Varför använder folk citationstecken istället för parenteser?

Permalänk
Medlem

Varför använder folk citationstecken istället för parenteser?

Är det fler än jag som lagt märke till att det blivit väldigt vanligt att använda citationstecken istället för parenteser i skriven text? Som den rättstavningsfascist jag är så känner jag mig tvungen att agera mot detta påhitt. Lär de ut detta i skolan nu för tiden, eller var kommer alla citationstecken ifrån egentligen? Se övriga forumet för en rik mängd exempel på detta beteende.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Beroende på vad tråden handlar om så kan det väl användas lite hur som helst, ett värde i en teknik tråd kan ju omges av båda beroende på den övriga uppbyggnaden av svaret.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

spelar det nån roll egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Beroende på vad tråden handlar om så kan det väl användas lite hur som helst, ett värde i en teknik tråd kan ju omges av båda beroende på den övriga uppbyggnaden av svaret.

Jag pratar om folk som skriver så här: Jag köpte en ny tv igår "Samsung" men jag får ingen bild när jag kopplar in datorn till den "HDMI". Är det bara jag som tycker detta är fel?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

spelar det nån roll egentligen?

Givetvis spelar det roll. Är du ointresserad av att stava rätt så är kanske detta inte tråden för dig helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Jag pratar om folk som skriver så här: Jag köpte en ny tv igår "Samsung" men jag får ingen bild när jag kopplar in datorn till den "HDMI". Är det bara jag som tycker detta är fel?

Det ser ju onekligen lite märkligt ut, men meningen framgår ju så det är inget jag ligger sömnlös över

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M

Permalänk
Testpilot

Stör mig också nått så fruktansvärt på det, har även sett vissa som använder citationstecken för att förstärka ett eller flera ort i en mening, en pizzeria skrev exempelvis [Vi har "färska" ingredienser på alla pizzor] vad menar de med det? är ingredienserna inte färska egentligen?

Lunchresturangen på jobbet skriver även när de vill lyxa till det med efterrätt på matsedeln ["Vi bjuder på blåbärspaj till maten"] är det ett citat från kocken eller vad är det frågan om?

Nu har jag använt [ och ] för att visa mina citat, skulle bli lite rörigt med citattecken

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

Ahh, jag har sett det många gånger och stört mig som sjutton. Men först nu begriper jag att det är "parenteser". Nåja, det blir ju inte precis mindre störande bara för att man begriper att de egentligen ska vara parenteser...

Ja, det är väl precis som med särskrivningar: exponentiellt spöstraff är vad som gäller. Ett rapp för första förseelsen, två för andra, fyra för tredje, åttan för fjärde osv.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Ja, det är väl precis som med särskrivningar: exponentiellt spöstraff är vad som gäller. Ett rapp för första förseelsen, två för andra, fyra för tredje, åttan för fjärde osv.

Noll tolerans ska det vara, inga varningar. Annars finns ju chansen man får höra grammatiska fel över 6 miljarder gånger.

http://www.youtube.com/watch?v=c3y0CD2CoCs

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Denna tråd är första gången jag ens hör talas om konceptet över huvud taget. Närmre till hands ligger ju missbruket av citationstecken som kan ge en del intressanta sidoeffekter. Ett sådant exempel fick jag länkat till mig senast i morse;

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kode:

Denna tråd är första gången jag ens hör talas om konceptet över huvud taget. Närmre till hands ligger ju missbruket av citationstecken som kan ge en del intressanta sidoeffekter. Ett sådant exempel fick jag länkat till mig senast i morse;
http://www.lysator.liu.se/~busk/westerberg.jpg

Fail!

Ja, den typen av missbruk har jag sett förut. Somliga verkar tro att citationstecken används för att förstärka ett begrepp i samma kontext där det egentlige betyder ungefär "den så kallade/påstådda". Edit: Men misstaget/missbruket kan faktiskt vara relativt. Det går att tolka annorlunda än "så kallade/påstådda", bara det att de allra flesta inte gör så.

(Ett annat misstag i samma anda var i min grundskola där biblioteket råkat katalogisera Anne Franks dagbok under "sagor". )

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag har vant mig vid det, gör det själv också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Varför gör du det då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att det är första gången jag ser detta, eller tänker på det i alla fall. Det ser ju "förjävligt" ut.

"Trevlig helg!"

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robeliboban:

Vad använder du för citeringar, markera "så kallad", osv då? Parenteser? Integraltecken? Alef? Du kan ju inte ha kvar kakan och äta den, så du måste ju ha ett annat tecken eftersom det annars är omöjligt att avgöra.

Det går inte att använda fnuttar som parenteser, eftersom dessa tecken redan är upptagna för annat. Vissa meningar får en felaktig syntax, andra blir tvetydiga. Somliga kanske fungerar. Vissa blir korrekta men betyder något annat, som t.ex. den föregående. Betänk skillnaden mellan @somliga "kanske" fungerar@ och @somliga (kanske) fungerar@.

#@Snabel-a@ är förstås mitt egna parentestecken, ehh jag menar citationstecken, eftersom det tydligen är okej att välja, och brädgård är förstås ehh, vadå?#

#För övrigt, jag använder @+@ som ni andra använder @-@ och när jag säger @/@ menar jag @||@, vilket är en generalisering av $, fast med grav accent; Och ; är det nya .;#

Edit: Seriöst nu så måste detta rimligen handla om en fråga om språkkänsla. Lite provocerande kanske att säga att det är fel på någons språkkänsla, men jo, det är det minsann! En person som använder "" som () kan helt enkelt inte ha läst speciellt mycket och har därför inte byggt upp ett levande språk. Man kan ta sig språkliga friheter, det har varje stor författare och speciellt diktare gjort, men att skriva "fel" på rätt sätt är få förunnat. Frans G Bengtsson, Albert Engström och Cornelis Vreeswijk är alla ursäktade. Ja, t.o.m. Onkel Kånkels texter ryms inom det språkligt underfundiga snarare än det språkligt klåparaktiga.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

Ahh, jag har sett det många gånger och stört mig som sjutton. Men först nu begriper jag att det är "parenteser". Nåja, det blir ju inte precis mindre störande bara för att man begriper att de egentligen ska vara parenteser...

Exponentiellt spöstraff låter bra. Det borde även införas för att hindra det nya otyget med att börja meningar med och. Det är något som verkar bli allt vanligare. Till och med dagstidningarna håller på med tramset. Jag har sett flera meningar i samma artikel som började med och. Har all form av korrekturläsning försvunnit?

Edit: Att börja mening med ordet men verkar också vara populärt

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Lär de ut detta i skolan nu för tiden[...]?

Jag önskar att jag kunde svara dig med ett bestämt "Nej", men dessvärre finns det nötter även inom lärarkåren som drar skam över resten av oss. Men nej, det är inte (och det finns inget motiv till att så ska komma att bli) någon vedertagen förändring i bruket av citationstecken.

Vad det handlar om här är ren okunskap - antingen förorsakad av att det avsnittet smitit förbi aktuella lärare i deras undervisning, elevs frånvaro på aktuell lektion eller av bristande intresse hos eleven. Således bör spöstraff först vidtagas efter att korrektion, med tillhörande förklaring om varför det är fel, utförts.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Stör mig också nått så fruktansvärt på det, har även sett vissa som använder citationstecken för att förstärka ett eller flera ort i en mening, en pizzeria skrev exempelvis [Vi har "färska" ingredienser på alla pizzor] vad menar de med det? är ingredienserna inte färska egentligen?

Lunchresturangen på jobbet skriver även när de vill lyxa till det med efterrätt på matsedeln ["Vi bjuder på blåbärspaj till maten"] är det ett citat från kocken eller vad är det frågan om?

Nu har jag använt [ och ] för att visa mina citat, skulle bli lite rörigt med citattecken

När de skriver att de har "färska" ingredienser så kanske de skojjar om att de är färska och egentligen är lite ofärska.:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Kul o se vilka problem vi har i I-länderna^^ btw tal o skrivt förändras.. ser inte att nån av er skriver gammelsvenska så på nått sätt gick ni med på det.. eller ja naturligtvis är det acceptabelt i den tidsålder ni själva kom till i att följa^^
O det faktum att svenskan knappast var det första språket! långsamt växa fram ett nytt språk?kul ide;)
Så vad gör ett tecken acceptabelt o använda? regeringens samtycke/ nån forskares ord/ nån grupp ordvetare slår sina kloka huvuden ihop? ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

WTF? Förekommer sånt? det där är ju enbart stenfel... det skulle jag slå ner på direkt om jag såg det. Nån jävla måtta får det vara. Att det dessutom är acceptabelt att skriva dom istället för de och dem... skadat. Eller "du är bättre än mig" istället för "du är bättre än jag". Hatar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dero:

Kul o se vilka problem vi har i I-länderna^^ btw tal o skrivt förändras.. ser inte att nån av er skriver gammelsvenska så på nått sätt gick ni med på det.. eller ja naturligtvis är det acceptabelt i den tidsålder ni själva kom till i att följa^^
O det faktum att svenskan knappast var det första språket! långsamt växa fram ett nytt språk?kul ide;)
Så vad gör ett tecken acceptabelt o använda? regeringens samtycke/ nån forskares ord/ nån grupp ordvetare slår sina kloka huvuden ihop? ....

Gåsögon (") används för att visa att det inte är skribentens egna ord som används i en mening, eller att ordet som är inneslutet i dom inte skall tas bokstavligen, utan tolkas lite ironiskt.
Parenteser "()" används för att lägga till en bisättning/förtydligande inom en löpande text.

(småvitsigt användande av båda med en liten referens till mitt första inlägg i tråden )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Gåsögon (") används för att visa att det inte är skribentens egna ord som används i en mening, eller att ordet som är inneslutet i dom inte skall tas bokstavligen, utan tolkas lite ironiskt.
Parenteser "()" används för att lägga till en bisättning/förtydligande inom en löpande text.

(småvitsigt användande av båda med en liten referens till mitt första inlägg i tråden )

jo vet mycket väl vad det innebär, trots inte använder det^^ frågan är fortfarande varför detta som svar på inlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dero:

jo vet mycket väl vad det innebär, trots inte använder det^^ frågan är fortfarande varför detta som svar på inlägg?

Bra fråga egentligen, det var väl din lite lätt osammanhängande text som gjorde att jag ville förtydliga frågeställningen och visa på att utveckling inte nödvändigt vis är av det goda hela tiden

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Felaktig användning av citationstecken må vara irriterande, men gud så kul det kan vara!
http://www.unnecessaryquotes.com/#1

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem

Jag har sett 'parenteser' bli allt vanligare också,
det beror säkert på att det finns en 'knapp' på 'tangentbordet' för detta tecken :(.
(Alltså det är bekvämare att göra ett ' än det är att göra det rätta ".)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dero:

Nu krånglar du till det mer än nödvändigt. Om man använder ett tecken som i vanligt språkbruk betyder en viss sak till en helt annan sak, då får man finna sig i att bli missförstådd eller betraktas som fel ute. Det har inget med utveckling eller novation av språket att göra, utan helt enkelt bristfälliga skrivfärdigheter.

Som exempel har jag inga problem med att du använder "btw" eller "^^" i din text. Däremot retar jag mig på att du hoppar över versal i början på en mening. Ser du skillnaden?

Jag kan hålla med om att det i många fall är viktigare att bli förstådd än att göra rätt. Men någonstans måste man också inse att frasen "hackad kyckling lever" inte betyder samma sak som frasen "hackad kycklinglever".

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hammar:

Jag har sett 'parenteser' bli allt vanligare också,
det beror säkert på att det finns en 'knapp' på 'tangentbordet' för detta tecken :(.
(Alltså det är bekvämare att göra ett ' än det är att göra det rätta ".)

Tekniskt sett finns det inget riktigt citationstecken på vanliga tengentbord. " är inte ett citationstecken i Svenska utan vi använder ”. Ordbehandlare brukar automatiskt korrigera detta dock men enklare texteditorer gör det inte. Detta är ett problem i Engelskan också då det inte finns ett smidigt sett att skriva citationstecken till exempel på internet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hmm... En ny sak att reta sig på i det moderna svenska språket? Har inte sett det här än, men det kommer väl...

Jag anser nog att problematiken kring de och dem är det vanligaste språkfelet i svenskan idag. Värre än särskrivningar.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tekniskt sett finns det inget riktigt citationstecken på vanliga tengentbord. " är inte ett citationstecken i Svenska utan vi använder ”. Ordbehandlare brukar automatiskt korrigera detta dock men enklare texteditorer gör det inte. Detta är ett problem i Engelskan också då det inte finns ett smidigt sett att skriva citationstecken till exempel på internet.

Ofan, det visste jag faktiskt inte. Jag menade dock att användandet av ' som citationstecken
måste vara mer fel än just " i vilket fall som helst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Exponentiellt spöstraff låter bra. Det borde även införas för att hindra det nya otyget med att börja meningar med och. Det är något som verkar bli allt vanligare. Till och med dagstidningarna håller på med tramset. Jag har sett flera meningar i samma artikel som började med och. Har all form av korrekturläsning försvunnit?

Edit: Att börja mening med ordet men verkar också vara populärt

Meningar kan faktiskt börja med såväl "och" som "men", men det kräver språkkänsla för avgöra när det passar. "Bara sådär" passar det ju inte, precis som du säger. Ett sätt att skriva kombinerar långa meningar med en väldigt kort "konstpausmening". En sådan kan börja med och eller men. Det fungerar som en slutkläm. Jag råkar på vad jag tror är ett giltigt exempel i nästa stycke.

Precis som Jerka^ säger tycker jag att "dem" när det ska vara "de" är ett av de mest störande felen, fast jag placerar inte särskrivningar längre ner. Jag tycker själv att "dem" är lite ointuitivt så jag brukar försöka formera mig så att jag inte behöver "dem" eller gör omskrivningar med "dessa". Vet man inte hur man använder ett ord, så låter man bli att använda det. Det förefaller som om många tror att "dem" är skriftspråkets svar på "dom" i talspråk. Men icke! (Ser du vad jag gjorde där, Zotamedu?) Då är det faktiskt bättre att skriva "dom". "Dom" ser lite slappt och slarvigt ut, men det är knappast ett fel i samma mening som att skriva "dem" när det ska vara "de" (eller det mer ovanliga "de" där det ska vara "dem").

Visa signatur