Permalänk
Medlem

Gammal dator ingen signal till skärmen.

Hej. Mina föräldrars typ 4-5 år gammal stationära dator har helt plötsligt lagt av att skicka signal till skärmen. Jag har provat med olika skärmar och olika kablar men det funkar inte. Datorn verkar starta upp normalt utan några konstiga ljud eller pip. Kan tyvärr inte komma med några specifikationer på datorn just nu men jag undrar om detta kanske är ett välkänt problem.
Någon som har några idéer?
Om man inte skulle få den att fungera skulle man kunna sätta in hårddisken i vilken annan dator som helst för att inte förlora innehållet eller hur funkar det?
Tack.

Permalänk

Ta ur och sätt i grafikkortet. Kolla VGA-uttaget på datorn och se till att det ser okej ut. Ja, det ska gå bra att plocka ur hårddisken och sätta i en annan, finns en del att tänka på då men det kan vi ta sen.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem

Har prövat att ta ut grafikkortet och satt tillbaka det igen. Inget skit sitter i VGA-kontakten vad jag har sett heller. Vad är det man ska tänka på om man ska använda hårddisken i en annan dator? Tack.

Permalänk
Medlem

Skulle jag kunna testa att sätta in grafikkortet i en annan dator för att se om det är det det är fel på?

Permalänk

Hej igen

Ja, prova att sätta grafikkortet i en annan dator. Om du har en extern hårddisk i huset som är lätt att skruva upp så äre bara att ta ur den befintliga hårddisken och sätta i den som sitter i din dator. Men det beror ju på om du har en kabinett med IDE eller SATA dockning.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem

Är det en märkesdator eller hemmabygge?

Sen kan du låna nätagg. Nätagg av dåliga märken (tillverkare, modell) kan vara trasig trots att lampor lyser och datorn startar. Vissa är så kända att vi bara behöver veta nätagg märken (tillverkare, modell) och ålder för att avgöra om de är dåliga.

En dator behöver 5 delar för att få bild.

Moderkort
Processor (Kylare)
Grafikkort (Skärm + Kabel)
Nätagg (kabel)
Minne

Viktigt att ALLT annat tas tills du fixat felet. JA, även hårddiskar, tangentbord, mus, USB kablar/prylar osv ska BORT. Ju färre delar desto enklare för det mesta kan orsaka fel.

Nollställa bios.
Finns flera sätt. Orka du inte läsa i manualen kan du göra så här istället. Ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död. Några var även tvungen att ta bort grafikkortet om de haft problem med bilden förut medans andra kunde ha den kvar. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut). Funkar den går du in i bios, ställ in det du vill och sparar.

Minnen kan kan lånas eller testas i annan dator. Kan även chansa att åtminstone 1 av de som redan sitter funkar. Testa 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. Ibland måste minnena sitta på vissa plaster för att få bild. Tex plats nr 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Hej igen

Ja, prova att sätta grafikkortet i en annan dator. Om du har en extern hårddisk i huset som är lätt att skruva upp så äre bara att ta ur den befintliga hårddisken och sätta i den som sitter i din dator. Men det beror ju på om du har en kabinett med IDE eller SATA dockning.

Hårddisken i den datorn (märkesdator) har en IDE-anslutning. I min dator har jag hårddisken kopplad med en satakabel. Dock finns det även IDE-anslutning (GA-870A-UD3). Skulle jag kunna testa att ta ut mitt nuvarande grafikkort gtx470 och sätta in det från den datorn i min dator på samma ställe som 470 satt? Är det något jag behöver tänka på innan jag gör det? Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Är det en märkesdator eller hemmabygge?

Sen kan du låna nätagg. Nätagg av dåliga märken (tillverkare, modell) kan vara trasig trots att lampor lyser och datorn startar. Vissa är så kända att vi bara behöver veta nätagg märken (tillverkare, modell) och ålder för att avgöra om de är dåliga.

En dator behöver 5 delar för att få bild.

Moderkort
Processor (Kylare)
Grafikkort (Skärm + Kabel)
Nätagg (kabel)
Minne

Viktigt att ALLT annat tas tills du fixat felet. JA, även hårddiskar, tangentbord, mus, USB kablar/prylar osv ska BORT. Ju färre delar desto enklare för det mesta kan orsaka fel.

Nollställa bios.
Finns flera sätt. Orka du inte läsa i manualen kan du göra så här istället. Ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död. Några var även tvungen att ta bort grafikkortet om de haft problem med bilden förut medans andra kunde ha den kvar. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut). Funkar den går du in i bios, ställ in det du vill och sparar.

Minnen kan kan lånas eller testas i annan dator. Kan även chansa att åtminstone 1 av de som redan sitter funkar. Testa 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. Ibland måste minnena sitta på vissa plaster för att få bild. Tex plats nr 1

Hej. Ska testa grafikkortet i en annan dator först för att se om det funkar. Vad är meningen med att nollställa bios? (jag antar att du menar ställa in default settings på nåt sätt). Sitter 4 minnesstickor i datorn atm så ska testa med ett minne och olika kombinationer. Men kan ett trasigt minne verkligen påverka att skärmen inte får någon signal? Tack.

Permalänk
Medlem

Så du missade det jag skrev att folk fått tillbaka bilden genom att nollställa bios. Gör bara som jag skrev om du inte hittar manualen till moderkortet.

Många har haft tur och löst många konstiga fel på det sättet. Det något man alltid testar när man letar efter fel eftersom det är som att säga åt datorns hårdvara att börja om från början. Vissa gör det flera gånger (tex när de flyttar och testar olika delar) av samma anledning som de flesta försöker starta datorn igen trots att tex du och dina föräldrar redan försökte.

Edit:
Trasiga minnen kan orsaka ingen bild. Ovanligt på gamla datorer men så enkelt att testa att du lika gärna kan göra det innan du letar vidare. På moderkort av senaste generationen räcker det att man satt minnen på fel plats när man bygger datorn själv för att få start/bild fel.

Permalänk
Medlem

Hej igen. Jag har testat att koppla ur allt "onödigt" och nollställt bios. Fortfarande ingen bild tyvärr. Men som jag var inne på innan.. skulle man inte kunna testa grafikkortet i en annan dator för att se om det är det som det är fel på? Den dator som kortet (Radeon x550) ska testas i blir isf min dator, GA-870A-UD3, GTX470, AMD Phenom2 X4 955 BE. Kan jag göra detta, och vad bör jag tänka på för att göra det isf? La förresten märke till att x550kortet inte har någon strömförsörjning direkt från nätagget. Antar att det är så med lite äldre low end-kort. Tack igen.

Permalänk
Medlem

Jag antog att du redan hade gått till din kompis och testat grafikkortet i hans dator. Är båda datorerna dina så är det ännu lättare.

Det enda jag kommer på att tänka på är självklarar saker som att datorn ska vara avstängd och att trycka ned den helt.

Permalänk
Medlem

ok. Jag tänkte mer på drivrutiner och sånt, mjukvara. Men det kanske inte spelar någon roll. Sedan att grafikkortet är kompatibelt är en självklarhet eller?

Permalänk
Medlem

Som jag skrev tidigare så ska du ha bild även om du tar bort alla hårddiskar, DVD mm och utan sånt kan man totalt strunta i drivrutiner och mjukvara.

Båda datorerna borde vara tillräckligt nya för att ha PCI-E platser för båda grafikkorten. Du kan alltid kolla upp vad moderkorten i båda datorerna heter och söka efter dom med google.

Glöm inte min varning om trasiga nätagg så oroa dig hellre för den. Du har fortfarande inte berättat vad det är för märke (tillverkare, modell) på nätagg i den trasiga datorn och dess ålder.

Permalänk
Medlem

Nätagget i märkesdatorn, Fujitsu Siemens, är FSP, tror jag. Står inte tydligt men tror att det är på 350w. Model nr: FSP350-60THA-P. Datorn är 4-5 år gammal så chansar på att nätagget är det också. Men jag gör så att jag byter ut mitt GTX470 mot det i märkesdatorn för att se om det funkar. Kopplar ur hårddisk och dvd också.

Permalänk
Medlem

Gör det du.

Ahh, Märkesdator och FSP nätagg ovanpå det. Möjligen är agget så gammal att den inte klarar av datorn längre jämfört när exakt samma agg var helt ny. När jag kollar upp FSP så verka vissa modeller ha problem medans andra modeller är det man förväntar sig av billiga budget prylar.

Efter det är nästa steg definitivt att låna ditt nätagg och testa föräldrarnas dator.

Permalänk
Medlem

Jag har hört tidigare att FSP gör budgetagg. Bra idé att testa med mitt nätagg i deras dator! Annars har vi en ännu lite äldre dator som man möjligtvis skulle kunna plocka ett grafikkort eller något från. Men tar det sen isf. Tack så länge!

Permalänk

Du panpo98, du verkar ha lite koll. Kan du hjälpa mig lite i en annan tråd med ett problem en kille har, jag kommer bara fram till några basic förslag som jag inte tror gör någon nytta. Kanske har du några idéer.

Här är tråden i varje fall:

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/983993-hjalp-med-a...

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem

Hej igen, sorry om jag bumpar upp tråden igen men jag stötte på ett problem när jag satte in mitt eget nätagg i den gamla datorn. Den startade inte. Jag kopplade nätagget till moderkortet och processorn. Hårddisk och DvD-läsaren var urkopplade och grafikkortet behöver som sagt inte en direkt strömförsörjning. Jag har antagligen gjort något fel men kan inte komma på vad. Så fort jag kopplade in datorns ursprungliga nätagg startade den igen, men fortfarande utan bild. Grafikkortet fungerade förresten när jag använde det i en annan dator.