Permalänk
Medlem

Ny dator! Tajt budget!

Hallå!
Nu är det dags att skaffa en ny dator då min nuvarnade har förlorat sin glans för väldigt många år sen.
Som sagt så har jag ingen vidare budget. Jag kan sträcka mig till 4500 som högsta.

Krav:
FEAR 1 & 2 (Högsta laggfritt.)
GTA IV (Höga inställningar, laggfritt.)
Call of duty: Black Ops (Högsta, laggfritt).

Sedan så ska jag spela lite mindre krävande spel såsom Bus Driver, Euro truck simulator, cs, The sims osv.

Kan någon lägga ihop ett schysst paket?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Entusiast

Tryck in ett bättre moderkort + processor med 4 kärnor + http://www.sweclockers.com/annons/52968-zotac-gts-450-oanvant , Tror du skulle Tjäna mer prestanda på det, Ja annonsen är min

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Går det verkligen att få en dator som klarar black ops på högsta för 4,5 k???

Permalänk
Medlem

Om ett 5770 klarar det på högsta går det om man bygger själv och redan har OS. tror man kommer runt 4,7k utan dvdbrännare.

Permalänk
Medlem

Spara någon tusenlapp till, det blir inte så himla mycket speldator för 4500:-

Edit: Om inte begagnade datorer är ett alternativ förstås.

Edit2: Om du nu absolut behöver en dator inom den budgeten kanske du kan köra på något liknande detta förutsatt att du kan bygga själv och har operativsystem:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Spara någon tusenlapp till, det blir inte så himla mycket speldator för 4500:-

Edit: Om inte begagnade datorer är ett alternativ förstås.

Edit2: Om du nu absolut behöver en dator inom den budgeten kanske du kan köra på något liknande detta förutsatt att du kan bygga själv och har operativsystem:

http://img820.imageshack.us/img820/9156/dator.png

Nätdel missad.

Men det är näst intill omöjligt att bygga något för att spela de utsatta spelen, med en budget som denna.

För så här lite pengar brukar jag aldrig föreslå Intel, men jag tänke göra ett försök.
Moderkortet ger dock inte mycket rum för uppgradering. Men här är det:

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Nätdel missad.

Oj, tack för att du påpekade det. Förstår inte hur jag kunde missa någonting så väsentligt!
Jag brukar vanligtvis vara den som är snabbt på plats att påpeka sådana missar men nu var det minsann min tur.

TS: Du bör som sagt spara åtminstone ~1000kr till för att få en lite bättre dator, just i denna pressade prisklass gör någon tusenlapp otroligt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Kan du tänka dig handla från USA? I Sådana fall kan du få en dubbelt så bra speldator nästan. annars.

Sen ska du ju bara räkna till frakt, svensk moms och ev. tullavgift. Plötsligt blev det väldigt mycket dyrare.

Till TS: Tror du har lite för höga krav med en så begränsad budget.

Permalänk
Medlem

4500 är för lite... nuff said

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

4500 är för lite... nuff said

Precis, om han inte kör med en 15" skärm.

GTA IV drar bra mycket och din dator för 4.500sek räcker inte, inte till blackops heller.

Permalänk
Medlem

Well okey.
Har i alla fall bestämt mig för att köra på Crazy Christmas gamer @Komplett istället.

Komplett.se

Jag ska lägga till 4gig ram, men jag undrar vad den kommer att ta?
Kommer den ta gta iv på höga inställningar med runt 30 fps?

Och jag undrar också. Ett Gts 450 presterar väl bättre än ett gtx 260?

Permalänk
Medlem

Du kan få bättre dator än det där om du bygger ett eget paket, är inte så bra på att bygga själv, men är ganska säker på att om du kollar runt här så hittar du nog en bättre för samma peng

Permalänk
Medlem

GTA IV är ett fruktansvärt tungdrivet spel, kan köra på medium med en phenom II x4 på 3,6ghz och 2st HD4870 i crossfire. Men det beror ju som sagt på vilken upplösning du ska spela i, vad har du för skärm?

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

tjo ni sitter & tipsar om 600krs moderkort man får inget bra moderkort under 1000 lappen så är det, om det inte är begangnat förstås

min dator gick på va 4500 då köpte jag nätdel (begangnat) corsair 650W ,Corsair 4GB (1x4096MB) 1600MHz XMS3 - Inet.se Gigabyte GA-790XT-USB3 - Inet.se och en AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition - Inet.se inklussive en 1tb F3 samsung spinnpoint som jag köpte från OC's butik i luleå , dock så hade ajg redan ett Geforce 9600GT från förra datorn och en dvd brännare den här klarar lätt Wow med ultra på allt och Starcraft 2 på ultra och black ops dock har jag inte gta IV

bara ett litet tip

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruiz:

Well okey.
Har i alla fall bestämt mig för att köra på Crazy Christmas gamer @Komplett istället.

Komplett.se

Jag ska lägga till 4gig ram, men jag undrar vad den kommer att ta?
Kommer den ta gta iv på höga inställningar med runt 30 fps?

Och jag undrar också. Ett Gts 450 presterar väl bättre än ett gtx 260?

min polare köpte exakt den där datorn han ångrade sig 1 vecka efter & skickade tillbaks den plocka ihop en själv & ta hjälp av nån du känner att såtta ihop den är inte så svårt bara man läser lite

Permalänk
Medlem

Detta är väl det bästa jag kan komma med. Processorn kan du låsa upp till fyra kärnor.

http://img43.imageshack.us/img43/7285/skrmklippyw.jpg

Permalänk
Medlem

hade tänkt mig något liknande så jag lånar tråden..

spelar inte riktigt några tunga spel. Just nu endast dota (WC3). Jag vill att datorn ska klara av Dota 2 (source) och någon hyfsat ny mmo i framtiden, guild wars 2 t.ex. gärna alla dessa titlar på de högsta inställningarna. håller inte på med foto eller videoredigering.

kommer använda en 24" skärm. eventuellt 2x24" skärmar i framtiden.

är också under en tight budget men är redo att betala mer för att uppfylla kraven. det är mellan dessa 2 konfigurationer jag står mellan.

http://img263.imageshack.us/img263/3760/datorpaket1.png

tror ni 4200-paket räcker för mina ändamål eller är jag tvungen att köra på 6400-paketet?

ps: räcker i3-550 om jag endast ska spela eller kommer i5-760 göra en markant skillnad?
pss: hur väl skulle 4200-paket klara t.ex crysis på 24" skärm? bara så jag har en referens till min nuvarande dator.

tack på förhand för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Love_sUn:

hade tänkt mig något liknande så jag lånar tråden..

spelar inte riktigt några tunga spel. Just nu endast dota (WC3). Jag vill att datorn ska klara av Dota 2 (source) och någon hyfsat ny mmo i framtiden, guild wars 2 t.ex. gärna alla dessa titlar på de högsta inställningarna. håller inte på med foto eller videoredigering.

kommer använda en 24" skärm. eventuellt 2x24" skärmar i framtiden.

är också under en tight budget men är redo att betala mer för att uppfylla kraven. det är mellan dessa 2 konfigurationer jag står mellan.

http://img263.imageshack.us/img263/3760/datorpaket1.png

tror ni 4200-paket räcker för mina ändamål eller är jag tvungen att köra på 6400-paketet?

ps: räcker i3-550 om jag endast ska spela eller kommer i5-760 göra en markant skillnad?
pss: hur väl skulle 4200-paket klara t.ex crysis på 24" skärm? bara så jag har en referens till min nuvarande dator.

tack på förhand för svar!

i5 är ju processorn för spel till skillnad från i3 som är för vardagligt bruk.
Hur pass 5770 klarar Crysis vet jag inte riktigt men Jag kör på en Phenom II x4 processor och GTX 460 OC och tar Crysis på högsta. Samt alla andra spel som finns i dagens läge på högsta. Inte upplevt ett enda problem än så länge. Dock har jag klockat 460n lite mer än vad den är nu så den är lika stark som GTX 460 SOC. Inga problem alls, bara installera MSI Afterburner och ändra lite så klart.

Men skulle väl rekommendera att köra på det dyrare paketet men istället för i3 så köp AMD mobo och Phenom II processor. Exempelvis 555 eller 560.

Typ detta paket. Skall fungera jätte bra och det ligger mitt i mellan dina paket också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Sen ska du ju bara räkna till frakt, svensk moms och ev. tullavgift. Plötsligt blev det väldigt mycket dyrare.

Till TS: Tror du har lite för höga krav med en så begränsad budget.

Sen när är det tullavgift på datorkomponenter?
Om det blir med moms vilket det sällan blir så är det fortfarande biligare.
problemet är bara om något inte skulle funka helt hundra, kan ta lite tid då.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Sen när är det tullavgift på datorkomponenter?
Om det blir med moms vilket det sällan blir så är det fortfarande biligare.
problemet är bara om något inte skulle funka helt hundra, kan ta lite tid då.

Varför skulle det inte vara det? Tullavgift på allt som köps utanför och fraktas till EU, såvida det inte skickas som en present.

Har du tur åker du inte på Tullavgift.

Permalänk
Medlem

Ja, jag vet att man kan få bättre grejer för dem pengarna.
Men kommer christmas gamer ta GTA IV på medium, klara FEAR 2 på högsta och presterar den bättre än en dator som sitter på ett gtx 260 och en Intel Pentium R Dual core cpu e5200 2.50 ghz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruiz:

Ja, jag vet att man kan få bättre grejer för dem pengarna.
Men kommer christmas gamer ta GTA IV på medium, klara FEAR 2 på högsta och presterar den bättre än en dator som sitter på ett gtx 260 och en Intel Pentium R Dual core cpu e5200 2.50 ghz?

Beror helt på vilken upplösning du kör i. Personligen hade jag ju köpt en h50/h70/nh-d14 och klockat CPUn till runt ~4GHz då e5200 är en VÄLDIGT OC-vänlig CPU. Sedan lagt resterande pengar på ett grymt grafikkort och ytterliggare 2GB RAM, om du inte redan har 4.

Sen när du får mer pengar, ca. 4-5k till, uppgraderar du moderkort, cpu och minne till Sandy Bridge (s1155) eller köper s1156 begagnat.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!
Dem delarna jag postade är inte min nuvarande dator, utan det är en kompis. Det skulle ju vara kul att överglänsa han lite

Ivarjefall så har jag beställt christmas gamer, jag har lagt till 4gb ram.
Jag kommer inte köra på så värst höga upplösningar, runt 1280x1024 och 1680x1050.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Varför skulle det inte vara det? Tullavgift på allt som köps utanför och fraktas till EU, såvida det inte skickas som en present.

Har du tur åker du inte på Tullavgift.

Jag är rätt säter på att det inte är tullavgift på datordelar, moms blir det däremot....får granska det nogrannare.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Varför skulle det inte vara det? Tullavgift på allt som köps utanför och fraktas till EU, såvida det inte skickas som en present.

Har du tur åker du inte på Tullavgift.

Tull och moms på vanligt förekommande varor - Tullverket [NS4 version]
tullavgift 0% moms 25% på datorer vilket jag antar också gäller datordelar.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Tull och moms på vanligt förekommande varor - Tullverket [NS4 version]
tullavgift 0% moms 25% på datorer vilket jag antar också gäller datordelar.

Nice om det även innefattar datordelar.

Permalänk
Medlem

tv-kort till dator hade ju 0% i tullavgift. Det borde väl var samma på övriga dator delar?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)