Permalänk
Medlem

Assange gripen

Rätt eller fel? Skitkastning eller sexbrott? Våldtäckt eller brusten kondom?

Själv vill jag mest se en trevlig diskussion. Vad jag förstått det som var det något med en brusten kondom i ett av fallen? Är detta felaktig information eller inte?

Permalänk
Medlem

Jag gissar att anklagelserna om våldtäkt är rent nonsens och att "någon" betalat ett par tjejer för att anklaga honom för detta.
Anklagelserna kommer ju lite väl "lägligt".
Varför skulle Assange när han står på toppen av sin "hjältekarriär" plötsligt totalsabba allt för sig själv genom att begå sexbrott som skulle få alla att se ner på honom istället ?

Naturligt kan anklagelserna vara sanna, men då skulle det vara så totalt ogenomtänkt och idiotiskt och även extremt dålig "timing" av Assange.
Genom sitt agerande rörande wikileaks så ger han intrycket att vara en smart person som planerar sina steg noga, vilket skulle stå helt i kontrast med brotten han anklagas för.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Wikileaks: Julian Assange's 2 one-night stands spark a worldwide hunt | Mail Online

Någon kanske kan bekräfta det som står där? Annars verkar det ju rent utav löjligt.

Permalänk
Medlem

Jag håller med ovanstående. En person av Assanges kaliber borde inte klanta till sig till den graden att han skulle "utföra" två sexualbrott på en och samma helg(?). Konspiratören i mig viskar att det ligger en hund begraven här.

Permalänk
Medlem

Alla människor kan fatta irrationella beslut (läs, begå brott). Oavsett kaliber.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Ja det var på tiden att dom grep honom.
De flesta, om inte alla, mår nog bättre av att inte känna till allt mygleri och alla mörka hemligheter som är just hemligheter av en anledning.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Alla människor kan fatta irrationella beslut (läs, begå brott). Oavsett kaliber.

Fast i detta fallet låter det lite väl otroligt... Hur ofta blir två kvinnor som precis har träffat varandra våldtagna på samma helg av samma kille? Agemman`s länk tar upp ganska mycket av oklarheterna i fallet.. tjejerna kommer få otroligt svårt att förklara hur de kunde hålla fester och blogga om honom dagen efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Ja det var på tiden att dom grep honom.
De flesta, om inte alla, mår nog bättre av att inte känna till allt mygleri och alla mörka hemligheter som är just hemligheter av en anledning.

Öhh va? Så du tycker det är okej för politiker att ljuga för folket? Är det dessutom inte samma politiker som insisterar på att övervakning av medborgarna är okej "Den som inte har något att dölja..." Kan politikerna övervaka medborgarna så kan medborgarna göra samma sak tillbaka.

Permalänk
Medlem

Om han är anklagad och misstänkt för ett brott så är det rätt att gripa honom och utreda detta. Om det sedan står utom timligt tvivel att han är skyldig då ska han också straffas. Bara för att han är känd och begått stora gärningar på ett plan behöver inte betyda att han behöver vara oskyldig när det gäller annat. Se på Hans Reiser som skapade Reiser FS, ett smart filsystem för Linux. Trots att han var smart så mördade han sin fru...

Sedan får man förstå att många vill sätta dit honom så visst finns det anledning att tvivla, men detta får väl utredas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Fast i detta fallet låter det lite väl otroligt... Hur ofta blir två kvinnor som precis har träffat varandra våldtagna på samma helg av samma kille? Agemman`s länk tar upp ganska mycket av oklarheterna i fallet.. tjejerna kommer få otroligt svårt att förklara hur de kunde hålla fester och blogga om honom dagen efter.

Varken du eller jag är i någon som helst position att göra den bedömningen. Vi avvaktar domstolsbeslut i frågan tycker jag.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Avstängd

Jag tycker inte att hans bakgrund, publika roll och det anseende han hade bland många är ett bra argument för att han inte skulle ha gjort något i stil med det han anklagas för.
Det är inte svårt att se hur en man vars möjligheter att ha relationer med attraktiva kvinnor nu plötsligt ökat dramatiskt utnyttjar detta.

Var ni lika förvånade över Tiger Woods affärer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0rk:

Fast i detta fallet låter det lite väl otroligt... Hur ofta blir två kvinnor som precis har träffat varandra våldtagna på samma helg av samma kille? Agemman`s länk tar upp ganska mycket av oklarheterna i fallet.. tjejerna kommer få otroligt svårt att förklara hur de kunde hålla fester och blogga om honom dagen efter.

Tja, det låter faktiskt som mycket troligare än vad du insinuerar. Händer ofta, skulle jag inte säga att det gör, men att en och samma man som våldtagit en gång kan göra det ytterligare en gång inom kort tid är långt ifrån omöjligt. Att två offer finns i samma bekantskapskrets är ej heller uteslutet på något sätt.

Det låter på dig som att man ska ta sannolikheten för att en godtyckligt vald man är våldtäktsman och multiplicera det med sannolikheten för att två människor känner varandra. Eller ännu värre, ta P för våldtäkt, P för våldtagen kvinna och P för att två slumpmässigt valda människor känner varandra och multiplicera ihop. Det är fel. Sannolikheten är _mycket_ större än så.

Men visst, sannolikheten att en akt tolkas som våldtäkt ökar om väninnan gör den tolkningen med samma man, så det kan eskalera på detta sätt också.

Min poäng är att vi inte kan hantera sannolikheter som oberoende händelser i detta fall.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Bra säger jag. Han borde anmält sig själv i Sverige direkt när han blev efterlyst om han nu är så himla oskyldig. Han skall väll behandlas likadant som alla andra som misstänks för brott.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Låter som de försöker sätta dit han för något annat än vad han isf är 'anklagad för'. Han gick ju själv till polisstationen och hur troligt är det att han skulle sätta sig i klistret i Sverige av alla länder?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Bra säger jag. Han borde anmält sig själv i Sverige direkt när han blev efterlyst om han nu är så himla oskyldig. Han skall väll behandlas likadant som alla andra som misstänks för brott.

Han är ju inte riktigt i samma situation som alla andra.
Att anmäla sig själv i Sverige och därmed riskera utlämning till USA som han släppt omfattande hemligstämplat material om låter inte som en vettig utväg. Det är bland annat detta som gör att jag är rätt övertygad om att dessa våldtäktsanklagelser är falska och "skapade" i syfte att få Assange dit man vill och/eller jävlas med honom pga hans wikileaks.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Han är ju inte riktigt i samma situation som alla andra.
Att anmäla sig själv i Sverige och därmed riskera utlämning till USA som han släppt omfattande hemligstämplat material om låter inte som en vettig utväg. Det är bland annat detta som gör att jag är rätt övertygad om att dessa våldtäktsanklagelser är falska och "skapade" i syfte att få Assange dit man vill och/eller jävlas med honom pga hans wikileaks.

Varför skulle han utlämnas till USA? Han har ju begått brott i Sverige. Han skall prövas i rätten som alla andra. Han kan ju inte slippa rättegång bara för den han är.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Entusiast

Jag har väldigt svårt att se att han skulle lämnas ut till USA. Visst, vi har tydligen skickat av misstänkta terrorister till USA förr men se bara på vilket liv det blev när det kom ut. Tror du verkligen någon vågar ta det beslutet igen, speciellt när det gäller någon med lite högre profil?
Sen är han ju fortfarande inte anklagad för något brott i USA så det går ju inte att lämna ut honom heller.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag har väldigt svårt att se att han skulle lämnas ut till USA. Visst, vi har tydligen skickat av misstänkta terrorister till USA förr men se bara på vilket liv det blev när det kom ut. Tror du verkligen någon vågar ta det beslutet igen, speciellt när det gäller någon med lite högre profil?
Sen är han ju fortfarande inte anklagad för något brott i USA så det går ju inte att lämna ut honom heller.

I USA behöver man inte var anklagad för ett brott för att bli frihetsberövad.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mattoys:

I USA behöver man inte var anklagad för ett brott för att bli frihetsberövad.

Fast nu är han inte i USA utan i Sverige och där betyder amerikanska lagar ingenting.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag har svårt att se någon större konspiration, liksom han hade väl haft sex med de båda och han har väl gjort det som han är anklagad för också? (där man kan diskutera detaljer, som vi inte vet något om) Och det låter för mig som osannolikt att någon stat skulle ha gjort detta och fått "vanliga" kvinnor att gå med på det. Finns det något skumt i kvinnornas försluta som kan väcka misstanke, så kan detta komma fram.

Annars tycker jag Assanges agerande var bra, för nu får folket äntligen veta vad våra folkvalda håller på med. Och bättre förståelse för byråkrati där man döljer saker för folket för vårat eget bästa, -vi är för dumma för sanningen, vi klarar ej av att hantera den.. Sedan måste såklart våra politiker och säkerhetspolis ha hemligheter.

Angående utlämning till Usa, så kommer nog Usa kräva detta. Om Assange blir friad från våldtäkterna, så kan nog usa inofficiellt ställa krav på sverige att utlämna annars kommer repressalier av något slag. (syftar inte precis på invasion, det finns mycket annat som visum i usa m.m)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

I USA behöver man inte var anklagad för ett brott för att bli frihetsberövad.

Vaddå I USA behöver man inte vara anklagad för ett brott för att bli frihetsberövad? För det första så består USA av en mängd delstater med mängder med olika slags lagar om häktning för det andra menar du att man inte kan sitta häktad i Sverige utan vara anklagad för ett brott? Jag antar att du till att börja med menar misstänkt för ett brott?

Det är väl självklart att du kan sitta häktad utan misstanke om brott om du på olika sätt t.ex. kan störa en utredning eller misstänks avvika trots att du är part i en utredning. Du kan sitta häktad i väntan på identifikation osv osv.

Om USA ska kräva Assange överlämnad så krävs självklart en brottsrubricering och att det går genom korrekta kanaler.

