Permalänk
Medlem

Prestanda på UEFI till Sandy Bridge

Hej!
Jag har läst en massa tester om Sandy Bridge och de nya processorerna. Men jag är minst lika intresserad av UEFI som ska ersätta BIOS. En av fördelarna var ju att upstart tiden skulle gå på nån sekund bara, "tills windows startar". Jag hittar ingen information om Sandy Bridge har fått snabbare UEFI ??
Eller har det rent utsagt blivit långsammare med de nya grafiska gränsnittet ??

Permalänk
Medlem

Anandtech har skrivit lite om det, kolla längst ner på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Anandtech har skrivit lite om det, kolla längst ner på sidan.

Tack!
Precis den info jag ville höra.

Permalänk
Hedersmedlem

En ganska fin förbättring även om 22 sekunder egentligen är ohemult länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

En ganska fin förbättring även om 22 sekunder egentligen är ohemult länge.

Jo, jag reagerade också på det. De måste ha använt någon komponent som tog lång tid att initialisera eller något liknande. Men det är ju Anand själv som skrivit artikeln, och jag litar på att han gjort en vettig jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jo, jag reagerade också på det. De måste ha använt någon komponent som tog lång tid att initialisera eller något liknande. Men det är ju Anand själv som skrivit artikeln, och jag litar på att han gjort en vettig jämförelse.

Mjo, jag har för mig att jag läste att det bara skulle ta några sekunder tidigare. Men det var ju iaf en förbättring.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

Å andra sidan brukar det väl sällan ta mindre än en halvminut att komma in i windows och "startar windows"-skärmen blinkar väl egentligen förbi rätt fort. Kanske går det fler sekunder än man tror innan man ser något alls på skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Å andra sidan brukar det väl sällan ta mindre än en halvminut att komma in i windows och "startar windows"-skärmen blinkar väl egentligen förbi rätt fort. Kanske går det fler sekunder än man tror innan man ser något alls på skärmen?

Sant! Det tar ju lite tid innan man ens ser vad som händer på skärmen.

Däremot tycker jag att 20 sekunder är för mycket även de. Skulle va nice med
10 sekunder. Google har ju lyckats med 7 sekunder om jag inte kommer ihåg rätt. Och lägre
vill dom innan dom släpper ut den på marknaden. Alltså Google Chrome.

Sen vet jag inte om Google Chrome är nåt NetBook OS?

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk

Äh, en minskning från 29 till 22 sekunder är ingen revolution i mina ögon. Tråkigt, jag hade verkligen hoppats på UEFI. Jag kanske är okunnig, men jag har verkligen svårt att förstå varför POST ska ta mer än ett par sekunder? Vad är det som tar sån tid?

Vad är POST-tiden på en Mac tex? Startar inte de ruskigt fort?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Nej, inte min macbook i alla fall. Tar nog 15 sekunder innan den ens börjar starta Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Äh, en minskning från 29 till 22 sekunder är ingen revolution i mina ögon. Tråkigt, jag hade verkligen hoppats på UEFI. Jag kanske är okunnig, men jag har verkligen svårt att förstå varför POST ska ta mer än ett par sekunder? Vad är det som tar sån tid?

Ja det är lite tråkiga siffror.

Läs här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Power-on_Self_Test

Permalänk
Medlem

POST på min macbook pro 15" är 15 sek, bara börja strata upp program den tiden efter att man tryck på on-knappen.

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem

Så trevligt. Dock minns jag en grej som heter ASUS Insta-boot som jag inte vet hur det gick med, men det var typ som ett sleepmode som fanns i BIOS och gjorde att det tog 1 sekund att "boota" fast att datorn var avstängd, vilket innebar att efter du startat datorn för första gången kunde du köra insta-boot hela tiden efter det.

Permalänk
Testpilot

Minns de gamla datorerna som alltid skulle räkna upp RAM-minnet från 0 istället för som det är nu att de direkt hittar hur mycket minne det finns. Min gamla 166MHz:are som jag hade hottat upp med 80MB RAM tog en evighet på sig att räkna då den räknade i byte.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av Grillmeister:

Så trevligt. Dock minns jag en grej som heter ASUS Insta-boot som jag inte vet hur det gick med, men det var typ som ett sleepmode som fanns i BIOS och gjorde att det tog 1 sekund att "boota" fast att datorn var avstängd, vilket innebar att efter du startat datorn för första gången kunde du köra insta-boot hela tiden efter det.

Det är ju typ detta man är ute efter. Varför ska den kolla allt varje gång? Vad kan hända om det hänt nåt och den inte kollar? Bättre att be datorn kolla om man gjort någon förändring.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zillio:

Sant! Det tar ju lite tid innan man ens ser vad som händer på skärmen.

Nu orkade jag mäta här: 26 sekunder till "Startar windows" med ett asus p6t deluxe. Värre än man kunde tro.