Någon som har erfarenehet av Spinpoint F3?

Permalänk

Någon som har erfarenehet av Spinpoint F3?

Kör en Ubuntu server hemma för lagring och behöver utöka lagringskapaciteten. De två viktigaste kriterierna är att disken är sval och har låg ljudvolym. Prestandan borde vara tillräcklig vilken disk jag än väljer.

Har kört WD Caviar Green i en annan Linux maskin sedan ett år tillbaka som system och lagringsdisk. Har varit väldigt nöjd då den håller sig sval och är i det närmaste ljudlös.

Tänkte köpa en sån till men nu vet jag inte om jag vågar. Hittade just en massa artiklar om Load Cyckle problemet och ser att jag har det på min disk. Är redan uppe i 115000 efter ett år i en dator som inte gått särskilt mycket.

Tittade i stället på Samsung Spinpoint F3 som verkar vara populär. Men eftersom det är en ”vanlig” disk med högre rotationshastighet och utan specifika strömsparfunktioner undrar jag om någon har erfarenhet av disken och kan jämföra den med en WD Caviar Green. Hur är det med värme, ljud och vibrationer? Har även läst om en del DOA problem, några erfarenheter där?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av plainSailing:

...Tänkte köpa en sån till men nu vet jag inte om jag vågar. Hittade just en massa artiklar om Load Cyckle problemet och ser att jag har det på min disk. Är redan uppe i 115000 efter ett år i en dator som inte gått särskilt mycket...

Vilket "problem" menar du? De nervösa sifferbitare som ser ett värde i SMART och tror att disken ska dö? Jag har massor av green från första generationen (som skrapar när de parkerar huvudena) och framåt. Ingen har dött. Jag har inte heller läst någonstans om någon som har kunnat härleda en diskdöd till för hög load cycle count. Har du sett det, länka gärna.

Den garanterade gränsen för vanliga diskar är 300 000 och för Enterprise-diskarna (som har samma mekanism) är 600 000. Jag har som sagt inte sett någon som gått över dessa värden, disken dött och de kunnat visa att det var orsaken. Snarare ligger WD Green väldigt lågt i felstatistiken enligt de få rapporter man kan hitta.

WD har högre kvalitet och håller bättre än Samsung enligt min erfarenhet. Min åsikt i ärendet. jookeer och jag tycker inte lika, men han kör wdidle och ställer upp tiden innan parkering. Då mår han bättre. Vad vinner man då? Jo, ökad strömförbrukning och värme, samt mer slitage på skivor och huvuden (som i princip inte slits alls parkerade). Om det är värt det, kan bara den enskilde användaren avgöra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag kör många WD GP och satt upp vilointervallet (LLC) från 8 s till 300 s, vilket rekommenderas från användare över hela världen, Googla!

Tycker det säger sig självt att det är bättre med lägre LLC. Sen är det väl som MultiMan säger att det är väldigt svårt att bevisa vad en disk dött av.

Som lagringsdisk skall du inte jämföra WD GP med F3 utan med F4.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Spinpoint F3 i några år nu, har väl en ca 8 diskar i spannet 500GB-1TB. Dom funkar så bra så. Har även 2st F4 2TB som jag bara haft ett par månader dock. Men jag är väldigt nöjd med mina Samsung-diskar.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Vilket "problem" menar du? De nervösa sifferbitare som ser ett värde i SMART och tror att disken ska dö? ...
... Jag har inte heller läst någonstans om någon som har kunnat härleda en diskdöd till för hög load cycle count. Har du sett det, länka gärna.

Den garanterade gränsen för vanliga diskar är 300 000 och för Enterprise-diskarna (som har samma mekanism) är 600 000. Jag har som sagt inte sett någon som gått över dessa värden, disken dött och de kunnat visa att det var orsaken. Snarare ligger WD Green väldigt lågt i felstatistiken enligt de få rapporter man kan hitta.

Jo, jag tänker på "sifferproblemet" men du har rätt i att jag inte hittat något enda fall där man pratar om konkreta problem med disken på grund av snabbt ökande load cycle count. Det är också så att jag hittar ganska få rapporter om felande diskar från WD över lag. Därför vill jag gärna satsa på WD om man inte kan misstänka att slitna armar eller liknande är en tickande bomb som kommer slå ut diskar på löpande band så fort tiden är inne.

Jag är medveten om att 300 000 load cycles är beräknad "Mean Time to Failure" inte "Time to Failure" så det är inte så att jag är rädd att disken ska dö den dag den passerar 300 000 men man kan inte borste ifrån att den närmarsig och kommer passera den gränsen långt innan jag anser att den är redo för skroten.

Skrivet av jookeer:

Jag kör många WD GP och satt upp vilointervallet (LLC) från 8 s till 300 s, vilket rekommenderas från användare över hela världen, Googla!
...
Som lagringsdisk skall du inte jämföra WD GP med F3 utan med F4.

Vad jag har läst funkar inte WDIDLE på Caviar Green som är tillverkade efter hösten 2009, men funkar på GP diskar som jag tolkar som Enterprice diskar som ex. R4-GP. Är det så att jag är fel ute här?

Jag har väldigt dålig koll på vad som skiljer F3 och F4 från samung åt. Som jag förstår det så ersätts F1 serien av F3 och F2 skapades för ecoGreen diskar. Jag tog bara den disk som verkade vara mest populär i 1TB storlek och det brukar betyda att den inte är helt dålig i alla fall.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tack jookeer. Fel av mig. Har läst så mycket om WD Green den senaste tiden att man lätt rör ihop det när man inte tänker efter.

Börjar så smått bli övertygad att stanna med ett beprövat kort och köpa WD Caviar Green igen. Men ska läsa på lite mer om Samsung först innan jag bestämmer mig.

Permalänk
Rekordmedlem

Har många f3 och f4or, f3 1Tbyte tillhör de snabbaste mekdiskar du kan köpa helt väsenskild från lagringsdiskarna, de går bra och är ljudligare och ger med vibrationer än "gröna" diskar oavsett fabrikat, har jämfört med olika gröna samsung o wd som systemdiskar och f3 ger märkbart piggare känsla på datorn.
Som lagringsdiskar använder jag idag F4 2Tbyte, gillar dem, de är en bra mix av egenskaper. Har några wd grön o svart och hitachi men håller mig till samsung för det mesta numera när jag behöver nya diskar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Gjorde ett litet experiment och körde Linux från en annan disk och monterade partitionerna på min nuvarande WD Caviar Green som ren lagring. Då ökade load cycle count långsamt och i en takt som jag skulle bedömma som normal utan att öka timeout tiden med WDIDLE.

Blev därför ytterligaren en WD Green disk på 1Tb. Borde komma på posten i morgon från Inet.se.

Tack för en bra diskusion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

F3= 7200 rpm->Systemdisk
F4=5400 rpm->Lagring

Både F3 och F4 finns både med 7200 RPM och med 5400 RPM.
Skillnaderna i rotationshastighet ligger i namnet före F#. Spinpoint ligger på 7200 RPM, och EcoGreen ligger på 5400 RPM.
Skillnaden mellan F3 och F4 är att F3'an har 500GB-skivor och en sektorstorlek på 512B, medan F4'an har 667GB-skivor och en sektorstorlek på 4KiB.

Och angående erfarenheter av Spinpoint F3 så har de 9 st (3 privat, 6 genom olika jobb) jag håller koll på fungerat perfekt. Är svala även vid dålig ventilation, och väldigt tysta när de inte arbetar. Vid sökning så ger de ifrån sig lite viberationer. Så sitter de inte på någon form av vibrationsdämpad upphängning så hör man de knattra en del när de arbetar (hur mycket beror på chassiet). Men med vanliga silikon-distanser så håller de sig tysta även vid arbete.
Har inte kört WD Green i samma chassie som Spinpoint F3, så det är svårt för mig att jämföra de. De jag kör sitter i ett chassie utan vibrationsdämpning, och jag hör inget knattrande från de vid arbete. Dock sitter de i en server med mer högljudd kylning än servern utan vibrationsdämpning som kör Spinpoint F3, så lite svårt att jämföra som sagt. Men jag tror de vibrerar mindre vid arbete. I övrigt känns de som att de går i grova drag lika svala, och lika tysta när de inte arbetar.

EDIT: Missade att du redan köpt disken. Tja, det jag skrev får väl stå kvar ifall någon annan undrar...

Permalänk
Medlem

Började brinna

Jag behövde ersätta två WD 500 GB med större. Med tanke på priset och efter att ha läst olika tester på Nätet bestämde jag mig för två Samsung Spinpoint F3. I onsdags när diskarna kom partitionerade jag dem och formaterade dem. Började kopiera över filer från de äldre WD. Jag var nöjd. Diskarna verkade gå tyst och fint och var snabbare än de äldre WD. När jag igår eftermiddag startade datorn började den ena att brinna. Först såg jag en mindre låga på utsidan men omedelbart därefter kom ett stort vitt rökmoln som såg ut att komma inifrån disken. Där han jag bryta strömmen för att omedelbart släcka lågan. Eftersom jag höll på att byta diskar var lådan öppen. Datorn och den andra F3:an fungerar fortfarande, som det ser ut, felfritt.
Att hårddiskar kan börja brinna så där plötsligt gör mig bekymrad. Jag kör många gånger datorn både natt och dag vare sig jag är hemma eller ej. Det skulle ju inte vara så kul om ens bostad brann ner.
Hur skall detta bedömas?

Permalänk
Medlem

jag har en F3 1TB 7200rpm och det är den klart bästa disk jag haft, riktigt pigg och förhållandevis tyst.
tycker priset är oslagbart jämfört med WD och om man är riktigt kräsen vad det gäller ljudnivån och har en hel drös med diskar så kan man ju köpa:
http://www.inet.se/artikel/6308673/scythe-himuro-hdd-cooler
eftersom WD är såpass mycket dyrare så blir det samma slutpris

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Jag har två WD Caviar Black och en F3:a. Jag tycker att F3:an fungerar minst lika bra, men betydligt mycket billigare. Jag har ljuddämpning för hårddiskarna i chassit, så jag kan inte säga att jag hör något av någon av dem direkt. De håller sig ungefär lika svala, kring 27-30 grader med chassifläktarna på låga varvtal. Ingenting att anmärka på dvs.

Systemdisken är en SSD så hastigheten på de övriga diskarna spelar mindre roll.