Svenska bredbandsuppkopplingar bland de snabbaste i världen

Permalänk
Medlem

Tur att vi har något i detta helvetes klimat. Kan man inte vara ute så kan man i alla fall trösta sig med att man kan spela med lägre ping och ladda ned snabbare än de flesta andra länder.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Känns som jag inte tillhör snittet , hatar att man bor så jävla långt ut =(

Permalänk
Medlem

Sitter själv med 3G (7Mbit/2Mbit) nuförtiden då Brebandsbolaget och jag inte kommer överens angående ett paket som jag skickade tillbaka, annars så finns det 100/10 i hela området sedan länge tillbaka.

Bodde förut i ett villa område där pensionärerna hade röstat ned förslaget om anslutning till stadsnät, jag och en granne samlade information som vi presenterade lätt förståligt för alla i området plus att vi kontaktade en mäklare som förklarade värdeökning samt att ev kund vid försäljning hellre köper brebandskåk om priset är samma eller lite högre. 3 månader senare var grävaren på plats

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara detta? Jag har 8/1Mbit och på speedtest så harvar den på i ca 3Mbit innan den just på slutet dammar iväg upp till 38Mbit

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Ligger bra till tror jag

BBB fiber, 100/10.

Permalänk
Medlem

Det konstiga är att jag bara fick ~1mbit i upload när jag gjorde det testet.
Jag får runt 10 på bredbandskollen...

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Kan någon förklara detta? Jag har 8/1Mbit och på speedtest så harvar den på i ca 3Mbit innan den just på slutet dammar iväg upp till 38Mbit
http://www.speedtest.net/result/1073206726.png

Det ser konstigt ut. Kolla andra hastighetstester som typ bredbandskollen.

Permalänk
Medlem

Känns ju inte som att man tillhör det där riktigt Hit kommer det ju aldrig nåt snabbare än 2MB/s :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av theWeasel:

Det ser konstigt ut. Kolla andra hastighetstester som typ bredbandskollen.

Den gav ca 7,6 och 0,8 så det verkar troligt.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Frågan är vilken server ni testar emot på bredbandskollen vs speedtest? Bredbandskollen är ju lokalt svenskt medans speedtest kompletterat med pingtest (visar även packetloss) kan testa mot servrar utanför sverige.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Twiggeh:

Känns rätt dåligt ändå att genomsnittet är så lågt i Sverige.. Jag menar, har själv suttit på 100mbit i snart 5 år och redan flera år innan det så hade min morbror 10mbit långt upp i Norrland, Så det här med höga siffror är ju inte direkt någon ny boom.

Så varför har uppgraderingarna gått så långsamt?

Jag tror faktiskt att det svenska genomsnittet är sämre, tänk att hastigheten bygger på speedtest.org. Jag själv har aldrig testat på den hemsidan (har 8/1 Mbit) och jag kan tänka att väldigt många pensionärer inte heller kollar på speedtest.org och dem har med stor sannolikhet inte 100/100 lina. De som testar är ju de som har hög hastighet.

Skrivet av WDac:

många glömmer att de är koppar kabeln mellan station och bostad som är avgörande för hastigheten, inte bara att stationen är utbyggd med ditt å och datt

Hehe jag skulle säga att det är både och som begränsar här hos oss, kopparlina och i andra änden vet e fan.

Skrivet av skogsvilden:

Det onda imperiet Google bygger väl bredband för folket på den amerikanska glesbygden?

Jo det skulle väl vara 1000 kunde eller något sånt som fick gigabit.

Skrivet av PBGP:

Man hoppas att sverige inte tappar stinget nu. ADSL och kabelmodem känns som temporära lösningar. Man önskar att staten kunde pusha lite för fiber till folket!

Jo håller med om det men nuvarande staten säger att det är upp till konsumenterna själv att betala för fiber och om sossarna skulle suttit hade de sagt att alla ska få bredband först så de hade bara byggt ut kopparnätet eftersom det är billigare.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Speedtests flash är ju så buggig att den förstör mina mätresultat.
Med bredbandskollen kommer jag upp i 11/11 och ca 4-5 ping mot sthlm. I speedtest får jag ~8/~9 med 10 ping.

Edit: Ok, nu fick jag 8/0.6 22 ping via bredbandskollen, typ 100% processor vid mätningen. Är det firefox eller Adobes fel?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

USA prioriterar mer på att festa i mellanöstern än att bry sig om något så trivialt som internet. Festerna är inte exakt billiga...

Permalänk
Skrivet av Mormor:

Haft ADSL i typ 9 år, NU börjar de dra in fiber. Men, 68k för fjärrvärme+fiber är inget jag tänker betala :/

Vi drog in Fjärrvärme och tomt fiberrör för en 4? år sedan.
Nu bor jag i en av de kommuner där fjärrvärmen är som billigast men även på de dyraste ställena i Sverige så är det billigare än de flesta andra uppvärmnings alternativ om man har lite bostads yta.

Tror vi betalade något sånt men. tror vi har en anslutnings avgift på en 5K för fibern (om det är rör lagt 10-15k om det ej är det)

Dock så har vi nästan de dubbla fiber priserna då 100/100 kostar en sådär 350kr månaden (tror de var de) + ca 300kr i fiberavgift varje månad. sen kan det säkert vara en anslutnings avgift till leverantören på en summa med..

När jag var mindre önskade jag mig hela tiden snabbare och lägre ping på nätet. Nu kan de nästan kvitta vad man har då det är så slött hela nätet överlag. sen så får man ju inte nyttja hastigheten till något lagligt ändå så

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

I USA så har nästan alla ISP's bandwidth cap

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Tur att vi har något i detta helvetes klimat. Kan man inte vara ute så kan man i alla fall trösta sig med att man kan spela med lägre ping och ladda ned snabbare än de flesta andra länder.

tss Sverige har ju ett bra klimat

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Ja ni har det bra där i Sverige

Permalänk
Medlem

Jag ligger bra till 100/10

WTF!? 40 MBIT?

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk
Medlem

Jag sitter på 0.3/0.1, min mobil är snabbare

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltek:

Bara jag som finner det lustigt att Rumänien ligger så pass högt upp?

Rumänien har flera tusentals CS spelare mer än sverige iaf så

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Vi drog in Fjärrvärme och tomt fiberrör för en 4? år sedan.
Nu bor jag i en av de kommuner där fjärrvärmen är som billigast men även på de dyraste ställena i Sverige så är det billigare än de flesta andra uppvärmnings alternativ om man har lite bostads yta.

Tror vi betalade något sånt men. tror vi har en anslutnings avgift på en 5K för fibern (om det är rör lagt 10-15k om det ej är det)

Lite off topic men Fjärrvärme är aldrig billigast i längden vart du än bor, bergvärme eller luft -> vatten vinner alltid. Hur jag vet det? Energi är mitt liv och jobb, fjärrvärme är bekvämt och billigare än olja och direkt el men inte mer. Ytan på boendet styr också storlek på eventuell värmepump/pris. Billigast att installera ja, att leva med i längden nej!

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

Det ar ju ratt dyrt med bredband har... Jag betalar $63/man inklusive skatt, hyra och andra avgifter for detta.. Kostar ca $50 om man har Basic Cable TV ifran Comcast ocksa men da far man betala ca $115/man for bada.
Vill man ha 50/10 ifran Comcast far man rakna med over $100/man+kostnader for TV(Ca $65 for basic)

Visa signatur

|Antec 200|Asus M4A89GTD PRO|Phenom II x4 965@4GHz|Corsair A70|Asus HD6870|AData 2x2GB CL9 1600MHz@8-8-8-24|1TB Samsung f3|OCZ 600MXSP 600W|Asus PHC3-150|Asus VH242H 24"|

Permalänk

Stockholm, fiber

Erhm... ojämn fördelning?

Ganska varierande resultat, detta var utan något som helst annat program igång

Bredbandskollen ger 140 ner o 20 upp...

Permalänk
Musikälskare

Ja vi har ju en del koppar i marken

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av hoz:

har telias 12-24, 4-5år gammal Zyxel prestige 660H med uppgraderad firmware och får resultat liknande detta på dom flesta tester.
när det gäller torrents så ligger jag mellan 18-22Mbps ner och 2-3Mbps upp.
http://www.speedtest.net/result/1073098482.png

helt sjukt :/ har likadant ADSL modem men har inte uppgraderat någon firmware, värt att göra ?

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Det är ju snarare tvärtom. På många ställen finns det bara en leverantör och därmed heller inget incitament att bygga ut/pressa priserna.

Som du ser så sa jag inte att det var så. Utan vad jag trodde att en anledningen kunde vara. Men du har helt rätt i det du säger. En stor dominerande aktör ger samma effekt.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av johnny:

Lite off topic men Fjärrvärme är aldrig billigast i längden vart du än bor, bergvärme eller luft -> vatten vinner alltid. Hur jag vet det? Energi är mitt liv och jobb, fjärrvärme är bekvämt och billigare än olja och direkt el men inte mer. Ytan på boendet styr också storlek på eventuell värmepump/pris. Billigast att installera ja, att leva med i längden nej!

Visst bergvärme eller slingor i mark/vatten är bra.

Dock luftvärmepumpar håller ju bara ca 10år sen behöver man köpa ny så att de är billiga tycker jag inte iaf Sen så ska man alltid ta i akt vad man haft för annan uppvärmning och hur stort huset är och hur mycket man gör av med.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Japp så sant, 73/230 med Adsl... HAHAHAHA

själv sitter man på 8/0.85

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk

det käna som jag redan viste detta fast jag inte läst det innan

Permalänk

Här sitter de flesta på 1-8mbit adsl, fiber är inte att tala om typ. :S