GeForce vs Quadro - varför denna sinnessjuka prisskillnad och behövs Quadro?

Permalänk
Medlem

GeForce vs Quadro - varför denna sinnessjuka prisskillnad och behövs Quadro?

Jag har en dator enligt signaturen och jag använder den mest till CAD och 3D, främst 3DS Max. Som ni ser har jag ett spelkort, ett Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, och det kanske inte är optimalt men prissättningen jämfört med Quadrokorten är mycket human och hittills har mina arbeten inte varit så komplexa så jag har klarat mig hyfsat bra med detta kort.

Men allt eftersom jag lär mig mer tar jag på mig allt mer komplexa och krävande arbeten och är rädd att grafikkortet snart kommer att bli en flaskhals i mitt system. Till saken hör att min SSD-enhet krånglar, en Corsair SSD Force Series 120GB, och den ska bytas ut på garantin i butiken där jag köpte datorn. Jag kommer då troligtvis be dem sätta in en extra identisk SSD och låta dem koppla den i RAID0 för ökad prestanda. Vidare kommer jag när jag installerar Windows att partitionera den i två lika stora 120GB partitioner. En för Windows och program samt en för pågående arbeten och viktiga filer etc. Jag hoppas på en tydligt märkbar prestandaökning vid vissa moment. (Jag har skrivit om detta utförligare under "Lagring").

Jag har funderat på att också passa på att uppgradera grafikkortet till ett Quadro, "när jag ändå håller på". Och min egentliga fråga är vilket Quadrokort jag ska välja och vilket ni tror räcker för mina behov samt hänger med ett tag. Jag har kollat på följande kort:

1. Quadro FX 1800 768MB GDDR3, 192-bit, Minnesbandbredd=38,4GB/s, 64 Cuda Cores, ca pris: 4500kr

2. Quadro FX 3800 1GB GDDR3, 256-bit, Minnesbandbredd=51,2GB/s, 192 Cuda Cores, ca pris: 7700kr

3. Quadro 4000 2GB GDDR3, 256-bit, Minnesbandbredd=89,6GB/s, 256 Cuda Cores, ca pris: 8400kr

Det som slår mig är att när jag jämför med mitt GeForce-kort har det följande specifikationer:

GeForce GTX 460, 1GB GDDR5, 256-bit, Minnesbandbredd=118,4GB/s, 336 Cuda Cores, ca pris: 1600kr

GeForcekortet spöar alla dessa Quadrokort rejält på nästan samtliga punkter och kostar bara lite drygt en tredjedel av det billigaste Quadrokortet och det dyraste Quadrokortet är fem gånger så dyrt samtidigt som det är sämre på nästan alla punkter! Varför i helvete har Quadrokorten sådana sanslösa och skamlösa ockerpriser! Vad fan är det som kostar så mycket och som man måste betala sådana fantasibelopp för? Är det bara för att det främst är företag som köper Quadrokort och dessa har råd att betala. När man ser på specifikationerna kan man lätt misstänka att ett Quadrokort måste kosta betydligt mindre än ett GeForcekort att tillverka. Eller vad säger ni?

Nu är jag inte så dum att jag inte förstår att det skiljer sig åt en hel del i arbetssätt, drivrutiner och en massa annat mellan Quadro och GeForce men är detta verkligen värt denna totalt sinnessjuka prisskillnad? Jag vet att ett Quadrokort är bättre när man sysslar med 3D som tex 3D Studio Max men blir upprörd över prissättningen. Är det någon som är insatt i ämnet som har lust att förklara hur ett Quadrokort skiljer sig från ett GeForcekort, både hårdvaru- och mjukvarumässigt skulle jag vara väldans tacksam. Och berätta vad ett Quadrokort gör som ett GeForcekort inte klarar?

Om man sysslar med relativt komplicerad 3D-modelering i stora arbeten och använder sig av renderare som ofta använder sig av GPU:n, och ibland GPU:n och CPU:n tillsammans, för beräkningar vid renderingen är det då värt pengarna att investera i ett Quadrokort om man har pengarna. Kommer man att märka en påtaglig skillnad och hur avancerade projekt bör man arbeta med för att det ska vara motiverat att bränna en förmögenhet på ett Quadrokort. Och vilket av ovan nämnda Quadrokort tror ni att man klarar sig med om man arbetar som arkitekt och främst gör modeller av komplexa byggnader och ibland hela bostadsområden?

Och vilket tror ni att skulle vara vettigast att investera i, ett rigtigt vasst GeForce-kort som tex GeForce GTX 580 1536MB GDDR5 eller det billigaste Quadrokortet, Quadro FX 1800 768MB GDDR3. Dessa kort kostar nästan exakt lika mycket.

Om någon som är insatt i ämnet orkar göra ett försök att svara på mina frågor är jag mycket tacksam! Och jag vet att jag tagit upp ämnet i ett par tidigare trådar men jag gör det ännu en gång eftersom jag tydligen är lite korkad då jag inte riktigt förstår hur det ligger till med detta. Och ska man sammanfatta hela mitt inlägg i en fråga blir den: Är det värt pengarna att investera i ett Quadrokort om man vill arbeta med 3D och utvecklas i ämnet och bli allt mer avancerad med tiden?

Tack på förhand och jag hoppas att någon orkar läsa igenom mitt enormt långa inlägg!

Tack! /Lars

PS. Varför har man strukit "FX" i just Quadro 4000 och vad står FX för?

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Hedersmedlem

Nu vet jag förvisso inte hur skillnaderna uppenbarar sig, men det är som sagt huvudsakligen drivrutinerna som står för dem. Att korten är dyra beror alltså främst på att kunderna är villiga att betala för dem.

Permalänk
Medlem

En viktig anledning till att proffs kör Quadro är minnestypen. Den är alltså felsäker, även gentemot t.ex. bakgrundsstrålning.

Vad klarar ett Quadrokort som ett Geforce kort inte klarar ?
Att rendera tusentals frames, med garantier om att inte en enda pixel på en enda frame kommer att ha ett felaktigt färgvärde, pga nån liten slumpmässig variation (Eftersom minnet i sig är felkontrollerande).
Är det värt den stora prisskillnaden ?
Bara om du kör tunga avancerade matematiska beräkningar / simuleringar på kortet och det är vitalt att det aldrig blir något fel någonstans.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Men vad menas med att minnena är felsäkra, och bakgrundsstrålning, vad menar du där? Skulle tex mina vanliga RAM-minnen, som inte är felsäkra vad jag vet, påverkas av bakgrundsstrålning?! Vad för "bakgrundsstråling" tänker du på, den som orsakas av naturlig radioaktivitet? Vill inte låta raljerande utan är tacksam för svaret, men detta var något helt nytt för mig.

Och om jag skulle rendera ett stort projekt som tar en arbetsdag eller något och en eller ett par pixlar är felaktiga är detta inget som skulle märkas (om man inte granskar resultatet i mikroskop) av kunden och definitivt inget som skulle störa så mycket att det motiverar en kostnad på kortet som är bortåt fem till tio gånger högre!

Visst, kunderna till Quadro är väl inte desamma som för GeForcekorten, och dessa har säkert råd att betala. Men jag kan ändå inte komma ifrån känslan att korten är till 90% identiska och att kanske minnestyperna och en del av hårdvaran är annorlunda samt då drivrutinerna förstås och sedan multiplicerar tillverkaren priset med 10 och säljer korten som Quadro. Detta stör mig som privatperson utan de ekonomiska resurserna som tex ett stort arkitektkontor har.

Jag läste någonstans att det är samma GPU på GeForce FX 460 som Quadro FX 4000, där det förstnämnda alltså kostar ca 1600kr och det sistnämnda ca 8400kr! Det känns ju lite girigt, minst sagt, av tillverkarna. Om det nu stämmer vill säga.

Men tillbaka till den egentliga frågan, kommer jag som arbetar med främst arkitektoniska 3D-visualiseringar, att ha nytta av ett Quadrokort, eller är det bortkastade pengar? Jag vill att min hårdvara ska tillåta mig att bli allt mer avancerad i mina arbeten och tillåta mig att arbeta med stora och komplexa projekt och utvecklas allt eftersom jag lär mig mer. Och jag kommer definitivt att ha nytta av ett kort som presterar bra vid GPU-renderingar.

Jag har som sagt frågat lite om detta i tidigare trådar och vet inte om det är jag som är dum och obildbar men jag har ännu inte riktigt förstått vad det är som skiljer GeForcekorten och Quadrokorten åt. Att minnestypen är annorlunda och felsäker samt inte påverkas av bakgrundsstrålningen har jag lärt mig nu. Även om jag aldrig har hört att något minne överhuvudtaget påverkas av bakgrundsstrålningen, som kanske är några millisievert per år. Och det är inte mycket.

Slutligen skulle jag vilja veta vid vilken typ av arbeten ett GeForcekort inte längre räcker till utan där det är värt att investera i ett Quadrokort? Håller alltså inte på med tunga matematiska beräkningar utan på sin höjd relativt krävande arkitektoniska projekt med visualiseringar och enklare animeringar. Då kanske Quadro är overkill för mig och ekonomiskt oförsvarbart? Är väldig nyfiken på det här och skulle verkligen vilja förstå skillnaden på GeForce och Quadro.

Tack igen!

/Lars

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Medlem

Jag har ingen specifik förklaring till just Q-korten, men jag ser precis samma sak med allt jag köper till företaget.
Köper man något som man använder för att tjäna pengar, så kostar det mer.

Permalänk
Medlem

Det låter som att du klara dig bra med ett Geforce.
Ett exempel på när det inte funkar så bra med Geforce:
Tänk dig att du skall beräkna pi med väldigt många decimaler. Om det blir fel på decimal nummer 437, så kommer alla decimaler efter den också att få följdfel. Så det är väsentligt att saker är felkontrollerade. Detta sker alltså per automatik i ECC-Ram-minnen, som Quadro innehåller.
Tidigare var felräkningar extremt sällsynta, men de börjar bli vanligare i och med att ledningsgatorna i minneskretsarna blir smalare. Jag har för mig man är nere på 28nm eller nåt i RAM-minnen numera, och då händer det typ en gång på 100.000 att nån etta flippar över och blir en nolla eller tvärt om.
Jag tycker du skall köra på Geforce.
Förresten så brukar det vara stora skillnader i produktgarantier - Har inte Quadrokorten 5 års garanti eller nåt ?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Antielefant

Den största anledningen att Quadrokort kostar som åtskilliga Geforcekort är att marknaden är extremt mycket mindre, vilket leder till att vinsten per kort måste upp procentuellt lika mycket som marknaden för korten är mindre. De kunder som köper dessa kort (stora företag) har heller inga bekymmer att punga ut ett sexsiffrigt belopp på en dator, speciellt inte när den kommer att designa ritningar/modeller till maskinliner som kostat åtta eller niosiffriga belopp.

Skillnaden i sig mellan korten är att Quadrokorten har felsäkert minne, att mjukvaran är optimerad för partial frame rendering och 2D/3D- samt DirectDraw-acceleration, och att kortet (oftast) har åtskilliga gånger mer minne (FX 6000 har 6 GB VRAM vs 470's (som kortet är baserat på) 1,25). Drivrutinerna innehåller ytterligare skillnader där Quadro specas mot CAD och Geforce mot D3D/OGL

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Det som gör att korten kostar mycket mer än sina geforce-varianter är bättre drivrutiner, supporten och bättre kvalitet på komponenterna.

Jag kan bara ta mig själv som exempel. När jag sitter hemma och jobbar så kör jag med ett Geforce 280-kort. På jobbet har jag ett Quadro FX 1700. Quadro-kortet slår mitt Geforce-kort med hästlängder då jag arbetar med stora och tunga modeller. Hårdvaran på min dator hemma och på jobbet är likvärdiga. Jag får inga "hål" i modellerna med Quadro-kortet. Mitt CAD-program (CATIA v5) använder sig av vektor-grafik. En cirkel är uppbyggd av massa streck. Med Quadro-kortet så kan jag sätta ett högre värde på "finheten" för objekt på skärmen. Ju högre "finhet" desto snyggare ser cirklarna ut på skärmen. Med Geforce-kortet så blir jag begränsad när jag arbetar med stora produkter (assemblies). Det går helt enkelt för trögt att rotera och ändå så är mitt Geforce-kort några generationer nyare än Quadro-kortet. Det är drivrutinerna som gör detta. Med små modeller så fungerar det bra.

Jag har inte testat själv så jag vet inte om det är möjligt eller inte. Jag har funderat på hur det är om man har två grafik-kort i datorn som är kopplade till varsin skärm. Blir det så att Quadro-kortet används då man kör sitt CAD-program på den skärmen som är kopplade till detta kort och används Geforce-kortet då man kör spel på skärmen som är kopplad till Geforce-kortet? Som sagt så vet jag inte om detta fungerar.

Om du för det mesta bara använder datorn för CAD-arbete så skulle jag köpt ett Quadro-kort. Om du inte vill lägga ut allt för mycket pengar så kolla på Ebay.

Permalänk
Medlem

Jag tackar som vanligt ödmjukast för alla svar och tycker att det är roligt att så många engagerar sig i frågan. Men så är det ju också SweClockers!

Eftersom jag ändå ska lämna in datorn för eventuellt byte av SSD (kan också vara moderkortet) och satsa på 2xSSD i RAID0 och jag nyss fått betalt för ett stort arbete tänker jag att ska jag uppgradera grafikkortet kan jag passa på att göra det nu, när datorn ändå är på verkstad, och innan pengarna tar slut.

Men jag blir förstås osäker när vissa föresprpåkar GeForce och andra Quadro. Jag känner igen mig lite i det "Lille_Skutt" skriver och tror nog att jag skulle kunna ha nytta av ett Quadrokort trots allt. Jag ska ta och avsätta en kväll att läsa igenom dokumentet som "Humbuk" bifogade men eftersom mina datorkunskaper är relativt begränsade tvivlar jag på att jag förstår så mycket att jag kan dra någon slutsats där. Men lite ska jag nog begripa.

En grej som stör mig är att en renderare vid namn Arion och som använder både CPU:n och GPU:n inte kan använda GPU:n i mitt GeForce GTX 460 1GB OC vid renderingarna. Jag brevväxlade en del med företaget bakom Arion och fick till slut svaret att jag inte skulle förvänta mig att Arion skulle fungera med ett sånt "Lowend" grafikkort som GTX 460 plus att det är överklockat från fabrik också var en negativ faktor.

Jag spelar aldrig någonsin och kommer inte heller att göra det i framtiden så det är kanske klokt av mig att investera i ett Quadrokort. De kort som då skulle kunna vara aktuella är "Quadro 2000 1GB GDDR5 128-bit" för 4600kr eller Quadro 4000 2GB GDDR5 256-bit" för 8400kr. Men där går definitivt min smärtgräns ekonomiskt.

Jag arbetar som sagt främst med arkitektoniska visualiseringar och ibland animeringar av allt från enstaka villor till hela stadsdelar och det kan bli väldigt komplexa scener emellanåt. "Quadro FX 1800 768MB GDDR3 192-bit" och "Quadro FX 3800 1GB GDDR3 256-bit" är också två tänkbara alternativ till i princip samma pris.

De förstnämnda korten saknar beteckningen "FX" i namnet, är det någon som vet vad det betyder i praktiken, jag lyckas då inte klura ut det, och är det något man behöver som gör korten bättre? FX alltså. Korten utan "FX" i namnet har mer minne som ni ser och det är ju alltid bra. Quadro 4000 har hela 2GB och det bör räcka ett tag.

Vilka GeForce-kort tror ni att dessa Quadro-kort är jämförbara med eller baserade på? Zcenicx skriver att FX 6000 med 6 GB VRAM motsvarar GTX 470, kan det verkligen stämma? FX 6000 kostar 40 000kr medan ett GTX 470 kostar runt 2500kr. Man häpnar verkligen, vilken totalt sanslös jävla skillnad!! Det är sådant som ändå får mig att ändå tveka inför Quadro-korten, den sanslösa prissättningen.

Men säg att jag skippar Quadro och kör på GeForce ändå och undviker överklockade kort, vilket skulle ni då rekommendera? Hur långt skulle jag klara mig på tex ett GeForce GTX 580 1536MB eller ett GTX 480 1536MB ? Hur stor är skillnaden mellan dessa två kort? Och vad tusan är PhysX? Har hört namnet förr men aldrig förstått vad det är. Är det något jag har nytta av. Och om jag skulle välja ett GeForce-kort, vill någon vara snäll att välja ett bra sådant åt mig som ni tror räcker för mina behov? Gärna hos Inet då det är till deras verkstad datorn ska. Och finns det GTX480 eller GTX580 med 2GB minne? För mycket minne är tydligen viktigt när man sysslar med CAD och 3D. Någon som vet varför?

Om jag byter grafikkort får jag mitt befintliga Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC över. Detta kostar idag 1630kr och det är inköpt 2010-10-12. Vad tror ni att man kan få för det om man säljer det som mycket lätt begagnat och var säljer man enklast en sådan produkt? På blocket, marknaden här eller finns det måhända någon sida som är den som gäller för datorkomponenter som jag missat?

Oj, det här blev nog ett förvirrande inlägg! Hoppas att ni förstår vad jag menar. Och jag tar mycket tacksamt emot tips på vilket kort jag ska välja. Om jag ska köra på svindyra Quadro eller mer humant prissatta GeForce, hur jag kommer att märka skillnaden mellan dessa båda kortkategorier och om någon vill föreslå ett specifikt kort som är riktigt bra är det mycket uppskattat. Alltså både förslag på Quadro- och GeForcekort. Gärna kort som finns på Inet men det är absolut inget krav.

Ju mer jag skriver och läser desto mer förvirrad blir jag så nu får det bli bingen nästa så tar jag nya tag i morgon!

Stort tack alla som svarat och tack på förhand för alla eventuella framtida svar!

/Lars

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Quadro-korten stödjer även 10-bitars färg per RGB-kanal och kan alltså visa 30-bitars färgdjup på en monitor med stöd för detta. Viktigt inom t ex medicinsk/industriell visualiseringsteknik, viss grafisk industri och liknande. Där betyder inte ett par tusenlappar nånting.

Förr kunde man hacka Quadro-drivisarna så att de funkade även på vanliga Nvidia-kort men det är effektivt låst sen ett par år tillbaka, vad jag vet. Prestandaskillnaderna mellan korttyperna i CAD-miljöer och liknande är helt beroende på drivrutinerna. Klart Nvidia tar chansen att tjäna pengar på de tunga användarna som också ställer större krav på tillförlitlighet och driftsäkerhet. AMD gör det samma med sin FireGL-serie.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Jag ska bara skriva detta sista inlägg. Sedan ska jag sluta tjata om ämnet. Men jag är mycket tacksam för alla svar jag fått och att ni tagit er tid att besvara mina många frågor som kanske inte direkt är vad som vanligtvis diskuteras här på forumet. Det är väl få här som har Quadro-kort kan jag tänka?

Min fråga är, om jag har runt 5000 kronor att spendera på ett grafikkort, tror ni då att jag gör klokast i att investera i ett riktigt, riktigt bra GeForce-kort, tex ett GeForce GTX 580 1536MB eller ett halvdant Quadro-kort som tex Quadro FX 1800 768MB GDDR3 192-bit alternativt Quadro 2000 1GB GDDR5 128-bit. Dessa kort kostar ungefär lika mycket och är som sagt vad min budget tillåter.

Tittar man närmare på specifikationerna ser man att GeForce-kortet är totalt och fullständigt överlägset på alla tekniska parametrar och då känns det förstås lite surt att köpa ett Quadro där man i princip betalar ett sanslöst överpris bara för att de som vanligtvis köper Quadro är företag där ett kort för 20 000 kronor är en piss i havet. Och där enda skillnaden är några marinella hårdvaruändringar men framför allt drivrutinerna. Som jag förstått det.

Jag ska som sagt inte använda kortet till några tunga matematiska applikationer och jag skiter i om färgerna inte blir 100% absolut korrekta, om några enstaka pixlar blir fel och att det stödjer 10-bitars färg per RGB-kanal är också totalt ointressant.

Jag ska använda kortet till arkitektoniska visualiseringar av allt från enstaka villor till mindre stadsdelar. Det kan bli tal om ganska komplexa modeller med rejält med objekt och texturer etc. Men viktigast av allt är att jag är mitt i lärofasen av 3D-modelering och visualisering och vill ha möjligheten att kunna utvecklas och bli rejält mer avancerad i mina arbeten allt eftersom jag lär mig och vill inte märka att jag blir begränsad av grafikkortet lite längre fram.

Kan tillägga att jag skulle kunna sträcka mig till att köpa ett Quadro 4000 2GB GDDR5 256-bit för lite drygt 8000 kronor om det skulle göra STOR skillnad men det skulle svida i plånboken och fan vet om jag har råd med det.

Så vad säger ni? Ett värsting GeForce eller ett relativt enkelt Quadro. Vilket rekommenderar ni mig att satsa på? Och till sist, vad tror ni om att leta efter begagnade Quadro-kort på tex eBay? Verkar det vettigt eller är det för riskabelt? Skulle kortet gå sönder eller krångla blir det ju väldigt bökigt. Och hur är det med standarden på amerikanska kort jämfört med europeiska, jag tänker på strömförsörjning o.dyl. Korkad fråga kanske för jag antar att det är exakt samma kort i hela världen (?).

Tack på förhand och tack alla som har svarat hittills! Det uppskattas verkligen

/Lars

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var inga lätta frågor att svara på =P
Saker jag tänkte på är
1. Kommer du hålla på med det längre fram, typ eget företag eller är det bara någon typ av "hobbyverksamhet". Quadrokorten är DYRA att hålla på med och inte lika allmänt "användbara". Du kommer aldrig kunna spela på den ex.
2. Jag har alltid haft Quadrokort på uppdrag jag haft, när det börjar komma till komplexa modeller kommer datorns RAM minne ta slut innan ditt grafikkort ger upp. Öpnna av misstag en top level av en hel elkraftstation, datorns minne tog slut. (12Gb).

Ett sätt är att kolla tradera, brukar se lite Quadro till salu.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar! Nej, det är inga lätta frågor. Men jag kommer att hålla på med 3D väldigt länge och har redan en egen verksamhet som ett sätt att bidra till min försörjning. Så det är seriöst och inte någon "lek" för mig. Men grejen är att de arbeten jag gör nu är ganska enkla och jag vill utvecklas och bli ordentligt duktig på det här. Då kan jag ta på mig större och mer avancerade arbeten som genererar mera pengar osv.

Och du har helt rätt i att Quadrokorten inte är så användbara till annat än det de är ämnade för. Dock har jag aldrig haft något som helst intresse av spel och aldrig haft ett enda spel installerat på någon dator jag ägt. Någonsin. Så spel är inget problem.

Vad menar du med att "datorns RAM minne ta slut innan ditt grafikkort ger upp"? Jag har 12GB RAM så det bör väl räcka ett tag? Optimalt för just 3DS Max, som är mitt huvudprogram, är visst Quadro 4000 och det kostar runt 8400kr i Sverige och så mycket betalat jag bara inte.

Kollade därför på eBay och hittade ett i USA för 5500kr inklusive frakt och allt. Säljaren är en till synes väldigt stor butik med 98.5 % positiva omdömen av 46 975 stycken. Men vågar man köpa ett kort från USA. Man får ju be säljaren deklarera försändelsen som gåva annars åker man väl på en ruggigt hög skatt så att kostnaden blir densamma som om man köp det i Sverige. Och frågan är om de är villiga att göra det. Och vad ska säljaren ange för värde på förpackningen? Om den försvinner i posten och man deklarerat tex 10$ är det ju surt. Hur högt värde får en gåva ha egentligen?

Vidare undrar jag förstås vad som händer om kortet är trasigt när det kommer fram, eller hur garantin fungerar, och slutligen, är det exakt samma kort jag får från USA som om jag hade köpt det i Sverige? De använder samma spänning och standarder i övrigt antar jag. Korkad fråga antar jag men hårdvara är inte min starka sida.

Men om jag kan få ett Quadro 4000 för 5500kr är det 3000kr mindre än i Sverige och det kan jag tänka mig att betala. Men frågan är om det fungerar att köpa det från USA och om jag vågar. För mig är det en väldans massa pengar om något går snett.

Någon som har mer kunskaper än mig angående ovan och om att handla från eBay generellt. Kan slutligen tillägga att kortet inte är nämnvärt billigare i butiker inom EU så där finns inget att hämta.

Tack på förhand!

/Lars

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3D-Art:

Tack för ditt svar! Nej, det är inga lätta frågor. Men jag kommer att hålla på med 3D väldigt länge och har redan en egen verksamhet som ett sätt att bidra till min försörjning. Så det är seriöst och inte någon "lek" för mig. Men grejen är att de arbeten jag gör nu är ganska enkla och jag vill utvecklas och bli ordentligt duktig på det här. Då kan jag ta på mig större och mer avancerade arbeten som genererar mera pengar osv.

Och du har helt rätt i att Quadrokorten inte är så användbara till annat än det de är ämnade för. Dock har jag aldrig haft något som helst intresse av spel och aldrig haft ett enda spel installerat på någon dator jag ägt. Någonsin. Så spel är inget problem.

Vad menar du med att "datorns RAM minne ta slut innan ditt grafikkort ger upp"? Jag har 12GB RAM så det bör väl räcka ett tag? Optimalt för just 3DS Max, som är mitt huvudprogram, är visst Quadro 4000 och det kostar runt 8400kr i Sverige och så mycket betalat jag bara inte.

Kollade därför på eBay och hittade ett i USA för 5500kr inklusive frakt och allt. Säljaren är en till synes väldigt stor butik med 98.5 % positiva omdömen av 46 975 stycken. Men vågar man köpa ett kort från USA. Man får ju be säljaren deklarera försändelsen som gåva annars åker man väl på en ruggigt hög skatt så att kostnaden blir densamma som om man köp det i Sverige. Och frågan är om de är villiga att göra det. Och vad ska säljaren ange för värde på förpackningen? Om den försvinner i posten och man deklarerat tex 10$ är det ju surt. Hur högt värde får en gåva ha egentligen?

Vidare undrar jag förstås vad som händer om kortet är trasigt när det kommer fram, eller hur garantin fungerar, och slutligen, är det exakt samma kort jag får från USA som om jag hade köpt det i Sverige? De använder samma spänning och standarder i övrigt antar jag. Korkad fråga antar jag men hårdvara är inte min starka sida.

Men om jag kan få ett Quadro 4000 för 5500kr är det 3000kr mindre än i Sverige och det kan jag tänka mig att betala. Men frågan är om det fungerar att köpa det från USA och om jag vågar. För mig är det en väldans massa pengar om något går snett.

Någon som har mer kunskaper än mig angående ovan och om att handla från eBay generellt. Kan slutligen tillägga att kortet inte är nämnvärt billigare i butiker inom EU så där finns inget att hämta.

Tack på förhand!

/Lars

Hur gick det fick du tag på ett Qaudro eller blev det ett Geforce?

Permalänk
Medlem

Hej, såg den här tråden först nu, blev medlem för inte så länge sedan. Jag hade också en hel del huvudbry över det här, kunde inte fatta varför quadro och tesla var så mkt dyrare än geforce. En faktor är ECC, felkorrigerande minne, som andra påpekat. Men en av de största anledningarna är att i geforce och vissa low end quadro har nvidia lagt in en hastighetsspärr på beräkningar av decimaltal av hög noggrannhet, dvs Double Precision float (64-bit). I spel används framför allt låg noggrannhet, Single Precision float (32-bit), och dom flyter på fint utan begränsning. Därför är det ingen poäng att använda annat än geforce för spel. Faktum är att geforce 580 spöar värsting quadro 6000 när det gäller 32-bit beräkningar! Hastighetsspärrarna är som följer

Geforce 5xx: DP begränsat till 1/4 av full hastighet. Dessutom beräknas DP naturligt i 1/2 av SP. Så DP är 8ggr långsammare än SP här.
Quadro 600,2000: DP begränsat till 1/6 av full hastighet

Och dom upplåsta är quadro 4,5,6000 samt Tesla korten.
Så gör man vetenskapliga beräkningar och simuleringar etc så måste man i stort sett köpa ett upplåst kort, annars e det för slött.

Det borde förklara en hel del. Men grejen är att detta står INGENSTANS på nvidias hemsida (vad jag kan hitta), utan jag har fått lurka och fråga runt på CUDA utvecklar forum etc! Helt sanslöst, det är ju sjukt viktigt information!!

Permalänk
Medlem

Ang drivers, du kan installera quadro drivrutiner enkelt genom att bara lägga till ditt grafikkort i .inf filen. Du får ju däremot inte magiskt alla funktioner pga av det däremot. I äldre generationer gick det även att fixa om ditt bios så att ett geforce blev ungefär ett halvt quadro kort i prestanda. Tydligen har dom däremot fixxat det här i nyare gens.

Visa signatur

:CPU: 9800X3D | IceMyst 420 | 3x Arctic P14 Max :Mobo: MPG X870E CARBON WIFI :RAM: 32Gb G.Skill Trident Z5 Neo :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: NZXT H7 Flow 2024 | 6x P12 Max :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB