Permalänk
Medlem

Nätverk genom elnätet...

Tjenare!

Snabb fråga: Hur bra fungerar nätverk genom elnätet? Och vad finns det för nackdelar??

Mitt problem är nämligen att få vettiga nätverkshastigheter till det trådlösa nätverket som jag har till tv:n och därav hastigheten mellan min NAS och tv:n... Har prövat att dra en TP-kabel mellan TV:n och NAS:en och det fungerar tokigt mycket bättre, dock så blir det en komplicerad dragning med massa håltagning i väggar om jag ska göra detta stationärt därav vore det bra om man kunde använda EL-nätet...

Shooot!

Permalänk

Jag själv har ingen erfarenhet av nätverk genom elnätet men det jag har läst i andra forum och på prisjämförelsesidor är att det inte rekommenderas om man ska strömma video i nätverket då hastigheten är väldigt varierande. För vanligt surfande funkar det dock bra då en dator inte är så känslig för variationer i dataströmmen.

Permalänk
Medlem

Tanken är ju lite att strömma bilder framför allt, men även video samt musik.... har sett att hastigheterna är upp emot 200Mbit/s om jag fattar det rätt..

Permalänk
Medlem

Köp på öppet köp nånstans å testa, men va jag sett å hört ska dom senaste vara mycket bra bara dom går på samma säkring.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Under optimala förhållanden kan det funka väldigt bra. Allt hänger egentligen på hur ditt elnät ser ut hemma! Det bästa är tveklöst om båda uttagen du vill brygga över ligger på samma säkring, eller åtminstone samma fas. Du måste helt enkelt testa dig fram för att se förutsättningarna och lära dig hur nätet ser ut hos dig.