Vilket GTX 570 rekommenderas?

Permalänk

Vilket GTX 570 rekommenderas?

Ska överge mina GTX465:or och satsa på lite nyare kort i form av ett GTX570

Kommer inhandla ett nu i det snaraste och längre fram skaffa ännu ett och köra sli.

Blir att jag testar och ser hur ljudnivån är och ifall det inte är acceptabelt köra vattenkylning i mitt redan befintliga vattenkylningssystem.

Frågan jag vill ha svar på är vilket av de kort som nu finns är det bästa valet?

Permalänk
Medlem
Permalänk

är väll mer beronde vad för typ av chassi du har och hur luften ska ut, mitt chassi är mer gjort att ha referens design eller ren vatten kylning då mitt kort sitter vertikalt istället för Horizontelt därför missjynnas jag med kort som sprider värme i chassit men har du bra med flås i chassit så kanske det funkar med custom luft kylare annars kort vis mellan utgivare är det samma förutom de som är fabriks överklockade och annat smått o gått vissa kastar med osv

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming]
[GPU: Power Color RX 9070xt Red Devil 16GB -70mV/-10PL/2668MHz Vram OC]
[Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth][RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs CL30]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem

tobbe84's förslag e perfekt, referens kylaren på GTX570 and 580 e jättebra. tystare än radeon 5830 och ännu roligare är att den är tystare än Gainwards Golden sample(dual fan) kylare. Den Kyler otroligt bra med, 86 grader om du klockar med att höja volten också på full load

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk

Okej, ett steg i rätt riktning med andra ord.
4-serien ska man ju inte skylla för att vara tystgående.
Anledningen till att jag började med vattenkylning är just ljudet från 4-serien.

Chassiet blir det som står i specen och det är rejält rymligt och har många stora fläktar.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic men, hade tänkt köpa mig ett 570 idag före 17.00 på inet, tänkte mig ett Gigabyte. Sitter på ett EarthWatt 500W från Antec och undrar om det nu kan driva kortet, 2 hårddiskar, i5 750 2,66GHz? Samt, vad följer med 570? Kan inte hitta någon direkt info, har sett att vissa tillverkare visar att molex -> PCIe tillkommer, men kan inte hitta något om Gigabytes. Är Gigabytes 570 bättre/sämre än andra tillverkares? Överklockning kommer inte att ske.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Har lagt märke till att Gainwards 570 bara stöder Open GL 4.0, hur stor "förlust" är detta jämfört med andra modeller som stöder för Open GL 4.1?

Rekommenderad styrka ligger mellan 550-600W beroende på vilken sida och vilken modell du kollar på, kan dock inte svara på om du klarar att köra på ett 500W nätagg.

Skrivet av davaa:

Lite offtopic men, hade tänkt köpa mig ett 570 idag före 17.00 på inet, tänkte mig ett Gigabyte. Sitter på ett EarthWatt 500W från Antec och undrar om det nu kan driva kortet, 2 hårddiskar, i5 750 2,66GHz? Samt, vad följer med 570? Kan inte hitta någon direkt info, har sett att vissa tillverkare visar att molex -> PCIe tillkommer, men kan inte hitta något om Gigabytes. Är Gigabytes 570 bättre/sämre än andra tillverkares? Överklockning kommer inte att ske.

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk

Tror inte Open GL 4.1 är någon skillnad i hårdvara gemfört med 4.0, alltså det är bara nån software update grej tror jag. Kollar du runt på deras hemsida så står det Open GL 4 support på alla deras kort, tror 4.1 kommer med drivrutiner eller så finns det inte till 500 serien.

Permalänk
Medlem

Kompletts för 2995:- är riktigt bra pris på! Oslagbart!

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Skrivet av JesperDa:

Kompletts för 2995:- är riktigt bra pris på! Oslagbart!

Jag har lite dåliga vibbar med gigabyte-prylar då jag haft otur med deras produkter och därför tappat förtroendet.

Senast hade jag ett GTX480 från Gigabyte som inte ens pallade 4timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggvard:

Har lagt märke till att Gainwards 570 bara stöder Open GL 4.0, hur stor "förlust" är detta jämfört med andra modeller som stöder för Open GL 4.1?

Rekommenderad styrka ligger mellan 550-600W beroende på vilken sida och vilken modell du kollar på, kan dock inte svara på om du klarar att köra på ett 500W nätagg.

Har iallafall ett Gigabyte 570 inkommande nu från inet, förhoppningsvis får jag det imorgon.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Skrivet av Guteklockaren:

Jag har lite dåliga vibbar med gigabyte-prylar då jag haft otur med deras produkter och därför tappat förtroendet.

Senast hade jag ett GTX480 från Gigabyte som inte ens pallade 4timmar.

Kan inte förstå det där för Nvida gör väl alla korten sen står dem andra märkena bara för kylningen och eventuell klockning ?
Så hur mycket kan dom förstöra korten ?

Permalänk
Skrivet av Purjolöken:

Kan inte förstå det där för Nvida gör väl alla korten sen står dem andra märkena bara för kylningen och eventuell klockning ?
Så hur mycket kan dom förstöra korten ?

Viss skillnad finns dock på olika kort vilket man märker när man skall hitta vattenblock som passar.
Små skillnader på placeringar av komponenter på kretskorten gör det hopplöst för tillverkarna av vattenblock. Asus brukar dock hålla sig till nvidias referensmodell.

Permalänk
Medlem

Viss skillnad finns dock på olika kort vilket man märker när man skall hitta vattenblock som passar.
Små skillnader på placeringar av komponenter på kretskorten gör det hopplöst för tillverkarna av vattenblock. Asus brukar dock hålla sig till nvidias referensmodell.

Inte helt sant, alla kort som inte är specialvarianter med nya kylare, annan strömförsörjning etc kallas för referenskort och det enda tillverkarna gör är att sätta på ett klistermärke och har olika garantivillkor och oftast också andra tillbehör till kortet. Eller för att vara exakt, om jag inte är ute och cyklar, får väl tillverkarna bara själva chipen från nVidia/AMD och sedan har de fått en standardskiss på PCB-layouten och tillverkar korten efter dem. Sedan efter någon vecka efter release har tillverkarna fått besked om att få tillverka skräddarsydda PCBs med olika placeringar komponenter etc. Kolla bara på senaste nyheten här på SweC om MSI Lightning-serien, där snackar vi skräddarsydda PCBs.

Detta har diskuterats många gånger och alla är överrens om att det enda som skiljer referenskorten ifrån varandra rent fysiskt är klistermärket och tillbehören och hur kartongen ser ut. Därför tillverkas vattenblocken efter dessa referenskort så att du själva kan välja om du vill ha t.ex. XFX utan att få problem med vattenblocket. Jag har iaf aldrig sett ett ex. Gigabyte-specifikt vattenblock. Har du?

Permalänk
Skrivet av Grillmeister:

Inte helt sant, alla kort som inte är specialvarianter med nya kylare, annan strömförsörjning etc kallas för referenskort och det enda tillverkarna gör är att sätta på ett klistermärke och har olika garantivillkor och oftast också andra tillbehör till kortet. Eller för att vara exakt, om jag inte är ute och cyklar, får väl tillverkarna bara själva chipen från nVidia/AMD och sedan har de fått en standardskiss på PCB-layouten och tillverkar korten efter dem. Sedan efter någon vecka efter release har tillverkarna fått besked om att få tillverka skräddarsydda PCBs med olika placeringar komponenter etc. Kolla bara på senaste nyheten här på SweC om MSI Lightning-serien, där snackar vi skräddarsydda PCBs.

Detta har diskuterats många gånger och alla är överrens om att det enda som skiljer referenskorten ifrån varandra rent fysiskt är klistermärket och tillbehören och hur kartongen ser ut. Därför tillverkas vattenblocken efter dessa referenskort så att du själva kan välja om du vill ha t.ex. XFX utan att få problem med vattenblocket. Jag har iaf aldrig sett ett ex. Gigabyte-specifikt vattenblock. Har du?

Där lärde man sig något nytt
Känns dock trist att betala ex antal 100 kronor för olika klistermärken eller för att få något annat krimskrams i lådan, men då stämmer alltså inte allt prat om att tex xfx är så himla bra osv, utan alla dessa kort är samma sak?

Permalänk
Medlem

Snor tråden lite snabbt.

Jag funderar på just det Gigabyte 570, skulle någon som har det vilja tala om måtten på kortet, eller iaf längden på det. Hittar det inte specat någonstans

Kan jag klämma in det blir det nog ett eller två till mitt SB bygge.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Snor tråden lite snabbt.

Jag funderar på just det Gigabyte 570, skulle någon som har det vilja tala om måtten på kortet, eller iaf längden på det. Hittar det inte specat någonstans

Kan jag klämma in det blir det nog ett eller två till mitt SB bygge.

Mätte nyss mitt gainward 570 och den är ca 27-28cm, och enligt prisjakt ska den vara 267mm(27cm).

Undrar nämligen också om ja kan klämma in 2st i mitt bygge, dock är jag mest orolig över om det räcker med 2 platsers mellanrum på korten. Dvs. så att det ena inte skjuter över värmen till det ena kortet, vet att det kunde bli problem med de om man körde gigabytes 460 SLi men det använder förstås olika kylare.
Någon som vet om liknande problem kan uppstå med 570 referens kylare(vapour chamber)?

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Juggvard:

Mätte nyss mitt gainward 570 och den är ca 27-28cm, och enligt prisjakt ska den vara 267mm(27cm).

Undrar nämligen också om ja kan klämma in 2st i mitt bygge, dock är jag mest orolig över om det räcker med 2 platsers mellanrum på korten. Dvs. så att det ena inte skjuter över värmen till det ena kortet, vet att det kunde bli problem med de om man körde gigabytes 460 SLi men det använder förstås olika kylare.
Någon som vet om liknande problem kan uppstå med 570 referens kylare(vapour chamber)?

I praktiken alla NVidia och AMD referenskylare kör enligt external exhaust-modell, dvs skjuter ut varmluften ur sina ventilationsöppningar mot baksidan av chassit.

Undantaget är kort som producerar så lite värme att kylaren blir patetiskt liten, typ 5770.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggvard:

Jag har läst någonstanns att den gamla typen av kylare lätt bildade värmefickor mellan korten i sli/cf men att kylare av nyare typ (denna ser ut som bilderna på den nya typen) ska vara bättre på att motverka det.

Btw, tack för måtten. Då kommer det få plats i mitt tilltänkta bygge med någon cm tillgodo

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Skickade även ett mail igår till Gigabyte för att få måtten. Efter jag läst här blev jag påmind att kolla min mail inbox och hade fått detta svar:

Here it is: W=40, L=280, H=128 mm
Best regards
GIGABYTE-team Scandinavia

Visa signatur

~John Moore

Permalänk

Ja nu blev det ju inte ett GTX570 utan ett GTX580.
Har haft detta sedan i måndags och min första reaktion var väl kanske inte wooow utan, jaha var detta allt.

Men efter att ha kört lite olika spel och benchat lite så måste jag iallfall göra tummen upp för kylningen på dessa kort.
Den stora skillnaden tycker jag är att man kan höja AA och ändå ha acceptabla fps-nivåer.
Har haft som mest 72grader, och det är i 3dmark11 där jag fick ca:5500poäng.
Har ännu inte ändrat volten men ändå klockat lite.
Höjning av minneshastigheten ger vad jag kan se endast sämre fps, höja coreklocken däremot ger bättre resultat. Kan ha max 840Mhz för att helt slippa konstigheter på skärmen. Detta ger dock ingen höjning av benchresultat tyvärr. Men bättre fps i spel blir det, märkligt?

Permalänk
Medlem

Detta ger dock ingen höjning av benchresultat tyvärr. Men bättre fps i spel blir det, märkligt?

Låter som CPUn flaskar, dags att byta upp sig till Sandy Bridge?

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

Låter som CPUn flaskar, dags att byta upp sig till Sandy Bridge?

Haha, det hoppas jag inte.
Ligger på 99% på gpu och 40% på cpu-kärnorna.
Men det bli möjligtvis byte när de fetare modellerna av SB kommer. Efterföljaren till 1366 borde det väl bli.

Permalänk
Antielefant

Ja nu blev det ju inte ett GTX570 utan ett GTX580.
Har haft detta sedan i måndags och min första reaktion var väl kanske inte wooow utan, jaha var detta allt.

Men efter att ha kört lite olika spel och benchat lite så måste jag iallfall göra tummen upp för kylningen på dessa kort.
Den stora skillnaden tycker jag är att man kan höja AA och ändå ha acceptabla fps-nivåer.
Har haft som mest 72grader, och det är i 3dmark11 där jag fick ca:5500poäng.
Har ännu inte ändrat volten men ändå klockat lite.
Höjning av minneshastigheten ger vad jag kan se endast sämre fps, höja coreklocken däremot ger bättre resultat. Kan ha max 840Mhz för att helt slippa konstigheter på skärmen. Detta ger dock ingen höjning av benchresultat tyvärr. Men bättre fps i spel blir det, märkligt?

Inte ett dugg konstigt när du sitter med en "antik" CPU

De flesta benchmarkprogram är mycket mer CPU-strypta än vad folk förstår, likaså gäller detsamma spel. Att du sedan ligger på 40% beror antagligen på att spelet du kör inte belastar mer än 1 eller 2 kärnor ordentligt, vilket är rätt normalt.

Klocka processorn mer så ser du att FPS'en och benchresultaten går upp, och vice versa om du klockar ner.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Inte ett dugg konstigt när du sitter med en "antik" CPU

De flesta benchmarkprogram är mycket mer CPU-strypta än vad folk förstår, likaså gäller detsamma spel. Att du sedan ligger på 40% beror antagligen på att spelet du kör inte belastar mer än 1 eller 2 kärnor ordentligt, vilket är rätt normalt.

Klocka processorn mer så ser du att FPS'en och benchresultaten går upp, och vice versa om du klockar ner.

Antik minsann. Mobba "gamla bettan" är verkligen inte ok, haha.
Fick för ett tag sedan tag i detta moderkort "billigt" och ville då bygga en kompetent maskin runt det mest på kul. Ärligt talat märker jag inte någon större skillnad mot den q9400 jag hade innan i 3,8Ghz.

http://www.hardwarecanucks.com/charts/index.php?pid=60,69,71&...
Inte många procent skillnad ändå upp till i7:orna

Permalänk
Antielefant

Nej, skillnaden mellan en Q9400 @ 3,8 och en Q9650 @ 4,0 är inte särskilt stor, heller inte mot en i7 @ 2,66.
Det jag jämför mot är en i7/i5 @ 4,0, där din processor ligger väldigt kraftigt i lä.

Vad gäller exempelvis Vantage däremot så krävs det väldigt mycket CPU-kraft för att utnyttja ett kraftigt grafikkort, annars stryps frameraten. Samma symptom i spel är att man upplever att man fortfarande får samma framerate men behåller denna i långt högre grafikinställningar - eftersom högre grafikinställningar belastar GPU men inte CPU.

Det du skrev om att du inte märker särskilt stor skillnad i framerate med det nya kortet, men att du kan öka grafikinställningarna rätt rejält utan att försämra densamma, är ju exakt scenariot jag just beskrev.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av davaa:

Jag har gigabytes 570 och driver det med ett corsair vx 550w. Manualen som följer med rekomenderar ett 550w. Tycker det är tyst och kan inte påstå att nätagget varvar upp mycket heller.

Visa signatur

Intel Core i5 760@3,2ghz , Gigabyte P55A-UD3 , Geforce GTX 570 , Corsair XMS3 1600mhz cl7 - 4gb , Corsair VX550w , Fractal Design Define R2

Permalänk

Lånar tråden en snabbis:)

Tänkte passa på att uppdatera mitt grafikkort imorgon när jag ändå slår till på kompletts 1337-deal!

Så frågan är vilket GTX 570 jag ska ha.

Komplett har denna för 2695:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623947

Och poppisen för 3250:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=620660

Permalänk
Skrivet av OnlyCasanova:

Lånar tråden en snabbis:)

Tänkte passa på att uppdatera mitt grafikkort imorgon när jag ändå slår till på kompletts 1337-deal!

Så frågan är vilket GTX 570 jag ska ha.

Komplett har denna för 2695:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623947

Och poppisen för 3250:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=620660

undrar jag med