Permalänk

Mini-ITX bygge

Jag började nyligen med ett lite roligt projekt där målet är en häftig mini-ITX låda designad som LAN-burk samt för att vara häftig. Den stora frågan som gör det svårt att lösa för mig just nu är grafikkortet och moderkort. För att spara plats vill jag att grafikkortet ska vara ett lågprofilskort. Ju mindre desto bättre.

Poängen med lådan är att vara ett Mini-ITX bygge på chassit i länken, vilket är rätt unikt i utformning..
http://www.inet.se/kundvagn/visa/194728/mini-itx
Inte inkluderat moderkort/grafikkort, dominatorminnen för utseende.

Kravspec:
- Helmodulärt nätagg (kommer absolut inte behöva så många watt som i länken men helmodulärt är ett krav.
- Rött/svart färgtema om möjligt
- Ska kunna spela Starcraft 2 på minst medium/high, extreme är inget krav men om det går så varför inte.
- Prestanda/utseende > pris/hur praktiskt det är
- Grafikkort som klarar SC2/1080p film. Ju mindre desto bättre.
- Moderkort får gärna ha wlan/7.1 ljud.
- 1155 SB krav, om inget mycket bra alternativ ges \o/

Gått igenom ett par moderkort och grafikkort i lågprofil men inte direkt fastnat för något speciellt, alla tips är välkomna.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Proffsmobbare

Sparkle och Palit håller på med lågprofilvarianter av GTS450, liknande varianter med GTS250 finns redan.

Att hitta i Sverige är dock inte helt enkelt, lättast är nog att leta efter ett HD5750 i låprofil.

Sämre kort än dessa skulle jag inte försökt att spela på.

Permalänk

Gått igenom lite grafikkort, 5750/ 450 har båda low profileversioner, hittat lite benchmarks också. Men något lite starkare hade varit nice. Verkar dock som SC2 skulle fungera helt ok på ett system med 5750, kanske inte på extreme men kan ju maxa allt utom shaders verkar det som.

Moderkort däremot är lite knepigare.. Hittar dock inte alla mini-itx korten för att de flesta sidor har tagit bort de ur sortimenten. Ska ju vara ett 1155 socket.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500

Permalänk
Proffsmobbare

Snabbare kort än dessa hittar du inte i lågprofil, då det är just lågprofil.
Finns ingen marknad för prestandamonster i denna formfaktor, ingen kylning heller.

Permalänk

Mjo precis, de flesta nöjer sig med 1080p streaming som kravspec på en pytteburk. Men dessa är dock gamla kort, en low-profile version av radeons 6950 eller geforce 500 serie vore coolt. Jävligt nice när man vill spara plats. Det finns säkert en marknad för sånt, lanburkar blir ju allt vanligare.

Någon som faktiskt testat lira på lågprofilskort? Nog för att det är enfaldigt att förvänta sig rejäl prestanda men för en LAN låda? Kanske? Starcraft 2 på Ultra är inte så farligt för grafikkortet. Minska shading lite och tryck på allt som kräver processorkraft :I

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

deta är i låg profil men kräver vatten kylning! http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617148

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av upl8447:

deta är i låg profil men kräver vatten kylning! http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617148

Inte för att låta dryg, men alla vattenkylda kort blir låg profil o_o

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Det ni länkar till är single slot kort, lågprofilare är lägre på höjden.

Permalänk

Idén är bra, singleslot är coolt, men det jag är ute efter är att minimera själva höjden. fullängd skulle i princip fungera däremot. Just denna idé på chassimoddning jag har kräver att grafikkortet inte är fullhöjd utan lågprofil Men det kommer bli jävligt coolt! ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle vara sjukt rädd att ta med en dator med de chassit på ett lan. En cola burk ner i chassit vore inte så trevligt. Jag skulle istället rekommendera dig att kolla på lianli:s PC Q-serie typ Q11 och Q8.

Sen är det väl lite problem att få tag i 1155 itx moderkort just nu.
Så om du kan nöja dig med 1156 skulle jag rekommendera detta moderkortet: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=607620 och en i5 750

Permalänk

Det praktiska är helt oväsentligt. Detta är bara för show. Och en cola över min burk eller tangentbord redan nu innebär katastrof, så det är inget nytt.

Men det jag vill ha kritik och idéer är moderkort och grafik framförallt, särskikt lågprofilkort som är något jag aldrig använt.. Resten har jag redan löst och moddningen på chassit som jag ska göra har jag redan bestämt och planerat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En tanke jag fick...

Kylaren till CPU'n blir väl rätt stor?
Kanske inte så farligt med ett fullhöjdskort iaf?

Spindlen ser dock riktigt fet ut.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk

Inte så farligt, men jag tänkte gå igenom allt möjligt för att minska totalhöjden.. Ett fullhöjdskort lägger på ca 4cm ser det ut som, med PCI-E kontakter inkluderat.

Spindeln ser fet ut, men med min moddning kommer den se fetare ut tror jag! ^^

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xyllian:

Det ni länkar till är single slot kort, lågprofilare är lägre på höjden.

Så du menar att det jqg länkade inte är i lågprofil? Bland de tunnaste korten man kan hitta men det har ändå prestanda.. Hans kort är inte lågprofil, det är bara ett kort med vattenkylnings block. Med referens kylaren borta blir alla kort väldigt väldigt tunna

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon157700:

Så du menar att det jqg länkade inte är i lågprofil? Bland de tunnaste korten man kan hitta men det har ändå prestanda.. Hans kort är inte lågprofil, det är bara ett kort med vattenkylnings block. Med referens kylaren borta blir alla kort väldigt väldigt tunna

Ditt kort var ju som redan sagt ett "single-slot", men det är ju ändå fullhöjd. Ett lågprofilskort är ju fortfarande lågprofil även om det tar upp 2, 3 eller fler slots.

Följande är ett lågprofilskort men med fullhöjds plåt:

Följande är helt och hållet lågprofil, även plåten, det kan ses om man jämför med DVI-portens bredd:

Tyvärr är väl många av lågprofilkorten sådana som har en fullhöjds plåt, och därmed inte till nytta för TS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon157700:

Jag upprepar, ETT LÅGPROFILSKORT ÄR LÄGRE PÅ HÖJDEN, ETT SINGELSLOT KORT TAR BARA UPP EN PLATS.

Permalänk
Skrivet av xyllian:

Jag upprepar, ETT LÅGPROFILSKORT ÄR LÄGRE PÅ HÖJDEN, ETT SINGELSLOT KORT TAR BARA UPP EN PLATS.

Det verkar finnas de som inte förstår hur ett lågprofilkort ser ut. Eller delar din åsikt. Jag inkluderad.
Länka gärna ett kort, ett sådant lågprofilskort som du kallar dem. Så diskussionen om vad ett lågprofilskort är kan upphöra och försöken till att hjälpa dig kan fortgå.

Du skriver att: ETT LÅGPROFILSKORT ÄR LÄGRE PÅ HÖJDEN
Jag hävadar att ett SINGELSLOTKORT är just det, lägre på höjden.

Är det djupet du menar? Att dupet skall vara mindre? Är en viss skillnad på DJUP och HÖJD.

Nåja, länka nu.

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem

Här har vi tydligt exempel på ett lågprofil grafikkort, detta kort använder 2 st slott (dual slott), till höger om kortet syns ett " Low profile bracket ".

Länk till fler bilder på Powercolor HD5750 Low Profile 1 GB från Techpowerup http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_5750_Low_Pro...

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Här har vi tydligt exempel på ett lågprofil grafikkort, detta kort använder 2 st slott (dual slott)

http://img227.imageshack.us/img227/2892/lgprofilgrafikkort.pn...

Länk till fler bilder på Powercolor HD5750 Low Profile 1 GB från Techpowerup http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_5750_Low_Pro...

Aha, nu e jag med. Gracias.

Ett lågprofilskort kan alltså vara i fullhöjd, dvs. uppta två slots eller flera.

Ett lågprofilskort är alltså mycket mindre på DJUPET.

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondenpaavo:

Det verkar finnas de som inte förstår hur ett lågprofilkort ser ut. Eller delar din åsikt. Jag inkluderad.
Länka gärna ett kort, ett sådant lågprofilskort som du kallar dem. Så diskussionen om vad ett lågprofilskort är kan upphöra och försöken till att hjälpa dig kan fortgå.

Du skriver att: ETT LÅGPROFILSKORT ÄR LÄGRE PÅ HÖJDEN
Jag hävadar att ett SINGELSLOTKORT är just det, lägre på höjden.

Är det djupet du menar? Att dupet skall vara mindre? Är en viss skillnad på DJUP och HÖJD.

Nåja, länka nu.

Det är inte en åsikt, det är en specifikation.
Här är en bild för att illustrera skillnaden

Och här är en artikel på ämnet.
http://www.lavalink.com/fileadmin/newsletters/link_04_02.pdf

Det kanske hjälper dig förstå vad ett lågprofilskort är.
Höjden mäts frå moderkortet och uppåt, längden från bracket till sidan närmast fronten och djupet eller bredden är sträckan från baksidan av PCBn till toppen på kylaren

Modifierat ordval :/
Permalänk

Man lär sig något nytt varje dag. Om man har tur.

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xyllian:

Amen herregud, det är en special edition av ett 460. Det är lägre på höjden än stock eller hur? Det blir single efter som att det är så lågt att det inte behöver nå mer...

Edit : Såg bilden, jag fattar nu. Men jag antar att han vill ha ett vanligt smalt kort (single). Så förstår jag

Permalänk
Medlem

Jag har ingen som helst aning om han vill ha ett faktiskt lågprofil kort eller om han vill ha ett smalt(single slot). TS får gärna uppklara detta ^^

Permalänk

Hej. Jag förstår problemen ni har. Det står "low profile" i specifikationen. Det jag letar efter är alltså ett lågprofilkort. Det kan altså inte vara ett "fullhöjdskort" eller ett "vanligt kort" som vissa kallar det

Ett logprofilkort ser man på bilder ovanför och dessa är ca hälften så höga som ett vanligt grafikkort. Tar de upp 3 eller 4 slots spelar ingen roll, även om detta är sjukt opraktiskt och inte fungerar i mitt fall.

Kravspec för grafikkort:
- Klara av 1080p
- Så kraftfullt det går. Ju starkare desto bättre
- 1-2 slots i "bredd"
- Lågprofil (HÖJD PRATAR VI OM HÄR) Själva plåten kan jag modda, byta eller ta bort själv.
- Inte fullhöjdskort (tror detta är nämnt tidigare )

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

I rest my case.
Finns inte så mycket att välja mellan, kollade prisjakt lite snabbt. 5770 vs 450 :/

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av anon157700:

Inte för att låta dryg, men VÄLDIGT få kort blir single slot när dessa har vattenblock på sig.

Detta märker du väldigt snabbt om du placerar två fullcoverbock jämte varandra. Det fattas ett antal millimeter på de flesta av EK's fullcover-block, och core-only ska vi inte ens börja snacka om.

Och särskilt inte med dagens kort där backplates är mer eller mindre ett måste.

Sammanfattning; Så länge du inte använder dig av Watercool's heatkiller fullcover-serie så får du inte två vattenkylda kort jämte varandra.

Må jag även föreslå en trådrensning då TS fick fullständigt svar för 21 inlägg sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon157700:

det visste jag redan

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerfherder:

Hej. Jag förstår problemen ni har. Det står "low profile" i specifikationen. Det jag letar efter är alltså ett lågprofilkort. Det kan altså inte vara ett "fullhöjdskort" eller ett "vanligt kort" som vissa kallar det

Ett logprofilkort ser man på bilder ovanför och dessa är ca hälften så höga som ett vanligt grafikkort. Tar de upp 3 eller 4 slots spelar ingen roll, även om detta är sjukt opraktiskt och inte fungerar i mitt fall.

Kravspec för grafikkort:
- Klara av 1080p
- Så kraftfullt det går. Ju starkare desto bättre
- 1-2 slots i "bredd"
- Lågprofil (HÖJD PRATAR VI OM HÄR) Själva plåten kan jag modda, byta eller ta bort själv.
- Inte fullhöjdskort (tror detta är nämnt tidigare )

ATI 5750 klarar bad company 2 på lägsta grafik så det borde fungera.