Permalänk
Medlem

Ny stereoanläggning

Tjena, nu har jag tröttnat på mitt logitech x-520 och hade tänkt att uppgradera mig till ett par riktiga högtalare. De ska kopplas in till datorn, och till en början till moderkortet, men det tillkommer förmodligen ett fint litet ljudkort sen så tänk inte på det
Min budget ligger väl på ca 4000, och då insåg jag snabbt att jag inte skulle få jättemycket för de pengarna om jag köpte nytt.
Det ska mest vara för att lyssna på musik, och då är det drum n bass som gäller. Och jag ska kunna dunka på rätt bra på fester och liknande Jag är ingen audiofil, men det ska ju va bra ljud ändå

Men nu har jag hittat detta begagnat
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=412738
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=28233

Och jag undrar om detta skulle funka bra tillsammans? Ni får gärna komma med andra tips och liknande. Jag är även helt ny på högtalarfronten och tyckte förövrigt att förstärkare verkar som en enda stor jungel

MVH// Rydisen

Edit: Glömde skriva vad jag ska ha dom till

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag blev väldigt nöjd med denna: http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/system/nad_c715-da...
Mycket ljud för pengarna.

Permalänk
Medlem

Är inte dom lite klena om man tänker på att spela på små fester och dra på med drum n bass?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Stärkare: Cambridge Audio 540A,bra stärkare dock utgången modell så där är det beg som gäller.
Högtalare:Nåt från Proson el Dynavoice eller kanske begagnat.

Permalänk
Medlem

Okej Ingen som kan uttala sig om den förstärkaren som jag länkade? Om vi leker med tanken om att jag kan få den för kanske 1500, är det ett bra köp tillsammans då eller?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Okej Ingen som kan uttala sig om den förstärkaren som jag länkade? Om vi leker med tanken om att jag kan få den för kanske 1500, är det ett bra köp tillsammans då eller?

Det är ju bara att läsa omdömen och recencioner,men egentligen så är det provlyssning som gäller,men det är nog ett bra köp.

Permalänk

Har själv Dynavoice högtalarna och är mycket nöjd. Spelar rent på riktigt höga volymer och väldigt bra klang i alla register. Jag tycker basen är riktigt skön och lagom i mitt rum men om man är en dunka dunka snubbe som bara lirrar dubstep/d&b osv och ska spela i stora lokaler kanske den är lite klen ensam.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem

Jojo, det är klart att lyssna är det enda för att veta om det spelar bra Men jag tänkte mer på att förstärkaren ska orka driva och sånt Sen så är det ju hemmafester vi snackar med mainstream festmusik när jag nämnde fester

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

Omdömena ljuger ju inte, förstärkaren klarar utan tvekan att driva ett par M-65 till rejäla nivåer. M-65 låter bra för priset tycker jag, dock har jag inte provlyssnat dem till annat än hemmabio med relativt klena steg (Onkyo SR-TX507). En stereoförstärkare skulle nog få dem att blomma ut ytterligare.

För ditt lyssningsområde tycker jag det låter som att en NAD-stärkare hade kunnat sitta fint. Kolla om du hittar någon beggad NAD, t ex C325/C326. Riktigt fina maskiner.

Permalänk
Medlem

Okejokej Jaa, tack för alla svar, M-65orna är jag rätt säker på att det blir, och förstärkare får jag väl se, det är ju svårt för en nybörjare, de borde fixa några specifikationer på hur förstärkaren låter också

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Okejokej Jaa, tack för alla svar, M-65orna är jag rätt säker på att det blir, och förstärkare får jag väl se, det är ju svårt för en nybörjare, de borde fixa några specifikationer på hur förstärkaren låter också

Javisst specifikationer i all ära ,nej men det är så att specs säger inte ett skvatt,hur det låter kan bara dina egna öron avgöra.

Permalänk
Medlem

Specifikationer om att den har t.ex 7x120W behöver inte ett va bättre än 7x90W.

Du måste helt enkelt lyssna. drar du till hifiklubben och lyssna så kommer du få hjälp om du vågar fråga. Du säger vad du ska ha dom till, hur stort ditt rum är ock vad för sorts musik det är du ska använda dom till. Dom 3 sakerna kommer hjälpa personalen och framförallt dig till ditt val.

Alla har sin egna uppfattning om högtalare. En ljudtekniker som har ett tränat öra kanske tycker att dina högtalare låter skit.. men du kanske
tycker dom låter bra.

Egen uppfattning är vad du ska skaffa dig ! sen om du vill styla med att du har "lite dyrare" högtalare så får du nog anpassa dig efter
lite kändare märken ^^

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Har också M65orna och är mycket nöjd. En beg stereoförstärkare av bra märke på det så blir det nog perfa!
Hittade http://www.tradera.com/hogtalare-Dynavoice-Definition-DF-5-au..., du bor ju i närheten. Dessa är lite dyrare än M65, jag vet inte hur det är med basen men diskanten är mycket bättre än M65.

Permalänk
Medlem

M-65orna verkar det som att det blir

Dock har jag en annan fråga nu. Borde man köpa hemmabioförstärkare istället för stereoförstärkare så att man har möjligheten att uppgradera sig till surround i framtiden när man flyttar till lägenhet eller liknande? Finns där några fördelar med en stereoförstärkare gentemot surroundförstärkare?:)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

M-65orna verkar det som att det blir

Dock har jag en annan fråga nu. Borde man köpa hemmabioförstärkare istället för stereoförstärkare så att man har möjligheten att uppgradera sig till surround i framtiden när man flyttar till lägenhet eller liknande? Finns där några fördelar med en stereoförstärkare gentemot surroundförstärkare?:)

Jag föredrar stereostärkare för musiklyssning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Jag föredrar stereostärkare för musiklyssning.

Varför det om man får fråga? Är det ofta bättre ljud/krona eller?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Varför det om man får fråga? Är det ofta bättre ljud/krona eller?

Ja precis.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

M-65orna verkar det som att det blir

Dock har jag en annan fråga nu. Borde man köpa hemmabioförstärkare istället för stereoförstärkare så att man har möjligheten att uppgradera sig till surround i framtiden när man flyttar till lägenhet eller liknande? Finns där några fördelar med en stereoförstärkare gentemot surroundförstärkare?:)

Om du inte behöver någon av extrafunktionerna som en hemmabioförstärkare har skulle jag säga att det inte spelar någon större roll. Jag hade kanske undvikit de allra billigaste hemmabioförstärkarna, för de känns inte så gedigna. Olika tumregler om vilken sorts förstärkare som är bäst är jag extremt tveksam till, det finns inga belägg för att något sådant skulle stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brimstone:

Olika tumregler om vilken sorts förstärkare som är bäst är jag extremt tveksam till, det finns inga belägg för att något sådant skulle stämma.

+1

Jag skulle fö starkt avråda från NADs minisystem. Ska vara tämligen uselt

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic...

Se sida 3 tror jag det är, med input från gurun Ingvar Öhman.

Ett alternativ är annars HK 3490, med inbyggd DAC och subwoofer utgång.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead