Oerfaren och behöver lite hjälp.

Permalänk

Oerfaren och behöver lite hjälp.

Hade tänkt att bygga en ny dator, är less på att sitta på gamla datorer och har några frågor som jag hoppas få svar på.

Vad är skillnaden på ett "Mid Tower" och "Full Tower"?

Hur vet man vilket nät agg man ska köpa till datorn?
Vad äre som avgör hur många W ?
Vad händer om man köper en med för lite? För mycket?

Permalänk
Medlem

Skillnaden på Midi- och full tower är oftast chassits dimensioner samt att full tower oftast rymmer fler 5,25" platser och 3,5" platser. I vissa fall funkar det väl även att sätta i större moderkort än vad "standard"-miditowers klarar av, tänker på E-ATX eller vad det nu heter. Hursom, det skiljer så mycket mellan dagens chassin att jag knappt kan skilja på vad midi och full tower är. Den riktiga frågan är vilka grejer du vill sätta in i ditt chassi och utifrån det välja chassi. Men förmodligen klarar du dig på ett midi tower.

Det vet man inte, men det tar man reda på. På Sweclockers får du alltid hjälp. Först och främst, vad för dator hade du tänkt att driva? Det finns många skitmärken ute på marknaden som lockar med låga priser och så säger det POFF, och då vart det inte så billigt längre. Se upp för Ace bland annat.

Pålitliga nätagg av hög kvalitet är Seasonic, Enermax, Corsair, FSP och Silverstone i vissa fall. Köper du något från dessa villverkare kan du vara lugn.

Förstår inte frågan: "Vad äre som avgör hur många W ?", men jag ska tolka den. Det som avgör hur "många watt ett nätagg ska ha" (för att vara pedagogisk) är helt enkelt beroende av hur mycket ström som grejerna du har tänkt att driva slukar. Vet du vad du vill driva för grejer?

Om man köper ett nätagg med "för lite watt" eller ett nätagg av dålig kvalitet, som skyltar med t.ex. 800w men i verklighet inte kan leverera detta under pressade förhållande såsom vid spelande, kan man i bästa fall få bluescreens och i värsta fall ett POFF-nätagg som kan dra med sig andra datordelar i fallet. Man kan inte köpa för mycket när det gäller nätagg, men man kan slösa mer pengar än vad man behöver göra, vilket många på Sweclockers verkar tycka om att göra. Det viktigaste är sällan att ha ett biffigt nätagg när du ska driva en svenssondator, utan ett stabilt och faktiskt, jag säger det, lagom nätagg som gör det den ska.

Permalänk

Tack för ett bra svar Grillmeister Blir väl att posta en ny när jag vet vilka saker som jag ska ha i datorn angående nät och chassi
Tillsvidare.. Tackar