Permalänk
Medlem

Tips på stabil router

Hej har lessnat på piss routern tele2 skicka med den är ju pinsamt dålig dör 1 gång i veckan då för man starta om den.... i spel som bc2 blir men kickad "lost connection to server" och alla andra spel tappar man internet på och blir kickad vill bara ha en router som är stabil har 8/1lina med tele2 och jag jag har 2 laptops 1 xbox 360 och 1 wii 1 DS och 1 stationär sammanlagt 6 enheter och alla körs trådlösa så vill ha en router som är trådlös och stabil tack i förhand

Helst inte alltför dyr ... och ska stöda WEP vet att det är osäkrare men bor inte i storstan direkt gammlingar som grannar

Permalänk
Medlem

Har provat ett antal olika måste säga att min 3Com jag hade fungerade mycket bra. Men har nu en Linksys WRT54GL med firmware tomato v.1.28 och den fungerar klockrent på alla punkter. Den har dock inte n-standarden så det trådlösa är bara på 54mbit, men stabil är den iaf.

Visa signatur

Idag ska jag göra ingenting, Jag gjorde det igår också men blev inte färdig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe:

Har provat ett antal olika måste säga att min 3Com jag hade fungerade mycket bra. Men har nu en Linksys WRT54GL med firmware tomato v.1.28 och den fungerar klockrent på alla punkter. Den har dock inte n-standarden så det trådlösa är bara på 54mbit, men stabil är den iaf.

ja på min senaste lappe har ja n funktion men eftersom jag har 8mb så räcker 54mb trådlös gott och väll

EDIT: Hur uppdaterar men firmwaren över huvudtaget? skulle vilja testa på min router för att se om den blir stabilare...

Permalänk

DIR-655? den serien brukar dyka upp i alla dessa trådar.

Permalänk
Medlem

Jag hade problem som gjorde en gråhårig med Thomson TG585V7 levererad av Tele2, kastade ut skiten och tog ett gammalt ADSL-modem från telia, en Zyxel P660H-D1, ett silverfärgat trippleplay-modem, köpte en Netgear WNR3500L router med Gigabit-portar och N-WIFI, lade in DD-WRT med USB-support. Fattar inte att jag inte gjort det förut..... Faan va bra det funkar.

Har du en TG585V7 så kan det gå att använda TG585V8:ans firmware, men det är en chansning, den ska vara bättre med inte bra.... Kasta ut skiten och hoppa på den... sänk den under bron på väg till McDonalds...

Edit:
Router Modell Netgear WNR3500v2/U/L
Firmware Version DD-WRT v24-sp2 (08/07/10) std-usb-ftp - build 14896
Kopplingens Upptid 18 days, 9:33:15

http://www.inet.se/artikel/5401439/netgear-wireless-n-wnr3500...

Dessa siffror på uppkopplingen kunde man inte drömma om förut, 18 dagar utan att uppkopplingen brutist och då var det jag som konfigurerade om routern lite så att den bröt uppkopplingen, man var glad ifall man kom upp i 2 dagar med Thomson.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Jag hade problem som gjorde en gråhårig med Thomson TG585V7 levererad av Tele2, kastade ut skiten och tog ett gammalt ADSL-modem från telia, en Zyxel P660H-D1, ett silverfärgat trippleplay-modem, köpte en Netgear WNR3500L router med Gigabit-portar och N-WIFI, lade in DD-WRT med USB-support. Fattar inte att jag inte gjort det förut..... Faan va bra det funkar.

Har du en TG585V7 så kan det gå att använda TG585V8:ans firmware, men det är en chansning, den ska vara bättre med inte bra.... Kasta ut skiten och hoppa på den... sänk den under bron på väg till McDonalds...

Edit:
Router Modell Netgear WNR3500v2/U/L
Firmware Version DD-WRT v24-sp2 (08/07/10) std-usb-ftp - build 14896
Kopplingens Upptid 18 days, 9:33:15

http://www.inet.se/artikel/5401439/netgear-wireless-n-wnr3500...

Dessa siffror på uppkopplingen kunde man inte drömma om förut, 18 dagar utan att uppkopplingen brutist och då var det jag som konfigurerade om routern lite så att den bröt uppkopplingen, man var glad ifall man kom upp i 2 dagar med Thomson.

lustigt det där.. har en Thomson TG585V7...... den dör ju typ 1-2ggr per vecka och vette fan va som flög i den den höll 58 dar utan att uppkopplingen brutits...men blev ju fortfarande kickade i spel sen dog den och nu tillbax till att dö 1-2 ggr per vecka ha så jävla lust att trampa på den men har ingen annan router ska man brygga den men en WNR 3500L??? eller kan man bara använda den routern och slänga modemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

lustigt det där.. har en Thomson TG585V7...... den dör ju typ 1-2ggr per vecka och vette fan va som flög i den den höll 58 dar utan att uppkopplingen brutits...men blev ju fortfarande kickade i spel sen dog den och nu tillbax till att dö 1-2 ggr per vecka ha så jävla lust att trampa på den men har ingen annan router ska man brygga den men en WNR 3500L??? eller kan man bara använda den routern och slänga modemet?

Du kan brygga din TG585V7:a och använda den som modem, det finns ju inget modem i WNR3500L, men det finns många andra trevliga routrar att välja bland, men jag är jättenöjd med min Netgear.

Tilläggas att man måste köra WPA2 AES för att få full snurr på det trådlösa på WNR3500L med DD-WRT, med original firmware vet jag inte, testade aldrig.

Har Tele2 eget nät i Härnösand eller kör dom via Skanova och PPPoE inloggning som i Näsåker?? I så fall funkar det bra att routern loggar in så man inte behöver fippla med det i 585:an, man väljer helt enkelt bryggat läge i Tele2 egna nät i guiden.....

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Du kan brygga din TG585V7:a och använda den som modem, det finns ju inget modem i WNR3500L, men det finns många andra trevliga routrar att välja bland, men jag är jättenöjd med min Netgear.

Tilläggas att man måste köra WPA2 AES för att få full snurr på det trådlösa på WNR3500L med DD-WRT, med original firmware vet jag inte, testade aldrig.

Har Tele2 eget nät i Härnösand eller kör dom via Skanova och PPPoE inloggning som i Näsåker?? I så fall funkar det bra att routern loggar in så man inte behöver fippla med det i 585:an, man väljer helt enkelt bryggat läge i Tele2 egna nät i guiden.....

så ditt råd är köp en netgear wnr 3500l och brygga den med tg 585 =)?

EDIT: Information

Produktnamn: TG585 v7
Serienummer: CP1010SF2T9
Programvaruversion: 7.4.4.7

Konfiguration

Tjänstnamn: Routed PPPoE on 8/35
Tid sedan start: 6 dagar, 8:17:10

på modemets hemsida (192.168.0.254) antar att jag använder PPPoE inloggning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

så ditt råd är köp en netgear wnr 3500l och brygga den med tg 585 =)?

EDIT: Information

Produktnamn: TG585 v7
Serienummer: CP1010SF2T9
Programvaruversion: 7.4.4.7

Konfiguration

Tjänstnamn: Routed PPPoE on 8/35
Tid sedan start: 6 dagar, 8:17:10

på modemets hemsida (192.168.0.254) antar att jag använder PPPoE inloggning..

Känns dumt att råda dig att köpa en WNR3500L, finns säkert bättre alternativ men jag är sjukt nöjd med den, 30Gig inkommande data och 15Gig utgående utan en enda hängning eller andra problem, men då har jag bytt från original firmware till DD-WRT. OBS om du ska flasha om den så följ anvisningarna noga till denna router...

Att brygga modemet är att man tar bort alla funktioner som har med routern att göra, WIFI, NAT osv. den kommer att fungera som ett rent modem. Det gör man i konfigurationsguiden. Kör i så fall utan PPPoE i modemet, låt routern sköta detta, inloggninguppgifterna finns i dina papper från Tele2, typ s-342243@tele2adsl8 och ett lösen

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Jag har erfarenhet av både WRT54GL samt WNR3500L - bägge med Tomato installerat. Båda är stabila som sten, dock har WRT54GL alldeles för låg WAN->LAN-hastighet för mig just nu, men räckte med god marginal när jag hade 24/3.

WNR3500L med Tomato
Hade uptime på >60 dagar. Inga som helst problem, som man borde kunna vänta sig.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Jag har erfarenhet av både WRT54GL samt WNR3500L - bägge med Tomato installerat. Båda är stabila som sten, dock har WRT54GL alldeles för låg WAN->LAN-hastighet för mig just nu, men räckte med god marginal när jag hade 24/3.

http://niklasblomqvist.se/dump/wnr3500bw.png

WNR3500L med Tomato
Hade uptime på >60 dagar. Inga som helst problem, som man borde kunna vänta sig.

Fick du USB-stöd med Tomato?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Skrivet av foppson:

Fick du USB-stöd med Tomato?

Yes! Sitter ett USB-minne i just nu som håller koll på bandbredden

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Yes! Sitter ett USB-minne i just nu som håller koll på bandbredden

Kanon, kan du dela ut minnen usb-diskar via FTP också, utan problem?
Du verkar ha liiite mer trafik i din router, själv så har jag bara 8/0,8Mbit, laddar inte ner så mycket men har en enkel hemsida som bekanta brukar titta in på, har även FTP & VNC, funkar kanon. Min fru köpte den med studentrabatt på dustin så den var värd varenda krona, med facit i hand så hade jag gärna betalt fullt pris för den, det enda som är surt är kopplingen mellan GUI och hjärtat i routern inte funkar som det ska i VLAN-fliken på DD-WRT, på Tomato så är man väl hänvisad till Telnet för att konfigurera sånt och jag behärskar inte det, vill inte hålla på och greja så mycket, vore trist att bricka den

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Skrivet av foppson:

Kanon, kan du dela ut minnen usb-diskar via FTP också, utan problem?
Du verkar ha liiite mer trafik i din router, själv så har jag bara 8/0,8Mbit, laddar inte ner så mycket men har en enkel hemsida som bekanta brukar titta in på, har även FTP & VNC, funkar kanon. Min fru köpte den med studentrabatt på dustin så den var värd varenda krona, med facit i hand så hade jag gärna betalt fullt pris för den, det enda som är surt är kopplingen mellan GUI och hjärtat i routern inte funkar som det ska i VLAN-fliken på DD-WRT, på Tomato så är man väl hänvisad till Telnet för att konfigurera sånt och jag behärskar inte det, vill inte hålla på och greja så mycket, vore trist att bricka den

Inga problem med USB-diskar. FTP/SAMBA. Jag är otroligt nöjd med routern. En senare version av Tomato mer än fördubblade prestandan också!

Har tyvärr inget bra sätt att testa totalt WAN<->LAN-kapacitet, då diskarna lätt bottnar ur vid torrenter.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Jag har en Cisco E3000, är helnöjd. Har inte haft alltför stora möjligheter att hårdtesta den ännu då leveransen av mina WUSB600N ställdes in pga av de två decimeter snö vi fick här i Skottland. Den är i alla fall lätt att installera och använda, har inte startat om den en enda gång sen jag fick den och den har en hel del inställningsmöjligheter. Är man inte nöjd med firmwaren så har den fullt stöd för DD-WRT, både Ekos NEWD och BS. Rekommenderas.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

hej ja ha bestämmt mig ska brygga min tg 585 v7 med en ciscos wrt 54gl den verkar som blomqvist sa blir den nog sten stabil med tomato efter att ja läst recensionerna på prisjakt.se har ju 8/1 lina så 54mbps räcker ska bli kul att se om jag får skiten stabil eller om thomsonen fortsätter att dö fast den bara är ett modem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Känns dumt att råda dig att köpa en WNR3500L, finns säkert bättre alternativ men jag är sjukt nöjd med den, 30Gig inkommande data och 15Gig utgående utan en enda hängning eller andra problem, men då har jag bytt från original firmware till DD-WRT. OBS om du ska flasha om den så följ anvisningarna noga till denna router...

Att brygga modemet är att man tar bort alla funktioner som har med routern att göra, WIFI, NAT osv. den kommer att fungera som ett rent modem. Det gör man i konfigurationsguiden. Kör i så fall utan PPPoE i modemet, låt routern sköta detta, inloggninguppgifterna finns i dina papper från Tele2, typ s-342243@tele2adsl8 och ett lösen

Men hur låter ja te.x wrt54gl routern sköta PPPoE inloggningen och inte thomsonen =)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Men hur låter ja te.x wrt54gl routern sköta PPPoE inloggningen och inte thomsonen =)?

Med DD-WRT ser det nog ut såhär.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Med DD-WRT ser det nog ut såhär.
http://foppson.servehttp.com/pppoe.jpg

tänkte kö tomato firmware på ciscosen och köra tg 585 v7 till bara ett modem som ja ska stänga av wifi på, men vet inte hur ja ska göra så att jag loggar in med PPPoE på ciscosen och inte logga inte på sj modemet... vet inte hur jag tar bort inloggningen på modemet och loggar in via ciscosen...

Det är de ja behöver hjälp med =I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

tänkte kö tomato firmware på ciscosen och köra tg 585 v7 till bara ett modem som ja ska stänga av wifi på, men vet inte hur ja ska göra så att jag loggar in med PPPoE på ciscosen och inte logga inte på sj modemet... vet inte hur jag tar bort inloggningen på modemet och loggar in via ciscosen...

Det är de ja behöver hjälp med =I

Du måste köra konfigurationsguiden, eller wizard, minns inte vad det stod när jag gjorde det, jag har bryggat modemet en gång för att testa. Om jag inte minns fel så fanns det några alternativ, man skulle välja Tele2... vänta, ska kolla en grej..... (kollar) Aha!!!!
http://www.tele2.se/files/100266_A5_BBmanual_TBVT_LLUB2_FINAL... sidan 9 eller 10 finns det A, B, C osv att välja, kolla vad det finns för alternativ, du ska då välja typ bryggat UTAN PPPoE... Står kanske inte så men du får kolla vad som kan tänkas passa in.

Edi:
Du ska inte ansluta med DHCP, det gör routern, Thomson ska bara vara ett modem...
Vad som gäller med Tomato har jag glömt bort, men jag har faktiskt kört Tomato i en halvtimme med PPPoE så det går att konfigurera. Kom ihåg att du kan råka ut för en MAC-låsning om du inte kopplar ner anslutningen till internet i Thomson innan du börjar greja, koppla ner anslutningen och dra ur telejacket så kan du greja inställningarna i Thomson, men kom ihåg att du kommer inte åt Thomson efter att ha bryggat det, då får du nollställa den för att få kontakt med den igen för eventuella ändringar.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Du måste köra konfigurationsguiden, eller wizard, minns inte vad det stod när jag gjorde det, jag har bryggat modemet en gång för att testa. Om jag inte minns fel så fanns det några alternativ, man skulle välja Tele2... vänta, ska kolla en grej..... (kollar) Aha!!!!
http://www.tele2.se/files/100266_A5_BBmanual_TBVT_LLUB2_FINAL... sidan 9 eller 10 finns det A, B, C osv att välja, kolla vad det finns för alternativ, du ska då välja typ bryggat UTAN PPPoE... Står kanske inte så men du får kolla vad som kan tänkas passa in.

Edi:
Du ska inte ansluta med DHCP, det gör routern, Thomson ska bara vara ett modem...
Vad som gäller med Tomato har jag glömt bort, men jag har faktiskt kört Tomato i en halvtimme med PPPoE så det går att konfigurera. Kom ihåg att du kan råka ut för en MAC-låsning om du inte kopplar ner anslutningen till internet i Thomson innan du börjar greja, koppla ner anslutningen och dra ur telejacket så kan du greja inställningarna i Thomson, men kom ihåg att du kommer inte åt Thomson efter att ha bryggat det, då får du nollställa den för att få kontakt med den igen för eventuella ändringar.

den ändå inställningen jag vill göra är att ta bort brandvägen på den och använda routerns brandväg så ja kan öppna portar från den...

Permalänk

Har hållit på med en DIR-635 i skolan, den hade som värst 35 dagars drift, inga strul alls, kunde nå min server i skolan 24/7. har USB, har n och är ganska liten.

Visa signatur

MB: MSI K9A2 CF CPU: AMD Phenom II x4 965 @ 3,7 Ghz RAM: Corsair 4 GB Grafik: 2x XFX 5770 1 GB @ GPU 900 Mhz Mem 5600 Mhz CrossfireX Kylning: Frontinsug och utblås på grafikkorten eller radiatorn. CPU-kylning: Corsair H50 Ljud: Creative Fatal1ty Titanium X-Fi ansluten till Roccat Kave HID: Logitech G5 och Razer Lycosa

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipper9118:

Har hållit på med en DIR-635 i skolan, den hade som värst 35 dagars drift, inga strul alls, kunde nå min server i skolan 24/7. har USB, har n och är ganska liten.

jo men vill ah wrt 54 gl för den verkar så otroligt stabil på tomato och kosta bara 500 kr och ha 8/1 lina så im no need for wireless N...

vill bara kolla så ja gör rätt med PPPoE inloggingen och allt