Permalänk
Medlem

Kan bara skicka epost, ej ta emot!

Hej, jag har två epostkonton från samma leverantör. Har ett "gammalt" som har funkat jättebra. Men så skapade jag ett till. När jag lägger till kontot i outlook så kan jag inte ta emot mail, bara skicka. Har använt exakt samma inställningar. Så det bör inte vara några problem. Någon som har en ide?

Visa signatur

Corsair 8GB / 80 GB Intel SSD + 2TB WD Lagring
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz / ATI Radeon 5850 XFX

Permalänk
Medlem

Du har fel utgående mailserver, det är olikar inställnignar för in och ut.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jag har samma som det gamla kontot, det är samma leverantör..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Du har fel utgående mailserver, det är olikar inställnignar för in och ut.

Utgående? Måste väl ändå vara ingående?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NeuX:

Jag har samma som det gamla kontot, det är samma leverantör..

Det kanske inte är samma om de ligger på olika servrar? Ring supporten eller läs på leverantörens sida.

Sedan brukar man alltid få rätt specifika felmeddelanden till varför det inte fungerar, iaf i Outlook. Lägg upp det här, så blir det lättare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ring din leverantör och be dem hjälpa dig. Hade samma problem med Telia och ett telefonsamtal senare var problemet löst. Det hade med inkommande mailserver att göra, mer minns jag inte.

Permalänk
Medlem

Klart det ska vara ingåående, brukar heta POP eller IMAP om jag inte mins fel, den som levererar mail tjänsten till dig har förhoppningsvis någon bra guide på hur man ska ställa in allt.

Vet inte hur många gånger jag fått hjälpa bekanta med att ställa in sin mail, jag brukar nu mera ge en mycket stark rekommendation till att använda web mail av valfritt slag, fattar inte att folk envisas med "vanlig" mail. Brukar bara sluta med att de behöver byta dator och alla amil försvinner.

[Edit]
Mmm, jag kan uppenbarligen inte hålla en tanke mer än 10 sek i huvet i dag

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lideri:

Klart det ska vara utgåående, brukar heta SMTP om jag inte mins fel, den som levererar mail tjänsten till dig har förhoppningsvis någon bra guide på hur man ska ställa in allt.

Vet inte hur många gånger jag fått hjälpa bekanta med att ställa in sin mail, jag brukar nu mera ge en mycket stark rekommendation till att använda web mail av valfritt slag, fattar inte att folk envisas med "vanlig" mail. Brukar bara sluta med att de behöver byta dator och alla amil försvinner.

?

Han kan ju inte ta emot.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro