Permalänk
Medlem

Tack för alla svar folket, har verkligen varit intressant läsning!
Jag har aldrig tänkt på att bilen ju faktiskt måste kämpa mer med färre hästar, men nu när ni säger det så låter det ju faktiskt mycket vettigt! Så helst ska man ju ha en lätt bil med relativt få hästar, för att köra så snålt som möjligt?

Jag går i tankarna kring en Honda Civic, då både ni och brorsan rekommenderat dessa. Dessutom tycker jag dem är fina

Men jag finner det fortfarande meckigt med hur långt bilarna gått - det känns helt enkelt fel att titta på bilar som gått ~25.000 mil. Farsan har alltid sagt att man inte ska köpa någon bil som gått över 10.000 mil (vilket jag ju självklart inte håller i detta fallet), men då känns det fel att kolla på över det dubbla

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk

Miltalet har inte nått me funktion att göra! helt dumt att tänka så. Morsans gubbe köpte en 95-as 250diesel som då gått cirkus 40k mil, den har i dagsläget nu rullat över 65k mil och känns fin i låda motor inte ett oljeläckage så långt ögat kan nå å minimalt med skruvande, dock så är ju merceeds slitvargar som håll om man ser över riskkokare, bara att kolla service å underhåll.

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk

Ska man köpa bil för under 20 000 så ska man veta hur man mekar samt ha tillgång till garage och verktyg. Alternativt att man har familj eller vänner med de egenskaperna. Annars blir det lätt ganska dyrt och krångligt.

Ett alternativ hade varit att prenumerera på bil, man får ju en ny Toyota Aygo eller Kia Picanto för under 2000:-/månad.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Om man någon gång har åkt i en Ford KA vet man varför man inte ska ha en. Den har absolut noll isolering, det dånar nått så in helvete i bilen.

Angående bilar med större motorer så kan de nästan dra mindre än bilar med mindre motorer av den enkla anledningen att de inte behöver jobba lika hårt, men det finns ju såklart brytgränser där med.

Skoda skulle kunna vara ett alternativ, inte speciellt dyra och ganska bra bilar faktiskt.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Efter att ha ägt en 10 år gammal Saab 9-3 innan jag skaffa min Honda Civic Type-R - 09 för någon månad sedan så måste jag säga att, tyvärr är det så att äldre bilar så kommer problem. När bilen börjar bli 10år känns det som rosten tagit visa delar på bilen. På Saaben börja det med främre stötdämparna som ej blev godkända på besiktningen osv, onödiga utgifter man kunna lagt på en nyare bil istället.

En blir aldrig ett bra köp men att äga en nyare bil är otroligt skönt.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

När bilar börjar bli gamla och billiga spelar tidigare ägare minst lika stor roll som märket och ursprungslandet. Det där med kilometertalet spelar förstås roll, men det beror ju på bil också. En småbil som gått fram och tillbaks i stan i 150 000 km har accelererats, bromsats, kallstartats osv många gånger. Dörrlåsen har slitits av allt låsande, man har stigit in och ur och nött hål på stolen, osv. En Volvodiesel som gått det dubbla på landsvägen kanske har kallstartats en femtedel så många gånger och spenderat 90% av kilometrarna på femman i 90km/h. Vilken tror du är mer sliten?

Skrivet av Gorian:

Om jag förstått det rätt så är samtliga tyska bilar dyra att äga (försäkring, delar... etc.). Stämmer detta?

Försäkring vet jag inte, men en "vettig" tysk ala Astra, Golf, Octavia osv är absolut inte dyr i delar. En 20 000-kronors audi som var skitdyr när den var ny blir knappast en billig affär, men det är ju nåt helt annat.

Skrivet av Gorian:

Bör inte därmed en motor på 125hk dra mer än en på ~80hk.

Nä, vad som avgör är din gasfot, samt hur bra motorn och drivlinan är på att omvandla en viss mängd bränsle till rörelseenergi på hjulen. Oavsett om du har 80 eller 150hk "på lager" så använder du inte nödvändigtvis mer än typ 30 när du åker iväg till affären en runda. Det som spelar roll är då att motorn ska använda så lite bränsle som möjligt för att skapa dom där vissa hästarna på hjulen.

En Chevrolet Corvette är ju en stor sportbil med ca 500hk beroende på modell. Stor motor med många litrar och cylindrar. När du använder alla hästar drar den givetvis otroliga mängder bränsle också. Det är ju omöjligt att komma runt fysikens lagar. Däremot är den så pass effektiv att den inte drar nämnvärt mer än en vanlig Volvo när man ligger och lunkar i 90 på landsvägen. Det går alltså att köra den till jobbet varje dag med gott samvete.... förutsatt att man kan hålla sig från att gasa förstås.

Permalänk

Jag måste bara fråga...vad ska du med bilen till?
Västerås är en liten stad, där du kan cykla eller gå i princip vart du än ska. Även bussarna har hyffsat bra förbindelser.

Beroende på vad du ska använda bilen till är ju olika modeller olika intressant...kombi, coupe, sedan...finns mycket att välja på.
Ska du ha en bil bara för att ha en bil, för att ta dig till jobb/skola, för att impa på brudarna (troligtvis inte med tanke på Ka xD)?

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkfinz:

Jag måste bara fråga...vad ska du med bilen till?
Västerås är en liten stad, där du kan cykla eller gå i princip vart du än ska. Även bussarna har hyffsat bra förbindelser.

Beroende på vad du ska använda bilen till är ju olika modeller olika intressant...kombi, coupe, sedan...finns mycket att välja på.
Ska du ha en bil bara för att ha en bil, för att ta dig till jobb/skola, för att impa på brudarna (troligtvis inte med tanke på Ka xD)?

Det stämmer att Västerås är en hyfsat liten stad, som dessutom är väl anpassad för cykel. Det finns dock flera anledningar till varför jag vill ha en bil.

Den första är väl kanske den mest uppenbara; friheten. Jag är en typisk natt-människa, och att kunna åka vart jag vill, när jag vill underlättar mycket!

Det andra är att flickvännen studerar i Linköping fram till våren, sen bor hon i Tortuna (för er som har mindre koll på Västerås så ligger Tortuna ca 1 mil utanför Västerås... mitt ute i buschen...) och det skulle underlätta massor om man hade en bil att köra den sträckan hela tiden.

Sen håller jag också på med hobbyn "airsoft", och att ha bil där underlättar massor.

Sen självklart det gamla vanliga; transport av pryttlar, fyllechaffis, handla saker... you name it.

Bara för att man har bil behöver man ju inte heller använda den hela tiden bara för det

------

Flickvännens mamma + bror har varsin Skoda Octavia, även dessa bilar tycks vara riktigt schysta.
Objections?

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Bara för att man har bil behöver man ju inte heller använda den hela tiden bara för det
//Gorian

vill se dig säga samma sak när du haft bil ett tag

Saab 900-86 5vxl hade jag som första bil, och kan nog lätt tacka den för att jag klarade prövotiden utan en enda anmärkning framhjulsdrift och handbromsen på framhjulen så inget sladdande, för slö för att köra alldeles för fort med osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Flickvännens mamma + bror har varsin Skoda Octavia, även dessa bilar tycks vara riktigt schysta.
Objections?

//Gorian

Nej då, Skoda är bra bilar idag.
Ingår ju i VW-koncernen & Octavian är i stort sett en budget-Passat.
Lite "tråkiga" inuti & kvalitetskänslan från VW är inte riktigt där,
men vad gäller bruksvärde är det ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Nej då, Skoda är bra bilar idag.
Ingår ju i VW-koncernen & Octavian är i stort sett en budget-Passat.
Lite "tråkiga" inuti & kvalitetskänslan från VW är inte riktigt där,
men vad gäller bruksvärde är det ett bra alternativ.

Nä, Octavia är en budget-Golf. Det är Superben som är en Passat.

Skoda är inte alls några dåliga bilar. Samma byggbitar som resten av VW-koncernen men visst är dom lite tristare inuti. Lite bullrigare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Nä, Octavia är en budget-Golf. Det är Superben som är en Passat.

Aha, ok. Bra bilar iaf. Jag äger & åker själv just Golf, som jag bara har gott att säga om.
Jag är just nu inne på min andra Golf (GT 09:a) & hade en 04:a innan. Jag skulle våga köpa allt
från VW-koncernen utom SEAT, som jag tycker verkar för "quirky", men det är min subjektiva åsikt.

Permalänk
Skrivet av Hammar:

Aha, ok. Bra bilar iaf. Jag äger & åker själv just Golf, som jag bara har gott att säga om.
Jag är just nu inne på min andra Golf (GT 09:a) & hade en 04:a innan. Jag skulle våga köpa allt
från VW-koncernen utom SEAT, som jag tycker verkar för "quirky", men det är min subjektiva åsikt.

De äldre SEAT är ganska "quirky", jag har en -99a och den känns typ 10 år äldre om man ser till designen och känslan.
Hur det är med dagens SEAT vet jag inte riktigt, men om jag inte fått det helt som bakfoten så är SEATs nya modeller VWs gamla med ny kostym.
Exempel: Min Toledo är årsmodellen 92-99, den bygger på Golf 2, alltså modellen som VW själva bytte ut 92.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

De äldre SEAT är ganska "quirky", jag har en -99a och den känns typ 10 år äldre om man ser till designen och känslan.
Hur det är med dagens SEAT vet jag inte riktigt, men om jag inte fått det helt som bakfoten så är SEATs nya modeller VWs gamla med ny kostym.
Exempel: Min Toledo är årsmodellen 92-99, den bygger på Golf 2, alltså modellen som VW själva bytte ut 92.

Mjo, det var därför jag hade fått för mig att Octavian byggdes på Passat, alltså den förra, typ.
För det är väl ungefär samma idé dom använder för Skoda, alltså att VW:s den-eller-den-modellen
blir nya Skoda/Seat, medam VW själva säljer den nyutvecklade den-eller-den-bottenplattan som VW.

Dock menade jag inte riktigt de senaste årsmodellerna med mitt inlägg, eftersom TS budget
var under 20kkr. Jag har dock aldrig haft någon bil som jag varit mer nöjd med än just Golf.

Permalänk
Medlem

Det där med att Skoda, Seat m.m. skulle ha VW gamla plattformar stämmer inte i dagens läge iaf. Möjligt att det var så förr men inte idag.

Permalänk
Skrivet av nmc:

Det där med att Skoda, Seat m.m. skulle ha VW gamla plattformar stämmer inte i dagens läge iaf. Möjligt att det var så förr men inte idag.

Jag kollade upp det där och det är helt korrekt.
Den största skillnaden nu för tiden är väl att VW och Audi tillverkas i Tyskland, Skoda i Tjeckien och SEAT i Spanien.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Visst går gamla plattformar i arv.

Seat Exeo som kom härom året är i stort sett identisk med förra generationens Audi A4. Största skillnaden är att Seat inte fått tillgång till stora motorer och fyrhjulsdrift, för att inte konkurrera med nuvarande A4:an förstås. Utrustningslistan hos Exeo är också betydligt kortare.

Förra Skoda Superb (2001-08) är också bokstavligt talat en förlängd Passat B5 (1996-05). Den föddes pga att VW:s kinesiska gren ville ha en lång Passat att sälja åt direktörstyper. Långa bilar är populära där. Sen beslöt dom att "ta hem" den och sälja den som Skoda med lite ny makeup i nosen. Den Passaten i sig själv är en lite större Audi A4 som kom redan 1994.

Dagens Superb är för övrigt "lite för bra" vilket har gjort cheferna på Audi förbannade. Dom har tydligen svårt att konkurrera med budgetmärket från Tjeckien

Fenomenet Skoda är för övrigt intressant. Felician är ju en Favorit med ny kaross. Skoda Favorit är en gräsligt ful modell, den sista som Tjeckerna tillverkade själva förrän VW tog över. Ingen i väst köpte den. Skitbil. Usch. När den fick nytt smink och VW i ryggen sålde den plötsligt massor, trots att det fortfarande är en östbil.

Permalänk

Du kan även göra som mig, köpa en bil som inte går ner i värde någonmer. Köpte en amazon som pendlarbil (30mil i veckan) för den löjliga summan av 20000kr, ingen skatt, billig försäkring och om man vill behöver man inte vinterdäck. Nu hade jag ju en jävla tur med mitt köp för bilen är helt rostfri och hade inga fel på besiktningen och jag har redan fått ett bud på 50k på den :).
Men jag gissar att du vill ha en säker rallybil så jag tror nog på en golf för dig

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Den femte generationen av Honda Civic (92-95) är mycket trevliga och ekonomiska. Min har gått 21000 mil nu och den känns fortfarande som ny. Framför allt växellådan och styrningen.
Enda rosten som har uppkommit är ena bakskärmen på bilen.

Sen om du vill greja med bilen så finns det hur mycket godis som helst att köpa till dom, kika på www.ebay.se och sök på Honda Civic 92 så är det bara att välja och vraka. Jag rekomenderar verkligen en sån bil.

Visa signatur

ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 4.2 GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz | Corsair CX650M | Samsung 960 EVO 250GB | Kingston V300 120GB | Seagate Barracuda 64MB 1TB | Seagate Barracuda 64MB 2TB | ASUS PCE-AC68 |
Fractal Design Define R4 Titanium Windowed | AOC G2778V 27" 75Hz

Permalänk

Jag skulle nog ha valt en MB 300E från 92-93. Stor, tung kvalitetsbil med airbags och värdig komfort.

