Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Det är väl självklart att du kan sitta häktad utan misstanke om brott om du på olika sätt t.ex. kan störa en utredning eller misstänks avvika trots att du är part i en utredning. Du kan sitta häktad i väntan på identifikation osv osv.

Nej, häktning sker bara om man är misstänkt för brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Ja, jag tycker det är absolut, 100%, ok för politiker att ljuga för befolkningen, om befolkningen inte kan hantera sanningen eller på annat sätt må generellt bättre av att bara höra halva sanningen.

Det är väl ändå vi som har valt regeringen, då borde vi ha rätt att veta vad de gör. Om de gör något som befolkningen inte gillar, kanske de inte borde göra det alls.

Skrivet av Krimsarn:

Tycker också att dom bör övervaka medborgarna, i viss mån såklart.
Sålänge dom gör vad dom kan för att skydda mig, mitt ego och min dyra sportbil, så går jag med på det.

Om de installerar kameror i varje rum i ditt hem, skulle du gå med på det?

Skrivet av Krimsarn:

Ingen kan slåss mot en supermakt, speciellt inte två.

USA vann ju helt klart i Vietnam, och de vinner så himla hårt i Afghanistan/Irak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av treffin:

Nej, häktning sker bara om man är misstänkt för brott.

Ja det är felformulerat av mig. Men jag pratar om frihetsberövande vilket jag antar att man är ute efter om man pratar om att "I USA kan man bli häktad utan att ha begått ett brott" och liknande larv. Överlag så krävs det inte särskilt mkt för att bli häktad i Sverige.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Du tänker kanske på anhållande?
https://lagen.nu/1942:740#K24P6

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AMD_for_life:

fel fel han är i london

Jag notrade det. Spelar ju fortfarande ingen roll för Sverige kan ändå inte lämna ut honom bara för att man i USA kan frihetsberöva folk lite hur som helst eller hur det nu var.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Det ena utesluter inte det andra. Jag ser det som högst sannolikt att kvinnorna upplever det som att de har utsatts för ett sexualbrott, samtidigt som den presumtiva gärningsmannens politiska "fiender" tar tillfället i akt att kasta så mycket skit som möjligt på honom.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Ska inte spekulera i om Assage han är skyldig eller ej. Men jag undrar om man verkligen kan lita på rättsväsendet. Med så många inflytelserika och rika fiender som Assage har skulle jag bli väldigt förvånad om inte någon av dom försöker mutar,hotar,manipulera eller dra ut på fallet i det längsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Det är inte heller några bra argument, jag tycker bara att det är lustigt Assange klantat sig till denna grad. De senaste publiceringarna kan mycket väl vara det största han gör och att vid denna tidpunkt ge efter för sina kroppsliga frestelser fullt ut bara för att några kvinnor knackar på dörren är minst sagt oerhört klantigt.

Hur vet vi att han ens har gjort det?

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast nu är han inte i USA utan i Sverige och där betyder amerikanska lagar ingenting.

förhandlingar om hans utlämnande till USA pågår enligt AB : Wikileaks: Här sitter Julian Assange häktad i London | Nyheter | Aftonbladet

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Entusiast
Skrivet av flancen:

förhandlingar om hans utlämnande till USA pågår enligt AB : Wikileaks: Här sitter Julian Assange häktad i London | Nyheter | Aftonbladet

Fortfarande, på vilka grunder kan Sverige tvinga över honom till USA?
Att USA gärna vill ha tag på honom råder det ju inga tvivel om men hur i all världen skulle det gå till med mindre än en regelrätt kidnappning?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av dosman:

Det har hänt förut. Det kan hända igen.

Extradition of Ahmed Agiza and Muhammad al-Zery - Wikipedia, the free encyclopedia

USA övertygade Sveriges regeringen att ta hårdare tag mot illegal fildelning också. Om USA övertygar Sverige att överlämna Assange så det här är inte första gången USA pressar Sverige till att agera på ett visst sätt.

Det är viss skillnad att överlämna folk misstänkta för brott till landet de är medborgare och överlämna dem till ett helt annat land.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Ja det är felformulerat av mig. Men jag pratar om frihetsberövande vilket jag antar att man är ute efter om man pratar om att "I USA kan man bli häktad utan att ha begått ett brott" och liknande larv. Överlag så krävs det inte särskilt mkt för att bli häktad i Sverige.

Sverige har väl vidare ett av västvärldens slappaste förhållningssätt till häktningstiden, känns som man kan sitta häktad i evigheter även för relativa småbrott, än värre med restriktioner. I Sverige kan man alltså som häktad de facto sitta i isolering i över ett år. Något vi blivit kraftigt kritiserade för av bla Europarådet och Amnesty och i åtminstone en dom från Europadomstolen. Kan visserligen blivit bättre sen 2008/2009 när detta var som mest uppmärksammat.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dosman:

Det har hänt förut. Det kan hända igen.

Extradition of Ahmed Agiza and Muhammad al-Zery - Wikipedia, the free encyclopedia

USA övertygade Sveriges regeringen att ta hårdare tag mot illegal fildelning också. Om USA övertygar Sverige att överlämna Assange så det här är inte första gången USA pressar Sverige till att agera på ett visst sätt.

och hur mycket skit fick de efter den manövern? Tror du verkligen någon skulle våga sig på att flytta en så stor profil som Assange till USA? Politiskt självmord någon?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av PenPusher:

Sverige har väl vidare ett av västvärldens slappaste förhållningssätt till häktningstiden, känns som man kan sitta häktad i evigheter även för relativa småbrott, än värre med restriktioner. I Sverige kan man alltså som häktad de facto sitta i isolering i över ett år. Något vi blivit kraftigt kritiserade för av bla Europarådet och Amnesty och i åtminstone en dom från Europadomstolen. Kan visserligen blivit bättre sen 2008/2009 när detta var som mest uppmärksammat.

Jajamen, och dessutom håller jag med om ditt tidigare inlägg om att det ena inte utesluter det andra. Självklart kan det vara så. Isolering är en av de värsta metoderna av frihetsberövande och det utnyttjas friskt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

och hur mycket skit fick de efter den manövern? Tror du verkligen någon skulle våga sig på att flytta en så stor profil som Assange till USA? Politiskt självmord någon?

folk ogillar Beatrice Ask, så om hon ordnar med överföringen får hon avgå och PANG, Sverige har smekt USA och gjort sig av med en ogillad politiker, sen kommer näste politiker inte få bära skulden för FRA IPRED m.m;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Skrivet av flancen:

folk ogillar Beatrice Ask, så om hon ordnar med överföringen får hon avgå och PANG, Sverige har smekt USA och gjort sig av med en ogillad politiker, sen kommer näste politiker inte få bära skulden för FRA IPRED m.m;)

Jag hoppas du har rätt för än sämre moderat justitieminister har aldrig existerat, det är väl egentligen bara pajasen Bodström som kan konkurrera till titeln som sveriges genom tiderna sämsta justitieminister. Har hon ens en juristexamen? T.o.m. Bodström har åtminstone en jur kand, vilket borde vara det absoluta minimikravet.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Skrivet av PenPusher:

Har hon ens en juristexamen? T.o.m. Bodström har åtminstone en jur kand, vilket borde vara det absoluta minimikravet.

Vad jag hört så har hon inte juristexamen.

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PenPusher:

Jag hoppas du har rätt för än sämre moderat justitieminister har aldrig existerat, det är väl egentligen bara pajasen Bodström som kan konkurrera till titeln som sveriges genom tiderna sämsta justitieminister. Har hon ens en juristexamen? T.o.m. Bodström har åtminstone en jur kand, vilket borde vara det absoluta minimikravet.

Tyvärr finns det inga kompetenskrav alls för ministerposter. Man kan ju tycka att det borde sitta någon som faktiskt kan något om pedagogik som utbildningsminister till exempel. Nu har vi ju en major som utbildningsminister. Finansministern har ju åtminstone läst statsvetenskap och ekonomi men kan inte hitta vad han har för examen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

DN har en genomgång om vilken typ av sexbrott det troligen handlar om:
Förhören ger oklar bild - DN.se

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Tyvärr finns det inga kompetenskrav alls för ministerposter. Man kan ju tycka att det borde sitta någon som faktiskt kan något om pedagogik som utbildningsminister till exempel. Nu har vi ju en major som utbildningsminister. Finansministern har ju åtminstone läst statsvetenskap och ekonomi men kan inte hitta vad han har för examen.

Posten som utbildningsminister handlar som jag ser det mer om politiska visioner, sedan är det upp till departementet att genomföra dem på lämpligt vis, medan justitieministern på ett helt annat sätt måste förhålla sig till existerande lagar och normer. Det är uppenbart att Ask t.o.m. missförstått grundläggande rättsliga normer som rättssäkerhet, med sitt högst suspekta "gredelina kuvert till misstänkta sexköpare"-utlägg.

Borg kompenserar mer än väl för en eventuell avsaknad av examen med en synnerligen gedigen yrkeskarriär.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk om Alliansen kickade sänket Ask och gav justieministerposten till Maria Abrahamsson istället, vilket vinst för svenskt rättsväsende!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

Tänk om Alliansen kickade sänket Ask och gav justieministerposten till Maria Abrahamsson istället, vilket vinst för svenskt rättsväsende!

hur skulle det vara en vinst? "garbage in, garbage out" YouTube - George Carlin Doesn't vote

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PenPusher:

Posten som utbildningsminister handlar som jag ser det mer om politiska visioner, sedan är det upp till departementet att genomföra dem på lämpligt vis, medan justitieministern på ett helt annat sätt måste förhålla sig till existerande lagar och normer. Det är uppenbart att Ask t.o.m. missförstått grundläggande rättsliga normer som rättssäkerhet, med sitt högst suspekta "gredelina kuvert till misstänkta sexköpare"-utlägg.

Borg kompenserar mer än väl för en eventuell avsaknad av examen med en synnerligen gedigen yrkeskarriär.

Fast politiska visioner utan verklighetsförankring är ju lika kontraproduktivt överallt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flancen:

hur skulle det vara en vinst? "garbage in, garbage out" YouTube - George Carlin Doesn't vote

Hur skulle ditt inlägg vara en argumentation? MA har en juristexamen och har bland annat offentligt kritiserat Ask för hennes ogenomtänkta idéer (gredelina kuvert mfl mfl), kritiserat FRA-lagen och förkastat sexköpslagen som ett resultat av radikalfeminister.

I hennes värld hade fall som Assange inte fått världen att skratta åt våran sexualbrottslag.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Det var väl någon kanadensisk politiker som tyckte att eller sa att Assange skulle mördas. Oavsett vad lilla landet lagom tycker tänker så får vi hit honom nu pga av dessa högst sannorlikt falska våldtäktsanklagelser så kommer han att antingen bli utlämnad eller på annat sätt norpas av usa är vad jag tror. Har läst det mesta jag har sett angående detta blåsväder och det senaste är att dom 2 tjejerna ville att han skulle testa sig för hiv eller annan könsjukdom då dom haft oskyddat sex men sen eskalerade till att bli våldtäkt av någon anledning. Det verkar ju inte vart så motvilligt innan dess att dom fick reda på varandra. Och vad man hört så skall ju en av damerna ha en egen blogg där hon skriver hur lätt det är för en kvinna att anmäla en man för våldtäkt för egen vinnings skull. Men tiden kommer väl avgöra vad som händer.
USA skulle nog göra bäst i att försöka gå vidare som vanligt efter denna näsbrännan. Skulle han bli utlämnad och dömd till livstid eller dödsstraff eller bara mulad så kommer det bli martyr liknande konsekvenser och trigga ännu fler att gå i hans fotspår och skapa en ännu skevare bild av USA vilket i sin tur skulle skada dom ännu mer. Men den som lever får se. Personligen tycker jag att han är hjälte som ger sig på och blottar hur korrupta och dubbelspelande Amerikanare är.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är jättekul att Assange själv får känna på hur det är att vara en del av en läcka:

10 days in Sweden: the full allegations against Julian Assange | Media | The Guardian

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

Hur skulle ditt inlägg vara en argumentation? MA har en juristexamen och har bland annat offentligt kritiserat Ask för hennes ogenomtänkta idéer (gredelina kuvert mfl mfl), kritiserat FRA-lagen och förkastat sexköpslagen som ett resultat av radikalfeminister.

I hennes värld hade fall som Assange inte fått världen att skratta åt våran sexualbrottslag.

MA är en populistisk tönt som sällan skyr lögn som metod. Minns väl när hon i våras publicerade ett debattinlägg om RAKEL-projektet. Hon hävdade ditt och datt vad gäller kostnader och effektivitet för projektet som helhet. Problemet var att hon hade skeva grundfakta från början. Att hon sedermera avfärdar kritik mot sin artikel som "nonsens" vid en middagsbjudning, där personen som kritiserar råkar vara styrelseordförande för just det konsortium som bildades i samband med att projektet påbörjades är bara löjligt.

Sedan kan man fråga sig huruvida en justitieminister rent faktiskt vinner något på 270hp juridik. Tjänstemännen gör det mesta ändå och ministerstyre är inte lagligt i Sverige...

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tyvärr finns det inga kompetenskrav alls för ministerposter. Man kan ju tycka att det borde sitta någon som faktiskt kan något om pedagogik som utbildningsminister till exempel. Nu har vi ju en major som utbildningsminister. Finansministern har ju åtminstone läst statsvetenskap och ekonomi men kan inte hitta vad han har för examen.

Värsta exemplet på idiotiska ministertillsättningar är till dags datum trots allt Leni Björklund :). Hur fan kan man få för sig att tillsätta en försvarsminister som inte har någon som helst erfarenhet av försvarsmakten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dosman:

Det har hänt förut. Det kan hända igen.

Extradition of Ahmed Agiza and Muhammad al-Zery - Wikipedia, the free encyclopedia

USA övertygade Sveriges regeringen att ta hårdare tag mot illegal fildelning också. Om USA övertygar Sverige att överlämna Assange så det här är inte första gången USA pressar Sverige till att agera på ett visst sätt.

Det kanske var så det gick till när Palme blev mördad. Han tyckte inte så bra om USA.