Permalänk
Medlem

Brev till Anovo

Jag skickade med ett litet brev i paketet tillbaka till Anovo när de skickade en dålig skärm (har haft dålig erfarenhet av Anovo innan):

Hej Anovo!

Denna utbytesskärm jag fick är i mycket sämre skick än den jag har hemma. Har bland annat gått ca 3 gånger så mycket och har en repa vid sidan av skärmen. Efter att ha pratat med Samsung support kom vi fram till att jag skulle skicka tillbaka utbytesskärmen.
Och jag blir inte alls förvånad att det kommer från er, Anovo. Efter att ha läst otaliga sidor på nätet kan jag inte ens förstå att ni fortfarande existerar. Jag vet personer som aldrig rört vid tekniska apparater som kan göra jobbet bättre än er. Ni måste verkligen ha en skev bild av er själva när ni skriver: " ANOVO Nordic AB är känt för hög kvalité, väl fungerande logistiklösningar och ett stort know-how. Vi står för hög service och stor smidighet". Möjligtvis står det säkert nånstans på er hemsida att ni reserverar er för skrivfel. En korrekt omskrivning av ovanstående mening skulle vara:
" ANOVO Nordic AB är känt för dålig kvalité, icke fungerande logistiklösningar och så gott som ingen know-how. Vi står för hög andel fel utförd service och stor osmidighet".
Ni skriver även: "Vår ambition är att alltid vara kundernas bästa val." här kan jag tänka mig att det ska stå:
" Vår ambition är att inte ha några kunder och om så inte är fallet ska vi vara deras sämsta val."
Men detta sagt så tror jag att jag ska lämna in min trasiga skärm hos samhall eller kanske Borås djurpark, jag tror båda dessa kommer utföra en mycket bättre reparation än Anovo.
Ha en bra dag
Med Vänliga Hälsningar
Martin

Jag skickar med 3 kopior så ni stolt kan sätta upp denna på väggarna runt om i huset. Kanske tom ge en kopia till berörd chef eller VD.

Jag var inte otrevlig i brevet, men uppriktig.

Permalänk
Medlem

Ett klockrent brev

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk

Mycket rolig läsning!
Jag tror att den som öppnar kartongen kommer att förvånas.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - Corsair Vengeance 3600 Mhz 32 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Medlem

HaHa! Klockren. Ja Anovo har man ju tröttnat på sen en tid tillbaka.

BTW:

På borås djurpark finns en chimpans som är en hejare på att ta en "dump" på skärmar. (Take a dump)

Permalänk
Medlem

Hej !

Hur ser man att en skärm gått ca 3 gånger mer så mycket, har du hittat en timmätare i menyn på skärmen ?
Jag hittar ingen skulle vara intresserad av denna teknik !!!

//Goerana

Skrivet av ToneBank:

Jag skickade med ett litet brev i paketet tillbaka till Anovo när de skickade en dålig skärm (har haft dålig erfarenhet av Anovo innan):

Hej Anovo!

Denna utbytesskärm jag fick är i mycket sämre skick än den jag har hemma. Har bland annat gått ca 3 gånger så mycket och har en repa vid sidan av skärmen. Efter att ha pratat med Samsung support kom vi fram till att jag skulle skicka tillbaka utbytesskärmen.
Och jag blir inte alls förvånad att det kommer från er, Anovo. Efter att ha läst otaliga sidor på nätet kan jag inte ens förstå att ni fortfarande existerar. Jag vet personer som aldrig rört vid tekniska apparater som kan göra jobbet bättre än er. Ni måste verkligen ha en skev bild av er själva när ni skriver: " ANOVO Nordic AB är känt för hög kvalité, väl fungerande logistiklösningar och ett stort know-how. Vi står för hög service och stor smidighet". Möjligtvis står det säkert nånstans på er hemsida att ni reserverar er för skrivfel. En korrekt omskrivning av ovanstående mening skulle vara:
" ANOVO Nordic AB är känt för dålig kvalité, icke fungerande logistiklösningar och så gott som ingen know-how. Vi står för hög andel fel utförd service och stor osmidighet".
Ni skriver även: "Vår ambition är att alltid vara kundernas bästa val." här kan jag tänka mig att det ska stå:
" Vår ambition är att inte ha några kunder och om så inte är fallet ska vi vara deras sämsta val."
Men detta sagt så tror jag att jag ska lämna in min trasiga skärm hos samhall eller kanske Borås djurpark, jag tror båda dessa kommer utföra en mycket bättre reparation än Anovo.
Ha en bra dag
Med Vänliga Hälsningar
Martin

Jag skickar med 3 kopior så ni stolt kan sätta upp denna på väggarna runt om i huset. Kanske tom ge en kopia till berörd chef eller VD.

Jag var inte otrevlig i brevet, men uppriktig.

Permalänk
Medlem

Mmm försökte hålla det på en rolig nivå och icke otrevligt sätt när jag skrev brevet. Väntar med spänning på ett ev svar

Skrivet av goerana:

Hej !

Hur ser man att en skärm gått ca 3 gånger mer så mycket, har du hittat en timmätare i menyn på skärmen ?
Jag hittar ingen skulle vara intresserad av denna teknik !!!

//Goerana

Jag har 2 st samsung skärmar, på dessa så sänker du kontrast och ljusstyrka till 0 och trycker du på scource-knappen tills menyn dyker upp. Du ser bla körda timmar, antal on-off cykler och en del bra inställningar som inte finns med från början.

Permalänk
Medlem

Anovo kör ju alltid stilen med ett mail dom skickar alla som lämnat in sina datorer i stil med

Hej Bäste Kund,

Vi har gått igenom datorn, moderkortet garanti, spricka USB kontakt, slitna tangenter, repor på datorlocket.

Kostnad reparation 5600;- ex moms, betalas senast 2010-zz-zz

Om Ni inte betalar så belastas ni 3000:- i administreringskostnader.

Svara nu! annars går det till indrivning och dator skickas tillbaka utan rep, returfrakt samt moms samt administration tillförs faktura.

Betalas inte fakture utgår 9000:- ex moms.

Betalas inte 9000:- ex moms så drivs detta vidare genom Justitita, Eran dator blir då likviderad.

Vil ni ha tillbaka dator utan reparation, betala 3000:- ex moms snarast, annars svara inte på detta email.

Med Bästa Julhälsningar Anovo tomtarna med personal.

P.S Vi är inte nåbara per telefon av flera skäl, våra otrevliga kunder, skicka därför email till vår kundtjänst, väntetid på svar cirka 3-4 veckor, vi kan inte garantera om ni inte fått svar att er produkt är skickad till elektronikskroten.

Permalänk

Usch! Jag skulle inte gärna skicka något på reparation till Anovo

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha! klockren, hoppas de svarar...

Permalänk
Medlem

Det som är synd och skrämmande samtidigt är att man i många fall inte har någon val... har man köpt mobilen och garanti finns men butiken den köptes av har avtal med/skickar allt till Anovo, vad ska man göra? Vad KAN man göra?

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför företag jävlas med att fortsätta låta Anovo sköta reparationerna på sina grejjer. Är de mutade eller vad är felet?:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dryad:

Det som är synd och skrämmande samtidigt är att man i många fall inte har någon val... har man köpt mobilen och garanti finns men butiken den köptes av har avtal med/skickar allt till Anovo, vad ska man göra? Vad KAN man göra?

Du kräver att butiken där du köpte varan fixar det. Såg på PLUS på svt att butiken/företaget som sålde varan SKA fixa det, man kan tydligen bara tvärneka att skicka den någon annanstans eller ha kontakt med någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Du kräver att butiken där du köpte varan fixar det. Såg på PLUS på svt att butiken/företaget som sålde varan SKA fixa det, man kan tydligen bara tvärneka att skicka den någon annanstans eller ha kontakt med någon annan.

Det var intressant att läsa. Undrar hur det skulle gå dock, om det inte finns anställda hos butiken som har kunskapen att utföra reparationen (vilket då i och för sig ställer dem på samma nivå som Anovo). Känns lite som att Anovo äger en (icke transparant) monopol och det är det som stör mig mest, plus faktum att det i stort sett är omöjligt att komma i kontakt med dem när man vil bestrida deras kostnadsförslag/bedömning av en skada. Bara att pröjsa för felsökning och få det skickat tbx och fixa själv för bråkdel av priset (vilket jag gjorde), pröjsa hela beloppet och få det "fixat" eller så kan dem erbjuda att "kassera" gratis. Undrar vad dem gör i verkligheten med produkter som skall kasseras förresten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dryad:

Undrar vad dem gör i verkligheten med produkter som skall kasseras förresten.

Går som prima vara som utbytessdel, självklart med de fel som den kom in med. Har själv vart med om det, fantastiskt kul.

Permalänk
Medlem

Jag var på Posten några veckor sen för att skicka paket, då var det en snubbe framför mig från Phone House som skulle skicka in en iphone på reparation till Anovo, han hade bara lagt den i ett vanligt kuvert, inte vaddat kuvert och bara satt frimärken på.

Då frågar idioten tjejen på posten, jag vill ha kollinummer på den också, det går inte säger hon, du skickar ju som vanligt brev, han funderar ett bra tag och sen säger "Skitsamma då, det kommer väl fram"

Skickar man en iphone som vanligt brev, då är man dum i skalllen måste jag säga, vad händer om den kommer bort eller bli skada? Posten bryr sig inte eftersom det är vanligt brev.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dryad:

Det var intressant att läsa. Undrar hur det skulle gå dock, om det inte finns anställda hos butiken som har kunskapen att utföra reparationen (vilket då i och för sig ställer dem på samma nivå som Anovo). Känns lite som att Anovo äger en (icke transparant) monopol och det är det som stör mig mest, plus faktum att det i stort sett är omöjligt att komma i kontakt med dem när man vil bestrida deras kostnadsförslag/bedömning av en skada. Bara att pröjsa för felsökning och få det skickat tbx och fixa själv för bråkdel av priset (vilket jag gjorde), pröjsa hela beloppet och få det "fixat" eller så kan dem erbjuda att "kassera" gratis. Undrar vad dem gör i verkligheten med produkter som skall kasseras förresten.

Jag menar att du behöver inte ha med anovo att göra, det ska butiken fixa. Kolla på svt play där finns säkert plus avsnittet där dom förklarar.

Permalänk
Medlem

!

Skrivet av Likvid:

Jag var på Posten några veckor sen för att skicka paket, då var det en snubbe framför mig från Phone House som skulle skicka in en iphone på reparation till Anovo, han hade bara lagt den i ett vanligt kuvert, inte vaddat kuvert och bara satt frimärken på.

Då frågar idioten tjejen på posten, jag vill ha kollinummer på den också, det går inte säger hon, du skickar ju som vanligt brev, han funderar ett bra tag och sen säger "Skitsamma då, det kommer väl fram"

Skickar man en iphone som vanligt brev, då är man dum i skalllen måste jag säga, vad händer om den kommer bort eller bli skada? Posten bryr sig inte eftersom det är vanligt brev.

Fyfan vilka lågkompitenta personer det finns asså!
Dålig service är vad det är!

Permalänk
Medlem

Hehe ganska snabbt kan man konstatera att ni som svarat TS i denna tråden inte är EN dag över 15 eller har allmänt strul med verklighetsuppfattningen.

Tror inte för en sekund på att någon skickat en iPhone i ett kuvert, hur vet du det öppnade du kuvertet och kollade efter?

Sen vad som togs upp i Plus har inte ett skvatt med Anovo och göra, när du som kund går in till din ÅF med trasig telefon så är det till Anovo den skickas, det är det vissa reagerar på. Eftersom så många ÅF har avtal med just dom kan man känna det som ett visst monopol råder.

Jag har i o f s personligen bara bra erfarenheter av Anovo, men jag är inte mer trångsynt utan att jag vet att det förekommer en hel del missar, medvetna eller ej.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mac80:

Hehe ganska snabbt kan man konstatera att ni som svarat TS i denna tråden inte är EN dag över 15 eller har allmänt strul med verklighetsuppfattningen.

Tror inte för en sekund på att någon skickat en iPhone i ett kuvert, hur vet du det öppnade du kuvertet och kollade efter?

Sen vad som togs upp i Plus har inte ett skvatt med Anovo och göra, när du som kund går in till din ÅF med trasig telefon så är det till Anovo den skickas, det är det vissa reagerar på. Eftersom så många ÅF har avtal med just dom kan man känna det som ett visst monopol råder.

Jag har i o f s personligen bara bra erfarenheter av Anovo, men jag är inte mer trångsynt utan att jag vet att det förekommer en hel del missar, medvetna eller ej.

Vilken tur att vi får ta del av din visdom...

Permalänk
Skrivet av mac80:

Det är väl inte otroligare än att personen i fråga hörde en dialog om att det var just en Iphone som skulle skickas i kuvertet.
Det är märkligt hur du missbrukar begreppet "verklighetsuppfattning"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mac80:

Vilken tur att det kommer en jordnära kille på 30 bast och berättar sanningen och delar med sig av sin outtömliga visdom till oss som snart ska fylla 15 år! Sen kan han även dementera saker som han inte ens varit med om vilket också visar på hans oändliga vishet!

Tacka skaparen för att vi har fått hit denna person som sprider sin vishet!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Har också varit utsatt för detta SKIT företag.. tror jag fick 6-7 utbytes skärmar.. och det var alltid fel på någon, en av skärmande hördes de väl på att något inte satt som de skulle inuti.. men ändå hade skickat till mig, till och med min mormor hade fattat att den inte va som den skulle. Kan nämna ett par fel på skärmarna, döda pixlar,skärm som inte startade,trasig ramkant m.m, till slut ringde jag till samsung support (för 8e gången och förklara att jag aldrig fått en normalt fungerande skärm) hon sa att detta skulle åtgärdas och en HELT NY skärm skulle fixas. hörde inte ett ljud på 3månadern, vips en dag fick jag ett post avi om att jag fått ett paket, och tänkte vad kan detta vara.. jo, ännu en skärm från anovo. och den här gången fick jag en helt ny! ska de verkligen behövas skicka 6-7skärmar fram o tillbaka för att man ska få EN fullt fungerande??

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Ok men då kan jag ställa en fråga istället, vad är det som tas upp i tråden?

- Anovo är ett företag vars syn på sig själva vida överträffar uppfattningen gemene man har av dom
- Programmet PLUS tar upp ett fall där en kund blir hänvisad till tillverkaren istället för ÅF
- En kille från TPH skickar iväg en reparation till Anovo, bristfälligt emballerad

Det är för mig helt jä***a sanslöst hur ni kan diskutera så vitt skilda saker i en och samma tråd, konstigt att det oftast spårar ur.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Moderator
Moderator

Det är helt enkelt poppis att kasta skit på Anovo utan att ha några belägg för det. Anovo gör precis som alla andra företag som sysslar med reparation av hemelektronik missar, men deras felfrekvens är inte på långt när lika hög som vissa i dessa rutinmässigt upphoppande anti-Anovotrådar vill låta påskina.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ToneBank:

Borås djurpark

HAHAHAHAHA

Permalänk
Skrivet av twit:

Det är helt enkelt poppis att kasta skit på Anovo utan att ha några belägg för det. Anovo gör precis som alla andra företag som sysslar med reparation av hemelektronik missar, men deras felfrekvens är inte på långt när lika hög som vissa i dessa rutinmässigt upphoppande anti-Anovotrådar vill låta påskina.

Precis, och de följer även tillverkarnas föreskrifter, vilka kan vara väldigt stränga. I många fall är det faktiskt så att de snarare friar än fäller. Har sett många fall där kunder lämnat in prylar som de haft sönder som de fortfarande fått garanti på då Anovo inte kan påvisa att det är kunden som förorsakat skadan.

När det gäller utbyte eller reparation av produkter så är det också så att det är tillverkaren som avgör i vilka lägen produkten ska bytas ut eller ersättas mot en annan reparerad produkt. Om något ska hållas till svar för dålig service så är det i första hand tillverkaren, sen reparatören och sist återförsäljaren.

Nu kanske det är att göra det lite för enkelt för sig, då reparatören och återförsäljaren kan göra fel likförbaskat, men i regel så hänger det på tillverkarens riktlinjer om garantiärendet går igenom eller inte. De avgör också vad som ska göras med produkten när den behöver service.

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Exakt, Anovo lagar minst 1miljon mobiltelefoner per år. Antal "backrep" är väl ca 1% av alla reparerade telefoner vilket är en extremt bra %. Kan ju även tillägga att det finns rätt många butiker som skickar in telefoner med tveksamt emballage så det är väl inte konstigt att vissa telefoner klassas som "tappskadade" och "ej garanti" tack vare butikerna även om telefonen skickades in för annat fel och ingen synlig skada.

Mobiltillverkarna betalar även väldigt dåligt så teknikerna har tidspress per telefon eftersom reparation som tar över X minuter betyder att Anovo går back på den telefonen så det är oxå en anledning till att vissa telefoner kommer tillbaka med samma fel.

Jag håller dock med om att kundtjänsten kan vara en cirkus. Senast jag sommarjobbade inom Anovo så var det väldigt många som strosade runt o drack kaffe istället för att svara i telefon

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Tror nog att den som tar emot en serviceanmälan ger blanka fan i hur det paketeras osv.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Tror nog att den som tar emot en serviceanmälan ger blanka fan i hur det paketeras osv.

Vad du tror är väl inte särskilt relevant?

Där jag jobbar så är det ofta samma person som tar emot serviceanmälan som packar paketet.
Om jag som återförsäljare slänger ner en telefon i ett kuvert och skickar iväg så ger det mig mer problem än vad det ger kunden. Det är ju jag som får en sur kund, inte Anovo.
Och nej, man skickar inte en telefon i ett vanligt kuvert.
Vi får fraktsedlar ifrån Anovo för att kunna skicka det som företagspaket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Exakt, Anovo lagar minst 1miljon mobiltelefoner per år. Antal "backrep" är väl ca 1% av alla reparerade telefoner vilket är en extremt bra %.

Det där låter helt orimligt. Jag har haft kontakt med Anovo ett flertal gånger, och de har aldrig lyckats laga produkten. I vissa fall har jag istället satt mig ner och lagat varan själv när jag fått tillbaka den i samma skick som den skickades in, i andra har jag åter skickat in den för att sedan skicka vara tvungen att skicka in den en tredje gång så jag får omleverans.

Med tanke på att min erfarenhet är att Anovo har aldrig lyckats laga en enda produkt så finner jag det helt osannolikt att Anovo skulle kunna reparera 99% av alla produkter de får in på första försöket. Anovo är klåpare och den enda anledningen att företaget finns kvar är den bristande konkurrens som råder på reparationsområdet, företaget har över 80% av marknaden enligt deras uppgifter.

Skrivet av jonazz:

Fattar inte varför företag jävlas med att fortsätta låta Anovo sköta reparationerna på sina grejjer. Är de mutade eller vad är felet?:P

Anovo kan i och med sin totala dominans lägga offerter långt under vad någon annan kan göra, och sitter man som ansvarig i andra änden är det klart att man tar den offert som är billigast när företaget samtidigt påstår sig uppfylla kravspecifikationen.