Permalänk

Valfri volvo eller saab i prisklassen är driftsäkra, billiga och fullständigt könslösa och förmedlar inget alls.
När du tröttnat på att åka runt i en bil och vill köra en bil så är Alfa Romeo en riktigt kul bil. Säger som Jeremy Clarksson "En bilentusiast har ägt minst 2 Alfor..."

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Du kollar i en väldigt knepig prisnivå där det finns mer vrak än fynd. Golf är ett schysst kort enligt mig. Vi har haft 3 stycken Golfar, 1.6, 1.8 och GTI genom åren och varit nöjda. Nu så har vi en Skoda Octavia som bruksbil (i princip en golf) och en Mazda RX-8 som sommarleksak.

Se till att den är servad, bytt kamrem och vattenpump etc så rullar dom i evighet. Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Cyber Judas:

Valfri volvo eller saab i prisklassen är driftsäkra, billiga och fullständigt könslösa och förmedlar inget alls.
När du tröttnat på att åka runt i en bil och vill köra en bil så är Alfa Romeo en riktigt kul bil. Säger som Jeremy Clarksson "En bilentusiast har ägt minst 2 Alfor..."

Jag vågade inte ens föreslå Alfa... Alfor är oerhört rewarding (hjärnsläpp??) att köra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Jag vågade inte ens föreslå Alfa... Alfor är oerhört rewarding (hjärnsläpp??) att köra!

Alfa Alfetta GTV är en av dom ballare bilarna som finns!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Alfa Alfetta GTV är en av dom ballare bilarna som finns!

Ett av dem fulaste modellnamnen dock. Alla som pratar göteborgska vet vad jag associerar till. Alfetta liksom, hehe. *Skakar på huvudet*

Visa signatur

¤i7 3770K |Corsair 2x8192MB | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | 2x Asus GTX 670 SLI |NZXT Switch 810¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyber Judas:

När du tröttnat på att åka runt i en bil och vill köra en bil så är Alfa Romeo en riktigt kul bil. Säger som Jeremy Clarksson "En bilentusiast har ägt minst 2 Alfor..."

Han har ju också sagt "detta är det som är speciellt med alfor, ingen annan alfa i världen har just dessa felen som just denna alfan har"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Jag vågade inte ens föreslå Alfa... Alfor är oerhört rewarding (hjärnsläpp??) att köra!

Givande?

Permalänk
Skrivet av nmc:

Han har ju också sagt "detta är det som är speciellt med alfor, ingen annan alfa i världen har just dessa felen som just denna alfan har"

Och det härligaste är att han har helt rätt!

Skrivet av Volvo_Jonas:

Ett av dem fulaste modellnamnen dock. Alla som pratar göteborgska vet vad jag associerar till. Alfetta liksom, hehe. *Skakar på huvudet*

Hahah, aaajdå! Men med tanke på dåvarande försäljningschefens karta över Europa inte inkluderade Norden i Automobils test av Alfa 147 GTA för typ 5 år sedan så är det nog inte så konstigt att dialektproblem i Göteborg kan uppstå

Skrivet av fesen:

Alfa Alfetta GTV är en av dom ballare bilarna som finns!

Jaa man tackar ju inte nej till en GTV6:a! Eller du kanske syftar på den lite äldre GTV:n.. för den från 80-talet heter väl inte Alfetta? Utan bara GTV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Jaa man tackar ju inte nej till en GTV6:a! Eller du kanske syftar på den lite äldre GTV:n.. för den från 80-talet heter väl inte Alfetta? Utan bara GTV?

Enligt Wikipedia så heter äldre GT/GTV Alfetta, GT är "sneakmodellerna" sen GTV, GTV deltaturbo och självklart GTV 6an Men jag sneglade lite på blocket och den som fanns där (GTV 6) kosta fan 100k kr...hade inte tackat nej till en ny Alfa 159a heller, snygga som få, bensinaren har 200hk vilket räcker och blir över för svenska vägar

http://www.blocket.se/halland/Alfa_Romeo_GTV_2_5_V6_29131022....
Denna, tråkig färg.

Anledningen till att jag är kär i dessa bilar är för att en i området hade en sån och han körde inte lugnt i en sekund utan det var typ rally varje gång jag såg honom komma farandes i bilen

Permalänk
Medlem

Saab 9000 2,3t Billiga - Lätt trimmade - Lätt mekade. Någon tusen lapp och du kör i från det mesta på skolan.

Edit: Läste väl inte första posten till mer än att du sökte en bil.

Men för att vara lite seriös då, hade aldrig lagt mina pengar på Ford Ka, står i topp på min "Fulaste bil lista".
Kolla på A3, där får du en snygg bil för lite pengar!