Catalyst 11.1a kommer idag?

Permalänk
Medlem

Catalyst 11.1a kommer idag?

Verkar vara en hel del godis för er med 6xxx.

Citat:

Catalyst 11.1a Hot-Fix

The latest Catalyst Hot-Fix; (11.1a) offers increased performance brings a slew of new features and should be the driver used for any performance testing. Below are a few of the highlights from this driver:

Performance improvements for the AMD Radeon HD 6800 & HD 6900 series include but not limited to:

AMD Radeon HD 6900 and AMD Radeon HD 6800 Series:
· 3DMark Vantage improves ~7%
· 3DMark06 improves ~3%
· Call of Duty Black Ops improves ~20% at 4xMSAA and up to 35% at 8xMSAA
· Riddick Assault on Dark Athena SSAO performance improves ~20%
· Unigine Heaven OpenGL performance improves ~10% at moderate, 30% at normal and 100% at extreme tessellation levels

AMD Radeon HD 6800 Series:
· Aliens vs. Predators improves ~9% at 2xMSAA and up to 20% at 4xMSAA
· Batman Arkham Asylum improves ~4%
· Crysis Warhead improves ~2-4%
· Metro 2033 improves ~28% at 4xMSAA

AMD Radeon HD 6900 Series:
· Battleforge DirectX 11 performance improves as much as 6%
· The Catalyst Control Center includes an early prototype of some new tessellation controls. Our goal is to give users full control over the tessellation levels used in applications. The default selection “AMD Optimized” setting allows AMD, on a per application basis, to set the best level of tessellation. The intention is to help users get the maximum visual benefit of Tessellation, while minimizing the impact on performance. Currently no applications have been profiled, so the “AMD Optimized” setting will be non-operational until further notice.
· The “Use Application Settings” option gives applications full control over the Tessellation level. Users can also manually set the maximum tessellation level used by applications with the slider control
· The long term goal for the “AMD Optimized” setting is to use the Catalyst Application Profile mechanism to control the AMD recommended level of tessellation on a per application basis. AMD’s intention is to set the tessellation level such that we will not be reducing image quality in any way that would negatively impact the gaming experience.

http://forums.legitreviews.com/about31906.html

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

En hotfix? ..... vanliga 11.1 då?

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Hotfixen lär med största sannolikhet vara en senare build än den officiella WHQL 11.1.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

för dom som varit atiägare länge så är väll detta inte helt oväntat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

för dom som varit atiägare länge så är väll detta inte helt oväntat?

?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att det är 24e som gäller.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Läste någonstans att det är 24e som gäller.

26e för WHQL 11.1

Visa signatur

Permalänk

Här sitter man fortfarande på Catalyst 10.7.

Började få problem när jag uppdaterade till 10.11 från 10.7 (väntade länge pga många klagomål, men när 10.10 löste problemen med Plants vs. Zombies så var det lika bra att prova).

Iaf så började jag få bluescreen med 5-7 dagars mellanrum. Driver sweepade till slut bort 10.11 för att testa 10.12 när den kom. Detta resulterade i att Windows 7 inte hittade grafikkortet längre. Gick inte att lösa, googlade som en tok. Så det blev omformatering och ominstallation av Win 7.
Efter ominstallationen testade jag Catalyst 10.12. Det blev dock ingen skillnad, förutom CCC's utseende. Fortfarande bluescreen med 5-7 dagars mellanrum.

Avinstallerade 10.12 (aldrig mer Driver Sweeper) och installerade 10.7 igen. Nu funkar allt klockrent.

Jag har googlat lite angående detta och det verkar som att 10.10 också ger många personer bluescreen, så det är lika bra att köra på 10.7 som jag vet fungerar.

Att 11.1 har löst några problem (för mig) känns inte särskilt troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

26e för WHQL 11.1

Hoppla, du hade rätt:

Citat:

Originally Posted by CatalystMaker
RT @Leguha: @CatalystMaker Hello. When will Catalyst 11.1 be out? Oh, sorry, bro, I forgot. Habit... ME - Jan 26... ooops habit...
8:48 AM Jan 14th via TweetDeck

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Här sitter man fortfarande på Catalyst 10.7.

Började få problem när jag uppdaterade till 10.11 från 10.7 (väntade länge pga många klagomål, men när 10.10 löste problemen med Plants vs. Zombies så var det lika bra att prova).

Iaf så började jag få bluescreen med 5-7 dagars mellanrum. Driver sweepade till slut bort 10.11 för att testa 10.12 när den kom. Detta resulterade i att Windows 7 inte hittade grafikkortet längre. Gick inte att lösa, googlade som en tok. Så det blev omformatering och ominstallation av Win 7.
Efter ominstallationen testade jag Catalyst 10.12. Det blev dock ingen skillnad, förutom CCC's utseende. Fortfarande bluescreen med 5-7 dagars mellanrum.

Avinstallerade 10.12 (aldrig mer Driver Sweeper) och installerade 10.7 igen. Nu funkar allt klockrent.

Jag har googlat lite angående detta och det verkar som att 10.10 också ger många personer bluescreen, så det är lika bra att köra på 10.7 som jag vet fungerar.

Att 11.1 har löst några problem (för mig) känns inte särskilt troligt.

bluescreens tyder ju inte på något bra, tror aldrig jag fått en bluescreen med vista någonsin. visst kan det höra ihop med drivrutinen, men nödvändigtvis behöver det inte i grunden vara den som orsakar. bara för att 10.7 råkar fungera och inte ge dig bluescreen så behöver ju allt inte fungera perfekt, kanske råkar skriva till annat minne som inte används lika ofta.

Permalänk
Medlem

bluescreens tyder ju inte på något bra, tror aldrig jag fått en bluescreen med vista någonsin. visst kan det höra ihop med drivrutinen, men nödvändigtvis behöver det inte i grunden vara den som orsakar. bara för att 10.7 råkar fungera och inte ge dig bluescreen så behöver ju allt inte fungera perfekt, kanske råkar skriva till annat minne som inte används lika ofta.

--------------
Kan säga att jag haft såna problem med senaste drivern från ati att jag blir tokig, random freez,grfrivern slutar svara, flash som kraschar, vpu-recovery, låsning vid alt+tab ur spel o s v, inga problem me burken här inte, eftersom jag kört den stabilt som tusan med tidigare drivers och kör jag den drivern innan den senaste så fungerar allt finemangs så jag vet vad de som säger att atis senaste inte är nåt vidare stabil.
Så den nya skall provas så fort jag får fingrarna på den

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

--------------
Kan säga att jag haft såna problem med senaste drivern från ati att jag blir tokig, random freez,grfrivern slutar svara, flash som kraschar, vpu-recovery, låsning vid alt+tab ur spel o s v, inga problem me burken här inte, eftersom jag kört den stabilt som tusan med tidigare drivers och kör jag den drivern innan den senaste så fungerar allt finemangs så jag vet vad de som säger att atis senaste inte är nåt vidare stabil.
Så den nya skall provas så fort jag får fingrarna på den

Okey :/
det enda jag har problem med är crysis, dock fungerade det inte med mina tidigare kort heller, senaste som fungerade i crysis 24/7 var nån driver från mitten av 2009 :/ antar att jag har en olyckskombination för just det spelet... annars har det fungerat bra även relativt bra med nya korten med tanke på att det bara finns "beta" än. har benchat mina 2x6970 överklockade sedan release och dom har klarat allt, förutom att starta lp2@dx11 som fungerar med 10.12 men inte rc3, sedan buggad custom resolutions och inställningar i hdtv.

Permalänk

Jo, precis, jag har varit lite rädd för att nått i datorn sjunger på sista versen
Men eftersom allt funkar med 10.7 så borde drivrutinen vara boven. Grejen är att jag knappt installerade några program eller spel under tiden med 10.11 och 10.12. Jag kollade datum i Kontrollpanelen och höll ganska hård koll för att testa vad som kunde vara fel. Det var just någon vecka efter jag installerade 10.11 som problemen uppstod och då hade jag inte installerat ett enda program på flera veckor. Den enda förklaringen som kan återstå då är dåliga windowsuppdateringar via Windows Update. Men som sagt, allt fungerar som det ska nu sedan den 20 december då jag gick tillbaka till 10.7.

Har aldrig haft några problem med ATI innan kan tilläggas.

En googling på "catalyst 10.10 bluescreen" ger en hel drös träffar, även för 10.11 och 10.12.
http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&biw=1156&bih=656&q=cata...

Permalänk

Fan om dem inte fixar blå skärm problemet med 11.1. Då lär man nog gå över till Nvidia. Har inte fungerar bra sedan 10.10. Skärpning, bara att hoppas att det löser sig nu då.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Intrepidus:

Fan om dem inte fixar blå skärm problemet med 11.1. Då lär man nog gå över till Nvidia. Har inte fungerar bra sedan 10.10. Skärpning, bara att hoppas att det löser sig nu då.

Om grafikrutinen krashar brukar den bara starta om (rutinen alltså inte Windows), detta sedan Vista kom.
Blåskärm sker när själva Windows får problem, detta har typiskt med processorn eller internminnet att göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Om grafikrutinen krashar brukar den bara starta om (rutinen alltså inte Windows), detta sedan Vista kom.
Blåskärm sker när själva Windows får problem, detta har typiskt med processorn eller internminnet att göra.

------
Skulle aldrig lämna in en dator på felsökning till dig iallafall om grafikkortets driver knasar och du rekommenderar att byta ram eller cpu^^
Det du säger är helt felaktigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

------
Skulle aldrig lämna in en dator på felsökning till dig iallafall om grafikkortets driver knasar och du rekommenderar att byta ram eller cpu^^

nja.. jag va faktiskt med om de..
När jag körde 6970 biosen så startade min dator om helt utan blue screen eller något..
och detta va inte i något spel utan i windows.. alltså knappt någon belastning på grafikkorten..
och de har inte hänt innan sen jag fick dom nya korten..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av godspeed:

------

Förklara för mig hur en grafikdrivrutin som numera (from Vista) inte går i kernelmode, kan krasha hela systemet så ger jag dig rätt.
Jag rekommenderar inte heller byte av CPU eller minne, utan ett minnestest.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Förklara för mig hur en grafikdrivrutin som numera (from Vista) inte går i kernelmode, kan krasha hela systemet så ger jag dig rätt.

-------------
Har inte ett dugg me kerneln att göra, en felaktig driver kan krascha hela systemet, orsaka en bosd och ifall du tvingar vista/win7 att inte göra en restart vid bosd, får du inte en omstart men problemet kvarstår eftersom ditt system kraschar.
Har inte ett dugg med varken cpu eller ram att göra som du påstod ifall grafikdrivern kraschar i detta fall eller ger bosd.
Ati´s drivrutiner strular för tillfället, är själv lidande av detta vilket gjort att jag får använda, såsom många andra vittnar om äldre drivrutinsversioner för att få datorn och mitt 5850 att fungera felfritt.
Har även ett 6970 i ett annat system med senaste drivern som fungerar felfritt, ergo drivrutinsproblem och jag har flyttat 5850 ,som fungerade felfritt innan i riggen där 6970 sitter nu, med samma driver.

Men, en del kan absolut ha problem med andra saker i sina datorer som orsakar problem, men just nu var det just drivrutinerna som diskuterades och våra system fungerar med tidigare drivers.

Edit stavfel...sabla trådlösa tangentbord..pah, borde förbjudas:p

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Jag rekommenderar inte heller byte av CPU eller minne, utan ett minnestest.

Kan sälla mig till hopen vars amd-drivare visst får hela datorn att låsa sig snarare än att starta om enbart drivrutinen. Detta hänger mycket på drivrutinen i sig huruvida det går eller inte; försökte i helgen återuppta mitt BC2-lirande efter några månaders uppehåll då polaren skaffat detta.

1-10 minuters spelande orsakade låsning med BSOD och loopande ljud. atikmdag.sys är förklaringen på blåskärmen.

Provade en äldre drivare, 10.6. Samma historia. Provade 10.5, fortfarande samma krasch. Först efter att windows ledsnat, hårt, på mig över all avinstallation och installation av drivrutiner genom att BSOD'a under boot efter avinstallation, lade jag in 10.4 och voila - inga som helst problem. Med BC2 iallafall. Fick dessutom en fps-skjuts på 40-50% i wow vilket var lite överraskande.

Det jag ville säga var dock att med exempelvis 10.10-drivarna så låste sig BC2 regelbundet, men då startade drivarna om och man kunde lira några minuter igen innan det var dags igen. Så, var inte så aggressiva. Drivarna kan visst låsa hela windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Kan sälla mig till hopen vars amd-drivare visst får hela datorn att låsa sig snarare än att starta om enbart drivrutinen. Detta hänger mycket på drivrutinen i sig huruvida det går eller inte; försökte i helgen återuppta mitt BC2-lirande efter några månaders uppehåll då polaren skaffat detta.

1-10 minuters spelande orsakade låsning med BSOD och loopande ljud. atikmdag.sys är förklaringen på blåskärmen.

Provade en äldre drivare, 10.6. Samma historia. Provade 10.5, fortfarande samma krasch. Först efter att windows ledsnat, hårt, på mig över all avinstallation och installation av drivrutiner genom att BSOD'a under boot efter avinstallation, lade jag in 10.4 och voila - inga som helst problem. Med BC2 iallafall. Fick dessutom en fps-skjuts på 40-50% i wow vilket var lite överraskande.

Det jag ville säga var dock att med exempelvis 10.10-drivarna så låste sig BC2 regelbundet, men då startade drivarna om och man kunde lira några minuter igen innan det var dags igen. Så, var inte så aggressiva. Drivarna kan visst låsa hela windows

-------
För mig blev det exakt samma som för dig i mass effect 1, 10.9 funkar fint för mig där

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tidigare när jag hade 4890 CFX så hadej ag också problem med endel drivare... så jag tog helt enkelt lärdom av detta..
Så varenda gång ATI släppte ny drivrutin så kollade jag efter vad denna gjorde för förbättringar..

Om de inte stod något om 4800 eller 4800 CFX förbättringar, så såg jag ingen som helst anledning att byuta ut min fullt fungerande drivare till en som inte gynnar mig alls och kan orsaka ostabilitet.. Easy As Dell!

Men nu diskuterar vi 11.1a.. Med nya grafikkort så kommer den säkert att gynna mig och jag kommer såklart testa den!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >

Permalänk
Medlem

Är det nån som sett något utdrag ur release notes om vilka fixar och nya problem som finns med 10.11a?
Vad jag såg i det som skrevs innan är ju bara vad de förbättrat i spelen rent prestandamässigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Är det nån som sett något utdrag ur release notes om vilka fixar och nya problem som finns med 10.11a?
Vad jag såg i det som skrevs innan är ju bara vad de förbättrat i spelen rent prestandamässigt

not good enought? de är en perfekt anledning för mig
mer kräm och mer fps..

Visa signatur

Permalänk

Har dom redan glömt bort 5000-serien? Om inte så hoppas jag att man får bättre prestanda i Black-Ops så man kan köra 4xAA igen...

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

not good enought? de är en perfekt anledning för mig
mer kräm och mer fps..

-----
hahaha, kudos till dig där;)
Nej men vore kul om de skrev nåt om alt-tab problemet och instabiliteten o sånt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Pepper:

Har dom redan glömt bort 5000-serien? Om inte så hoppas jag att man får bättre prestanda i Black-Ops så man kan köra 4xAA igen...

har du kunnat de innan menar du men inte längre?
Jag tror ju att dom lyckats optimera de mesta nu för 5000 serien..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Catalyst 10.11 & 10.12 är ostabila med integrerade HD3200 780G & HD4200 det på 785G i windows XP.
Blå skärmar och låsningar är vad du får med dem helt random lite varstans. (detta är två olika datorer)
Dock när man lade in ett HD5770 på den med HD4200 och avaktiverade integrerade och installerade med nyaste 10.12 så vart det inga problem.

Drivrutinera är lite fulla med hål mot varierande kombinationer. Lite konstigt att de inte kan hålla reda på vad de gör med allt och alla inte fungerar med allt.
10.12 på hd3200 med XP var helt bra förutom blue screen med ati2dvag.sys tror jag det var som fastnade i en "infinite loop". Senare slutade blue screens komma och så frös bilden bara helt enkelt. Bilden uppdaterades inte längre fastän saker i bakgrunden fortfarande flöt på.

Fått gå tillbaka till 10.10 för stabilitet på min HD3200.

Permalänk
Hjälpsam

XP är känsligare, där är det ofta drivaren som är orsaken till BSOD.

Om det nu är fel på Catalyst 12.12, varför fungerar det utmärkt för mig och de flesta andra?
Jag har haft Vista sen våren 2007 och har aldrig råkat ut för BSOD pga. drivrutinerna.
Jag råkade däremot ut för BSOD några gånger efter det att jag bytt processor och underlåtit att ladda in BIOS default.
Det har däremot hänt att grafiken krashat eller låst ett spel, jag har då kunnat tabba mig ur eller starta aktivitetshanteraren för att kunna avsluta spelet.

Om problem
Hittar man en driver som fungerar, är det lättast att hålla sig till den men ibland hjälper inte det heller.

Om ett nytt grafikkort krånglar brukar jag felsöka i ett antal steg inte nödvändigtvis i denna ordning, men ni fattar vad jag menar.

Överklocka inte
Kontrollera installationen, tex strömkablar och att kortet är ordentligt monterat
Ladda in BIOS default.
Kör ett minnestest.
Uppgradera drivrutinerna till moderkortet.
Uppgradera drivrutinerna till grafikkortet
Uppgradera directX.
Patcha spelen.

Är det fråga om ett enstaka spel finns nog problemet där, gå ut på internet och sök, det är inte sällan ljudrutinerna eller Codecs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur