Kan man vänta sig bättre grafikkort?

Permalänk
Medlem

Kollar man prisjakt finns inga datorer med 470m.. och 480m finns bara hos GGS-data .. mao datorerna ligger på 20k+ .. inte värt nånstans

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ctrl:

Eftersom det är import så räkna med att tullen vill ha cash med för den när den passerar svenska gränsen. Sedan är det där US dollar? Såg ut som det var ett kanadensiskt bolag.
iof ligger väl CAD dollar nära US dollar enligt valuta.se

Dock så finns det väldigt enkla metoder att slippa tull!
Inne på sidan kan man välja valuta så är USD och inte CAD.. Går även att välja Euro..

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Verkar som att det lär dröja innan några nya Grafikkort kommer in i bilden med bättre prestanda men ändå relevanta priser.

Är grymt sugen på att slå till på något snart. men vilket kort är egentligen mest värt av gtx 460 och 5870? 5870 verkar ju vara bättre overall, men 460:n verkar kunna överklockas mer effektivt. Då jag prioriterar bra kylning (därav vill jag ha asus g-serier) borde man väl dessutom ha "råd" att överklocka lite? någon som har provat, sett förbättringar, jämfört med 5870?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisey:

Verkar som att det lär dröja innan några nya Grafikkort kommer in i bilden med bättre prestanda men ändå relevanta priser.

Är grymt sugen på att slå till på något snart. men vilket kort är egentligen mest värt av gtx 460 och 5870? 5870 verkar ju vara bättre overall, men 460:n verkar kunna överklockas mer effektivt. Då jag prioriterar bra kylning (därav vill jag ha asus g-serier) borde man väl dessutom ha "råd" att överklocka lite? någon som har provat, sett förbättringar, jämfört med 5870?

Jag hade en g53 med 460gtx som låg på 7200 vantagepoints original.. med lite oc kom jag upp i 8500p.. temperaturen på gpu steg med 1! grad.. visar lite hur effektiv kylningen på Gserien är..

5870 ligger på 7800 original och visst kan du överklocka den med.. men du kommer få högre temperaturer och högljuddare dator (om du prioriterar en tyst dator)

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maisey:

Klarar att OC min 5870 till 9300 i vantage! Visste låter det men de gör den ju ändå då jag har en Msi! Säger bara att jag föredrar 5870 för att den har mer bas prestanda... Sen att 460M stödjer 3d är ju nice!

Permalänk
Medlem

Ah, ok.

Verkar ju som att man skulle kunna säga att 460 och 5870 är ungefär jämlika när det gäller att få ut bra prestanda utan att datorn brinner upp.

3D är ju som sagt nice, men vet inte hur mycket man kommer dra nytta av det sålänge man inte har en dataskärm som klarar av det. känns lite overkill att lägga 5000 extra för att få en skärm som klarar det. Tänkte ligga så lågt som möjligt i mitt kommande datorköp nämligen (ca 11 000).

Funderar på denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=745017
Men ska nog ligga och lura lite för att se ifall priserna sjunker lite först, eller att man har tur och hittar bra begagnat.

Permalänk
Skrivet av anon162937:

Klarar att OC min 5870 till 9300 i vantage! Visste låter det men de gör den ju ändå då jag har en Msi! Säger bara att jag föredrar 5870 för att den har mer bas prestanda... Sen att 460M stödjer 3d är ju nice!

Vad har du kört för att stabilitets testa det? Jag är ytterst tveksam att ditt är helt stabilt på 9300p. Min maxar på 9100p med högsta möjliga överklock och total stabilitet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zeuxlarsson:

Vad har du kört för att stabilitets testa det? Jag är ytterst tveksam att ditt är helt stabilt på 9300p. Min maxar på 9100p med högsta möjliga överklock och total stabilitet.

Inte direkt så att jag använder OC hela tiden men körde den i några tester ex vantage och den höll... Sen såg ja en review på nätet med en Gx660 och han körde på OC på 9300... Och temperaturem höll sig runt 80c!

Permalänk
Skrivet av anon162937:

Inte direkt så att jag använder OC hela tiden men körde den i några tester ex vantage och den höll... Sen såg ja en review på nätet med en Gx660 och han körde på OC på 9300... Och temperaturem höll sig runt 80c!

1. Tester i 3Dmark visar inte alls hur stabilt kortet är.
2. Länk till testet? En som gör en review pressar sällan kortet för att hitta dess "sweetspot".
3. Det största problemet med stabilitet ligger i problemet att ge kortet nog med kräm.
4. Värme är sällan, eller snarare aldrig ett problem för grafikprocessorer nu för tiden, de klarar över 110c en kortare stund utan att ta skada och 90-100c går utan problem längre stunder.

Om du vill testa stabilitet och värmeutsöndring så kör furmark på maxade inställningar 30min. För att endast testa ren stabilitet för att se att du inte "undervoltar" så kör ett krävande spel ett par timmar och var på utkik efter grafik-artefakter och flimmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Värt att notera var ju dock att han använde "Coolerboost" då.. mao den lät som ett jetplan (Jag skojar inte kolla klippet GX660 -> http://www.youtube.com/watch?v=awiCWbztVeI)

Skrivet av Maisey:

Ah, ok.

Verkar ju som att man skulle kunna säga att 460 och 5870 är ungefär jämlika när det gäller att få ut bra prestanda utan att datorn brinner upp.

3D är ju som sagt nice, men vet inte hur mycket man kommer dra nytta av det sålänge man inte har en dataskärm som klarar av det. känns lite overkill att lägga 5000 extra för att få en skärm som klarar det. Tänkte ligga så lågt som möjligt i mitt kommande datorköp nämligen (ca 11 000).

Funderar på denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=745017
Men ska nog ligga och lura lite för att se ifall priserna sjunker lite först, eller att man har tur och hittar bra begagnat.

G53, G73JW ligger ju runt där.. G53 kan du få för 9990:- på Elgreen och G73JW kostar ca 10400kr med swecrabatt på misco om jag minns rätt

Båda dom datorerna kan visa 3D via HDMI 1.4, dock är det bara G73SW som har 3D-skärm inbyggd.. Men om det är värt 5000kr extra är jag inte säker på..

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Värt att notera var ju dock att han använde "Coolerboost" då.. mao den lät som ett jetplan (Jag skojar inte kolla klippet GX660 -> http://www.youtube.com/watch?v=awiCWbztVeI)

G53, G73JW ligger ju runt där.. G53 kan du få för 9990:- på Elgreen och G73JW kostar ca 10400kr med swecrabatt på misco om jag minns rätt

Båda dom datorerna kan visa 3D via HDMI 1.4, dock är det bara G73SW som har 3D-skärm inbyggd.. Men om det är värt 5000kr extra är jag inte säker på..

Master!!! Har du länken till reviewn på Msi gx660 som jag visa dig? Vet du vilken tråd den va i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Master!!! Har du länken till reviewn på Msi gx660 som jag visa dig? Vet du vilken tråd den va i?

Nej minns inte.. vet bara att jag läste det där om coolerboost och runt 80grader

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Maisey:

Tjenna!

Stör mig på att nya G73 serien trappade ner grafikprestandan från 5870 till gtx 460. Kan man vänta sig ny serie med bättre prestanda än dessa inom kort eller är det hundra år tills dess?

MVH,
Maisey

Snackar du laptops nu eller?

Visa signatur

Amd Phenom 6 1090t@3.6Ghz, Noctua d-14,Asus 570, Kingstone 4x2 G 1600Mhz, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, CM Silent pro 700W, Chassi: CM 690 II Advanced Svart, Massa fläktar. Windows 7 pro, 64 bitars

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eriand08a:

Asus G73 = Laptop!

Permalänk
Skrivet av eriand08a:

Med tanke på vilken avdelning vi skriver i nu så skulle nog det vara en rättvis bedömning.

Permalänk
Medlem

Kan fylla på med min vantagescore på min nya G73JW med I7 740QM (Såldes för 11999 på alina förra veckan)

Detta är i orginalhastighet samt har inte "blåst" datorn som alla kallar det

Med senaste Nvidia drivers, verkar ha gjort en hel del..

Det är ju också värt att påpeka, 5870 är ett betydligt äldre kort så vi kan nog se att framtida drivrutinsuppgraderingar gör att GTX460 presterar betydligt starkare.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Kan fylla på med min vantagescore på min nya G73JW med I7 740QM (Såldes för 11999 på alina förra veckan)

http://forumbilder.se/images/442011105318P9158.jpg

Det är ju också värt att påpeka, 5870 är ett betydligt äldre kort så vi kan nog se att framtida drivrutinsuppgraderingar gör att GTX460 presterar betydligt starkare.

Fast den lär knappt ta ikapp 7800 i vantage...?

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

http://forumbilder.se/images/442011105318P9158.jpg

1. Om 6 månader är "betydligt äldre"
2. Det kommer aldrig någonsin prestera bättre då det inte har lika stark hårdvara.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Med tanke på vilken avdelning vi skriver i nu så skulle nog det vara en rättvis bedömning.

Såg de nu sorry för okunnighet:P

Visa signatur

Amd Phenom 6 1090t@3.6Ghz, Noctua d-14,Asus 570, Kingstone 4x2 G 1600Mhz, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, CM Silent pro 700W, Chassi: CM 690 II Advanced Svart, Massa fläktar. Windows 7 pro, 64 bitars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

1. Om 6 månader är "betydligt äldre"
2. Det kommer aldrig någonsin prestera bättre då det inte har lika stark hårdvara.

1. 6månader är lång tid i datorvärlden, det borde du veta
2. Vi får väl se

Kan bifoga en till liten screenshot.. Detta med en snabb liten OC på värden jag vet fungerar..
Notera gärna max gputemp på 70grader

Finns mer att hämta.. + att CPU OC är inga problem när man har såpass bra kylning

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

2. Vi får väl se

Kan bifoga en till liten screenshot.. Detta med en snabb liten OC på värden jag vet fungerar..

Finns mer att hämta.. + att CPU OC är inga problem när man har såpass bra kylning

http://forumbilder.se/images/2a2011111006P56e6.jpg

Nice, nice, nice....

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

2. Vi får väl se

1. 6 månader är länge ja, men inte så länge dom är inne på samma arkitektur på samma generation vilket båda nu är.
2. Jag ställer mig ytterst tveksam att ett stock gtx460m någonsin kommer slå ett stock mobility5870. Det lär bli en kall dag i helvetet med flygande grisar och gående evighetsmaskiner när detta inträffar!

Permalänk
Inaktiv

Sen beror det ju lite... 460m presterar bättre än 5870 med DX 11... Och 5870 är bättre på dem äldre...

Permalänk
Medlem

Intressant! xD

Så om jag förstår det rätt så skulle man möjligvis kanske kunna se en hypotetisk potentiell ökning av 460 prestandan i framtiden jämfört med 5870 pga att kortet är något nyare, samt att den är något stabilare att överklocka (= längre livstid?).

Citat:

Härligt! Mjo, är 17" som gäller. Swecrabatt alltså, hur utnyttjar man den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisey:

Intressant! xD

Så om jag förstår det rätt så skulle man möjligvis kanske kunna se en hypotetisk potentiell ökning av 460 prestandan i framtiden jämfört med 5870 pga att kortet är något nyare, samt att den är något stabilare att överklocka (= längre livstid?).

Här är sweclockers rabatt.. enklast bara klicka på länken på denna sida http://www.rabatt.se/d/Misco/4312/rabattkod-pa-misco-personal...

Jo jag råder er alla som funderar på G53 att tänka igen, G73JW är ca 2cm större.. WOW! och då får du 17,3" skärm.. Sen verkar temperaturen på ligga ca 10grader svalare på G73an än G53an.. GPU Med OC på g53 låg den på 81grader.. nu på G73an på 70, och då har jag ju ändå en I7 740QM som alstrar mer värme än I5 460m som satt i G53an..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

2. Vi får väl se

Skrivet av IAmSimon:

Sen beror det ju lite... 460m presterar bättre än 5870 med DX 11... Och 5870 är bättre på dem äldre...

Faktum är att ett mobility 5870 presterar exakt lika som ett gtx460m i DX11 applikationer såsom heaven benchmark 2.1, om man ska tro notebookcheck.net (en av de största benchmark/review sidorna för laptops).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisey:

Intressant! xD

http://www.webhallen.com/hardvara/114554-asus_g73jw-ty190v-i5...

9990:- på Webhallen nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nice! ^^

Men tror nog jag ska satsa på en med quad och full hd. För antar att även om det inte är någon större skillnad mellan quad och dual idag så kommer det ha allt större betydelse i framtiden, eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zeuxlarsson:

Faktum är att ett mobility 5870 presterar exakt lika som ett gtx460m i DX11 applikationer såsom heaven benchmark 2.1, om man ska tro notebookcheck.net (en av de största benchmark/review sidorna för laptops).

Men spel som använder DX11 som Dirt2 får 460M ca 10Fps mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisey:

nice! ^^

Men tror nog jag ska satsa på en med quad och full hd. För antar att även om det inte är någon större skillnad mellan quad och dual idag så kommer det ha allt större betydelse i framtiden, eller är jag helt ute och cyklar?

Synd du missade rean Alina hade förra veckan, jag beställde min då.. G73JW med i7 740QM, 6gb ram o full hd för 11999:- .. men den går få för 12499 nu så det är inte så farligt mkt dyrare

http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=G73JW-TZ130...

Fraktfritt om du är medlem på swec

Edit: Måste säga att I7an verkar ge en hel del i spel som t.ex GTA4 .. får ca 40% mer FPS än G53an med I5..

På G53an när jag maxade allt på 1920x1080 så fick jag 23 fps i benchmark

på G73an får jag 34fps allt i originalhastigheter i båda testerna såklart..

Gör grym skillnad i själva spelet faktiskt..

Visa signatur