Define R2 - Vibrationer från Hårddisk?

Permalänk
Medlem

Define R2 - Vibrationer från Hårddisk?

Har haft mitt Define R2 i några månader du, och det har varit knäpptyst fram till för en vecka sen. Då började det komma irriterande vibrationsljud från chassit. Idag har jag öppnat lådan, och kollat alla skriva och kablar och att allt sitter i ordentligt, men vibrationsljudet är fortfarande kvar. Det börjar inte direkt, utan när hårddisken läser mycket. Ibland kan det hjälpa att öppna luckan och stänga den så den smäller i lite. Då lutar vibrationsljudet en stund, för att sedan börja igen.

Har provat att flytta runt disken till olika platser, hjälpte inte.
Har provat att koppla ur alla fläktar, hjälpte inte.
Har provat att ta bort sidoplåtarna, hjälpte inte.
Har provat att hålla fingret mot hårddisken, vilket hjälpte lite, men inte mycket.

Förstår inte vad det är som vibrerar, alla kablar är fint ordnade med buntband etc, och som sagt så har den varit helt tyst förut, har inte rört nått på flera månader.

Några idéer? Detta börjar bli som en mygga om natten som surrar i örat. Sjukt irriterande, kan knappt koncentrera mig när ja sitter här och pluggar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Om du har ett Antec chassi kan du låna gummipluppar från det (de mjuka, vissa Antec chassi har svarta hårda gummipluppar). SPCR testade Define R2 och konstaterade att Antecs gummipluppar var bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emerlu
Om du har ett Antec chassi kan du låna gummipluppar från det (de mjuka, vissa Antec chassi har svarta hårda gummipluppar). SPCR testade Define R2 och konstaterade att Antecs gummipluppar var bättre.

Men hårddisken sitter ju redan på gummidistanser? Kanske hjälper om ja köper bättre distanser någonstans? Känns bara dumt då det har varit bra förut. Kan det vara så att gummidistanserna inte är lika mjuka längre? Dvs, torkat lite med tiden? 2-3 månader känns dock som ganska kort tid.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag tycker gummidistanser är värdelösa, har man en disk som tyst i grunden och vibrerar väldigt lite som en nyare WD GP kan mjuka distanser räcka men annars inte. Jag har hängt upp alla diskar med elastisk lina i mitt P182 och det blev betydlig skillnad mot gummidistanserna.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jasså, då är jag altså inte ensam om att chassit börjar låta mer med tiden. Jag trodde först att det var för att jag "blivit van" och börja lagt märke till sådan jag förr tog för givet, men det är altså så att det faktiskt låter mer...

I mitt fall låter min samsung spinpoint f3'a 1TB mycket då den är igång, även om den inte läser så vibrerar datorn mycket, men när den går i vila så blir det lika "knäpptyst" som vid köp...

Värt att notera att systemdisken på 250GB som ALLTID kör och 24/7 skriver och läser lite filer är knäpptyst...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Jasså, då är jag altså inte ensam om att chassit börjar låta mer med tiden. Jag trodde först att det var för att jag "blivit van" och börja lagt märke till sådan jag förr tog för givet, men det är altså så att det faktiskt låter mer...

I mitt fall låter min samsung spinpoint f3'a 1TB mycket då den är igång, även om den inte läser så vibrerar datorn mycket, men när den går i vila så blir det lika "knäpptyst" som vid köp...

Värt att notera att systemdisken på 250GB som ALLTID kör och 24/7 skriver och läser lite filer är knäpptyst...

Samma sak här, Mitt chassi har också börjat låta mer med tiden. Jag rensar Dammfilterna varannan vecka, men förstår fortfarande inte vad det är...

Permalänk
Medlem

Det kanske är så att min teori om uttorkade gummidistanser stämmer då? Hur gör man med elastiska band och hur fäster man dessa i ett Define R2? Den har ju speciella slide-in fästen för diskarna.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Det kanske är så att min teori om uttorkade gummidistanser stämmer då? Hur gör man med elastiska band och hur fäster man dessa i ett Define R2? Den har ju speciella slide-in fästen för diskarna.

När man hänger upp diskar brukar man i regel använda 5.25" platserna. Tyvärr har Define R2 väldigt få av dessa.

Permalänk
Medlem

jag spände upp gummiband i hårddiskburen och klämde fast hdd'na emellan dessa.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Ja nu när Swec 5.0 är igång ( och är vackrare än någonsin) så kan jag svara på denna tråd. Jag har fått svar från Fractal Design, och de kommer att skicka en ny HDD-vagga till mig, för att se om det verkligen har blivit någon skillnad på gummidistanserna som kan härledas till att de åldras/torkas ut. Om detta inte hjälper kommer jag atta plocka ur alla hdd vaggor och hänga upp disken istället. Återkommer med resultat.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag tog gummi "plupparna" ^^ och satte dom under hdd:n i andra 5,25" bayen och spände fast den. Inte hört några vibrationer sen dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabite:

Jag tog gummi "plupparna" ^^ och satte dom under hdd:n i andra 5,25" bayen och spände fast den. Inte hört några vibrationer sen dess

Men min plan är att jag ska ha fler diskar i den burken längre fram. så jag behöver en bättre lösning som inte medför att jag bara kan använda EN disk.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Men min plan är att jag ska ha fler diskar i den burken längre fram. så jag behöver en bättre lösning som inte medför att jag bara kan använda EN disk.

I sådana fall tycker jag definitivt du ska börja montera den i 5.25 platserna med en fläkt framför, Define R2 har redan dåligt luftflöde från fronten utan diskar och full med diskar kommer det nästintill eliminera allt luftflöde från fronten in i lådan.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

I sådana fall tycker jag definitivt du ska börja montera den i 5.25 platserna med en fläkt framför, Define R2 har redan dåligt luftflöde från fronten utan diskar och full med diskar kommer det nästintill eliminera allt luftflöde från fronten in i lådan.

Är inte det en grej med R2 att man ska ha möjligheten att montera många diskar?

Permalänk
Medlem

Kan konstatera att jag nu löst problemet. Har dels bytt HDD vagga men tror inte det var det som var orsaken. Där emot märkte jag att luckan som täcker för den näst översta 5.25" platsen inte sitter åt ordentligt, utan glappar lite, vilket gör att den är känslig för vibrationer, en liten bit tejp på kanten som gör att den kläms åt hårdare löser problemet. Har inte hört vibrationsljudet sen dess. Har även slutat använda fläkten som sitter i toppen på lådan då lådan läcker ut mycket mer ljud om man tar bort de översta bitiumplattorna. Vill passa på och tacka Fractal Design för bra support och för att dom skickade ut en ny vagga

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Schyst av dem, inte alla som hade gjort det.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Nu drar jag upp denna tråd igen, för jag håller på att få spel på detta. Vibrationen är tillbaka, och är värre än förut. Går mig på nerverna, kan knappt plugga. Har provat allt jag kan komma på, tagit ut alla hårddisk vaggor som inte används etc, alla sladdar är fint dragna och sitter fast med buntband. Får ändå inte bort vibrationen, åker snart å köper öronproppar! Har haft sidan på lådan öppen och provat att lägga ett finger på en hårddisk i taget för att se om vibrationen försvinner, men det verkar liksom som att det sprider sig i hela chassit och sen framkallas ljudet. Tar gärna emot tipps på hur jag kan få bort detta!

EDIT: Tror det också kan bero på att diskarna inte riktigt sitter fast i chassit med vaggan, det går liksom att jucka dom upp och ner. Hur hårt ska man skriva när man sätter fast hårddisken i vaggan? Jag har liksom inte skruvat allt va ja kan för att inte förstöra gummidämpningen som sitter under skruven.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Är du helt säker på att det är hårddiskarna som skapar ljudet? Jag tror inte man behöver dra åt HDD skruvarna så hårt, jag drar min för hand utan mejsel och jag har inga vibrationer.
Ett tips är att kolla de två luckorna till front fläktarna, jag hade lite oljud där men efter att jag "tryckte till" dom lite så blev det tyst igen Så försök att kolla om det inte är något som sitter lite löst och skramlar. Du hade ju något liknande med frontpanelen som du nämnde tidigare.

Permalänk

Jag hade vibrationer i en hårddisk som lät skitskumt i mitt Define XL, tills jag såg att en av de fyra gummipluttarna var borta.

Permalänk
Medlem

Har blivit helt manisk nu. Tog isär halva burken igår natt och flyttade om diskarna, så att dom nu sitter längre ifrån varandra. Verkar ha hjälpt lite, men har fortfarande lite missljud kvar. Riktigt störande när datorn är nästan helt tyst i övrigt. Trodde också att det kunde vara lyckorna till främre fläktarna som låter. Men har provat att hålla dom intryckta, utan att ljudet försvinner. nästan så man har lyst att rulla in burken i en madrass hehe

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Har faktiskt börjat höra min Spinpoint F3 i mitt FD R3 chassi. Funderar på hur man kan göra för att fixa det lättast utan att det ska se "getto" ut.. Datorn är knappt en månad gammal...

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

Jag känner själv att jag har uttömt alla möjligheter nu. Det enda som kvarstår är att slita ut hela hårddiskracket och hänga upp alla diskar på snören. Måste ju vara fler som har problem med detta?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Har du kollat vilken hårddisk som låter så att det "verkligen" inte är något annat som vibrerar och skapar oljud?

Visa signatur

AMD Phenom X4 965 @4GHz 1.5V | Asus 890GPA-UD3H | Corsair DDR3 4GB 1600 MHz | Radeon HD5770 XFX | Samsung Spinpoint F3 1TB | Fractal Design Define R3 | Fractal Design Integra 500W

Här sitter man och säger till alla att man ska citera.
Men vad gör man själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sörre:

Har du kollat vilken hårddisk som låter så att det "verkligen" inte är något annat som vibrerar och skapar oljud?

Jag vet inte exakt vilken av diskarna som orsakar problemet, har 3 diskar i. Men om jag drar ut dom ett snäpp så att dom inte riktigt är fasthakade, då minskar problemet. Ska prova att ta ut alla diskar och starta datorn för att säkerställa att det inte blir några oljud utan diskarna.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag vet inte exakt vilken av diskarna som orsakar problemet, har 3 diskar i. Men om jag drar ut dom ett snäpp så att dom inte riktigt är fasthakade, då minskar problemet. Ska prova att ta ut alla diskar och starta datorn för att säkerställa att det inte blir några oljud utan diskarna.

Håll oss uppdaterade.

Har liknande problem, nära nog manisk själv. (bytte kylare till ND-D14 igår)

Har ett rytmiskt återkommande "waooumm" och märkt att en av diskarna, en gammal 250Gb Spinnpoint vibrerar rejält när jag tar i den. (tipps på tyst lagringsdisk emottages tacksamt!)

C

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilloan:

Håll oss uppdaterade.

Har liknande problem, nära nog manisk själv. (bytte kylare till ND-D14 igår)

Har ett rytmiskt återkommande "waooumm" och märkt att en av diskarna, en gammal 250Gb Spinnpoint vibrerar rejält när jag tar i den. (tipps på tyst lagringsdisk emottages tacksamt!)

C

Ta ut alla hårddiskvaggor som du inte använder, det hjälper lite iaf. Verkar som du har samma problem som jag, oljudet som jag hör är också rytmiskt, går liksom i vågor. Man blir nästan hypnotiserad efter ett par timmar. Jag funderar på om man inte kan byta ut gummikuddarna mot någon tjockare variant? Någon får gärna tipsa om lämpligt material.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Hahahaha det där malande ljudet har man ju blivit sjuk av hade det för att tag sedan och det började med att pulsen ökar sedan blir man skit förbannad och sliter ut HDD efter HDD. Min lösning på problemet var inte att gå till en psykolog, utan att sätta sig in i hårddiskarna. Nu har jag bara två diskar i min dator, En 1TB 5400rpm (EG) och en 500GB (en platta) 7200rpm, och får inga psykbryt längre

Men det där malande ljudet tror jag uppkommer när man har minst två diskar med samma rpm.

Permalänk
Medlem

Ta mig tusan, det blev ett litet uns bättre av att ta bort de oanvända HD-vaggorna.

Skrivet av 1kolli;10630371..:

. Nu har jag bara två diskar i min dator, En 1TB 5400rpm (EG) och en 500GB (en platta) 7200rpm, och får inga psykbryt längre

Men det där malande ljudet tror jag uppkommer när man har minst två diskar med samma rpm.

Stämmer nog, min gamla 250GB spinnpoint åker nog till elektronikskroten, den skakar som en kallstartad gammal renault.

Bra,långsammare, tyst lagringsdisk står på listan till morgondagens shoppande.
Tips?

Det verkar alltid finnas något mer man behöver köpa...

C

Permalänk
Skrivet av crilloan:

Håll oss uppdaterade.

Har liknande problem, nära nog manisk själv. (bytte kylare till ND-D14 igår)

Har ett rytmiskt återkommande "waooumm" och märkt att en av diskarna, en gammal 250Gb Spinnpoint vibrerar rejält när jag tar i den. (tipps på tyst lagringsdisk emottages tacksamt!)

C

skulle väll kunna rekomendera Samsung Spinpoint F3 1TB men verkar som du hatt spinpoint innan beronde ifall du vil ltesta igen eller men min F3 hörs inget av iaf och dom sitter fast med gummi distanser dock har mit Raven RV02 en helt egen HDD bur som sedan sitter i ram fästet för diverase 5.25" grejer så kan vara det men annars det enda som låter är när min HD5870 får jobba lite grann

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Men det där malande ljudet tror jag uppkommer när man har minst två diskar med samma rpm.

Där kanske du satte huvudet på spiken, har ju två diskar i RAID 0, så det kanske är darför som det blir ett sånt ljud. Skit oxå..får väl vänta tills ja har råd med en ssd och flytta över alla mekaniska diskar till servern istället. Tycker ändå det är trist att vibrationer ska sprida sig så lätt i ett ljudisolerat och påkostat chassi som R2:an

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm