GeForce vs Quadro - varför denna sinnessjuka prisskillnad och behövs Quadro?
Jag har en dator enligt signaturen och jag använder den mest till CAD och 3D, främst 3DS Max. Som ni ser har jag ett spelkort, ett Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, och det kanske inte är optimalt men prissättningen jämfört med Quadrokorten är mycket human och hittills har mina arbeten inte varit så komplexa så jag har klarat mig hyfsat bra med detta kort.
Men allt eftersom jag lär mig mer tar jag på mig allt mer komplexa och krävande arbeten och är rädd att grafikkortet snart kommer att bli en flaskhals i mitt system. Till saken hör att min SSD-enhet krånglar, en Corsair SSD Force Series 120GB, och den ska bytas ut på garantin i butiken där jag köpte datorn. Jag kommer då troligtvis be dem sätta in en extra identisk SSD och låta dem koppla den i RAID0 för ökad prestanda. Vidare kommer jag när jag installerar Windows att partitionera den i två lika stora 120GB partitioner. En för Windows och program samt en för pågående arbeten och viktiga filer etc. Jag hoppas på en tydligt märkbar prestandaökning vid vissa moment. (Jag har skrivit om detta utförligare under "Lagring").
Jag har funderat på att också passa på att uppgradera grafikkortet till ett Quadro, "när jag ändå håller på". Och min egentliga fråga är vilket Quadrokort jag ska välja och vilket ni tror räcker för mina behov samt hänger med ett tag. Jag har kollat på följande kort:
1. Quadro FX 1800 768MB GDDR3, 192-bit, Minnesbandbredd=38,4GB/s, 64 Cuda Cores, ca pris: 4500kr
2. Quadro FX 3800 1GB GDDR3, 256-bit, Minnesbandbredd=51,2GB/s, 192 Cuda Cores, ca pris: 7700kr
3. Quadro 4000 2GB GDDR3, 256-bit, Minnesbandbredd=89,6GB/s, 256 Cuda Cores, ca pris: 8400kr
Det som slår mig är att när jag jämför med mitt GeForce-kort har det följande specifikationer:
GeForce GTX 460, 1GB GDDR5, 256-bit, Minnesbandbredd=118,4GB/s, 336 Cuda Cores, ca pris: 1600kr
GeForcekortet spöar alla dessa Quadrokort rejält på nästan samtliga punkter och kostar bara lite drygt en tredjedel av det billigaste Quadrokortet och det dyraste Quadrokortet är fem gånger så dyrt samtidigt som det är sämre på nästan alla punkter! Varför i helvete har Quadrokorten sådana sanslösa och skamlösa ockerpriser! Vad fan är det som kostar så mycket och som man måste betala sådana fantasibelopp för? Är det bara för att det främst är företag som köper Quadrokort och dessa har råd att betala. När man ser på specifikationerna kan man lätt misstänka att ett Quadrokort måste kosta betydligt mindre än ett GeForcekort att tillverka. Eller vad säger ni?
Nu är jag inte så dum att jag inte förstår att det skiljer sig åt en hel del i arbetssätt, drivrutiner och en massa annat mellan Quadro och GeForce men är detta verkligen värt denna totalt sinnessjuka prisskillnad? Jag vet att ett Quadrokort är bättre när man sysslar med 3D som tex 3D Studio Max men blir upprörd över prissättningen. Är det någon som är insatt i ämnet som har lust att förklara hur ett Quadrokort skiljer sig från ett GeForcekort, både hårdvaru- och mjukvarumässigt skulle jag vara väldans tacksam. Och berätta vad ett Quadrokort gör som ett GeForcekort inte klarar?
Om man sysslar med relativt komplicerad 3D-modelering i stora arbeten och använder sig av renderare som ofta använder sig av GPU:n, och ibland GPU:n och CPU:n tillsammans, för beräkningar vid renderingen är det då värt pengarna att investera i ett Quadrokort om man har pengarna. Kommer man att märka en påtaglig skillnad och hur avancerade projekt bör man arbeta med för att det ska vara motiverat att bränna en förmögenhet på ett Quadrokort. Och vilket av ovan nämnda Quadrokort tror ni att man klarar sig med om man arbetar som arkitekt och främst gör modeller av komplexa byggnader och ibland hela bostadsområden?
Och vilket tror ni att skulle vara vettigast att investera i, ett rigtigt vasst GeForce-kort som tex GeForce GTX 580 1536MB GDDR5 eller det billigaste Quadrokortet, Quadro FX 1800 768MB GDDR3. Dessa kort kostar nästan exakt lika mycket.
Om någon som är insatt i ämnet orkar göra ett försök att svara på mina frågor är jag mycket tacksam! Och jag vet att jag tagit upp ämnet i ett par tidigare trådar men jag gör det ännu en gång eftersom jag tydligen är lite korkad då jag inte riktigt förstår hur det ligger till med detta. Och ska man sammanfatta hela mitt inlägg i en fråga blir den: Är det värt pengarna att investera i ett Quadrokort om man vill arbeta med 3D och utvecklas i ämnet och bli allt mer avancerad med tiden?
Tack på förhand och jag hoppas att någon orkar läsa igenom mitt enormt långa inlägg!
Tack! /Lars
PS. Varför har man strukit "FX" i just Quadro 4000 och vad står FX för?
Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,