Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk

Få bättre WLAN-hastighet

Jag har 50/8-100/10mbit fiber från Telia och trådat får jag 70-90mbit nedströms och 10-25mbit uppströms medan jag med trådlöst bara får 30-45mbit nedströms och 10-25mbit uppströms.

Min router är en Linksys WRT320N flashad med DD-WRT. Det trådlösa är skyddat och körs på Channel Auto (det går av någon anledning inte att byta kanal...) och N-only mode och jag har satt på Frame Burst och stängt av CTS Protection Mode för att förbättra hastigheten. De enda två enheterna som använder det trådlösa är en laptop med 802.11n-nätverkskort (Atheros AR5B93) samt en iPod Touch 4G (även den med 802.11n-nätverkskort).

Finns det något sätt att förbättra hastigheten genom att ändra MIMO, Beacon interval, DTIM, RTS Threshold, eller liknande? Ni andra som har 100mbit fiber, vad får ni ut med era trådlösa routrar?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag får bara ut 20Mb ner och 16Mb upp när jag mäter med min iphone 4. Du får ju ur mer än mig så va nöjd med det iallafall;)
Har en WNT3600L från netgear o-flashad och 100/10 med fiber från Bahnof

Permalänk

trådlöst är bara halv duplex så du kan nog inte räkna med mer om du inte skräddarsyr för en viss sorts trafik, som om du vet att du främst tankar stora filer och alltså kan öka paketstorleken etc..

Kolla också kanalerna för att se om det finns störande kanaler. Även dect och microvågsugnar och videoövervakning kan störa

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av enectrixx:

Observera att den typen av inlägg inte är tillåtna (se § 4 i reglerna). Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla trådar får samma möjlighet att bli uppmärksammade. Den här gången låser jag inte din tråd, men tänk på det i fortsättningen och läs gärna igenom reglerna en extra gång.

Permalänk
Medlem

laptop trådlöst, 15m från router med betongvägg emellan så får jag 55mbit in och 40 ut.
iphone 4 trådlöst, samma plats, 34mbit in och 11 ut.

så du har nog rätt normala siffror
mätt med bredbandskollen.se samt bredbandskollen's app

Visa signatur

[ Intel Core i7 960 | Asus P6X58D-E Premium | Noctua NH-U12P ]
[ 12GB Kingston HyperX T1 2000MHz | Asus GeForce GTX 480 ]
[ Fractal Design R3 | Corsair 750w HX ]
[ Corsair 120GB F120 SSD, WD Caviar Black 2TB, WD 600GB ]
[ Asus VG236H 120Hz | Samsung P2450H ]