Vill man skapa en fiktiv brottsrubricering för att därmed få Assange gripen så är självklart våldtäktsanklagelser i princip det värsta man kan använda sig av. Det finns ca 99 andra brottsrubriceringar som är bra mycket enklare och vattentätare att använda sig av än att förlita sig på att två olika individer ska hålla tyst och inte förstöra hela upplägget.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

USA bryr sig nog inte om han blir utlämnad eller inte. Tror CIA eller något knäpper honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

USA bryr sig nog inte om han blir utlämnad eller inte. Tror CIA eller något knäpper honom.

Varför? För att må bra i magen? Vore ju ytterst dumt att knäppa honom överhuvudtaget, inget står och faller med Assange precis och läckan har ju redan skett. Vad hjälper det överhuvudtaget att "knäppa honom" eller "få honom att sitta inne på livstid" eller whatever man nu kommer på?

Trots wikileaks enorma PR-kampanj över hur världen skulle "förändras" och "historien skrivas om" osv så var det ju inte precis något revolutionerande enorma nyheter som dök upp. Jag tror de flesta inte blir chockade att diplomater pratar skit om varandra och att länders representanter gör narr av varandra och allt annat trams som dykt upp de senaste dagarna.

Det finns ju inget att vinna på att det händer Assange något. Det borde vara snarare tvärtom i sådant fall att USA kommer förlora mycket mer om det händer Assange något för att en hel tomtearmé foliehattar kommer göra i byxan.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haricots:

Jag tycker inte att hans bakgrund, publika roll och det anseende han hade bland många är ett bra argument för att han inte skulle ha gjort något i stil med det han anklagas för.
Det är inte svårt att se hur en man vars möjligheter att ha relationer med attraktiva kvinnor nu plötsligt ökat dramatiskt utnyttjar detta.

Var ni lika förvånade över Tiger Woods affärer?

Det är inte heller några bra argument, jag tycker bara att det är lustigt Assange klantat sig till denna grad. De senaste publiceringarna kan mycket väl vara det största han gör och att vid denna tidpunkt ge efter för sina kroppsliga frestelser fullt ut bara för att några kvinnor knackar på dörren är minst sagt oerhört klantigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Öhh va? Så du tycker det är okej för politiker att ljuga för folket? Är det dessutom inte samma politiker som insisterar på att övervakning av medborgarna är okej "Den som inte har något att dölja..." Kan politikerna övervaka medborgarna så kan medborgarna göra samma sak tillbaka.

Ja, jag tycker det är absolut, 100%, ok för politiker att ljuga för befolkningen, om befolkningen inte kan hantera sanningen eller på annat sätt må generellt bättre av att bara höra halva sanningen.

Tycker också att dom bör övervaka medborgarna, i viss mån såklart.
Sålänge dom gör vad dom kan för att skydda mig, mitt ego och min dyra sportbil, så går jag med på det.

Men inte ens jag är så naiv att tro att allt dom gör är för allmänhetens bästa, budgeten måste ju stämma också.

Julian Assange har säkert en fin tanke med vad han gör, jag har inget emot honom.

EDIT: Ja just det ja, glömde säga det viktigaste:

Ingen kan slåss mot en supermakt, speciellt inte två.

Visa signatur

Eh!

Permalänk

Jag finner konspirationsteorier per definition, och av princip, roliga. Ni som tror att usa ligger bakom har sett för många filmer, varför skulle han inte kunna våldta nån? Det är ingen messias vi snackar om. Ni som tror det har också sett för många filmer.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Termit i WTC, Bilderbergermöten och Assange. Jag tror aldrig världen mognar och fattar vad som händer. Det är inte vi, politiker eller presidenter som bestämmer. Nån annan styr och nån annan ogillar Assange Självklart är det inte USA som står bakom allt, men NÅGON gör ju. Bevisligen.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast nu är han inte i USA utan i Sverige och där betyder amerikanska lagar ingenting.

fel fel han är i london

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Han är ju inte riktigt i samma situation som alla andra.
Att anmäla sig själv i Sverige och därmed riskera utlämning till USA som han släppt omfattande hemligstämplat material om låter inte som en vettig utväg. Det är bland annat detta som gör att jag är rätt övertygad om att dessa våldtäktsanklagelser är falska och "skapade" i syfte att få Assange dit man vill och/eller jävlas med honom pga hans wikileaks.

Nja. Även om jänkarna skulle ha en sådan konspiration på gång så skulle de ändå vara kompetenta nog att inse att det Assange gjort sig skyldig till är ett politiskt brott, eller mer exakt ett absolut-politiskt brott. Brott av den kalibern förbjuder i regel utlämning även om kravet på dubbel straffbarhet är uppfyllt. Så är i vart fall fallet i Sverige. Det är vidare i enlighet med gällande utlämningsavtal, så det är inte direkt en överraskning för någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dosman:

Är det normalt att det tar flera månader innan rättegången ens börjar?

CFR gjorde diverse utredningar för ett drygt år sedan, där de konstaterade att det inte är speciellt ovanligt att man får vänta mer två år på rättegång. http://www.centrumforrattvisa.se/publikationer
Domstolsverkets mål är att majoriteten av bråttmål ska behandlas inom fem månader (jag gissar att det är fem månader efter åtal). http://www.domstol.se/templates/DV_Press.aspx?id=15137