beslutsångest.. vilket moderkort ska man egentligen ha ? ..

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/101747/2011-01-09
Fråga är om man ska ta http://www.inet.se/artikel/1901998/asrock-p67-pro3 .
Några andra förslag?
Förresten denna datorn är till följande: PURE GAMING ;). Kanske klockar i framtiden.

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Skrivet av Chris_H:

beställde just en 2500K och ett Gigabyte GA-P67A-UD3, jag ska inte klocka och inte köra SLI...

Ser att i stort sett ingen i tråden ens nämner Gigabyte, anses deras mobon sämre eller är det bara för att SLI saknas som ingen köper det?

Hoppas det är bra kvalitet iaf...

gigabyte ligger rätt högt i pris, och är mer om man ska överklocka osv kan jag tänka mig, nu vet jag inte så mkt om moderkort, det är bara en vild gissning

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

beställde just en 2500K och ett Gigabyte GA-P67A-UD3, jag ska inte klocka och inte köra SLI...

Ser att i stort sett ingen i tråden ens nämner Gigabyte, anses deras mobon sämre eller är det bara för att SLI saknas som ingen köper det?

Hoppas det är bra kvalitet iaf...

Folk vill nog ha UEFI istället för bios. Det får man inte med Gigabyte i dagsläget vad jag sett.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Skrivet av paesha:

Folk vill nog ha UEFI istället för bios. Det får man inte med Gigabyte i dagsläget vad jag sett.

förlåt om jag kommer en dum fråga , men vad är UEFI ? ..
Har msi det ? ..

jag har valt detta moderkort :

http://www.inet.se/artikel/1901943/msi-p67a-gd65

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av marreinho:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/101747/2011-01-09
Fråga är om man ska ta http://www.inet.se/artikel/1901998/asrock-p67-pro3 .
Några andra förslag?
Förresten denna datorn är till följande: PURE GAMING ;). Kanske klockar i framtiden.

Kollade inte igenom alla inlägg skitnoga men var det inte snack om SLI? Den där brädan har inte det (endast 1 PCI Express 16X).

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av paesha:

Folk vill nog ha UEFI istället för bios. Det får man inte med Gigabyte i dagsläget vad jag sett.

I dagsläget får man detta med?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av shqiptari:

ja okej

Det är väl msi som har att man trycker på en knapp så har du överklockat ? ..

hehe låter ju hur fint som helst, för någon som inte kan nått om överklockning så är de ju hur fint som helst o bara trycka på en knapp har du överklockat, lite iaf..

Mitt asus maxmimus lll gene har en ''power CPU knapp''

Permalänk

Finns det någon länk på detta forum eller någon tråd där man får förkalrat vad som i exempelvis asus fall där man har LE, S, V, M (m kan jag misstänka är miniatx) o.s.v efter ASUS P8P67.
http://www.dustinhome.se/lp_21358_11303.aspx#SXNPbmx5V2l0aFN1...

P67 används misstänker jag om man vill exempelvis använda K modellen och överklocka? Jag hade nog valt en hastighet på 3,7-4 Ghz.

Jag skall inte köra crossfire eller SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

I dagsläget får man detta med?

Har du någon källa på det? Allt jag hittar säger i stil med "Gigabyte blev som bekant inte klara med sin UEFI BIOS inför lanseringen av Sandy Bridge".

http://www.nordichardware.se/nyheter/76-moderkort/41894-gigab...

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av paesha:

Har du någon källa på det? Allt jag hittar säger i stil med "Gigabyte blev som bekant inte klara med sin UEFI BIOS inför lanseringen av Sandy Bridge".

http://www.nordichardware.se/nyheter/76-moderkort/41894-gigab...

Står iof att det kommer en firmwareuppdatering också? Men vem vet till vilka brädor... För den "vanliga" användaren gör det väl inte nån större skillnad ändå?

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad man räknar som vanlig användare.

Ursprunget till diskussionen var ju att en kille frågade varför ingen i tråden sa att de skulle köpa köpa Gigabyte-moderkort, varpå jag svarade att jag tror att den gemene swe-clockersanhängaren nog är nyfiken på UEFI. I know I am.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av paesha:

Har du någon källa på det? Allt jag hittar säger i stil med "Gigabyte blev som bekant inte klara med sin UEFI BIOS inför lanseringen av Sandy Bridge".

http://www.nordichardware.se/nyheter/76-moderkort/41894-gigab...

Du kom med ett påstående och jag kom med frågan. Eller du såg inte frågetecknet (?)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av paesha:

Beror ju på vad man räknar som vanlig användare.

Ursprunget till diskussionen var ju att en kille frågade varför ingen i tråden sa att de skulle köpa köpa Gigabyte-moderkort, varpå jag svarade att jag tror att den gemene swe-clockersanhängaren nog är nyfiken på UEFI. I know I am.

själv är jag sugen på asus just PGA UEFI, sen så ska det flyta på riktigt bra på asus medan MSI's UEFI tydligen är lite "sluggish".

vi på swec räknas nog inte till vanliga användare då vi oftast vill suga ut vartenda lilla gnutta mhz som går ur komponenterna.
man kan nog klocka hyfsat på alla P67 brädor då dom är gjorda just för klockning.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du kom med ett påstående och jag kom med frågan. Eller du såg inte frågetecknet (?)

Ahh sorry jag tolkade frågetecket som ironiskt. Typ "Jo det får man ju visst med, visste du inte det?"

Såvitt jag vet så är det bara Gigabyte som behåller gamla bios, alla andra tillverkare verkar köra på UEFI.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av paesha:

Beror ju på vad man räknar som vanlig användare.

Ursprunget till diskussionen var ju att en kille frågade varför ingen i tråden sa att de skulle köpa köpa Gigabyte-moderkort, varpå jag svarade att jag tror att den gemene swe-clockersanhängaren nog är nyfiken på UEFI. I know I am.

mm jag som frågade hehe... Men utöver UEFI, har väl Gigabyte inte dåligt rykte etc? Jag funtade på o maila Inet då MSI har ett kort för 1490:- men pallar inte, nån måste ju se till att de fina människorna på Gigabyte får lön också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

mm jag som frågade hehe... Men utöver UEFI, har väl Gigabyte inte dåligt rykte etc? Jag funtade på o maila Inet då MSI har ett kort för 1490:- men pallar inte, nån måste ju se till att de fina människorna på Gigabyte får lön också!

Nä jag gillar Gigabyte, hade själv köpt ett om de haft UEFI. De har ju grym garanti (3-6 år!)

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem

Hur bra står sig AsRock Extreme4 och Extreme6 mot Asus P67 Pro och Deluxe?

Hade tänkt köra en 2500K eller 2600K och överklocka rätt högt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mapo:

Hur bra står sig AsRock Extreme4 och Extreme6 mot Asus P67 Pro och Deluxe?

Hade tänkt köra en 2500K eller 2600K och överklocka rätt högt.

säkert alldeles utmärkt.

valde själv msi för priset samt komponenter.
hwboot som en nått 5.2ghz
http://hwbot.org/community/submission/2103336_donbe_wprime_10...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaret. Tycker det är konstigt dock att vissa moderkort saknar den där digitala klockan. Asrock extreme har det, men inte Msi GD-65 tex. Asus P67 deluxe har det dock. Vad är det den gör egentligen? Har haft för mig att det ska påverka överklockningen. :s

Vad är det för cpu kylare han kör förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

Okej, tack för svaret. Tycker det är konstigt dock att vissa moderkort saknar den där digitala klockan. Asrock extreme har det, men inte Msi GD-65 tex. Asus P67 deluxe har det dock. Vad är det den gör egentligen? Har haft för mig att det ska påverka överklockningen. :s

Vad är det för cpu kylare han kör förresten?

"Digitala klockan" är till för felsökning. När något går snett visas ett nummer som refererar till ett specifikt problem för enklare felsökning.

Permalänk
Medlem

För mig föll valet på Gigabyte ds3 eftersom jag har bra erfarenhet av gigabyte och gillar deras hårdvara helt enkelt.
Tror inte de är speciellt mycket bättre men jag känner mig mer bekväm med ett sådant.

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

mm jag som frågade hehe... Men utöver UEFI, har väl Gigabyte inte dåligt rykte etc? Jag funtade på o maila Inet då MSI har ett kort för 1490:- men pallar inte, nån måste ju se till att de fina människorna på Gigabyte får lön också!

Huvudanledningen till att inte så många brydde sig om Gigabyte var att inet hade väldigt höga priser från början, kanske 500 kr över rekommenderat pris på varje kort.

Nu har de sänkt priserna en del, UD4 för 1990 istället för ca 2100 kr, UD7 för 3390 istället för 3790 (tror jag?). Men priserna ligger fortfarande ett antal hundralappar över rekommenderade priser från Gigabyte.

MSI-priserna ligger nästan en femhundring under rekommenderat pris från MSI, de har ju nån kampanj, så inte konstigt de säljer bättre.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jo de hade verkligen skyhöga priser på Gigabyte. Däremot är ju de rekommenderade priserna på MSI-korten lika skyhöga. MSI brukar i regel vara ett billigare alternativ och det är väldigt konstigt att de rekommenderade priserna är som de är. Priserna nu som ska vara nån form av kampanj är snarare vad de borde ligga på normalt för annars vet jag då inte vad man betalar extra för gentemot t.ex. Asus och Gigabyte. Motsvarande kort från MSI borde ligga 100-200:- lägre i pris, inte 500:- högre. Tror dock inte vi kommer få se de "rekommenderade priserna" från MSI nånsin.

Permalänk
Medlem

Nu har jag efter moget övervägande bestämt mig för MSI P67A-GD65 och 2600K processor. Stod länge och velade mellan Gigabyte och MSI, men det spännande UEFIn fick mig att välja MSI.
Nu är det bara till att beställa. Så här kommer nog riggen att se ut : http://www.inet.se/kundvagn/visa/101177/2011-01-09
Någon som har några tips och råd eller värdefulla synpunkter och/eller kanske ett tips på hårddiskval så tages detta gärna emot! Siktar på att beställa idag!

Permalänk
Medlem

under natten har gigabyte mobot sjunkit med 250 spänn... där fick man för att man var ute i tid Nåja, vad gör det om 100 år

Permalänk
Medlem

http://www.tomshardware.co.uk/p67-motherboard-roundup-lga-115...

Vet inte vad artikeln kommer fram till då jag inte hunnit läsa den ännu, men ser högst relevant ut.

Permalänk
Medlem

Blir MSI P67A-GD65 med 2600K samt Corsair Vengeance 2x4 GB.
Vet inte riktigt vad jag ska ha för kylare dock, vill ha Noctua NH-U12P men vet inte om den tar upp för mycket plats för minnet. På MSI så är det dom blå minnesplatserna som är primary och såklart så är en av dom närmast processorn. Så kan nog bli för tight kanske =/

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

U12P borde väl få plats :s?

Permalänk
Medlem

Trodde det jag med, men blir lite misstänksam när man kikar bilderna här.
http://www.pureoverclock.com/review.php?id=847&page=4

NH-D14 vore ju nice men det är ju ännu värre

edit: Menade såklart Noctua NH-U12P SE2 i mitt förra inlägg, blev lite fel

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit