för mig att moderkortet fixar det själv men brukar gissa lite högt?

Har jag missat något ?

varför disable xmp?

ha det på och ändra dom volts du tycker är för högt.

vad har du för volt till minnen, cpu, och QPI?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

varför disable xmp?

ha det på och ändra dom volts du tycker är för högt.

vad har du för volt till minnen, cpu, och QPI?

Minnena jag har stödjer inte XMP. Volten har jag inte rört alls, kör med load line calibration.

Permalänk
Skrivet av TNT32:

Minnena jag har stödjer inte XMP. Volten har jag inte rört alls, kör med load line calibration.

Ska du ha LLC på? Det är väl en av de man normalt slår av vid klock? Jag har nog min av, enligt guiden till att "klocka lynnfield"!!!
(det gör inte nån skillnad kanske, men gör om och gör EXAKT som i guiden här på forumet, sen kan du prova egna inställningar efter lyckad klock?)
(du kanske är erfaren, då behöver du inte lyssna på mig!)
Hursomhelst så är den guiden här på SweC busenkel att följa för oss med Asus eller Gigabyte mobo!
//lycka till

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Entusiast

Ta en titt på YouTube - Intel Core i5 P55 Overclocking Tutorial Part 1 (NCIX Tech Tips #48) och part 2 efter. Så kanske du ser felet eller misstaget du gjort om det är något.

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Precis gjort ett nytt försök och det fungerade inte med manuell volt, LLC, EIST, C1E, Turbo etc allt av enligt allt jag läst.
Ställde BCLOCK på 20x185 (3.7GHz) med Vcore på 1.35 VTT på 1.2 och DRAM på 1.65

Boot Failure igen... Helt slut på ideér nu

Permalänk
Hedersmedlem

*topic redigerad*

Permalänk
Medlem
Skrivet av TNT32:

Precis gjort ett nytt försök och det fungerade inte med manuell volt, LLC, EIST, C1E, Turbo etc allt av enligt allt jag läst.
Ställde BCLOCK på 20x185 (3.7GHz) med Vcore på 1.35 VTT på 1.2 och DRAM på 1.65

Boot Failure igen... Helt slut på ideér nu

är det inte dina minnen som spökar då? du kör dom i 1600 mhz?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

är det inte dina minnen som spökar då? du kör dom i 1600 mhz?

Försöker hålla dom runt 1600 strecket beroende på vilken BCLOCK jag testat. Annars kör jag bara dom i auto (vilket blir 1333 av någon anledning)

EDIT:
Ehm... kan det vara för att nätagget är av äldre model och inte har EPS12v ?(alltså ATX 4pin istället för nya fancypancy 8 pin kontakten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TNT32:

Försöker hålla dom runt 1600 strecket beroende på vilken BCLOCK jag testat. Annars kör jag bara dom i auto (vilket blir 1333 av någon anledning)

EDIT:
Ehm... kan det vara för att nätagget är av äldre model och inte har EPS12v ?(alltså ATX 4pin istället för nya fancypancy 8 pin kontakten)

Du borde ju iaf kunna röra lite på överklockningen men i när du klättrar till högre frekvenser så kommer det begränsa.

Permalänk
Medlem

Är din PCIexpress möjligen olåst?

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TNT32:

Försöker hålla dom runt 1600 strecket beroende på vilken BCLOCK jag testat. Annars kör jag bara dom i auto (vilket blir 1333 av någon anledning)

EDIT:
Ehm... kan det vara för att nätagget är av äldre model och inte har EPS12v ?(alltså ATX 4pin istället för nya fancypancy 8 pin kontakten)

Prova att ha memory-multipliern på 8 och ha FSB på 180.

Du kanske har för mycket VCore? Om du kollar på min signatur och validation, så ser du att jag klarar 180x20 på bara 1.184 (inställt på 1.210 i BIOS tror jag).
Däremot hade jag själv problem när jag körde minnena upp emot 1600. När jag hade dem på 1440 så fungerade det utan problem.
Jag har själv LLC på, då den guide jag använde rekommenderade det, i kontrast mot Sweclockers. ( 3 Step Overclocking Guide – Lynnfield | TechREACTION )